Thursday, May 12, 2011

SM Kota : Kenangan yang masih tersisa... (1)


1975... bermula satu episod baru dalam hidup seorang murid yang kian menginjak usia remaja. Keterujaan untuk belajar di sekolah menengah tiba jua.

Setiap kali saya melihat kakak sepupu menggunakan pen berdakwat hitam dan biru atau ball pen ketika menulis nota atau membuat kerja sekolah...setiap kali itu jugalah saya bermonolog,
"Suatu hari nanti apabila naik ke sekolah menengah, saya juga akan dapat menggunakan pen untuk menulis. Boleh guna dakwat biru, hitam, merah, purple, hijau.... Pasti tulisan saya akan menjadi lebih kemas dan cantik.... boleh guna 'water colour" di dalam tiub yang disusun kemas dalam kotak, guna pallet kecil berbentuk bulat... tidak seperti di sekolah rendah, guna warna debu yang dibancuh dengan air dalam pallet yang berlubang enam itu.... saya juga akan dapat mengikuti kelas jahitan dan masakan... dan macam-macam lagi...."

Dulu, hari pendaftaran sama ertinya dengan hari pertama persekolahan. Tidak ada taklimat panjang atau minggu suai kenal. Pandai-pandailah menyesuaikan diri dengan sekolah baru, persekitaran baru dan rakan-rakan baru....

Hari pertama, kami dikumpulkan (lupa di mana, agaknya di kantin....) dan terus diagihkan kelas. Kalau tidak silap, murid yang mengikuti aliran Inggeris hanyalah dari SRJK (I) Kota dan SK Salor. Yang lainnya, seperti dari SK Pintu Gang, SK Bunut Payong, dan beberapa sekolah lagi mengikuti kelas aliran Melayu.

Pada hari pertama pendaftaran, ada 4 kelas Form 1 - EM1, EM2, EM3 dan EM4 (EM = English Medium). Saya ditempatkan di kelas EM4. Pada minggu kedua, kelas EM4 dibubar dan saya dipindahkan ke kelas EM1. Akhirnya ada 3 kelas sahaja, sama seperti kelas Form 2 dan Form 3. Kelas-kelas ini kemudiannya menjadi Form 1 Red, White dan Green (?). Ini bermakna, pada tahun 1975 ada 9 kelas aliran Inggeris di SM Kota untuk 3 tingkatan.

Dalam ingatan yang sudah kian samar-samar ini, saya akan cuba mengingati dan mencoret kenangan sepanjang 3 tahun berada di SM Kota. Kenangan bersama-sama guru yang banyak berjasa dalam mewarnai masa depan kita. Antaranya ialah, Mr. Peter Poh Chung Ti, Miss Lee Wan Hang, Cikgu Noriah, Cikgu Sahabuddin, Cikgu Wan Hanisah, Ustazah Sabariah, Cikgu Nik Azizah, Cikgu Zubaidah, Mr. Amir Thalingam, Cikgu Hassan dan beberapa orang lagi guru yang masih jelas terbayang rupa paras mereka, tetapi saya sudah lupa nama mereka... Saya juga tidak dapat mengingati ustaz /ustazah yang mengajar PAI semasa saya di Ting. 1. Ah, nampaknya ingatan saya sudah semakin terhakis...! Tidak lupa juga, ingatan kepada HM @ Guru Besar, Mr. Bachan Singh dan Penyelia Petang, Cikgu Idris....Ada sesuatu yang akan saya catatkan.

Saya amat berbesar hati, sekiranya ada kalangan rakan-rakan yang 'singgah di sini' dapat mencatatkan sesuatu atau membetulkannya seandainya apa-apa yang saya tulis ini kurang tepat. Segala catatan daripada rakan-rakan semua diharapkan dapat menambahkan warna nostalgia kita terhadap guru-guru yang suatu ketika dahulu telah membimbing dan mendidik kita, khususnya di SM Kota....

Saya akan mulakan dengan guru-guru yang mengajar saya ketika di Tingkatan 1. Harap-harap, sambil saya mengetuk papan kekunci ini, secara beransur-ansur kenangan selama tiga tahun di SMK Kota akan 'terpanggil' dan terhimpun dalam minda tanpa sedar... dan bolehlah saya kongsikan dengan rakan-rakan dalam entri seterusnya....

Saya mulakan dengan :

1) Mr. Peter Poh ialah guru kelas semasa saya Form 1EM1. Beliau mengajar kami Modern Maths dan Integrated Science. Beliau yang tinggal di Jalan Pintu Pong, KB menunggang motosikal Honda ke sekolah. Beliau seorang yang berbadan tegap dan bercermin mata 'tinted' merupakan seorang guru yang baik dan mudah mesra dengan anak-muridnya. Yang paling saya ingat tentang Mr. Peter ialah cara beliau berjalan dengan mengheret kasut kulitnya yang sudah agak haus dan lusuh, berwarna coklat kehitaman itu, yang akan kedengaran jelas beberapa langkah sebelum sampai ke kelas kami. Beliau masih di SM Kota beberapa tahun selepas kami meninggalkan sekolah itu.

2) Miss Lee (kalau tak silap, nama penuhnya, Lee Wan Hang/ Lee Wang Han...?) - masih single ketika itu, berambut panjang lurus melepasi bahu. Beliau suka 'bermain-main' dengan rambutnya sementara menunggu kami menyiapkan latihan. Mata pelajaran yang diajar ialah English dan Geografi. 10 tahun selepas itu, saya menjadi rakan sekerja dengan beliau apabila kami sama-sama bertugas di SMK Puteri, Kota Bharu. Beliau yang dikenali sebagai Puan Yeap ketika itu merupakan isteri Mr. Yeap yang pernah mengajar saya mata pelajaran Biology semasa Form 5 di Maktab Sultan Ismail. Walaupun tidak lama bersama beliau di SMK Puteri, ia meninggalkan kenangan yang manis yang terus melekat dalam minda. Pernah semasa menyambut Tahun Baharu Cina (1987), kami guru-guru SMK Puteri dijemput ke rumahnya di Jalan Padang Garong dan kami dijamu dengan nasi dagang (yang ditempah khas).

3) Cikgu Shahabuddin - guru baru yang berasal dari Negeri Sembilan ini mengajar kami mata pelajaran Sejarah dan Seni Lukis semasa di Tingkatan 1. Antara tajuk awal yang diajarnya ialah Tamadun Awal Dunia - Indus - Sungai Ganges, Chandragupta Maurya, Asoka. Tamadun Rom - Julius Ceasar, Augustus dll... Seronok walaupun kadang-kadang tak berapa melekat dalam minda... salin sahaja nota yang diberi... Buku teks tebal dan tidak begitu membantu kerana kurang menarik... banyak tulisan. Masa tu, satu-satunya buku rujukan yang ada, ialah keluaran Preston... tebal juga. Tajuk-tajuk ini kemudiannya terkandung dalam sukatan pelajaran Sejarah KBSM mulai 1993 - Tamadun Awal Manusia. Hampir 20 tahun selepas itu, setiap kali saya mengajar tajuk ini kepada murid-murid saya di SMK Taman Maluri, saya akan teringat kepada seorang guru Sejarah yang berkulit hitam manis, mempunyai perawakan sederhana, agak kelakar dan sentiasa tersenyum walaupun berhadapan dengan anak-anak muridnya yang kadang-kadang agak 'nakal'...itulah Cikgu Shahabuddin...!

4) Cikgu Noriah pula mengajar kami Bahasa Melayu, juga guru baru. Berambut pendek paras leher, selalu memakai baju pendek berlengan panjang dengan A-line atau kain kembang. Kadang-kadang ada 'orang luar' yang datang 'melihat' beliau mengajar. Ketika itu beliau banyaklah membawa masuk ke kelas bahan yang ditulis pada kad manila. Kami memberi kerjasama yang amat baik kepada beliau. Pada masa itu kami tidak tahu tujuan 'orang luar' itu datang. Beberapa tahun selepas itu, barulah saya faham bahawa beliau masih dalam latihan amali @ praktikum mengajar.... Saya sangat suka apabila beliau menggunakan kaedah kuiz. Secara berkumpulan, kami akan berlawan untuk mendapat markah yang tertinggi. Beliau seorang yang lemah lembut sama ada dari segi pertuturan ataupun pergerakan. Kami pernah berbasikal beramai-ramai ke rumah beliau di Kg Bt. 4, Jalan Kuala Krai. Kata beliau, dia menumpang di rumah ibu saudaranya sementara bertugas di SMK Kota.

5) Cikgu Wan Hanisah pula merupakan guru penasihat Kelab Pengakap. Pada hari Sabtu kami akan berkumpul di sekolah dan mengajar kami cara-cara mengikat tali, aktiviti kumpulan dan sebagainya. Antara yang masih saya ingat ialah beliau mengajar kami lagu Zulu Zamba Lulu.... dan jenis-jenis tepukan yang mempunyai makna tertentu. Beliau yang tinggal di Kg Larak, Pendek, merupakan kakak sulung kepada rakan sekelas, Wan Mohamad Nizam yang sangat pemalu sifatnya itu...! Kami juga pernah berbasikal beramai-ramai ke rumah Cikgu Wan Hanisah. Dari jalan raya utama, kami mengayuh @ menggatih basikal penuh hati-hati di atas batas bendang untuk sampai di rumahnya. Masih terkenang, kami dijamu makan tengah hari yang sangat enak.... beras baru dari bendang di tepi rumahnya.Di manakah guru-guru kita ini sekarang... apa khabar mereka semua...?

Cukup dulu untuk seketika.


Foto : bersama Miss Lee @ Puan Yeap... 1988 ketika sama-sama bertugas di SMK Puteri.
Entri seterusnya... Cikgu Nik Azizah, Cikgu Zubaidah, Mr. Amirthalingam....


No comments: