Monday, January 17, 2011

Aedes oh Aedes....




Teringat kisah hampir 14 tahun yang lalu.....

Julai 1997, saya terlibat dengan Ujian Lisan BM peringkat SPM. Ketika itu saya dan Puan Narimah ditugaskan menjadi penguji lisan di SMK Stella Maris, Pudu. Kuala Lumpur. Ujian lisan itu berlangsung selama satu minggu.

Waktu itu banyak projek mega di Kuala Lumpur terbengkalai kesan daripada kemelesetan ekonomi yang melanda negara, termasuklah bangunan Plaza Rakyat yang letaknya berhampiran dengan bangunan Sekolah Stella Maris. Bangunan terbengkalai merupakan antara lokasi yang menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes.

Saya dan Puan Narimah biasanya akan sampai di sekolah itu sebelum 7.30 pagi. Laci meja tempat kami gunakan untuk menjalankan ujian lisan itu rupa-rupanya menjadi tempat 'beradu' sang Aedes... Apabila kami masuk sahaja ke bilik itu, banyaklah nyamuk yang keluar dari laci meja tersebut. Dalam hati terdetik, kalaulah dalam banyak-banyak nyamuk tu ada spesis aedes, tentu kami akan menjadi mangsanya.... tidak perlu banyak, kalau ada 2 atau 3 ekor pun sudah cukup untuk menjadikan kami berada dalam keadaan yang terancam.

Rupa-rupanya gerak hati saya betul. Pada hari ke-4, tiba-tiba saya telah diserang demam. Mengejut. Pada mulanya saya tak sangka pula demam itu merupakan tanda-tanda awal serangan denggi. Semua simpton demam denggi yang dipaparkan melalui tv @ radio menepati apa yang saya alami ketika itu. Setelah ujian darah dibuat, memang sahlah, angkara nyamuk aedes!

Saya disahkan demam denggi, tetapi tidaklah berada di peringkat yang kritikal. Saya minta untuk 'direhatkan' di Hospital Pakar Ampang Puteri agar rawatan segera dapat dilakukan, walaupun ketika itu platelet darah saya masih agak tinggi. Setelah 4 hari saya dirawat di Ampang Puteri, saya dibenarkan balik ke rumah. Saya berasa sudah cukup bersedia untuk kembali bertugas memandangkan banyak tugasan yang tertangguh...! Rupa-rupanya, sangkaan saya meleset. Belum sempat sehari turun naik tangga bangunan 4 tingkat di SMKTM, saya terasa sangat tidak bertenaga dan memerlukan rehat tambahan. Akhirnya, Dr. Md Ripin yang merawat saya telah memberikan saya cuti sakit selama 2 minggu lagi. Baru saya tahu, sebenarnya kesan penyakit denggi ini lebih 'hebat' selepas kita keluar dari hospital.

Kini, selepas 14 tahun berlalu, anakanda SITI NADIAH pula menjadi mangsa aedes. Aedes yang 'menjadi penghuni' bandar Anggerik...., lebih tepat lagi di Seksyen 7, SA telah 'menceroboh' ketenangan hidup anakanda CT. Sekarang dia sedang dirawat di KMC setelah dibawa pulang dari SA semalam. Harap-harap dia akan cepat sembuh dan dapat kembali ke kampus seperti biasa.

Sakit juga merupakan ujian daripada Allah s.w.t. Yang penting, kita perlu berikhtiar dan berdoa. DIA-lah yang berkuasa menyembuhkannya. Sesungguhnya, ujian sakit menjadikan kita bertambah hampir dengan-NYA....

No comments: