Tuesday, November 16, 2010

Selamat Hari Raya Aidil Adha

10 Zulhijjah 1431H, seluruh umat Islam akan meraikan Hari Raya Aidil Adha. Aidil Adha juga dikenali sebagai Hari Raya Haji atau Hari Raya Qurban. Ini bermakna peluang berkorban datang lagi. Sekali lagi kita berpeluang untuk beramal di samping membantu mereka yang memerlukan.

Amalan yang bukan sahaja disukai malah dicintai oleh Allah s.w.t. seperti mana yang disebutkan dalam hadis di bawah :


"Tidak ada suatu amalan yang paling dicintai oleh Allah daripada Bani Adam ketika hari raya Eidul Adha selain menyembelih haiwan korban. Sesungguhnya haiwan itu akan datang pada hari kiamat (sebagai saksi) dengan tanduk, bulu dan kukunya... dan sesungguhnya darah haiwan korban telah terletak di suatu tempat di sisi Allah sebelum mengalir di tanah, kerana itu bahagiakan dirimu dengannya..." (Riwayat Tarmizi, Ibn Majah dan Hakimi)


Pengorbanan hanya dilakukan oleh orang-orang yang terpilih oleh Allah s.w.t. Semoga dengan ibadah korban ini akan lahirlah keinsafan dalam diri kita untuk turut berkorban ke jalan Allah.

Ucapan selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua pengunjung blog ini.... dan ucapan selamat kembali ke tanah air kepada sanak saudara serta sahabat handai yang telah selesai mengerjakan ibadah haji....kembali dengan mendapat haji yang mabrur.

No comments: