Monday, November 14, 2011

BANDREK

Anda tahu Bandrek?

Semasa wisata kami ke Gunung Tangkuban Prahu hujung bulan lepas, kami sempat singgah di sebuah gerai menjual minuman yang terdapat di situ. Cikgu Ishak mempelawa kami untuk minum teh halia. Kami bayangkan teh tanpa susu dicampur dengan halia.

Rupa-rupanya telahan kami silap. Apabila dihidangkan, yang dikatakan 'teh halia' itu dikenali sebagai 'bandrek' yang rasanya seperti minum jamu selepas bersalin tetapi agak manis....! Tak tertelan rasanya kerana manis dan pedas berempah.... Memang sukar untuk kami habiskan segelas besar "teh halia" panas yang sedikitpun tak ada rasa teh itu. Walau bagaimanapun, isteri En. Wan boleh habiskannya dan terus membeli bandrek serbuk dengan harga 20000 rupiah (kalau tak silap) untuk 6 kotak kecil bandrek. Cikgu Ishak pula minum bandrek yang dicampur dengan susu....!

Sebenarnya, bandrék ialah minuman tradisional orang Sunda dari Jawa Barat, Indonesia. Minuman ini biasanya dihidangkan pada cuaca dingin, seperti ketika hujan ataupun pada malam hari. Bahan asas bandrék yang paling penting ialah halia dan gula merah. Sesetengah daerah tertentu menambahkan rempah-rempah tersendiri untuk memperkuat kesan hangat yang diberikan bandrék. Susu juga dapat ditambahkan tergantung selera penyajian. Ramai orang Indonesia percaya bahawa bandrék dapat menyembuhkan penyakit ringan. Minuman ini juga berkhasiat menghilangkan masuk angin.

Bandrek ini rasanya manis, hangat dan sedikit "spicy" atau pedas. Tak terbayangkan ada minuman yang rasanya pedas, kan? Minuman ini terbuat dari gula merah, gula putih, halia, dan dicampur dengan beberapa jenis rempah.

Menurut penjual di gerai itu, di Indonesia pada zaman dahulu, khususnya di Jawa Barat, bandrek ini sering dijual di kedai-kedai bandrek, dan menjadi minuman wajib untuk orang tua di daerah Sunda sebelum turun ke ladang atau sawah.

Kini, seiring perkembangan zaman, Bandrek digemari oleh generasi tua mahupun muda. Bahkan sekarang ini, bandrek dihasilkan dalam bentuk instant / segera. Ada yang berbentuk seperti syrup atau cair dan ada juga yang berbentuk serbuk instant.

Setelah digoogle, dapatlah saya sertakan di sini resipi asas bandrek. Manalah tahu ada yang ingin mencubanya....

Bahan-bahan

Cara menyediakannya :

  1. Semua bahan disatukan
  2. Rebus air hingga mendidih serta mengeluarkan aroma bandrek
  3. Angkat lalu saring dengan saringan halus
  4. Sajikan dalam keadaan hangat

Sesiapa yang berhasrat ke Bandung, bolehlah mencuba bandrek ini dan dapat tahu rasanya yang sebenar....!


No comments: