Friday, December 17, 2010

Buah perah, biji getah dan asam rong


Asam rong atau asam rum merupakan makanan tradisional bagi masyarakat di daerah Jerantut, Pahang dan begitu popular di sekitar beberapa perkampungan di dalam daerah ini. seperti di kawasan perkampungan kecil iaitu di Kampung Ulu Tembeling, Kampung Kuala Tembeling, Kampung Kuala Tahan dan sekitarnya.

Kini asam rong mula dikenali hingga ke beberapa daerah dalam negeri Pahang yang lain. seperti di Kuala Lipis, Maran, Raub dan Kuantan. Uniknya ialah asam rong ini diperbuat dari biji getah yang dikutip dari bawah pokok getah lalu diproses menjadi asam rong.
Sebelum ini saya tidak pernah tahu tentang asam rong ini. Walau bagaimana pun sejak bertugas di negeri Mat Kilau ini, saya mula mengenali beberapa jenis masakan tradisi negeri ini, termasuklah gulai asam rong dan juga gulai asam tempoyak ikan patin.

Saya hanya kenal dan pertama kali merasa gulai ikan asam rong ini hasil air tangan Ustazah Nor Azimah, anak jati Jerantut. Kak Azimah rajin memasak dan membawa gulai ikan asam rong ke sekolah. Biasanya Kak Azimah akan letakkan bekas yang berisi gulai ikan asam rong ini di bilik makan guru untuk dirasa oleh rakan-rakan yang lain.
Sebenarnya, perkataan asam rong ini berasal dari perkataan isirong, iaitu merujuk kepada bahagian isi dalam buah. Perkataan asam itu pula digunakan kerana kaedah penyimpanan dan pembuatan asam rong ini sama dengan asam yang lain. Asam rong ini dipopularkan oleh penduduk di sebelah perkampungan mukim Ulu Tembeling, Jerantut, Pahang.

Pada asalnya asam rong ini diperbuat daripada
buah perah iaitu sejenis buah yang didapati dari pokok perah yang tumbuh di dalam hutan tebal. Namun begitu, menyedari sukarnya mencari dan mendapatkan buah perah ini penduduk di sini mula mencari alternatif lain dengan menggantikan dengan biji getah iaitu biji dari pokok getah.

Pada masa ini mereka menggunakan biji getah kerana ia senang diperoleh berbanding dengan buah perah yang perlu dicari di dalam hutan tebal. Memandangkan kebanyakan penduduk di sini banyak menanam pokok getah sebagai sumber pendapatan utama mereka, maka penggunaan biji getah untuk membuat asam rong ini memudahkan mereka mendapatkan bahan tersebut.


Asam rong ini bukanlah mempunyai rasa masam seperti lazim asam yang lain, ia mempunyai rasa yang sedikit pahit dan lemak. Mungkin kerana ia diperam berbulan-bulan lamanya dan dipanggil asam oleh penduduk di sini lantaran cara penyediaan dan penyimpanannya sama dengan asam yang lain. Bahan utama yang diperlukan untuk membuat asam rong ini ialah biji getah atau buah perah.

Biji getah ini dikutip di bawah pokok getah yang gugur dari pokok-pokok getah yang telah matang. Biji getah ini dikumpulkan lalu dipecahkan kulitnya untuk mendapatkan isi yang berwana putih kerana biji getah ini mempunyai kulit yang keras dan licin.
Biji getah ialah biji yang dihasilkan dari pokok getah yang matang. Biji getah ini berbentuk bulat dan lonjong. Warnanya bergantung kepada baka pokok getah itu ada yang berwarna cokelat, hitam, merah-kemerahan, berjalur hitam dan putih. Saiz biji getah ini juga mengikut baka pokok tersebut ada yang kecil dan ada yang besar kebiasaanya dalam lingkungan (20mm hingga 35mm). Kulit di bahagian permukaannya keras, licin dan nipis dan mempunyai tertulang di bahagian belakang biji getah ini. Isinya bewarna putih dan ia lembut dan kenyal.

Biji getah ini akan gugur sendiri ke bumi jika ia sudah cukup matang dan biji getah yang gugur ke bumi ini boleh mengeluarkan tunas dan boleh menjadi baka anak pokok getah yang baru.
Biji getah ini dikutip di bawah pokok getah dan kesemua biji getah ini dipecahkan lalu isinya dikumpul dan dijemur di tengah panas. Proses penjemuran ini memakan masa 3 hingga 7 hari bergantung kepada keadaan kekeringannya.

Setelah kering isi biji getah tadi ditumbuk tetapi tidak terlalu hancur seperti menumbuk kacang untuk dibuat kuah ketupat.
Isi biji getah yang telah ditumbuk tadi lalu diperam di dalam bekas yang tertutup rapi dan sedia untuk dimasak. Kebiasaanya asam rong ini boleh bertahan hingga berbulan-bulan lamanya walaupun tidak disimpan di dalam peti sejuk.

Bagi penduduk di sekitar perkampungan Ulu Tembeling, Jerantut, asam rong boleh dimasak bersama ikan atau sayur seperti kangkung. Jika ia dimasak dengan menggunakan ikan ia dikenali sebagai gulai asam rong. Cara memasak gulai asam rong ini sama seperti cara memasak gulai yang lain cuma perlu dicampurkan sedikit asam rong ini (tiga hingga lima sudu teh) di dalam masakan tersebut. Jika dicampurkan dengan sayur, seperti kangkung ia kelihatan seolah-olah kangkung dimasak bersama taucu.

Asam rong itu akan kelihatan seperti kacang yang ditumbuk halus. Asam rong ini juga boleh dipelbagaikan cara masakannya bergantung kepada daya kreativiti tukang masaknya. Selain itu. asam rong ini juga boleh di buat sambal.


Bagi yang baru pertama kali merasainya mungkin ada yang terus jatuh hati dengan keunikkan rasanya yang berbeza dengan masakan Melayu yang lain dan mungkin juga ada yang tidak menyukai dengan masakan ini. Bagi penggemar gulai asam rong ini aroma baunya sahaja sudah cukup memberikan selera makan yang cukup luar biasa.


Bagi yang ingin merasai keaslian rasa gulai asam rong ini anda bolehlah mencari di beberapa buah restaurant disekitar pedalaman Pahang. Kini asam rong mula dipasarkan di serata Malaysia malah boleh didapati di beberapa pasar raya besar di negara ini.
Jika ada dalam kalangan pengujung blog ini yang berasal dari daerah Jerantut, sudilah kiranya untuk menambah atau melengkapkan info berkaitan dengan asam rong ini....
Rujukan : Wikipedia.


3 comments:

Rohayati Wiy said...

nice to meet this article...to be continue to my tips

roshanilawatey said...

Terima kasih, silakan... boleh kita berkongsi maklumat.

nanieydotcom said...

salam kak.. minta sikit info disini utk dikongsi diblog saya http://nanieybarnieylurviey.blogspot.com ni fav mknan sy masa duk kt pahang dlu. tpi skang xdpt lgi.. 10 thun berlalu tp seriously sy gile ngn mkanan ni. :)