Sunday, April 17, 2011

Nostalgia Majlis Jasamu Dikenang....





Sehari dua ini, keadaan di sekolah agak sibuk. Pertama, persiapan menjelang Kejohanan Olahraga Tahunan kali ke-42 yang akan diadakan di Stadium Makmur pada 23 APRIL 2011. Satu lagi ialah persiapan untuk majlis persaraan Tuan Pengetua SMKTP yang dijangka diadakan beberapa hari selepas itu.

Merenung waktu yang telah jauh meninggalkan kita... setiap daripada kita akan menempuh saat persaraan, sama ada bersara pilihan ataupun yang pasti bersara wajib. Tidak terkecuali dengan diri saya.

Nostalgia majlis persaraan yang berlangsung di Dewan SMKJ2 pada tahun 2003 amat indah untuk dikenang. Majlis Jasamu Dikenang sempena persaraan Pengarah JPNP ketika itu, YH. Dato' Hj. Abdul Rahim B. Hj. Mohamad diadakan dengan penuh meriah. SMKJ2 dipilih sebagai tuan rumah di peringkat Daerah Maran kerana YH. Dato' Pengarah pernah menjadi Pengetua SMKJ2 suatu ketika dahulu... untuk mengembalikan nostalgia YH. Dato' di SMKJ2....

Dengan kerjasama daripada warga SMKJ2, PPD Maran dan semua pihak yang terlibat, kami berjaya menukarkan wajah Dewan SMKJ2 menjadi seperti dewan sebuah hotel berbintang, konon! Tak kisahlah berapa bintangpun.... Persiapan bermula beberapa minggu sebelum majlis yang diadakan pada 8 Mac 2003. Kami 'mengerjakan' dewan itu seperti membuat persiapan sebuah majlis kenduri besar....

Pada hari tersebut, tetamu jemputan yang kebanyakannya terdiri daripada Pengetua / Guru Besar dari seluruh Daerah Maran, termasuk pegawai pelajaran di PPD Maran memenuhi dewan SMKJ2. Kebetulannya, di SMKJ2 ada seorang guru seni (Cikgu Nasaharuddin - kini bertugas di IAB Genting) yang mahir melukis, jadi salah satu hadiah persaraan daripada SMKJ2 ialah lukisan potret YH. Dato' Pengarah semasa zaman muda, iaitu ketika beliau menjadi Pengetua di SMKJ2. Potret tersebut disampaikan oleh Puan Hjh Maimunah Bt. Hj Taib (Pengetua SMKJ2 ketika itu).

Sepanjang tempoh saya berkhidmat sebagai pendidik, saya pernah hadir (mewakili Pengetua SMKTM) untuk Majlis Makan Malam Jasamu Dikenang bagi meraikan persaraan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia Dato' Asiah Abu Samah. Majlis ini diadakan di Dewan Tuanku Canselor (DTC) Universiti Malaya pada tahun 1993. Majlis yang dikendalikan oleh J.Sham (penyanyi dan pensyarah di Maktab Perguruan Ilmu Khas) itu sungguh menghiburkan...!

Di peringkat sekolah, walaupun sudah lama menjadi pendidik, tetapi baru sekali saya berpeluang meraikan majlis persaraan Pengetua, iaitu Majlis Jasamu Dikenang untuk
Pengetua SMK Tanah Putih, Encik Chow Ah Soon yang diadakan pada September 2007. Majlis Jasamu Dikenang ini telah disempurnakan di Dewan SMKTP dan disusuli dengan Majlis Makan Malam yang diadakan di sebuah hotel milik Pengerusi Lembaga Pengelola Sekolah, YH. Datuk Sri Peter Cheah.

Semua rentetan peristiwa ini akan menjadi sebahagian daripada kenangan yang akan saya bawa pulang setelah kembali bertugas di negeri kelahiranku nanti.


Pada hujung April ini nanti, dua individu yang pernah menjadi pemimpin atau ketua di tempat saya bertugas akan bersara. Mereka ialah ENCIK MOY WAH GOON, pengetua SMKTP sekarang yang akan menamatkan khidmatnya sebagai penjawat awam pada 27 April 2011.

Seorang lagi ialah bekas Pengetua SMK Jengka 2, Maran - sebuah sekolah yang pernah saya 'singgah' untuk menabur bakti selama 4 tahun, iaitu PUAN HAJAH MAIMUNAH BT. HJ TAIB, Ketua Sektor Peperiksaan dan Penilaian JPNP yang akan mula bersara wajib pada 1 MEI 2011.

Yang pasti setiap daripada kita akan menempuh saat bersara. Sesungguhnya, persaraan yang sebenar di dunia yang fana ini ialah setelah kita dijemput Ilahi. Oleh itu berbuatlah kebaikan sebelum kita benar-benar 'dibersarakan'...!

3 comments:

teratai said...

Pastinya 2 minggu ini paling sibuk!Semoga apa yg dirancang berjalan lancar!

Tepi Sungai Batu said...

Encik Moy pernah mengajar di Teknik Kuantan sekitar tahun 80an.......oh...dah nak bersara dah dia.

hanila said...

Salam Pak Man,

Ye, majlis persaraan beliau pada 27 April nanti. Pasti dia seronok apabila dapat tahu anak murid masih mengingatinya walaupun sudah lama berlalu...boleh add dia via fb. Isteri Mr. Moy di IPG Lipis.