Monday, May 23, 2011

seketika di SIC...(2) : Mrs Siew @ Mdm Lim



Sebelum kertas jawapan peperiksaan sampai ke tangan, lebih baik saya sambung kenangan di SIC.... kali ini secebis kenangan bersama guru kelas semasa di 4A5 & 5A5....

Lebih kurang 2 bulan di 4A2, kami diarah pindah ke kelas baru kerana kelas tingkatan 4 dibubar menjadi 5 kelas sahaja (daripada 6 kelas sebelumnya). Yang dibubar ialah kelas 4A2, mungkin kerana (agaknya) Cikgu Wan Ahmad yang menjadi guru kelas kami pada awalnya sudah tidak lagi mengajar kami subjek Physic dan digantikan dengan Mr. Wincent Walsh... jadi untuk memudahkan pengurusan kelas, maka murid dari 4A2 diagih-agihkan ke kelas-kelas lain.

Dalam entri sebelum ini, sudah diceritakan perpindahan saya dan beberapa orang rakan sekelas ke kelas 4A5.... Waktu itu, waktu ke-2, Cikgu Zaiton sedang mengajarkan Geografi di kelas tersebut....

Mrs Siew menjadi guru kelas kami selama 2 tahun. Beliau mengajarkan subjek English. Sebagai guru kelas, perkara pertama yang beliau akan uruskan atau buat ialah mengutip yuran. Pada zaman kita sekolah dulu, kalau English Medium, kita dikenakan yuran tahunan, yuran bulanan dan yuran PIBG. Yuran tahunan termasuklah bayaran untuk majalah, peperiksaan, sukan dll (dah lupa apa lagi....). Yuran bulanan pula, kalau tak silap berjumlah RM9.00 sebulan. Waktu itu, RM9.00 sebulan sudah besar jumlahnya. Betul ke RM9.00 atau lebih...? Boleh sesiapa tolong betulkan jika silap. Agaknya, boleh juga kalau nak bayar terus untuk 12 bulan. Saya dan kakak yang ketika itu di tingkatan 5 akan bayar pada setiap awal bulan. Maklumlah, Papa hanyalah seorang kerani dengan tanggungan yang ramai, tentulah kami tidak mampu untuk menyelesaikan semuanya untuk setahun...! Tetapi setakat yang masih saya ingat, semua kawan sekelas membayar secara bulanan dan resit akan dikeluarkan untuk setiap bulan.

Kemudian, semasa tingkatan 5, guru kelas akan sibuk pula kutip yuran peperiksaan MCE yang jumlahnya melebihi RM100.00. Tentulah banyak masa habis untuk perkara-perkara "wajib" ini.... (sekarang pun lebih kurang seperti ini jugalah kalau jadi Guru Kelas...)

Mrs Siew yang kecil molek orangnya, berasal dari Kuala Kubu Baru mengikut suami ke KB kerana suaminya merupakan 'orang penting' atau mubaligh Kristian di sebuah gereja di KB. Apabila saya bertemu semula dengan beliau pada tahun 2005, sebagai rakan sekerja beliau memberitahu 10% daripada pendapatannya diserahkan kepada institusi agamanya itu.

Mrs Siew yang masih saya ingat, beliau selalu memakai maxi atau skirt labuh, iaitu di bawah paras lutut. Keadaan fizikalnya yang kecil molek, ditambah dengan suaranya yang kurang lantang, menyebabkan timbul masalah untuk mengawal murid. Kadang-kadang saya kesian melihat beliau yang tidak boleh mengawal "kenakalan" murid-murid lelaki yang suka "mengusik" beliau. Dulu, nakal murid tak seperti nakal hari ini. Mereka tidak bersikap kasar atau biadab terhadap guru. Cuma mereka suka menyakat dan usik-usik...

Ketika itu, murid perempuan dalam satu kelas tak ramai, dan kami murid perempuan merupakan kumpulan terakhir pengambilan murid perempuan di tingkatan 4. Tahun berikutnya (1979), semua murid tingkatan 4 terdiri daripada murid lelaki. Pelajar perempuan hanya ada di Tingkatan 6.

Selepas SIC menjadi sekolah kawalan dan pengambilan murid bermula seawal Tingkatan 1, rasanya keadaan makin jauh berbeza berbanding 30 tahun yang lalu.

Selepas meninggalkan SIC pada akhir 1981, saya tidak pernah bertemu Mrs Siew lagi. 22 tahun kemudian, ketika saya balik bertugas di KB (2004 - 2005), saya bertemu beliau di SMK Sultan Ismail (SMSI).

Hari Mesyuarat Guru Pertama 2004 diadakan pada 30 Disember 2003. Ketika saya masuk ke bilik mesyuarat pandangan saya tertumpu kepada seseorang yang agak familiar dan tidak banyak berubah. Saya sudah agak dan amat yakin guru yang masih cute dan comel itu pernah menjadi guru kelas saya suatu ketika dahulu. Cuma saya tidak pasti setelah melihat namanya bukan lagi Mrs Siew tetapi Mdm Lim. (memanglah, pada pertengahan tahun 1990-an, semua guru diwajibkan guna "madam name"....).

Sebelum mesyuarat bermula, saya mendekati beliau dan bertanya khabar... (maklumlah, guru lama di sekolah baru, kenalah tahu bawa diri....) Setelah berbual seketika, memang sahlah, Mrs Siew / Mdm Lim ialah guru kelas saya dulu. Beliau masih ingat beberapa nama seperti Tajuddin Abdul Aziz (ketua kelas) dan beberapa orang muridnya dahulu... mungkin kerana selalu kena usik....!

Dua tahun saya bersama Mrs Siew di SMKSI. Dalam bilik guru saya duduk berhadapan dengan beliau, jadi banyak cerita yang kami kongsikan, kisah zaman sekolah dan kisah keluarga beliau. Beliau memang tidak banyak berubah, masih seperti dulu... peramah dan mudah berurusan dengan beliau.

Kemudian, pada tahun 2005, dia menjadi guru Bahasa Inggeris anakanda saya MOHD FARIS NAIN.... dan selalu juga kena usik oleh anak-anak muridnya. Salah seorang anak muridnya yang agak rapat dan sering menyakat beliau ialah anak saya sendiri yang memang tersohor banyak loyar buruknya....!

Mrs Siew telah bersara wajib pada tahun 2006. Ketika itu saya sudah berpindah ke Kuantan.

foto : Mrs Siew pada tahun 2005 & 1979....


No comments: