Wednesday, March 30, 2011

Buku yang baru selesai dibaca....



Ini ialah buku yang baru sahaja selesai dibaca. Mengambil masa yang agak lama juga untuk menyelesaikannya, walaupun buku ini hanya mengandungi 366 halaman. Baca sikit-sikit sebelum mata terlelap.

"Hari-hari Dalam Hidupku", merupakan kisah benar pengarang, yang merupakan seorang aktivis Islam yang diseksa di Penjara Tentera Mesir. Buku ini diterjemahkan oleh Hj Tahir Daeng Mengati dan Mohd Yamin As-Surur.

Buku terbitan Pustaka Salam Sdn. Bhd. ini mengisahkan perjuangan penulis sendiri yang sanggup berkorban apa sahaja demi mempertahankan kebenaran yang beliau yakini. Beliau ialah ketua Jamaa'ah Muslimat yang menjadi sayap kepada Ikhwan Muslimin di Mesir.

Pada era pemerintahan Presiden Jamal Abdul Nasser, puluhan ribu, malah ratusan ribu anggota Ikhwan Muslimin dipenjara dan diseksa. Zainab al-Ghazali dengan sepenuh kemampuan yang dimilikinya berusaha sedaya upaya meringankan bebanan keluarga mereka dipenjarakan. Segala bantuan kebendaan dan rohani dihulurkan.

Rancangan untuk membunuhnya telah dilakukan. Akhirnya, beliau ditangkap dan dipenjarakan pada 20 Ogos 1965.... dan bermulalah siri penyeksaan ke atasnya. Walau bagaimanapun, Allah s.w.t telah menyelamatkan beliau. Ketika menghadapi saat-saat penyeksaan di dalam penjara, Presiden Jamal Abdul Nasser telah mengarahkan agar beliau diseksa dengan penyeksaan yang berat.

"Atas perintah Jamal Abdul Nasser, Presiden Republik Mesir, Zainab al-Ghazali al-Jubaili mestilah diseksa seperti seksaan ke atas seorang lelaki..."
Beliau dipukul dengan tongkat, cemeti, digantung kaki ke atas, dikurung dengan anjing-anjing yang ganas, direndam seharian dalam penjara air, dipenjara dengan tikus dan pelbagai seksaan yang berlaku ke atas dirinya. Namun begitu, beliau tabah menghadapinya dengan penuh yakin akan janji Allah :
"Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung..."
Akhirnya beliau keluar dari penjara al-Qanatir tepat pukul 3.00 pagi, 10 Ogos 1971. Semangat serta keyakinan kepada pertolongan Allah menghadapi segala bentuk penyeksaan menjadikan beliau teladan (qudwah) kepada generasi pejuang kebenaran sehingga hari kiamat.


Terima kasih Anakanda Aina kerana menghadiahkan buku ini.... semoga kita semua sentiasa berada dalam lindungan dan rahmat Allah s.w.t....



No comments: