Thursday, November 25, 2010

SMKTM : Sepanjang jalan kenangan (1)



Membelek gambar-gambar REUNION SMKTM yang telah diadakan di Kelab Darul Ehsan baru-baru ini membawa saya mengimbau nostaligia ketika berkhidmat di SMK Taman Maluri, KL (Feb 1989 -Mac 2000) .... Jika diizinkan dan jika ada kelapangan masa, saya akan merakamkan kenangan di SMKTM dalam beberapa entri. Coretan kenangan ini mungkin tidak tersusun mengikut kronolgi... semuanya bergantung kepada ilham yang muncul dalam minda. Ia mungkin berlaku secara spontan dan tiba-tiba..... Insyaallah.

Banyak kenangan sebenarnya selama lebih 10 tahun saya menabur bakti di SMKTM. Ketika saya melaporkan diri pada minggu kedua Februari 1989, usia SMKTM belum genap 5 tahun... Semasa saya melaporkan diri di SMKTM, pengetua pada masa itu ialah TUAN HAJI ABU BAKAR BIN OSMAN. Saya menggantikan tempat Puan Habsah, seorang guru senior yang bertukar ke Temerloh, Pahang. Semua tugas beliau terpaksa diambil alih kerana sesi persekolahan 1989 sudah sebulan lebih berjalan. Salah satu daripadanya ialah Ketua Panitia Sejarah.

Kebetulannya, pada masa itu, JPWP bersama Persatuan Sejarah Malaysia sedang dalam proses memantapkan "Sudut Sejarah Sekolah". Mahu tidak mahu, saya dengan bantuan beberapa orang guru lain perlu melengkapkan maklumat Sejarah SMKTM. Mujur jugalah, usia sekolah masih 'kanak-kanak', jadi tidaklah terlalu rumit untuk mengumpulkan bahan. Saya mula bertanya guru-guru yang lebih awal daripada saya bertugas di SMKTM, seperti Toh Puan Zakiah Che Din, Puan Rashibah, Puan Zaidah, Puan Teh Swee Kee, dan beberapa orang lagi .... Saya juga bertanya kepada GPK1 ketika itu, Puan Hjh Rokiah Kassim.

Melalui temu bual saya dengan Tn. Hj Burn (Abu Bakar Osman - Pengetua ke-3) saya mendapat gambaran yang jelas tentang sejarah penubuhan SMKTM. Bangunan 2 tingkat itu asalnya asrama SAB. Asalnya menggunakan SM San Peng (2).... Pengetua pertama ialah Mr. Noel Chow....bla..bla..bla...

Saya akan mengemaskini maklumat penting sekolah apabila difikirkan perlu walaupun saya tidak lagi ditugaskan memegang KP Sejarah. Saya rasa bertanggungjawab dan rasa sayang saya pada sejarah SMKTM begitu kuat sekali. Betullah kata orang, tak kenal maka tak cinta. Saya rasa SMKTM begitu dekat di hati saya. Saya lakukannya dengan rela hati.... bukannya berat sangat, kita hanya perlu tambah mana-mana yang perlu dari semasa ke semasa....bukannya selalu. Saya bimbang jika tidak diteruskan, kesinambungan 'episod' sejarah SMKTM akan terputus... Rasa sayang kerana kita telah memulakannya, membuatkan saya terus mengambil tanggungjawab ini....

Sesungguhnya, sejarah sekolah SMKTM tidak akan lengkap tanpa sumbangan rakan-rakan guru yang lain. Saya hanya menyambung usaha yang telah dimulakan pada peringkat yang paling awal... peringkat penubuhan SMKTM pada akhir 1983....

Profil sekolah sebagaimana yang diperlukan oleh IAB telah diserahkan beberapa tahun selepas sejarah sekolah dilengkapkan.... Saya dibantu oleh KP Sejarah ketika itu, Pn. Bavanee untuk menterjemahkan ke bahasa Inggeris kerana Profil Sekolah tersebut perlu dibuat dalam dwi bahasa mengikut format yang telah disediakan. Sayangnya, saya tidak membuat salinan peribadi untuk disimpan sebagai kenangan. peribadi....

Sebelum saya meninggalkan SMKTM pada Mac 2000, saya telah menyiapkkan profil @ biodata Pengetua SMKTM bemula dengan Tn. Hj Abu Bakar Othman sehinggalah Puan Che Rohani Ismail. Saya tidak dapat mencari maklumat tentang Pengetua pertama (Mr. Noel Chow) dan Pengetua kedua, Puan Khairul Bariah (maaf, kalau tersilap nama....) Saya telah menyerahkan semua bahan berkait dengan sejarah SMKTM kepada PUAN WAN MAS, Ketua Bidang Kemanusiaan ketika itu.

Setelah saya mula memohon bertukar kerana mengikut suami ke Jengka, dalam hati terdetik hasrat untuk meninggalkan sesuatu yang boleh dikenang di SMKTM. Saya berhasrat untuk menghadiahkan gambar-gambar pengetua SMKTM untuk dilengkapkan di Bilik Gerakan sekolah. Beberapa minggu sebelum permohonan pindah saya diluluskan, saya telah berusaha mendapatkan gambar2 tersebut. Pada awal tahun 2000, kaedah ICT belum meluas berbanding hari ini.... jadi, kenalah guna cara lama....

Foto pengetua kedua (Puan Khairul Bariah) saya 'scan' daripada majalah MUTIARA 1987, dalam bentuk hitam putih. Saya masih ingat lagi, saya telah 'meminjam' negatif foto pasport Tn. Hj Abu Bakar Osman melalui kerani sekolah, Pn. Kintan Mahfoz.

Saya juga menghubungi Tuan Hj Abdul Rashid Ahmad dan Tuan Haji Abu Bakar Ismail untuk mendapatkan foto bersaiz pasportnya. Puan Che Rohani Ismail, Pengetua SMKTM ketika itu menyerahkan sekeping gambar pasportnya dan saya simpan sehingga sekarang dalam ALBUM KENANGAN SMKTM.

Gambar2 ini saya scan dan dibesarkan menjadi size 12R sebelum dihantar ke kedai gambar untuk dibingkaikan di Bandar Pusat Jengka. Akhirnya, 5 gambar pengetua SMKTM yang siap dibingkaikan saya serahkan kepada PUAN CHE ROHANI ISMAIL pada April 2000. (Saya tidak berjaya mendapatkan sebarang maklumat tentang Mr. Noel Chow kerana waktu beliau menjadi Pengetua, majalah MUTIARA belum diterbitkan).

Kini, setelah 10 tahun saya meninggalkan SMKTM, saya tidak pasti adakah gambar-gambar itu masih 'menghiasi' Bilik Gerakan sekarang.

Semuanya amat indah untuk dikenang....

1 comment:

Unknown said...

Saya masih lagi menyimpan majalah SMKTM yang lama.