Monday, April 25, 2011

Sukan dan Kenangan....






Kejohanan Balapan & Padang SMKTP kali ke-42 baru sahaja berlalu pada hari Sabtu, 23 APRIL 2011. Seperti biasa, kejohanan tersebut dilangsungkan di Stadium Darul Makmur, Kuantan.

Kejohanan atau acara sukan sekolah sebenarnya meninggalkan banyak kenangan kepada diri saya, mungkin juga kepada anda semua. Bagi saya, acara sukan sekolah zaman dulu-dulu lebih meriah berbanding sekarang, lebih-lebih lagi semasa di bangku sekolah rendah. Masih terbayang di mata, dulu khemah yang digunakan adalah berupa paracut, iaitu kain yang sifatnya ringan, nipis tetapi anjal. Bergerak-gerak apabila ditiup angin. Khemah paracut ni akan dipasang mengikut warna rumah sukan... biru, merah, hijau dan kuning... ahli rumah sukan akan berkumpul di dalam khemah itu. Khemah-khemah ini akan dihias mengikut kreativiti masing-masing. Khemah putih pula adalah untuk bahagian urus setia atau untuk guru-guru. Terasa kemeriahannya.

Selain khemah, yang sangat menjadi nostalgia ialah padang sekolah yang dijadikan gelanggang kejohanan sukan itu. Padang sekolah akan di kelilingi dengan tali bendera kecil berbentuk tiga segi. Pelbagai warna. Bendera tiga segi yang bersaiz kecil ini juga akan dipacakkan di atas padang .... nampak meriah sekali. Terasa suasana bersukan. Satu lagi, yang masih saya ingat semasa sekolah, acara yang ditunggu-tunggu sebelum berakhirnya acara sukan ialah berebut gula-gula yang ditabur di atas rumput. Pelbagai cara dan aksi dilakukan untuk mengumpul gula-gula yang ditabur itu. Kadang-kadang terdapat juga acara tarik tali antara guru dengan ibu bapa yang hadir sebagai penonton. (Acara tarik tali ni masih lagi ada dalam kejohanan sukan di sesetengah sekolah sekarang....)

Satu lagi kenangan yang sentiasa bermain-main dalam minda ialah bentuk hadiah yang diberi kepada setiap pemenang. Hadiah piala atau "mangkuk perak". Tersusun kemas memenuhi meja hadiah dan berkilau-kilauan apabila terkena panahan sinaran matahari. Kedua-dua belah "telinga" piala atau 'mangkuk perak' itu diikat dengan reben berwarna merah. Unik sekali. Ada piala yang kecil dan ada yang besar, mengikut kategorinya. Piala atau 'mangkuk perak' yang besar merupakan hadiah utama, biasanya untuk Piala Pusingan Johan Keseluruhan Olahragawan dan Olahragawati Terbaik. Sekali setahun 'mangkuk perak' ini akan digilap menggunakan 'brasso'. Saya pasti semua sekolah ada menyimpan piala pusingan ini. Biasanya piala-piala ini disimpan atau memenuhi Bilik @ Sudut Warisan Sekolah masing-masing. Di SMKTP juga tidak terkecuali, piala @ 'mangkuk perak' ini tersusun kemas di dalam almari bercermin di Bilik @ Galeri Sekolah.

Apa lagi ya...? Ah, memang banyaklah kenangan semasa sukan @ 'Sports Day' dulu-dulu... yang pasti kemeriahannya akan terasa beberapa minggu sebelum berlangsungnya kejohanan itu....! Ya, semuanya amat indah untuk dikenang.

Kini, sudah tidak ada khemah paracut yang pelbagai warna. Yang ada kini ialah kanopi. Itu kalau diadakan di padang sekolah masing-masing...! Kalau buat di stadium, tempat duduk sudah tersedia, jadi jangan harap untuk duduk dalam khemah, apatah lagi untuk menghiasnya! Duduk sahajalah di tempat yang telah tersedia itu.... tak ada bendera, tak ada hiasan. Yang ada hanyalah bendera rumah sukan masing-masing. Merah, biru, kuning dan hijau. Itupun satu sahaja. Saiznya agak besar, sama saiz dengan bendera Malaysia atau bendera sekolah. Dikibarkan terutamanya apabila peserta rumah masing-masing menang dalam sesuatu acara yang dipertandingkan. Semasa upacara penyampaian hadiah., nampaklah meriah sikit.

Selain itu, kini piala dalam bentuk "mangkuk perak" hanya satu, iaitu hadiah @ Piala Pusingan untuk Johan Keseluruhan...! Yang lainnya berupa pingat yang dikalungkan ke leher pemenang.... sesetengahnya diperbuat daripada plastik bersadur warna emas, perak dan gangsa mengikut kategori. Ringan dan nipis ! Kalau ada bajet lebih sikit, dapatlah tempah pingat yang lebih baik kualitinya. Walau apapun, itulah simbol kejayaan @ kemenangan dalam sesuatu acara yang dipertandingkan.

Yang penting ialah semangat kesukanan yang tinggi yang ditunjukkan oleh semua peserta setiap kali acara sukan dan permainan di pertandingkan. Nampak semua murid bersatu untuk memberi sokongan kepada pasukan masing-masing. Benarlah, sukan dapat menyatukan semua bangsa.... !

Menurut wilkipedia, sejarah sukan kemungkinannya bermula sejak kewujudan manusia sebagai tujuan bersukan dan makhluk aktif. Sukan merupakan cara berguna bagi manusia meningkatkan kelebihan mereka terhadap alam semulajadi dan persekitaran. Sejarah sukan mampu mengajar kita banyak perkara mengenai perubahan kemasyarakatan dan mengenai sifat semulajadi sukan itu sendiri.

Dalam bersukan, semangat kesukanan merupakan elemen yang amat penting. Semangat kesukanan menggambarkan aspirasi atau etos yang aktiviti sukan itu akan dinikmati semata-mata kerananya tetapi selalunya tekanan pertandingan, kejayaan individu, atau pengenalan pada teknologi akan menyebabkan perkara yang sebaliknya berlaku kepada peserta. Dengan kata lain, dalam sesuatu pertandingan, tidak dapat dielakkan kekalahan akan menyebabkan rasa kecewa dan kesedihan.

Selain itu, terdapat macam-macam nama untuk rumah sukan. Masa sekolah dulu, selain menggunakan warna, ada juga menggunakan nama-nama tokoh, misalnya semasa bersekolah di SIC dulu antara nama rumah sukan ialah IBRAHIM, BAKER, MUHYIDEEN, (satu lagi dah lupa)... semasa mengajar di SMTM, KL (1989 - 2000) dulu berdasarkan warna bunga - MAWAR (Merah), DAHLIA (kuning) ANGGERIK (Biru), dan KENANGA (hijau). Manakala semasa mengajar di SMKJ2 pula, nama rumah sukan mengikut nama pahlawan Melayu. Semasa di SMSI (2004 - 2005), saya menjadi guru rumah GLOBAL (biru).

Umumnya, orang ramai menganggap konsep SUKAN = OLAHRAGA yang biasa dikenali sebagai olahraga trek (balapan) dan padang, iaitu satu koleksi acara sukan yang melibatkan larian, balingan dan lompatan. Nama "olahraga" berasal daripada perkataan Greek "athlos", bermaksud "bertanding". Olahraga mula disertakan dalam pertandingan Olimpik pertama pada tahun 1896 dan masih diteruskan sehingga kini. Wanita hanya dibenarkan untuk menyertai acara trek dan padang pada tahun 1928.

Mulai tahun lepas, ada pekeliling meminta pihak sekolah menggantikan KEJOHANAN SUKAN @ OLAHRAGA TAHUNAN SEKOLAH kepada KEJOHANAN BALAPAN & PADANG TAHUNAN SEKOLAH. Dalam Kejohanan Balapan dan Padang SMKTP tahun ini, Rumah Biru sekali lagi muncul sebagai Johan Keseluruhan. Tahniah untuk semua guru dan ahli Rumah Biru. Semoga temasya pada tahun ini meninggalkan kesan yang istimewa di hati Tuan Pengetua, ENCIK MOY WAH GOON yang akan bersara mulai 28 April ini.

Foto : 1- 3) di Stadium Darul Makmur (2010); 4) di Kompleks Sukan Kampung Pandan, KL (1996); 5) di Stadium Bola Sepak KL, Cheras (1992)

No comments: