Monday, January 2, 2012

Tahun Baru, Bah dan Kenangan....


Musim tengkujuh belum berakhir....



Kini, negeri-negeri di Pantai Timur masih berada dalam musim tengkujuh. Negeri Kelantan dan Terengganu dilanda bah sekali lagi. Amaran hujan lebat lebat peringkat jingga telah dikeluarkan oleh Jabatan Meteologi pada pagi tahun baru 2012. Setakat ini belum ada lagi banjir yang betul-betul besar sebagaimana beberapa tahun lepas.... Sehari dua lagi, tak pastilah pula perkembangannya.

Jabatan Meteorologi menjangkakan hujan sekejab-sekejab kadang kala lebat mela
nda beberapa daerah di Negeri Kelantan dan Terengganu mulai semalam sehingga hari ini, Isnin 2 Jan 2012. Keadaan ini akan menyebabkan banjir di kawasan-kawasan yang berkedudukan rendah. Setakat ini sudah ada jalan yang tidak boleh dilalui oleh kenderaan ringan di kawasan yang terlibat. Harap-harap tak ada banjir besar kerana esok lusa sesi persekolahan 2012 akan bermula.

Beginilah putaran alam. Musim panas dan musim tengkujuh yang silih berganti adalah antara tanda kebesaran ciptaan Ilahi. Hujung tahun, bermakna musim bah akan tiba. Mereka yang tinggal di kawasan yang sering dilanda banjir @ bah pasti akan sentiasa berjaga-jaga untuk menghadapi kemungkinan banjir. Yang tak pasti adalah sama ada bah itu besar atau kecil..!
Sebenarnya, ada bah besar, ada bah kecil. Ada bah disebabkan oleh air hujan yang bertangkung kerana sistem saliran yang tidak baik. Ada bah disebabkan oleh limpahan air sungai yang banyak. Ada bah yang disebabkan oleh fenomena pasang besar yang berlaku dibeberapa tempat baru-baru ini. Bah air hujan cepat surut. Apabila hujan reda, bah pun akan surut. Semua yang berlaku ini adalah dengan kehendakNya. DIA lah yang Maha Berkuasa menentukan segala kejadian sama ada di langit ataupun di bumi....
Di Kelantan, bah air sungai akan berlaku setelah isi padu air sungai Kelantan bertambah akibat hujan lebat berterusan di kawasan Ulu Kelantan. Air sungai berbeza dengan air hujan... lebih sejuk dan warnanya juga lain. Keadaan akan menjadi lebih gawat apabila angin monsun bertiup kencang menyebabkan aliran air ke muara menjadi sebak. Akibatnya, tempat yg rendah akan ditenggelami air dalam tempoh masa yang lama, contohnya di Kg Tingkat dan di Kg Penambang yang menghala ke PCB.

Boleh dikatakan saban tahun pasti berlaku bah, tetapi bah besar tidak semestinya berlaku pada setiap tahun.

Musim bah banyak meninggalkan kenangan kepada sesiapa sahaja. Dulu, kalau musim bah, di KB jadi macam pesta... Bagi mereka yang terpaksa berpindah tu, lainlah pula ceritanya - bukan pesta lagi tapi dah jadi mimpi negeri ..... !

Dulu masa zaman kanak-kanak, kami selalu mengikuti perkembangan banjir melalui siaran radio... bila air di Tangga Bradley, Kuala Krai -tempat sukat banjir (kini, Tangga Krai) turun, bermakna kawasan hilir akan siap sedia untuk banjir. Di rumah Mama biasanya paling teruk pun, hanya tenggelam 2 anak tangga. Bila bah, jalan ke KB terputus, iaitu di Jambatan Paloh (Pintu Geng) dan di Bunut Payong. (Sekarang jambatan di Bunut Payong dah tinggi). Dari rumah ke Pasir Mas pula, akan tersekat di beberapa tempat, antaranya di Chabang Tiga Pendek dan di Gertak Lembu, dekat Salor. Masa ni Papa pun kenalah bertugas bergilir-gilir 24 jam di Bilik Gerakan Banjir KB.

Tahun 1967, banjir besar di Kelantan dan beberapa negeri lain di Malaysia... saya ingat2 lupa, Papa bawa jalan2 main air... masa tu belum sekolah lagi. Tahun 1971, bah berlaku sehari selepas sesi persekolahan tahun baru 1971 bermula. Pada tahun ini adinda Noni baru masuk darjah 1. Sekolah diisytihar tutup. Sesi persekolahan ditangguhkan buat sementara waktu sehingga banjir besar ini pulih. (Apabila membaca kisah tentang sejarah KL beberapa tahun kemudiannya, barulah saya tahu rupa-rupanya pada tahun 1971, KL dan beberapa buah bandar lagi juga dilanda banjir besar....! ).

Tahun 1979, bah besar berlaku akibat hujan lebat di kawasan Ulu Kelantan sehingga meruntuhkan Bukit Puteri di Lubok Bongor, Jeli, meranapkan sebuah klinik desa di situ . Dalam tragedi Bukit Puteri ini ramai juga yg terkorban. Bah pada tahun 1979 berlaku di beberapa buah negeri di Pantai Timur sehari selepas semua calon SPM/ MCE menduduki kertas terakhir. Ada kawan2 yang bersekolah di SBP @ MRSM @ SMT terkandas dalam perjalanan untuk pulang ke kampung masing2 sebaik sahaja selesai peperiksaan.

Sekali bah, pasti pantai akan berubah; berubah akibat hakisan....

Kolam mandi awam di PCB sudah bertahun-tahun lamanya 'terkubur'. Kubu Pertahanan Jepun semasa Perang Dunia Ke-2 di Pantai Sabak juga sudah jauh tenggelam ke dasar laut....! Dalam Rhu @ Pantai Semerak sudah tak boleh dipanggil Dalam Rhu lagi... kerana pokok ru sudah tidak ada. (Yang ada sekarang, yg baru ditanam semula).
Begitulah juga dengan resam hidup kita. Setiap kali tiba tahun baharu, sama ada tahun baharu Hijrah ataupun tahun baharu Masehi, pasti ada yang berAZAM untuk melakukan perUBAHhan atau pemBAHARUan. Tak kiralah apa-apa istilah pun yang digunakan, yang penting biarlah perUBAHan, pemBAHARUan atau AZAM baru itu membawa kepada sesuatu yang boleh memberi manfaat kepada hidup kita....


No comments: