Saturday, June 4, 2011

Terubat sudah rinduku....

Walaupun hampir saban bulan aku pulang menjenguk kampung halamanku, tetapi kerinduan itu tetap singgah tanpa diundang.

Kini, aku sudah pun berada di kampung kelahiranku. Kampung Kota atau juga dikenali dalam kalangan generasi terdahulu sebagai Kg. Wakaf Sena. Pulang ke desa kelahiran pada musim cuti begini lebih bermakna kerana adik-adik yang lain juga turut bercuti. Kami berkumpul ramai-ramai di rumah Mama sambil berkongsi cerita zaman kanak-kanak yang sudah sekian lama ditinggalkan.

Kampung halaman adalah bingkai kenangan dan harapan yang tidak pernah usang. Selalu kuat menahan erat gambar rangkaian perjalanan kehidupan. Betapa jauh sekalipun seseorang itu merantau, di sudut hati pasti akan kembali ke kampung halaman jua. Seolah-olah telah terpikat dan tidak bisa melompat, memudar hasrat.

Kembali ke kampung halaman, mengimbau memori kala bersama leluhurku yang makin hari kian jauh meninggalkan dunia yang fana ini.... Ah... rindunya aku ... Che Yusof, Mok Lijah, Che Daud....Papa, Mama, Mek dan semua yang sentiasa dekat di hatiku....

Terpahat dalam memori, rakan-rakan sepermainan.... sama-sama berlari meniti permatang sawah, menangkap belalang kala musim menuai sudah berakhir... bermain bola 'kaki tiga' dan 'bola wa' dengan penuh gaya... berkejaran bermain 'to jail'. Sering kali juga bersama adindaku Noni menyusuri tali air melihat ayahanda saudara yang kami panggil Che' Abe, menjala ikan atau menangguk udang.... Semua itu hanya tinggal kenangan.

Di manakah semua kawan-kawan sepermainanku kini berada....?


Sesekali pulang ke kampung, teringat akan sepat dan puyu yang digoreng garing oleh Mama, dimakan dengan nasi panas berasap... tapi kini, sepat dan puyu sudah kian pupus, tidak seperti zaman kanak-kanak kita dahulu....yang ada kini ialah sepat dan puyu yang dibela di dalam kolam; tidak sama dengan puyu yang diserkap di bendang tika airnya kian mengering...!

Di antara kota yang telah menjadi saksi perjalanan kisah, kampung halaman akan tetap ramah untuk menumpahkan kerinduan yang indah. Meski hanya sesekali dijengok, tetapi kampung halaman takkan merengek. Kampung halaman tetap menanti kita kembali, untuk diinjak, meski hanya berpuluh hentakan kaki.

Pulang ke desa kelahiranku, sesekali terasa ingin berlari tanpa alas kaki di atas tali air atau di sepanjang permatang sawah. Tersenyum pada awan biru yang terhias kepakan sayap merpati, nuri dan sejenisnya. Bukankah kedamaian ada di sini, di hati yang berbisik mesra pada hembusan angin,

“Tuhan betapa indah dunia-Mu.”

Lalu rasa lelah pun dibasuh, dengan air jernih yang masih tersisa. Di sana, di kampung halaman.



No comments: