Wednesday, May 11, 2011

Sekolah aneka @ SM Kota yang pernah kukenal.....


SEKOLAH ANEKA


Pada akhir tahun 1960-an, sekitar 1967 @ 1968 ketika itu saya belum lagi bersekolah, baru berumur 5 atau 6 tahun - 2 orang kakak sepupu – Kak Yah dan Kak Sah, sudah masuk sekolah menengah. Kak Yah 10 tahun lebih tua daripada saya, manakala Kak Sah pula, 8 tahun lebih tua daripada saya. Saya selalu dengar mereka menyebut sekolah aneka. Setiap petang, selepas pulang dari sekolah Kak Sah selalu bercerita tentang sekolah aneka ini.... Kadang-kadang saya tertanya-tanya, apakah itu sekolah aneka. Terasa sekolah aneka sangat istimewa. Teruja untuk ke sekolah aneka, walaupun tidak tahu apa-apa sebenarnya sekolah aneka ini.

KETIKA saya mula menapak ke darjah satu pada tahun 1969, yang saya nampak sekolah aneka ini, bangunannya 2 tingkat, ada tangga tinggi. Besar. Berbeza dengan SRJK (I) Kota, yang mempunyai 2 bangunan setingkat sahaja.... Murid-murid perempuan di sekolah aneka memakai baju sekolah (pinafore) warna biru muda. Murid lelaki pula memakai seluar pendek berwarna putih…. 

Waktu itu, sekolah aneka yang berdekatan ialah Sekolah Menengah Kota, bersebelahan dengan SRJK (I) Kota, tempat saya mula mengenal ABC-123-alif-ba-ta.... Kak Sah bersekolah di situ kerana dia belajar dalam aliran Inggeris, manakala Kak Yah yang mengikuti kelas aliran Melayu bersekolah di SM Mulung...

Istilah sekolah aneka ini hilang begitu sahaja daripada ingatan saya beberapa tahun selepas itu…....Apabila saya sudah belajar di peringkat yang lebih tinggi, hasil daripada pembacaan luas, barulah saya tahu bahawa sekolah aneka rupa-rupanya satu Sistem Aneka Jurusan di sekolah menengah rendah (SMR) sebagaimana yang tercatat dalam Penyata Rahman Talib. Sistem ini mula diperkenalkan pada 1 Januari 1965...3 tahun selepas saya dilahirkan...!

Berikut sedikit sebanyak maklumat tentang SISTEM SEKOLAH ANEKA JURUSAN yang diperoleh daripada 'encik google'... untuk dikongsi dengan rakan-rakan yang 'singgah di sini'.

Menerusi sistem ini, murid-murid di SMR terpaksa mengikuti pelajaran Aneka Jurusan – pelajaran am dan pelajaran persediaan pekerjaan dengan tujuan menolong diri mereka untuk mengetahui apakah bakat dan kecenderungan, dan jenis pelajaran (aliran akademik atau lain-lain) yang baik sekali untuk kebolehan masing-masing. 

Pelajaran am termasuklah mata pelajaran wajib dan mata pelajaran asas seperti Bahasa Kebangsaan, bahasa Inggeris, Ilmu Hisab dan Sains Am. Pelajaran Pendidikan Persediaan Pekerjaan pula termasuklah mata pelajaran Sains Pertanian, Sains Rumahtangga, Ilmu Perusahaan, Ilmu Perniagaan Am, dan lain-lain lagi.  

Menurut sistem ini, pada akhir tahun ke-9, murid-murid itu akan mengambil peperiksaan SRP / LCE. Berdasarkan keputusan peperiksaan itu, mereka akan dipilih untuk masuk sama ada pelajaran Menengah Atas Aneka Jurusan dalam aliran akademik, teknik, pertanian, perdagangan atau pertukangan dan sekolah-sekolah pekerjaan, yang sesuai.

Apabila mereka tamat pelajaran menengah itu, kebanyakan murid itu tentulah telah menerima latihan cukup untuk mencari kehidupan mereka dan tentu berumur 17 atau 18 tahun, iaitu umur yang sesuai untuk mencari pekerjaan dalam perdagangan, perusahaan atau pertanian, atau bekerja sendiri, mengkut kesukaan masing-masing. Sementara mereka yang berbakat untuk pelajaran dalam aliran akademik pula akan meneruskan pelajaran mereka ke maktab-maktab dan lain-lain yayasan.
Secara ringkasnya, sistem aneka jurusan ni bertujuan :

a) memberi pelajaran asas dan am selama 9 tahun kepada setiap murid hingga berumur 15 tahun lebih.
b) Mengadakan peluang belajar yang sama bagi setiap orang murid supaya mereka boleh menerima pelajaran dan latihan yang sesuai dengan bakat dan kebolehannya;
c) Menjamin cukup tenaga orang ramai.


SM KOTA (dulu belum diselitkan perkataan KEBANGSAAN...)


SM Kota yang dulunya dikenali sebagai sekolah aneka dalam kalangan penduduk di Kg Kota didirikan pada tahun 1965

Daripada cerita Papa, pada asalnya sekolah ini hendak didirikan di tapak sawah padi berhampiran tempat kami tinggal. Penduduk setempat yang 90% hidup mereka bergantung kepada tanaman padi tidak bersetuju dengan rancangan awal itu. Akhirnya, tapak SMK Kota dipindahkan ke satu kawasan berhampiran dengan stesen RTM Kota Bharu. Satu lokasi yang paling tepat kerana SM Kota juga berjiran dengan 2 buah sekolah rendah, iaitu SK Kota dan SRJK (I) Kota (kini, SK Seri Kota). Rancangan pembinaan sekolah itu digantikan dengan pembinaan tali air.
Sambung cerita SM Kota....

Pada peringkat awal penubuhannya pada tahun 1965, Sekolah Menengah Kota menumpang di bangunan Sekolah Kebangsaan Kota, tetapi tiga tahun kemudian iaitu pada tahun 1968, dua buah bangunannya sendiri siap dibina. Bangunan tersebut ialah Blok A dan bangunan Blok B.

Pada peringkat awal penubuhannya, Sekolah Menengah Kota terdiri dari 2 aliran iaitu Aliran Melayu dan Inggeris. Kumpulan pertama muridnya adalah seramai 230 orang yang datang dari sekolah rendah di sekitarnya seperti SK Kota, SRJK (I) Kota (kini, SK Sri Kota), SK Bunut Payong, SK Pendek, SK Pintu Geng dan lain-lain lagi. Murid-murid tersebut diagihkan kepada tiga kelas aliran Inggeris. Tenaga pengajar adalah seramai 7 orang termasuk 5 orang guru terlatih dan 2 orang guru yang dipinjamkan dari SM Mulong dan SM Ismail Petra (SMIP).

Semasa saya mula melangkah ke sekolah menengah pada tahun 1975, sudah ada satu blok bangunan baru dua tingkat yang menempatkan bilik darjah, perpustakaan dan makmal sains (paling hampir dengan SRK Kota), dan sebuah bangunan setingkat, sepagar dengan stesen RTM Kota Bharu, bagi menempatkan bengkel Indutrial Arts (IA) atau bengkal Seni Pertukangan Tangan (kini dikenali sebagai Kemahiran Hidup Bersepadu - KHB). Sebelum ini, bengkel IA terletak di sebuah bangunan kayu satu tingkat yang sudah agak uzur bersebelahan kuaters / rumah guru (yang pernah didiami oleh Cikgu Halimah) / kantin SRJK (I) Kota.

Seingat saya,(kalau silap, harap maaf...maklumlah, sudah lama berlalu....) bangunan baru ini mula digunakan pada akhir tahun 1975. Kami rasa seronok sangat kerana dapat menggunakan makmal sains yang baru. Bangunan baru ini juga menempatkan dua kumpulan murid 'English Medium' yang bakal menduduki peperiksaan LCE, masing-masing pada tahun 1976 dan 1977. Ketika itu terdapat 3 kelas ting. 3 dan 3 kelas ting. 2. Jadi, kelas Form 3/ Form 2 Red, White dan rasanya satu lagi kelas Green (tolong betulkan, kalau salah...) ditempatkan di bangunan baru ini.

Seiring dengan perkembangan dan pertambahan murid di SM Kota, beberapa buah lagi bangunan baru telah didirikan. Pada tahun 1980, dua buah bangunan siap dibina iaitu Blok C dan Blok D. Sebuah surau (walaupun tidak besar) juga telah dibina untuk memudahkan aktiviti keagamaan dijalankan. Lima tahun kemudiannya, ada lagi bangunan baru siap dibina. Bangunan baru 3 tingkat pula sempurna disiapkan menjelang tahun 991. Sekarang Sekolah Menengah Kota mempunyai 11 buah blok termasuk blok kemahiran hidup dan sebuah dewan besar, Dewan Seri Jelasin.

Selepas meninggalkan SM Kota pada tahun 1977, saya hanya sempat singgah beberapa kali menjenguk rakan-rakan pada tahun 1978. Bertemu dengan rakan-rakan sekelas yang pernah sama-sama di bawah satu bumbung dari tahun 1975 - 1977. Mereka merupakan kumpulan pertama dan terakhir kelas aliran Sains (English Medium) di SMK Kota. Sebelum itu, semua murid English Medium akan meneruskan pelajaran Tingkatan 4 & 5 mereka di SIC, sama ada dalam aliran Sains ataupun Sastera....  

.... selepas LCE ada juga rakan-rakan yang meneruskan pelajaran di SM Teknik... antaranya ialah Norhayati Idris, Norazma Ariffin, dan Rusnah Mohammad. Nik Mohd Fauzi Nik Mustapha pula menyambung pelajaran Ting. 4 di RMC, Sungai Besi KL.  Ada lagi rasanya rakan-rakan yang menyambung pelajaran Tingkatan 4 di sekolah lain... siapa ye?

Rupa-rupanya, sudah lama benar saya tidak masuk ke kawasan SMK Kota... hanya pandang dari luar pagar sekolah setiap kali melalui Jalan Salor atau ketika singgah di kedai runcit Alami dalam perjalanan balik ke rumah....
Kini, landskap SMK Kota kelihatan jauh berbeza berbanding dengan lebih 3 dekad yang lalu....Dewan Kota Jelasin tersergam gagah menyambut kedatangan tetamu yang masuk ke kawasan SMK Kota ....



... terkenang akan Dr. Suriani Hussein, Dr. Wan Muhammad Nizam, Adnan Hussin, Haslin Shafii, Azman Talib, Tengku Norizan, Adzmah Ali, dan beberapa orang rakan lagi yang terus berada di SMK Kota sehingga tamat peperiksaan MCE, 1979....

Kisah guru-guru yang pernah mencurahkan ilmu kepada kami sepanjang tiga tahun di SM Kota menyusul selepas ini....


2 comments:

teratai said...

salam ros,

teringat cerita ma, beritahu seusia 15 thn sudah pergi ke maktab durian daun di melaka setelah tamat pelajaran di sekolah rendah! Usia 18 tahun dan mula jadi guru!

roshanilawatey said...

Salam Mega,

Masa tu, kalau dah masuk Maktab seperti masuk 'U' hari ini. Dalam satu kampung seorang aje yang layak dan berpeluang... Patutlah anakandanya sangat berwibawa sebagai seorang pendidik...