Tuesday, July 12, 2011

Ttupat Sotong....

Siapa pernah makan ketupat sotong...? Namanya agak pelik bagi orang luar dari Kelantan (dan juga mungkin dari luar Terengganu), tetapi rasa ketupat sotong memang sedap. Dalam sotong ada pulut yang dimasak bersama. Rasa kuahnya agak manis kerana dimasak dengan santan dan gula melaka atau 'nnisan kerek'.

Hujung minggu lepas, dalam perjalanan balik dari KT ke Kuantan, kami singgah di Restoran Lempeng di Marang untuk minum-minum sambil menghirup udara segar di tepi pantai....

Apabila terpandang papan tanda besar di restoran tersebut, tiba-tiba rasa teringin sekali untuk makan ttupat sotong... lama benar tak makan. Sambil menunggu pesanan sampai, dalam hati sudah terasa keenakannya...! Selain ketupat sotong, suami memesan lempeng. Nak cuba katanya. Nama lagi Restoran Lempeng....!

Selepas beberapa minit berlalu, pelayan restoran itu membawa makanan yang telah kami pesan. Dari jauh saya nampak dalam mangkuk yang dibawanya terdapat kuah berwarna putih. Lain daripada apa yang tergambar dalam minda saya. Dalam hati tertanya-tanya, betul ke ini ttupat sotong yang dipesan tadi? Berkuah putih seperti sagupal? Apabila dilihat dari dekat, nampaklah 2 ekor sotong 'berendam' dalam kuah yang berwarna putih susu itu. Terdapat beberapa hirisan halia. Lain benar rupanya dengan yang tergambar dalam minda saya. Oh, ini rupanya ttupat sotong Terengganu....

Biasanya makanan tradisional Kelantan dan Terengganu tidak jauh bezanya. Rupa atau rasa, lebih kurang sama. Tetapi ketupat sotong ni memang berbeza sangat.

Ketupat sotong Kelantan, tidak sama dengan ketupat sotong Terengganu. Versi Kelantan menggunakan gula melaka, manis dan kurang berlemak. Warnanya pula 'kecoklatan'. Manakala versi Terengganu pula, kurang manis, berlemak, beraroma halba, halia dan bawang... berkuah dan warnanya putih santan.

Bagi yang telah mencuba kedua-dua versi Kelantan dan Terengganu tentu dapat merasai perbezaannya. Yang mana satu paling disukai, terpulang kepada diri masing-masing.

Saya...? Tentulah saya suka ttupat sotong versi Kelantan...!

1 comment:

teratai said...

saya suka versi trg!bulan puasa biasa gak buat utk bbuka puasa..