Wednesday, May 16, 2012

Mesra Bersama di Bumi Kenyalang (1)

Kami telah dijemput untuk menghadiri majlis kenduri kahwin putera Kak Ha dan Abe Him, Mohd Basri B. Awang dengan pasangannya Nurul Hana puteri kepada pasangan Encik Wasta dan Puan Masnah di Kuching Sarawak yang berlangsung pada 13 MEI 2012 (Ahad).  

mempelai di pelamin yang indah....
Rombongan kami yang seramai 25 orang berlepas dari LCCT Sepang lewat tengah hari 12 MEI dan selamat tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching  hampir pukul 4.30 petang.  Kami disambut mesra oleh  Encik Wasta Jeho dan  Encik Morsidi Jeho yang sedia menunggu ketibaan kami di airport.  

Kami bertolak pulang ke KL pada petang Selasa, 15 Mei 2012.  Kami singgah sekejab di Sentul dan bertolak pulang ke Kuantan pada pukul 11 malam.  Kami selamat sampai di rumah pada pukul 2.00 pagi 16 Mei 2012....  
bumi Kenyalang dari udara....
Di Kuching, kami disediakan tempat tinggal, iaitu di inap desa yang beralamat No. 62 & 63 Herritage Garden, Petra Jaya....agak jauh dari rumah keluarga pengantin perempuan yang letaknya berdekatan dengan lapangan terbang.  Majlis resepsi pula diadakan di Dewan Suarah, Jalan Budaya, Kuching, tidak jauh dari tempat kami menginap. 
Medan Selera Kubah Ria, Matang

Sebelum tiba di tempat penginapan, kami dibawa oleh Encik Wasta dan Encik Morsidi singgah terlebih dahulu di medan selera Kubah Ria.   Pelbagai jenis makanan ada dijual di sini.  Semuanya sedap.  Yang menarik perhatian saya ialah nasi goreng dabai. 
buah dabai... sejenis buah tropika Sarawak yang tidak ada di Semenanjung

Pada keesokan harinya, kami ke Dewan Suarah untuk menyempurnakan majlis resepsi.   Majlis bermula pada pukul 10 pagi dan berakhir pada pukul 2 petang.  Rombongan kami tiba tepat pada masanya, iaitu pada pukul 11 pagi.  Ketika kami masuk ke dewan, para jemputan sudah memenuhi semua tempat duduk.  Majlis dimulakan sebaik sahaja mempelai mengambil tempat di pelamin.  
mesra bersama.... Kak Rul, Mek, Adik Mah, Mek Ki, Che', Kak Kay & me
Majlis meriah dan terhibur dengan celoteh serta pantun pengacara majlis.  Kelunakan suara ENCIK HASSIM TOHUT memikat hati semua hadirin.  Pertama kali saya melihat acara adat makan temuan.   Menurut Ibu Saudara pengantin perempuan, jika mereka ikut  adat Melanau sebelah Ayahanda pengantin, banyak lagi yang boleh dilihat....!
Hubby bersama Abg Him (besan) dan pengacara majlis (tengah)

Setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih daripada kami buat Hana sekeluarga atas layanan yang sungguh istimewa sepanjang kunjungan kami ke Bumi Kenyalang.... terima kasih daun keladi...


No comments: