Tuesday, December 14, 2010

Buah Perah


Lagi cerita tentang buah perah.

Ada orang kata buah perah seakan-akan sama dengan Brazil nut… tak pastilah pula.
Sesiapa yang pernah makan buah perah rebus, mereka akan merasai keunikannya… lemak, sedap sehingga tidak boleh berhenti menguyah isi buah perah yang berwarna putih itu.

Sekiranya makan banyak sampai ‘over dose’, seseorang itu akan terasa mabuk sikit, terjelepek; tak boleh bangun. Kalau bangun juga, pasti akan terumbang ambing. Silap-silap akan tertanduk dinding atau apa-apa sahaja yang ada di hadapan…!

Makan buah perah kadang-kadang terasa seperti makan buah berangan ataupun makan buah badam. Buah berangan atau badam, kita tak akan terasa mabuk walaupun makan banyak!

Beberapa orang rakan yang singgah di sini sebelum ini, ada bertanyakan tentang buah perah ini dengan lebih lanjut lagi. Ada sesetengah tu sudah lupa akan rupa dan rasanya, walaupun dulu-dulu sewaktu zaman kanak-kanak, mereka pernah merasa buah buah perah rebus @ jeruk ini.

Atas permintaan itu, sambil menyiapkan tugasan, sebagai selingan untuk merehatkan minda, sempatlah saya 'google' di sana-sini. Akhirnya, 'bertemulah' saya dengan sumber yang akan saya paparkan di bawah ini....

Buah perah atau nama saintifiknya Elateriospermum tapos merupakan sejenis buah yang berasal dari pokok perah yang tumbuh di dalam hutan hujan khatulistiwa di Malaysia ini. Buah ini akan gugur sendiri ke bumi apabila ia sudah cukup tua atau matang.

Buah perah ini berbentuk lonjong dan berwarna hitam. Saiz buahnya agak kecil kira-kira (30mm hingga 40mm). Kulitnya keras, nipis dan licin manakala isinya pejal dan keras berwarna putih. Buah ini pada asalnya di dalam satu kepompong dan mengandungi 3 biji.

Buah perah yang sudah cukup tua atau matang akan gugur ke bumi, ia akan meletup dan berderai di udara sebelum jatuh ke bumi. Faktor angin memainkan peranan yang cukup penting dalam proses pengguguran buah ini. Selain itu, faktor haiwan seperti kera atau monyet juga boleh membantu proses pengguguran buah ini.

Kulitnya sangat keras dan untuk mendapatkan isinya ia perlu diketuk bagi memecahkan kulit tersebut. Isinya jika dimakan secara mentah (tanpa diproses atau dimasak) serta secara berlebihan boleh menyebabkan mabuk atau pening kepala. Isinya bewarna putih dan keras sama seperti buah badam dan ia boleh dimakan tetapi perlu dimasak atau diproses dengan betul. Buah ini tidak mempunyai biji.

Buah ini boleh juga dibuat asam rong makanan tradisional masyarakat di negeri Pahang. Bagi sesetengah penduduk mereka membuat jeruk dengan menggunakan buah perah ini. Selain itu buah ini boleh juga dimasak atau digoreng untuk hidangan sebelah petang.

Bagi masyarakat dahulu mereka suka menjerukkan buah ini dan disimpan hingga berbulan-bulan lamanya tanpa perlu disimpan di dalam peti sejuk. Penyimpanan di dalam tempayan atau balang besar yang diisi dengan air boleh membuatkan buah ini tahan lebih lama.

Sumber : Wikipedia, Flora Malaysiana

"Tak kenal maka tak cinta...."

Entri berikutnya : buah perah dan asam rong....




2 comments:

Anonymous said...

salam..blh saya tau x katmanaa nak dptkan buah perah ini?saya tggl di shah alam

Anonymous said...

nak makan gulai asam rong buah perah dan lain2 masakan tradisional pahang sprti patin masak tempoyak,sambal hitam kini boleh didapati di shah alam.
https://www.facebook.com/TheRodongs