Wednesday, April 13, 2011

Buat seorang sahabat....hidup tidak lepas daripada ujian..!


"Dan sesungguhnya akan kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa (pengikut) dan buha-buahan (biji-bijian). Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan 'Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nyalah kami akan kembali'. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat daripada Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk"
(Al-Baqarah : 166 - 157)

Kita hendaklah benar-benar yakin dengan ayat-ayat di atas.


Sesungguhnya, hidup ini penuh dengan
ujian. Baik ujian dalam bentuk kesenangan, mahupun kesusahan; suka mahupun duka; kenikmatan mahupun sebaliknya. Persoalannya, bukanlah pada ujian itu, bukan juga pada sesuatu yang kita anggap masalah itu atau persoalannya bukanlah pada apa-apa yang menimpa kita. Tetapi, persoalannya adalah bagaimana kita menghadapi ujian itu, memandangnya, memaknainya dan menyingkapinya...!
Tiada ubat yang lebih mujarab ketika menghadapi ujian selain daripada sabar dan tidak jemu berikhtiar.
Tidak perlu mencaci keadaan, atau menyesali diri secara berlebihan, atau stres atau menyumpahi keadaan. Lari daripada ujian, atau berusaha mencaci keadaan, tidak menerima kenyataan bukanlah penyelesaian, tetapi hanya akan menambah masalah baru. Kembalikanlah semua yang telah terjadi kepada Allah. Sikap yang terbaik adalah mengambil hikmahnya, pelajaran yang berharga bagi menghadapi hari esok yang mungkin masih panjang. Lalu, lanjutkan dengan ikhtiar, mengusahakan yang lebih baik ke hadapan.

"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari dan berikan kita petir dan kilat. Kita tercari-cari di manakah matahari. Rupa-rupanya Allah hadiahkan kita pelangi yang indah..."

Tiada hidup tanpa ujian Allah. Dalam konteks agama, ujian itu adalah sunnatullah. Dengan ujian, akan diketahui tahap keimanan seseorang. Bagaimana kita menghadapi ujian itu. Itulah yang akan menentukan nilai kita di hadapan Allah (bukannya nilai kita di hadapan manusia...!).

Akhirnya, alangkah lebih baik jika kita mendekatkan diri kepada Allah dengan meningkatkan kekhusyukan solat kita, doa kita, muhasabah kita dan renungan kita. Mintalah ampun kepada Allah. Mintalah petunjuk kepada Allah. Minta dengan ikhlas, bersungguh-sungguh dan penuh yakin, tanpa ada rasa ragu. Pasti DIA akan memberi petunjuk kepada kita.

Allah juga tidak mahu umat-Nya menganiaya antara sesama umat Islam. Mohonlah ampun kepada Allah. Allah Maha Besar dan Maha Berkuasa.


pesan pada diri....



No comments: