Sunday, June 15, 2014

BERTAMU & BERTANDANG DI KG PINTU PADANG


Segalanya merupakan perancangan Allah.

Majlis bertandang atau blarock atau hantar menantu ke Seri Iskandar memungkinkan kami bertamu di Kg. Pintu Padang, Gopeng.  Kami bertamu untuk bertemu muka beramah mesra dengan kaum keluarga sanak saudara daripada leluhur kami Tn. Hj Wan Muhammad Said....

Segalanya berlaku dengan izin Allah s.w.t.  Syukur alhamdulillah, kami sempat membawa Mama dan Papa bertemu dengan tiga orang Bonda sepupu Mama yang masih ada.

13 JUN 2014, kami bertolak dari TBS lebih kurang pada pukul 8.30 pagi membawa bersama Papa dan Mama berkonvoi dua buah kereta.  Melewati tol Jalan Duta terus menuju lebuh raya PLUS dan lebih kurang 2 jam perjalanan kami masuk melalui tol Gopeng.  
WRJ & WQP....
singgah sekejab di  R & R tol Gopeng....
Petunjuk jalan yang jelas yang diberi oleh Mak Teh memudahkan kami tiba di tempat yang dijanjikan.  Pak Teh yang berkapcai sedia menunggu kami di situ.  Kg Pintu Padang menyambut kami dengan penuh mesra....


teratak tradisional tinggalan arwah Hj Mustafa B. Lokman B HM Said




Terima kasih tidak terhingga diucapkan kepada Pakteh Norhadi kerana menunggu kami di bawah laluan lebuh raya PLUS menuju ke Kg Pintu Padang.  Kami di sambut oleh Mak Teh Norhuda dan Mak Ngah Norasmara dan Mak Long Noraini sebaik sahaja kaki melangkah keluar dari kereta....bertamu di rumah tinggalan arwah Haji Mustafa B. Lokman B. Hj. Wan Muhammad Said. 


Suasana kampung yang mendamaikan.  Kami dijamu dengan pelbagai juadah yang enak dan istimewa.

Ketika kaum bapa ke masjid menunaikan solat sunat Jumaat, kami keluar meninjau Gaharu TeaValley.

Papa membonceng kapcai Pok Teh untuk ke masjid berdekatan

Encik Kasihku seronok menjadi pasanger  Pakcik ke masjd....

Dengan MYVI Cik Anggerek, kami menuju ke Gaharu Tea Valley yang letaknya di sebelah Kg. Pintu Padang.  Berjalan kaki pun boleh sampai.  Dengan berkereta tak sampai 5 minit.  Rupa-rupanya di sini ada ladang gaharu yang sangat luas saujana mata memandang.  Ramai pengunjung dari dalam dan luar negara singgah di sini.  Kayu gaharu yang tinggi nilainya; teh gaharu yang banyak khasiatnya.



kayu gaharu yang berusia 200 tahun....

mencuba ais krim gaharu... awesome
di pintu gerbang Gaharu Tea Valley
Kami diberitahu oleh Mak Teh bahawa satu perjumpaan keluarga akan diadakan di rumah Opah Nahariah yang letaknya di laluan masuk ke rumah keluarga Mak Teh.  Semasa kami masuk, sudah ternampak khemah terpasang siap untuk majlis pertemuan keluarga nanti.


Papa tidak dapat menahan sebak apabila Opah Nahariah berbari tentang anak cucu Hj. Wan Muhammad Said.  Apabila Opah Nahariah menyebut nama puteri sulung Hj. Wan Said di KB, iaitu WAN JEMILAH BT. WAN SAID, moyang saya dan nama Moksu Jah iaitu nenek saya, air mata Papa terus berlinangan.  Mungkin kerana Papa tidak pernah menduga (walaupun sebenarnya tahu ada saudara mara di Perak) akan bertemu ramai kaum kerabat di Perak, khususnya di Gopeng dalam usianya yang semakin lanjut ini.

Mama bersama Bonda sepupunya, Opah Nahariah
 Pertemuan dengan Pakcik Tuah juga mengundang sebak di hati Papa dan Pokmuda Leh.  Pakcik Tuah pernah menetap di KB, tetapi sejak kembalinya Pakcik Tuah ke Gopeng pada pertengahan tahun 1970-an, Papa tidak pernah bertemu dengan Pakcik Tuah lagi.  Pakcik Tuah merupakan dua pupu Mama.
Papa bersama Pakcik Tuah, Opah Hawa dan Opah Nahariah
Sementara menunggu rombongan rombongan kakanda Roslena seramai lebih kurang 30 orang dewasa dan kanak-kanak yang bertolak dari KB dengan bas tiba, kami menuju ke kediaman Opah Nahariah.  Pertemuan penuh emosi, gembira bercampur rasa terharu yang dalam antara Papa, Mama dengan Opah Nahariah serta saudara-mara yang lain.  Kaum kerabat yang belum pernah bertemu sebelum ini, kecuali Pakcik Tuah.  Sebahagian daripada kaum keluarga di sini berkumpul di rumah Opah Nahariah, termasuk Opah Hawa....

bersama Opah Hawa, sepupu nenda kami, Moksu Joh, Kota

Bersama Pakcik Tuah dan anak-anaknya...
 

Majlis pertemuan keluarga ini dimulakan dengan bacaan doa selamat dan tahlil buat semua leluhur dan kaum keluarga yang telah lebih awal kembali ke alam abadi menemui Penciptanya.

Makanan yang terhidang penuh meja tidak terjamah kerana kami asyik bertanya khabar dan bercerita tentang leluhur kami.  Majlis yang sangat bermakna ini dipenuhi rasa sebak, tawa hilai silih berganti.  Hanya gambar yang menjadi kenangan.




Anak-anak inilah yang akan  meneruskan keturunan leluhur kami Hj. Wan Muhammad Said....

bersama Opah Nahariah... Nenek sepupu kami
 Jika diikutkan hati, kami ingin lebih lama lagi bercerita dan mendengar celoteh Opah dan juga Makcik Pakcik tentang diri keluarga masing-masing, tetapi apakan daya hari sudah hampir menjelang senja.   Kami terpaksa memohon diri untuk meninggalkan majlis ini untuk meneruskan perjalanan ke Seri Iskandar....

berpamitan sebelum meninggalkan Kg. Pintu Padang

Sesuatu yang di luar kotak pemikiran biasa untuk memungkinkan pertemuan ini.  Anak cucu cicit piut HJ WAN MUHAMMAD SAID di Gopeng dan Kota  Bharu bertemu di Kg. Pintu Padang....  Semuanya adalah dengan kekuasaan dan keizinan-Nya.  Syukur alhamdulillah. 


Semoga kami diberi kesempatan untuk bertemu lagi.  Insya-Allah.  

Terima kasih semua....






No comments: