Tuesday, December 28, 2010

Putu halba Zaruni....


Ubi kayu menjadi makanan favourite pada musim-musim hujan begini. Biasanya ubi kayu direbus atau dibakar, kemudian dimakan bersama kelapa parut dicampur gula dan sedikit garam. Ada juga yang suka makan ubi kayu bersama ikan tamban kering goreng. Biasanya hanya orang tua-tua yang suka makan ubi kayu sebegitu. Oleh sebab itulah dipelbagaikan kegunaan ubi kayu ini dengan membuat kuih putu halba. Rasanya lebih sedap dan disukai oleh semua peringkat umur, termasuk kanak-kanak. suka.

Putu halba ialah sejenis kuih istimewa yang mungkin hanya muncul pada musim hujan antara bulan November dan Disember. Gerai menjual putu halba tumbuh seperti cendawan lepas hujan di tepi-tepi jalan utama di negeri kelahiranku pada musim tengkujuh. Walaupun putu halba yang diperbuat daripada ubi kayu ini kini tidak lagi menjadi pilihan utama sajian zaman moden, tetapi keenakannya masih boleh mengecurkan liur sesetengah individu ketika musim tengkujuh.

Putu halba yang baru dimasak dan masih panas memang sedap dimakan ketika hujan kerana selepas sejuk, ia mula melekit dan terasa agak pahit, tentunya tidak lagi merangsang selera.

Kesempatan balik ke kampung beberapa hari lepas, dapatlah saya merasa putu halba yang munculnya hanya pada musim tengkujuh. Memang terdapat banyak gerai di tepi-tepi jalan menjual putu halba, tetapi tidak semua putu halba yang dijual itu 'asli' seperti dulu-dulu. Kini, ada yang hanya menggunakan debu ubi kayu untuk buat putu halba. Rasanya memang tak sama dengan putu halba yang dibuat daripada 'hampas' ubi kayu yang diparut...!

Zaruni, anak Pokcik Loh yang juga rakan sepermainan semasa kecil-kecil dulu ada menjual putu halba di depan rumah Mama. Katanya, itulah rezeki untuk membesarkan anak-anaknya. Putu halba yang dijual oleh Zaruni memang enak kerana dia menggunakan resepi turun-temurun daripada nenek saudaranya yang memang tersohor buat putu halba suatu ketika dahulu... Orang tua kata, apabila makan, terasa ditekak. Kata Mama, Zaruni mendapatkan bekalan ubi kayu dengan harga yang agak berpatutan di Kg Salor. Bolehlah dia menampung perbelanjaan keluarganya.... Sempatlah saya merasa putu halba Zaruni yang masih mengekalkan keasliannya. Sungguh enak, makan putu halba panas-panas dengan kopi 'O' yang dibancuh oleh Mama..... Kena tunggu musim tengkujuh tahun hadapan, barulah dapat 'jumpa' putu halba sekali lagi.

Sebenarnya, proses membuat putu halba ni agak unik. Tidak seperti kuih lain, putu halba diperbuat daripada hampas ubi kayu yang dicampur manisan kelapa dan sedikit biji halba.

Putu halba ini seakan putu piring. Ramuan membuat putu halba mudah didapati iaitu ubi parut yang dikeringkan airnya dan dikukus dengan menggaulkannya bersama halba. Hampas ubi kayu (ubi kayu diparut dan diperah airnya sampai kering) yang telah dicampurkan dengan sedikit halba ini diletakkan di dalam piring atau bekas bulat yang nipis, masukkan gula melaka sebagai inti. Acuan putu ditutup dengan tudung kendi dan dibalut dengan tuala nipis atau kain muslim (macam orang buat putu piring). Kukus sampai masak. Makan dengan kelapa parut yang digaul dengan sedikit garam.

Dulu, putu halba dimasak dengan menggunakan wap yang keluar daripada tin biskut setelah tin itu dipanaskan pada bahagian bawahnya. Sekarang tempat masak putu diganti dengan bekas keluli tahan karat yang di bahagian atasnya mempunyai beberapa lubang dan acuan. Ia lebih mudah, menjimatkan masa dan boleh buat dalam kuantiti yang banyak pada satu-satu masa.

Sekiranya kuih putu halba tidak mengalami kepupusan, suatu ketika nanti teknologi pembuatan putu pastinya mengalami perubahan iaitu dengan menggunakan peralatan yang lebih moden. Yang paling penting, biarpun menggunakan teknik moden, rasa putu halba hendaklah sama dengan yang ada pada hari ini. Biji halba yang sederhana sudah mencukupi dan kalau tidak dimasukkan biji halba tentunya putu yang ada nanti tidak lagi bernama putu halba.

1 comment:

Hana Soffelia said...

Saya pun suka kak putu ni. nasib baik balik kg hujung tahun lepas. dpt gak makan.