Tuesday, May 10, 2011

Terima Kasih Cikgu....

Selain sambutan Hari Ibu, bulan Mei juga merupakan bulan mengenang jasa guru-guru yang telah mengajar dan mendidik kita menjadi seperti "kita" hari ini. Kurang seminggu dari sekarang, kita akan meraikan Hari Guru 2011.

Mengimbau kenangan bersama guru-guru pada awal zaman persekolahan, aku terpanggil untuk mencatat secebis kenangan yang terpahat di minda semasa bersekolah di SRJK (Ingg) Kota, 1969 - 1974.

Jasa mereka tidak akan kami lupa. Kejayaan yang dikecapi kini bermula daripada didikan serta tunjuk ajar Cikgu-cikgu tersayang – akan tetap kukuh dalam ingatan.

Berikut antara kenangan yang masih tersisa dalam ingatan....

1. Cikgu Habsah (Form Teacher Std. 1 Blue -1969) – sudah kembali ke rahmatullah beberapa tahun lepas, rumahnya tidak jauh dari sekolah, (dekat bulatan Wakaf Hj. Abdullah Kota) dan beliau berjalan kaki sahaja untuk ke sekolah. Selepas berkahwin dengan Cikgu Yusof sekitar tahun 1972 (guru di SRJK(I) Kota juga), beliau menetap di kediamannya bersebelahan dengan pagar SK Kota.

2. Cikgu Tengku Hafni Zaharah (Form Teacher Std 2 Blue - 1970) – ayu, lembut, sopan santun, sentiasa berbaju kurung dan sangat prihatin. Keayuan dan kelembutannya menjadi Cikgu Tengku sangat istimewa di mata kami. Matanya berkaca-kaca sekiranya ada murid lelaki yang tidak mahu dengar arahannya...Beliau berkahwin dengan Cikgu Mohammad.

3. Cikgu Nik Mohammad - guru kelas Std 3 Blue (1971) - selalu hantar surat kepada seseorang melalui rakan sekelas, Haslin...kemudian digantikan oleh Cikgu Zainab – cakap Melayu ala orang putih kerana baru balik dari New Zealand...

4. Mr. Choong Chong Wah (FT Std 4 & 5 Blue - 1972/73) – asal dari Pulau Pinang, tinggi lampai, tinggal di Jalan Hamzah KB, naik vespa hijau ke sekolah, mengajar English & Arithmatics.

5. Mr. Chong Sam Chong (FT Std 6 Blue - 1974) – mengajarkan mata pelajaran Science dan Arithmatics. Kami mula belajar dengan beliau sejak Std 3. Beliau memilih Islam sebagai destinasi akhir, tp tak ingat nama Islamnya. Masa djh 6, kami melawatnya di hospital – ‘operation’ sebelum berhijrah menjadi seorang muslim.

6. Cikgu Fatimah Busu – beliau suka bercerita, selalu pakai blouse pendek dan kain sempit -kemudian beliau melanjutkan pelajaran ke USM – novel karyanya Ombak Bukan Biru, The Missing Piece 1 & 2 antara koleksi peribadi yang istimewa – catatan sebahagian perjalanan hidupnya.

7. Cikgu Mara Rahmah – selalu ajar kami menyanyi “Waktu fajar saya bangun, matahari pun terang, kulihat berduyun-duyun …..“ (sudah lupa liriknya) – juga bimbing murid-murid SRJK Kota pelbagai jenis tarian/ taridra untuk masuk pertandingan – fashionable, berbaju warna sedondong dari cekak rambut, bingkai cermin mata, subang, baju, beg tangan hingga kasut - pernah berjumpa dengan beliau pada akhir tahun 90-an dalam satu majlis santai WAJANITA guru-guru wanita JPWP di Hotel Istana, KL...(masih berbaju kurung pesak sedondong), beliau ketika itu menjadi Guru Besar di SK Manjalara, KL.

8. Ustazah Zainun – berasal dari Kg. Laut. 6 tahun belajar dengan ustazah yang sama. Masa ni, fesyen ikat skarf di leher… belum ada tutup-tutup kepala lagi…

9. Cikgu Ismail, mengajar Tawarikh dan Ilmu Alam (Std 5) – sangat tekun untuk memastikan kami dapat ‘A’ dalam Peperiksaan Penilaian Darjah 5 – mengayuh basikal dari rumahnya di Lorong Che Majid off Jln Pasir Puteh KB ke sekolah. Setiap Sabtu dan cuti sekolah selalu buat kelas tambahan.

10. Mr. Loh Tong Seng – ajar Arithmetics (Std 6); Art & Craft – ingat lagi semasa Std 6, beliau ajar buat penguin guna sabut / buah kelapa dan kolaj.

11. Mr. Ong - ajar kami lagu untuk concert semasa kami Std 4 (1972)... lagu Kookabara sits on the old gun tree..., Che Mek cari etok...(dialek Kelantan), Siau siau ku niang....(lagu mandarin)...satu lagi lagu dah tak ingat. Masa tu kami bersekolah petang, jadi kenalah datang berlatih pada waktu pagi di kantin sekolah.

Tidak lupa juga kenangan bersama dua orang HM, iaitu Mr. Kassim (dari Std 1 - Std 3) dan Cikgu Ibrahim (Std 4 - Std 6)....


Kenangan di SRJK (I) Kota mengusik jiwa... cikgu ibarat lilin...


No comments: