CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, January 29, 2010

CINTA : terkenang kala keseorangan...


Bersendirian pada malam yang hening ini, sambil membelek album kenangan bersama rakan-rakan, membawa saya mengimbau memori indah di kampus biru, biarpun sudah lama berlalu....

Menyusuri jalan kehidupan di Lembah Pantai, terkumpul kisah suka duka yang masih hijau dalam ingatan. Yang pasti, hati sentiasa berlagu riang walaupun tugasan menimbun tunggu diselesaikan. Panggung Eksperimen dengan persembahan teater yang menghiburkan mewarnai malam-malam yang sepi.... tidak kurang juga penghuninya yang sempat menyemai cinta di Varsity Green lalu menuai rindu, akhirnya memateri janji - susah senang bersama sehingga ke hujung usia... Di sini jugalah bermula episod cinta yang panjang....

C-I-N-TA - setiap insan mempunyai sejarahnya masing-masing. Ada yang kecewa akibat putus cinta, ada yang cintanya tidak berbalas, ada yang berkorban kasih demi menurut pilihan keluarga, dan macam-macam lagi panahan cinta.

Melodi cinta juga berbeza antara satu sama lain. Ada yang cintanya menjelma pada pandangan pertama, ada yang mencanai rasa secara 'secret admirer', ada yang berjumpa di perhentian bas, ada yang bertemu setelah melanggar keretanya, ada yang hanya kenal selepas bernikah, dan macam-macam ceritera lagi.

Dalam mengenang pelbagai episod cinta ini, ada insan yang sangat bertuah kerana 'cinta monyet' ketika zaman persekolahan masih mampu bertahan hingga kini. Biasanya 'cinta monyet' ini hanya berkisar semasa zaman sekolah. Sebenarnya, tidak ramai yang mampu mempertahankannya lantaran masing-masing membawa haluan setelah meninggalkan alam persekolahan.

Melewati usia yang kian meniti senja ini, setiap kali mengingatkannya, pasti membuatkan kita tersenyum sendirian. Secara tidak langsung membuatkan kita sedar bahawa kita sangat mencintainya suatu ketika dahulu. Jika insan itu masih berada di sisi kita kini, cintailah dia selamanya. Jangan biarkan waktu yang berlalu itu membuatkan hubungan menjadi hambar.

Ada yang berpendapat bahawa mengingati kisah cinta lalu mampu menghangatkan kembali hubungan pada usia begini. Setiap pengorbanan, suka duka yang dilalui bersama sudah tentu membuatkan kita tidak mudah melupakannya begitu sahaja.

Jika adapun yang 'bertemu' dengan orang baru kini, belum tentu kesetiaan dan ketulusan yang pernah dicipta bersama-sama suatu ketika dahulu mampu dikecapi.

Hargailah cinta sementara masih bersisa di hati... sesungguhnya cinta sejati yang abadi hanyalah CINTA KEPADA YANG ESA...

0 comments: