Friday, May 13, 2011

SM Kota : Kenangan yang masih tersisa... (2)


Sambungan nostalgia bersama guru-guru yang telah banyak membimbing kami, yang masih tersisa di celah-celah ingatan walaupun sudah lama ditelan waktu....

1) Mr. Amir Thalinggam (betul ke ejaan ni...?)

Guru Kelas Ting. 2 Red (1976), berasal dari utara Semenanjung. Beliau mengajar kami Modern Maths. Yang saya tidak boleh lupa ialah beliau ialah guru saya yang pertama yang dapat menyebut nama penuh saya dengan betul. Pertama kali sebut, sudah dapat sebut dengan tepat, tanpa tertinggal satu suku kata pun...! Mr. Amir selalu berkaca mata hitam walaupun berada di dalam bilik darjah. Rasanya kami tahu antara sebab beliau suka berkaca mata hitam... ! Mr. Amir dikenali sebagai seorang guru yang garang, lebih-lebih lagi dengan misal tebalnya itu, lagilah nampak bengkeng...! Walau bagaimanapun selama setahun beliau menjadi guru kelas Form 2 Red, beliau baik-baik sahaja dengan kami....

2) Cikgu Nik Azizah

Beliau mula mengajar kami sejak di Form 1. Waktu itu kami di sesi petang. Beliau mengajar subjek Home Science untuk kedua-dua bahagian, Cooking and Sewing. Setelah kami naik ke sesi pagi semasa Form 2, beliau juga pindah ke pagi kerana sesi petang sudah tidak ada aliran Inggeris dan mengajar kami Sewing @ Jahitan. Cikgu Nik Azizah juga mengajarkan mata pelajaran Seni Lukis untuk kelas kami. Cikgu Nik Azizah berkulit putih, berkaca mata dan seorang yang lemah lembut serta sangat penyayang. Tidak pernah sekali pun beliau memarahi murid-muridnya secara berlebihan.

Saya masih ingat, suatu hari ketika di Ting. 1, sambil-sambil mengajar Home Science, beliau memberitahu kami bahawa dia kerap berkomunikasi menggunakan bahasa Inggeris di rumah jika hendak merahsiakan sesuatu kepada adik-adiknya yang 'kecil', kerana mereka belum begitu memahami bahasa orang putih ni....! Beberapa tahun selepas itu, semasa saya di SIC, ditakdirkan saya satu sekolah dengan adiknya. Kami sama-sama menjadi Pengawas Sekolah dan berkawan baik semasa di tingkatan 6 sehingga ke uni. Rupa-rupanya, adik bongsu Cikgu Nik Azizah itu ialah Nik Mohd Adeeb dan pernah menjadi Ketua Murid di Maktab Sultan Ismail @ SIC pada tahun 1981.

Kali akhir saya bertemu Cikgu Nik Azizah adalah pada tahun 1987 di Pusat Kesihatan Wakaf Che Yeh. Kami sama-sama ke sana untuk memenuhi janji temu pemeriksaan kesihatan bulanan "Ibu dan Anak". Ketika itu saya sedang mengandungkan anak yang kedua dan Cikgu Nik Azizah pula mengandungkan anak bongsu (mungkin...). Selepas itu, kami tidak pernah bertemu lagi. Beliau agak lama juga berkhidmat di SM Kota.


3) Cikgu Zubaidah

Beliau mengajar kami subjek masakan semasa Form 2. Semasa Form 3, kalau tak silap Cikgu Zubaidah mengajar kami kedua-dua komponen subjek HS, sewing and cooking. Pada pertengahan tahun 1970-an, masih ramai yang tidak bertudung, tetapi waktu itu Cikgu Zubaidah sudah memakai skarf tiga segi menutupi rambutnya. Sesuailah dengan tugasnya sebagai guru masakan. Walaupun mulutnya becok sekali semasa memberi arahan, tetapi beliau seorang guru yang baik sangat. Biasalah, kalau ada murid-muridnya yang tak ikut arahan, pastilah dimarahinya.... maklumlah di bilik masakan bukannya boleh main-main. Kalau ada yang cuai menggunakan gas dapur semasa memasak, atau 'agak lembab' semasa menyiapkan sesuatu tugasan, pastilah akan terdengar omelan Cikgu Zubaidah, tentulah dalam bahasa Inggeris kerana kami belajar subjek ini menggunakan bahasa Inggeris. Saya tidak pernah berjumpa dengan Cikgu Zubaidah yang rumahnya di Cabang Tiga Pengkalan Chepa ini, selepas meninggalkan SMK Kota pada penghujung 1977.

4) Cikgu Mek Yam

Saya mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Cikgu Mek Yam. Mek Yam bt. Seman nama yang didaftarkan, manakala nama di rumah atau panggilan dalam kalangan keluarga ialah Cikgu Jarah atau Kak Rah. Beliau ialah dua pupu Papa, tinggal bersebelahan dengan rumah Atok Che Daud. Opsyen Kak Rah atau Cikgu Mek Yam ini ketika di Maktab mungkin subjek BM dan BI. Ketika beliau mengajar kami BM semasa Form 2, beliau baru sahaja tamat pengajian di Maktab Perguruan Perempuan Melaka. Beberapa tahun di SM Kota, Kak Rah bertukar ke SM Zainab. Di SM Zainab beliau mengajarkan subjek Bahasa Inggeris dan bersara wajib beberapa tahun lepas di SMZ. Beliau yang mewarisi kepakaran memasak daripada neneknya (Tok Nik Sipoh) dan bondanya (Tok Su Munah) kini, tidak menang tangan memenuhi tempahan pelbagai jenis juadah daripada sanak saudara dan juga sahabat-sabahatnya, termasuklah keluarga saya sendiri....

5) Ustazah Sabariah

Tidak banyak yang saya tahu tentang Ustazah Sabariah. Tidak pasti ketika itu beliau sudah berkahwin atau belum. Yang saya ingat, di pipinya (lupa sebelah kiri atau kanan) ada tanda lahir yang agak jelas kelihatan. Beliau mengajarkan subjek Pendidikan Agama Islam semasa saya Form 2. Suaranya yang lunak dan bersemangat setiap kali menyampaikan isi pelajaran, terutamanya ketika menceritakan sirah Nabi, amat terkesan di hati. Kami juga terhibur dengan sebutan ayat-ayat suci al-Quran untuk bahagian al-Quran dan Hadis (sukatan pelajaran ketika itu dipetik dari Surah al-Baqarah) yang dibacanya. Kami sentiasa ternanti-nanti mata pelajaran Agama Islam untuk mendengar kelunakan suaranya, ditambah dengan sikapnya yang 'sporting' sebagai seorang ustazah. Kami kagum dengan penyampaian beliau. Masih tergambar dalam minda, pengisahan peristiwa Perang Badar, Perang Uhud, Perang Khandak dan peranan pahlawan-pahlawan Islam ketika itu, yang disampaikan dengan menarik sekali.

6) Guru Bahasa Inggeris (maaf, sudah lupa namanya... Geeta...?, Puspa...? rasanya bukan...!)

Beberapa tahun selepas saya meninggalkan SM Kota, saya masih ingat nama guru BI ini. Kini, setelah lebih 3 dekad meninggalkan SM Kota, puas saya cuba mengingati nama beliau, tetapi masih gagal. Mungkin ada rakan-rakan sekelas yang 'singgah' di sini boleh mengembalikan ingatan itu.

Beliau berbangsa India, seorang yang mempunyai perawakan menarik, senyuman sentiasa menghiasi wajahnya yang sawo matang dan sentiasa kelihatan ceria. Berambut pendek agak ikal paras leher dan sering memakai skirt kembang paras bawah lutut serta berblaus pendek. Seingat saya, beliau suka baju bercorak petak-petak. Mungkin trend ketika itu. Menurut ceritanya, beliau yang berasal dari luar negeri Kelantan ini berpindah ke KB kerana mengikut suaminya, kalau tak silap seorang pegawai perubatan di Hospital KB. Seronok dengar beliau menyebut "Droopy" satu watak kartun yang sering 'muncul' dalam buku teks BI kami ketika itu. Ada dua watak, berpasangan, tetapi yang satu lagi saya sudah lupa namanya.


Tanpa diduga, 7 tahun selepas itu, saya berjumpa semula dengan beliau, pada akhir tahun 1983. Ketika itu saya di tahun kedua pengajian di UM. Suatu hari, ketika saya bersama rakan-rakan baru sahaja keluar dari Dewan Kuliah F (DKF), dan sedang menuruni tangga, tiba-tiba saya terpandang sekumpulan siswi tahun satu sedang menunggu di ruang legar (bawah DKF) untuk mengikuti kuliah selepas itu. Saya amat yakin saya tidak tersalah orang. Saya menghampiri beliau dan menegurnya walau pun saya tahu beliau mungkin tidak berapa ingat kerana bekas muridnya ramai. Saya memperkenalkan diri dan memberitahu beliau, saya muridnya di SM Kota, Form 2 Red tahun 1976. Beliau yang baru menyambung pengajian di peringkat Ijazah itu sangar teruja dan memperkenalkan saya kepada rakan sekuliahnya yang ada bersamanya di situ. Selepas itu, saya tidak lagi berkesempatan bertemu dengan beliau walaupun kami berada di kampus Lembah Pantai yang sama....!

7) Guru Geografi - (ada dua orang semasa kami Form 2... Mrs...dan Puan Norhanani)

Mula-mula kami diajar oleh seorang guru berbangsa Cina... Mrs...(lupa nama)... Berambut pendek dan bercermin mata tebal dengan "power" yang tinggi. Saya anggap begitu kerana cermin matanya nampak berlapis-lapis. Beliau yang tidak banyak bercakap ini merupakan guru baru lepasan universiti. Sebenarnya, ketika itu tidak ramai guru yang mengajar di peringkat Menengah Rendah dari kalangan guru berijazah. Kami sangat 'admire' cara beliau menyampaikan isi pelajaran. Ketika beliau mengajar tentang negara Australia dan New Zealand terasa seolah-olah kita berada di sana, jelas dan sangat mengujakan...! Perkataan seperti Murray Darling Downs, Great Barrier Reef dll, berserta lakaran peta di papan tulis dengan kapur yang berwarna warni - biru, pink @ merah dan hijau yang sangat jelas dan 'hidup' memberi kesan yang mendalam kepada kami. Pada waktu itu teknik fotostat belum ada di peringkat sekolah, jadi kami akan menyalin nota yang beliau tulis di papan tulis. Dengan bahasa Melayunya yang agak pelat, beliau akan memberi penerangan yang jelas sekali. Dari pandangan sisi seorang murid, beliau baik tetapi kurang mesra. Mungkin kerana beliau kurang fasih berbahasa Melayu (berbanding bahasa Inggeris) ketika itu.

Yang menariknya, pada akhir 1986 - awal 1989, kami menjadi rakan sejawat di SM Puteri, Kota Bharu (bersama-sama dengan Mrs Yeap @ Mdm Lee Wan Hang). Barulah saya tahu, rupa-rupa Cikgu Geografi saya ini agak peramah orangnya. Agak kelakar dan suka bercerita... mungkin dulu beliau tak nak 'bagi muka' kepada murid-murid atau mungkin disebabkan oleh faktor masa... (di atas, foto semasa kami di SM Puteri)

Seorang lagi guru Geografi kami semasa Form 2 ialah Cikgu Norhanani (kemudian beliau menjadi suri kasih kepada Cikgu Mustafa - yang sebelum itu, digosipkan dengan Cikgu Noriah semasa kami Form 1....). Cikgu Norhanani mengajar kami hanya beberapa bulan terakhir, jadi tidak banyak kenangan yang melekat di minda... cuma yang saya ingat, beliau yang berkulit putih dan tinggi lampai ini berambut pendek dengan style tersendiri. Beliau gemar memakai blaus pendek dan berkain 'A-line'.

Akhirnya, di celah-celah kenangan bersama guru yang pernah mengajar kami semasa Form 2 ini, ada seorang guru yang sentiasa melekat dalam ingatan saya walaupun beliau tidak pernah mengajar saya secara formal di bilik darjah. Beliau ialah Cikgu Zaharah Omar. Beliau ialah guru kelas Form 3 Red. Kakak saya (Roslena Jusoh) merupakan salah seorang muridnya di Form 3 Red. Saya mengetahui banyak perkara tentang Cikgu Zaharah melalui cerita-cerita yang disampaikan oleh Kakak. Setiap awal pagi, sesampainya di sekolah beliau akan menghantar anak lelaki (sulung?) nya ke sekolah rendah yang berhampiran, iaitu di SRK Kota. Suami beliau, Cikgu Habib pula merupakan guru Ekonomi saya semasa di Tingkatan 6 di Maktab Sultan Ismail. Kakak beliau pula, Puan Anisah Omar merupakan GPK1 semasa saya mengajar di SMK Puteri tahun 1987.

Inilah antara kenangan yang masih terlekat di minda.

Semoga mereka diberi kesihatan yang baik dalam meniti alam persaraan pada usia emas, terus diberkati dan bahagia dunia dan akhirat. Terima kasih, Cikgu...!


No comments: