Tuesday, July 26, 2011

Waktu dan Kehidupan

Sekiranya kita ditanya, apakah perkara yang sentiasa bergerak ke depan dan tidak pernah mundur ke belakang. Jawapan yang saya akan berikan ialah waktu ataupun masa. Itulah uniknya masa, ia sentiasa ke hadapan dan tidak boleh diulang kembali.

Jika di barat, istilah yang biasa digunakan ialah ‘Time is Money’ atau dalam pepatah Melayu pula sering kita dengar "Masa Itu Emas". Ini menggambarkan betapa pentingnya masa kepada kita. Sekiranya kita kaji dan terus kaji sebenarnya masa adalah perumpamaan bagi kehidupan kita sebagai manusia. Apa yang saya maksudkan di sini, kita harus sentiasa memandang ke hadapan tidak perlu lagi menoleh kegagalan yang pernah kita alami.

Individu yang berjaya adalah individu yang sentiasa memandang ke hadapan. Sentiasa memanfaatkan peluang yang ada bagi terus mencipta kejayaan demi kejayaan.

Individu yang berjaya juga adalah mereka yang dapat memanfaatkan waktu dan sentiasa mensyukuri setiap nikmat yang dikurniakan oleh ALLAH kepadanya.

Hidup kita boleh diumpamakan seperti sebuah perniagaan. Hanya mereka yang pandai menggunakan waktu dengan sebaiknya akan memperoleh keuntungan.

Masa sentiasa menghambat kita dan jangan biarkan kita ketinggalan.... dunia dan akhirat...


No comments: