Friday, April 15, 2011

Suatu ketika "PERTEMUAN" di SIC....


Tiba-tiba terkenang akan Pn. Hjh Rosni Yusof apabila 'melintasi' bait-bait puisi "PERTEMUAN" nukilan T.Alias Talib. Sajak ini terkandung dalam antologi "Di Penjuru Matamu"....

Pertemuan berlaku
di penjuru matamu
yang ungu
lalu membiru

Pertemuan berlalu
di penjuru dadaku
yang sayu
lalu terharu.

Lebih 30 tahun yang lalu, semasa zaman persekolahan, kami suka sangat tengok gaya Puan Rosni. Gaya beliau berpakaian, berjalan, kelembutannya apabila berbicara dan lagi...dan lagi...dan lagi.... Saya mengenalinya dengan agak rapat, sebelum dan selepas beliau 'berhijrah'....

Semasa di tingkatan 4, Puan Rosni mengajar kami mata pelajaran Kesusasteraan Melayu, khusus untuk bahagian sastera moden. Selain itu, Puan Rosni juga mengajarkan kami subjek Bahasa Melayu.

Waktu mula-mula kami diperkenalkan dengan sajak, Puan Rosni dengan gaya santainya (duduk di atas (?) meja dengan kakinya bersilang dan terjuntai ke bawah...) mendeklamasi sajak PERTEMUAN ini dengan penuh perasaan. Masih saya terkenang gaya Cikgu Rosni dengan cermin matanya yang besar, berambut pendek...rambut di bahagian depan menutupi keningnya.... Kami pasti tertunggu-tunggu waktu pengajarannya. Penampilannya yang menarik dan keprihatinanannya terhadap anak-anak muridnya, telah mendorong kami untuk meminati subjek yang diajar.

Begitulah juga agaknya dengan anak-anak didik kita sekarang....

Apa khabar agaknya Puan Rosni sekarang? Beliau sudah beberapa tahun bersara wajib dan sekolah terakhir tempat beliau menabur bakti ialah di SMK Zainab (2) Kota Bharu.

pertemuan kerap berlaku dan akhirnya berlalu menjadi kenangan...ah, indahnya zaman persekolahan....


No comments: