Wednesday, May 15, 2013

SELAMAT HARI GURU 2013....

Catatan pada petang Rabu yang permai....

Esok, seluruh warga pendidik akan menyambut Hari Guru 2013. Sedar tak sedar, tahun ini merupakan kali ke-27 saya menyambut Hari Guru setelah bergelar Cikgu.  

Tahun pertama, saya menyambut perayaan Hari Guru setelah menjadi warga pendidik adalah pada tahun 1986 di SMK Ahmad, Pekan....  dan alhamdulillah, pada tahun ini saya masih lagi berkesempatan menyambut HARI GURU buat kali ke-8 di SMK Tanah Putih....



SELAMAT HARI GURU buat semua insan yang bergelar guru... yang pernah dipanggil cikgu, teacher, sir, ustaz, ustazah dan sebagainya oleh anak didik mereka.... 


bersama guru kelas 6 BLUE - 1974, MR CHONG SAM CHONG

Teristimewa ucapan ini ditujukan khas buat guru-guruku yang pernah mengajar dan mendidikku tanpa jemu dan penuh ikhlas... cikgu-cikgu di SRJK (I) Kota, KB (1969 - 1974), di SM Kota, KB (1975 - 1977) dan di Maktab Sultan Ismail (SIC), KB (1978 - 1981)...


 
guru-guru SMK Kota - 1976....
antara guru di SIC - 1979....
Tidak lupa, ucapan ini juga ditujukan kepada semua insan yang telah menjadi tempat untuk saya berguru dan mendapatkan tunjuk ajar di sepanjang jalan pulang... sama ada yang berlaku secara langsung ataupun tidak langsung.

Jasamu akan kukenang selagi hayat dikandung badan....terima kasih, Cikgu. Terima kasih, semua.


Selamat Hari Guru juga saya tujukan buat semua rakan seperjuangan di seluruh pelosok tanah air, tidak kira sama ada yang bertugas di bandar ataupun nun jauh di pedalaman Gua Musang atau di Sabah dan Sarawak....!

Pasti saban tahun akan ada getar di jiwa kita setiap kali melafazkan ikrar dan ketika menghayati bait-bait lirik lagu 'GURU MALAYSIA'.

"...amanat yang diberi, kami tak persiakan, apa yang kami janji, tunai tetap kami tunaikan... tunai tetap kami tunaikan..."

Di SMKTP, sambutan Hari Guru di peringkat sekolah akan adakan esok, 16 MEI 2013 seperti juga sekolah-lain di Malaysia. Atur acaranya tetap sama sebagaimana tahun-tahun lepas.... membaca perutusan, ucapan, persembahan, penyampaian cenderamata dan makan-makan, kemudian diikuti dengan sukaneka. 

 barisan pentadbir pada sambutan Hari Guru 2012
Pada tahun ini kami akan meraikan sambutan Hari Guru bersama dengan Pengetua SMKTP yang baru iaitu ENCIK CHAN KOK WAI.   Beliau menggantikan ENCIK LOH SAI HENG yang telah bertukar balik ke Daerah Bentong mulai awal minggu ini.   


Mr. Chow dan Mr. Loh di majlis HAC SMKTP 2012....
Buat bekas pengetua SMKTP - Mr. Chow Ah Soon, Mr. Moy Wah Goon, dan Mr. Loh Sai Heng  ingin saya titipkan ucapan,    " Selamat Hari Guru...."

Selamat Hari Guru 2013 semua....

semoga masih diberi kesempatan untuk menyambutnya pada tahun-tahun yang mendatang....


No comments: