Saturday, October 29, 2011

4H3M di Lembang, Bandung...


Sebaik sahaja selesai pemeriksaan imigresen di pintu masuk, kami terus dibawa ke tempat penginapan kami di Maribaya Family Guest House, Lembang.

Kami sengaja memilih Lembang yang terletak di luar kota Bandung sebagai tempat penginapan sepanjang percutian ini kerana kami ingin menikmati keindahan pemandangan alam semula jadi serta melihat budaya hidup masyarakat di sekitarnya.

Kami amat selesa dengan tempat penginapan ini. Terasa seperti berada di rumah sendiri.

Sebenarnya,
Lembang ialah sebuah kecamatan di Kabupaten Bandung Barat, Jawa Barat, Indonesia. Lokasinya sekitar 15 km ke utara Bandung. Di Lembang terdapat banyak tempat semulajadi menarik yang boleh dilawati. Kesejukan udara pergunungan menjadi daya penarik pengunjung yang datang ke sini. Walaupun kami tidak disediakan air-cond di tempat penginapan, persekitarannya yang sejuk membolehkan kami tidur dengan berselimut dan nyaman sekali.... Selain itu, Lembang yang dilatarbelakangi oleh gunung Tangkuban Parahu ini menjadi ikon Lembang dan Kota Bandung....

Kecamatan Lembang berada pada ketinggian antara 1.312 hingga 2.084 meter di atas aras permukaan laut. Titik tertingginya ada di puncak Gunung Tangkuban Parahu. Sebagai daerah yang terletak di pergunungan, purata suhunya adalah di sekitar 17 - 27 darjah selsius. Pekerjaan sebahagian besar penduduk Lembang adalah sebagai petani, pedagang, dan pekerja sektor informal (buruh, pengemudi, dll)

Sepanjang berada di Bandung, khususnya di kecamatan Lembang ini, kami telah melawat beberapa tempat menarik di sekitar Lembang, iaitu Gunung Tangkuban Parahu, Kolam Air Panas Ciater, Restoran Sapulidi yang unik dengan konsep makan di sawah, ladang strawberry dan beberapa tempat lagi.... Yang tidak sempat kami jengah ialah Air terjun Maribaya yang dikatakan agak terkenal dan Pusat Obsevatorium Bosscha (Pusat peneropongan bintang yang tertua di Indonesia).


Pada pagi hari terakhir di Maribaya Family Guest House, kami menaiki kereta kuda mengelilingi kecamatan Lembang....

...bersambung dalam n3 seterusnya

No comments: