CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, April 26, 2011

Pesan Pada Diri ....


SAUJANA

Sepohon Kayu

1
Sepohon kayu daunnya rimbun
Lebat bunganya serta buahnya
Walaupun hidup seribu tahun
Kalau tak sembahyang apa gunanya
Walaupun hidup seribu tahun
Kalau tak sembahyang apa gunanya

Kami bekerja sehari-hari
Untuk belanja rumah sendiri
Supaya Allah menjadi sayang
Kami bekerja hatilah riang
Supaya Allah menjadi sayang
Kami bekerja hatilah riang

( ulang 1 )

Kami sembahyang fardhu sembahyang
Sunat pun ada bukan sebarang
Hidup di kubur yatim piatu
Tinggallah seorang dipukul dipalu
Hidup di kubur yatim piatu
Tinggallah seorang dipukul dipalu

( ulang 1 )

Dipukul dipalu sehari-hari
Barulah ia sedarkan diri
Hidup di dunia tiada bererti
Akhirat di sana sangatlah rugi
Hidup di dunia tiada bererti
Akhirat di sana sangatlah rugi

( ulang 1 )

Monday, April 25, 2011

Sukan dan Kenangan....






Kejohanan Balapan & Padang SMKTP kali ke-42 baru sahaja berlalu pada hari Sabtu, 23 APRIL 2011. Seperti biasa, kejohanan tersebut dilangsungkan di Stadium Darul Makmur, Kuantan.

Kejohanan atau acara sukan sekolah sebenarnya meninggalkan banyak kenangan kepada diri saya, mungkin juga kepada anda semua. Bagi saya, acara sukan sekolah zaman dulu-dulu lebih meriah berbanding sekarang, lebih-lebih lagi semasa di bangku sekolah rendah. Masih terbayang di mata, dulu khemah yang digunakan adalah berupa paracut, iaitu kain yang sifatnya ringan, nipis tetapi anjal. Bergerak-gerak apabila ditiup angin. Khemah paracut ni akan dipasang mengikut warna rumah sukan... biru, merah, hijau dan kuning... ahli rumah sukan akan berkumpul di dalam khemah itu. Khemah-khemah ini akan dihias mengikut kreativiti masing-masing. Khemah putih pula adalah untuk bahagian urus setia atau untuk guru-guru. Terasa kemeriahannya.

Selain khemah, yang sangat menjadi nostalgia ialah padang sekolah yang dijadikan gelanggang kejohanan sukan itu. Padang sekolah akan di kelilingi dengan tali bendera kecil berbentuk tiga segi. Pelbagai warna. Bendera tiga segi yang bersaiz kecil ini juga akan dipacakkan di atas padang .... nampak meriah sekali. Terasa suasana bersukan. Satu lagi, yang masih saya ingat semasa sekolah, acara yang ditunggu-tunggu sebelum berakhirnya acara sukan ialah berebut gula-gula yang ditabur di atas rumput. Pelbagai cara dan aksi dilakukan untuk mengumpul gula-gula yang ditabur itu. Kadang-kadang terdapat juga acara tarik tali antara guru dengan ibu bapa yang hadir sebagai penonton. (Acara tarik tali ni masih lagi ada dalam kejohanan sukan di sesetengah sekolah sekarang....)

Satu lagi kenangan yang sentiasa bermain-main dalam minda ialah bentuk hadiah yang diberi kepada setiap pemenang. Hadiah piala atau "mangkuk perak". Tersusun kemas memenuhi meja hadiah dan berkilau-kilauan apabila terkena panahan sinaran matahari. Kedua-dua belah "telinga" piala atau 'mangkuk perak' itu diikat dengan reben berwarna merah. Unik sekali. Ada piala yang kecil dan ada yang besar, mengikut kategorinya. Piala atau 'mangkuk perak' yang besar merupakan hadiah utama, biasanya untuk Piala Pusingan Johan Keseluruhan Olahragawan dan Olahragawati Terbaik. Sekali setahun 'mangkuk perak' ini akan digilap menggunakan 'brasso'. Saya pasti semua sekolah ada menyimpan piala pusingan ini. Biasanya piala-piala ini disimpan atau memenuhi Bilik @ Sudut Warisan Sekolah masing-masing. Di SMKTP juga tidak terkecuali, piala @ 'mangkuk perak' ini tersusun kemas di dalam almari bercermin di Bilik @ Galeri Sekolah.

Apa lagi ya...? Ah, memang banyaklah kenangan semasa sukan @ 'Sports Day' dulu-dulu... yang pasti kemeriahannya akan terasa beberapa minggu sebelum berlangsungnya kejohanan itu....! Ya, semuanya amat indah untuk dikenang.

Kini, sudah tidak ada khemah paracut yang pelbagai warna. Yang ada kini ialah kanopi. Itu kalau diadakan di padang sekolah masing-masing...! Kalau buat di stadium, tempat duduk sudah tersedia, jadi jangan harap untuk duduk dalam khemah, apatah lagi untuk menghiasnya! Duduk sahajalah di tempat yang telah tersedia itu.... tak ada bendera, tak ada hiasan. Yang ada hanyalah bendera rumah sukan masing-masing. Merah, biru, kuning dan hijau. Itupun satu sahaja. Saiznya agak besar, sama saiz dengan bendera Malaysia atau bendera sekolah. Dikibarkan terutamanya apabila peserta rumah masing-masing menang dalam sesuatu acara yang dipertandingkan. Semasa upacara penyampaian hadiah., nampaklah meriah sikit.

Selain itu, kini piala dalam bentuk "mangkuk perak" hanya satu, iaitu hadiah @ Piala Pusingan untuk Johan Keseluruhan...! Yang lainnya berupa pingat yang dikalungkan ke leher pemenang.... sesetengahnya diperbuat daripada plastik bersadur warna emas, perak dan gangsa mengikut kategori. Ringan dan nipis ! Kalau ada bajet lebih sikit, dapatlah tempah pingat yang lebih baik kualitinya. Walau apapun, itulah simbol kejayaan @ kemenangan dalam sesuatu acara yang dipertandingkan.

Yang penting ialah semangat kesukanan yang tinggi yang ditunjukkan oleh semua peserta setiap kali acara sukan dan permainan di pertandingkan. Nampak semua murid bersatu untuk memberi sokongan kepada pasukan masing-masing. Benarlah, sukan dapat menyatukan semua bangsa.... !

Menurut wilkipedia, sejarah sukan kemungkinannya bermula sejak kewujudan manusia sebagai tujuan bersukan dan makhluk aktif. Sukan merupakan cara berguna bagi manusia meningkatkan kelebihan mereka terhadap alam semulajadi dan persekitaran. Sejarah sukan mampu mengajar kita banyak perkara mengenai perubahan kemasyarakatan dan mengenai sifat semulajadi sukan itu sendiri.

Dalam bersukan, semangat kesukanan merupakan elemen yang amat penting. Semangat kesukanan menggambarkan aspirasi atau etos yang aktiviti sukan itu akan dinikmati semata-mata kerananya tetapi selalunya tekanan pertandingan, kejayaan individu, atau pengenalan pada teknologi akan menyebabkan perkara yang sebaliknya berlaku kepada peserta. Dengan kata lain, dalam sesuatu pertandingan, tidak dapat dielakkan kekalahan akan menyebabkan rasa kecewa dan kesedihan.

Selain itu, terdapat macam-macam nama untuk rumah sukan. Masa sekolah dulu, selain menggunakan warna, ada juga menggunakan nama-nama tokoh, misalnya semasa bersekolah di SIC dulu antara nama rumah sukan ialah IBRAHIM, BAKER, MUHYIDEEN, (satu lagi dah lupa)... semasa mengajar di SMTM, KL (1989 - 2000) dulu berdasarkan warna bunga - MAWAR (Merah), DAHLIA (kuning) ANGGERIK (Biru), dan KENANGA (hijau). Manakala semasa mengajar di SMKJ2 pula, nama rumah sukan mengikut nama pahlawan Melayu. Semasa di SMSI (2004 - 2005), saya menjadi guru rumah GLOBAL (biru).

Umumnya, orang ramai menganggap konsep SUKAN = OLAHRAGA yang biasa dikenali sebagai olahraga trek (balapan) dan padang, iaitu satu koleksi acara sukan yang melibatkan larian, balingan dan lompatan. Nama "olahraga" berasal daripada perkataan Greek "athlos", bermaksud "bertanding". Olahraga mula disertakan dalam pertandingan Olimpik pertama pada tahun 1896 dan masih diteruskan sehingga kini. Wanita hanya dibenarkan untuk menyertai acara trek dan padang pada tahun 1928.

Mulai tahun lepas, ada pekeliling meminta pihak sekolah menggantikan KEJOHANAN SUKAN @ OLAHRAGA TAHUNAN SEKOLAH kepada KEJOHANAN BALAPAN & PADANG TAHUNAN SEKOLAH. Dalam Kejohanan Balapan dan Padang SMKTP tahun ini, Rumah Biru sekali lagi muncul sebagai Johan Keseluruhan. Tahniah untuk semua guru dan ahli Rumah Biru. Semoga temasya pada tahun ini meninggalkan kesan yang istimewa di hati Tuan Pengetua, ENCIK MOY WAH GOON yang akan bersara mulai 28 April ini.

Foto : 1- 3) di Stadium Darul Makmur (2010); 4) di Kompleks Sukan Kampung Pandan, KL (1996); 5) di Stadium Bola Sepak KL, Cheras (1992)

Sunday, April 17, 2011

Nostalgia Majlis Jasamu Dikenang....





Sehari dua ini, keadaan di sekolah agak sibuk. Pertama, persiapan menjelang Kejohanan Olahraga Tahunan kali ke-42 yang akan diadakan di Stadium Makmur pada 23 APRIL 2011. Satu lagi ialah persiapan untuk majlis persaraan Tuan Pengetua SMKTP yang dijangka diadakan beberapa hari selepas itu.

Merenung waktu yang telah jauh meninggalkan kita... setiap daripada kita akan menempuh saat persaraan, sama ada bersara pilihan ataupun yang pasti bersara wajib. Tidak terkecuali dengan diri saya.

Nostalgia majlis persaraan yang berlangsung di Dewan SMKJ2 pada tahun 2003 amat indah untuk dikenang. Majlis Jasamu Dikenang sempena persaraan Pengarah JPNP ketika itu, YH. Dato' Hj. Abdul Rahim B. Hj. Mohamad diadakan dengan penuh meriah. SMKJ2 dipilih sebagai tuan rumah di peringkat Daerah Maran kerana YH. Dato' Pengarah pernah menjadi Pengetua SMKJ2 suatu ketika dahulu... untuk mengembalikan nostalgia YH. Dato' di SMKJ2....

Dengan kerjasama daripada warga SMKJ2, PPD Maran dan semua pihak yang terlibat, kami berjaya menukarkan wajah Dewan SMKJ2 menjadi seperti dewan sebuah hotel berbintang, konon! Tak kisahlah berapa bintangpun.... Persiapan bermula beberapa minggu sebelum majlis yang diadakan pada 8 Mac 2003. Kami 'mengerjakan' dewan itu seperti membuat persiapan sebuah majlis kenduri besar....

Pada hari tersebut, tetamu jemputan yang kebanyakannya terdiri daripada Pengetua / Guru Besar dari seluruh Daerah Maran, termasuk pegawai pelajaran di PPD Maran memenuhi dewan SMKJ2. Kebetulannya, di SMKJ2 ada seorang guru seni (Cikgu Nasaharuddin - kini bertugas di IAB Genting) yang mahir melukis, jadi salah satu hadiah persaraan daripada SMKJ2 ialah lukisan potret YH. Dato' Pengarah semasa zaman muda, iaitu ketika beliau menjadi Pengetua di SMKJ2. Potret tersebut disampaikan oleh Puan Hjh Maimunah Bt. Hj Taib (Pengetua SMKJ2 ketika itu).

Sepanjang tempoh saya berkhidmat sebagai pendidik, saya pernah hadir (mewakili Pengetua SMKTM) untuk Majlis Makan Malam Jasamu Dikenang bagi meraikan persaraan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia Dato' Asiah Abu Samah. Majlis ini diadakan di Dewan Tuanku Canselor (DTC) Universiti Malaya pada tahun 1993. Majlis yang dikendalikan oleh J.Sham (penyanyi dan pensyarah di Maktab Perguruan Ilmu Khas) itu sungguh menghiburkan...!

Di peringkat sekolah, walaupun sudah lama menjadi pendidik, tetapi baru sekali saya berpeluang meraikan majlis persaraan Pengetua, iaitu Majlis Jasamu Dikenang untuk
Pengetua SMK Tanah Putih, Encik Chow Ah Soon yang diadakan pada September 2007. Majlis Jasamu Dikenang ini telah disempurnakan di Dewan SMKTP dan disusuli dengan Majlis Makan Malam yang diadakan di sebuah hotel milik Pengerusi Lembaga Pengelola Sekolah, YH. Datuk Sri Peter Cheah.

Semua rentetan peristiwa ini akan menjadi sebahagian daripada kenangan yang akan saya bawa pulang setelah kembali bertugas di negeri kelahiranku nanti.


Pada hujung April ini nanti, dua individu yang pernah menjadi pemimpin atau ketua di tempat saya bertugas akan bersara. Mereka ialah ENCIK MOY WAH GOON, pengetua SMKTP sekarang yang akan menamatkan khidmatnya sebagai penjawat awam pada 27 April 2011.

Seorang lagi ialah bekas Pengetua SMK Jengka 2, Maran - sebuah sekolah yang pernah saya 'singgah' untuk menabur bakti selama 4 tahun, iaitu PUAN HAJAH MAIMUNAH BT. HJ TAIB, Ketua Sektor Peperiksaan dan Penilaian JPNP yang akan mula bersara wajib pada 1 MEI 2011.

Yang pasti setiap daripada kita akan menempuh saat bersara. Sesungguhnya, persaraan yang sebenar di dunia yang fana ini ialah setelah kita dijemput Ilahi. Oleh itu berbuatlah kebaikan sebelum kita benar-benar 'dibersarakan'...!

Friday, April 15, 2011

Suatu ketika "PERTEMUAN" di SIC....


Tiba-tiba terkenang akan Pn. Hjh Rosni Yusof apabila 'melintasi' bait-bait puisi "PERTEMUAN" nukilan T.Alias Talib. Sajak ini terkandung dalam antologi "Di Penjuru Matamu"....

Pertemuan berlaku
di penjuru matamu
yang ungu
lalu membiru

Pertemuan berlalu
di penjuru dadaku
yang sayu
lalu terharu.

Lebih 30 tahun yang lalu, semasa zaman persekolahan, kami suka sangat tengok gaya Puan Rosni. Gaya beliau berpakaian, berjalan, kelembutannya apabila berbicara dan lagi...dan lagi...dan lagi.... Saya mengenalinya dengan agak rapat, sebelum dan selepas beliau 'berhijrah'....

Semasa di tingkatan 4, Puan Rosni mengajar kami mata pelajaran Kesusasteraan Melayu, khusus untuk bahagian sastera moden. Selain itu, Puan Rosni juga mengajarkan kami subjek Bahasa Melayu.

Waktu mula-mula kami diperkenalkan dengan sajak, Puan Rosni dengan gaya santainya (duduk di atas (?) meja dengan kakinya bersilang dan terjuntai ke bawah...) mendeklamasi sajak PERTEMUAN ini dengan penuh perasaan. Masih saya terkenang gaya Cikgu Rosni dengan cermin matanya yang besar, berambut pendek...rambut di bahagian depan menutupi keningnya.... Kami pasti tertunggu-tunggu waktu pengajarannya. Penampilannya yang menarik dan keprihatinanannya terhadap anak-anak muridnya, telah mendorong kami untuk meminati subjek yang diajar.

Begitulah juga agaknya dengan anak-anak didik kita sekarang....

Apa khabar agaknya Puan Rosni sekarang? Beliau sudah beberapa tahun bersara wajib dan sekolah terakhir tempat beliau menabur bakti ialah di SMK Zainab (2) Kota Bharu.

pertemuan kerap berlaku dan akhirnya berlalu menjadi kenangan...ah, indahnya zaman persekolahan....


Wednesday, April 13, 2011

Buat seorang sahabat....hidup tidak lepas daripada ujian..!


"Dan sesungguhnya akan kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa (pengikut) dan buha-buahan (biji-bijian). Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan 'Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nyalah kami akan kembali'. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat daripada Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk"
(Al-Baqarah : 166 - 157)

Kita hendaklah benar-benar yakin dengan ayat-ayat di atas.


Sesungguhnya, hidup ini penuh dengan
ujian. Baik ujian dalam bentuk kesenangan, mahupun kesusahan; suka mahupun duka; kenikmatan mahupun sebaliknya. Persoalannya, bukanlah pada ujian itu, bukan juga pada sesuatu yang kita anggap masalah itu atau persoalannya bukanlah pada apa-apa yang menimpa kita. Tetapi, persoalannya adalah bagaimana kita menghadapi ujian itu, memandangnya, memaknainya dan menyingkapinya...!
Tiada ubat yang lebih mujarab ketika menghadapi ujian selain daripada sabar dan tidak jemu berikhtiar.
Tidak perlu mencaci keadaan, atau menyesali diri secara berlebihan, atau stres atau menyumpahi keadaan. Lari daripada ujian, atau berusaha mencaci keadaan, tidak menerima kenyataan bukanlah penyelesaian, tetapi hanya akan menambah masalah baru. Kembalikanlah semua yang telah terjadi kepada Allah. Sikap yang terbaik adalah mengambil hikmahnya, pelajaran yang berharga bagi menghadapi hari esok yang mungkin masih panjang. Lalu, lanjutkan dengan ikhtiar, mengusahakan yang lebih baik ke hadapan.

"Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari dan berikan kita petir dan kilat. Kita tercari-cari di manakah matahari. Rupa-rupanya Allah hadiahkan kita pelangi yang indah..."

Tiada hidup tanpa ujian Allah. Dalam konteks agama, ujian itu adalah sunnatullah. Dengan ujian, akan diketahui tahap keimanan seseorang. Bagaimana kita menghadapi ujian itu. Itulah yang akan menentukan nilai kita di hadapan Allah (bukannya nilai kita di hadapan manusia...!).

Akhirnya, alangkah lebih baik jika kita mendekatkan diri kepada Allah dengan meningkatkan kekhusyukan solat kita, doa kita, muhasabah kita dan renungan kita. Mintalah ampun kepada Allah. Mintalah petunjuk kepada Allah. Minta dengan ikhlas, bersungguh-sungguh dan penuh yakin, tanpa ada rasa ragu. Pasti DIA akan memberi petunjuk kepada kita.

Allah juga tidak mahu umat-Nya menganiaya antara sesama umat Islam. Mohonlah ampun kepada Allah. Allah Maha Besar dan Maha Berkuasa.


pesan pada diri....



Thursday, April 7, 2011

Perjalanan Hidup....

Duri ranjau, batu-batuan, terpaan angin dan hujan, terik mentari dan dinginnya udara malam adalah perkara lumrah yang dihadapi oleh para penempuh perjalanan. Hanya dengan pertolongan Allah s.w.t, kemudian tekad yang waja dalam hati, maka si musafir tetap melangkah meneruskan perjalanan menuju suatu destinasi ….

Sesungguhnya hidup di dunia ini merupakan perjalanan yang dilalui oleh bergenerasi manusia dengan beragam keyakinan dan pola fikir yang berbeza. Masing-masing memiliki cara pandang tersendiri untuk ‘melayari’ dunia yang fana ini. Sebagai manusia, Allah menguji kita dengan pelbagai macam bentuk dugaan dalam beragam tingkat kehidupan dan strata sosial. Si kaya diuji dengan hartanya, sedangkan si miskin diuji dengan kepapaan dirinya.

Namun begitu, kita sentiasa diberi kesempatan oleh Allah s.w.t. untuk menuai pahala, dengan rasa syukur dan sabar kepada Pencipta Yang Esa.


Wednesday, April 6, 2011

Doa buat sahabat...


Seperti biasa, seawal 6.40 pagi kami sudah berada di Bilik Guru. Keheningan pagi hari Selasa lepas, saya dikejutkan dengan berita tentang seorang sahabat yang juga rakan sekerja yang sedang dirawat di HUSM, Kubang Kerian KB. Terkedu dan terkejut. Sesungguhnya setiap daripada kita tidak terlepas daripada ujian hidup.

Doa daripada kami semua agar Dillah dan seluruh ahli keluarga diberi kekuatan dan kesabaran untuk berdepan dengan ujian getir ini. Semoga Allah s.w.t meringankan beban kesakitan yang ditanggung. DIA-lah yang Maha mengetahui apa-apa yang terbaik untuk umatnya.

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul...!

foto : Dillah setahun yang lalu semasa Mesyuarat Panitia Matemasik - April 2010

Sunday, April 3, 2011

Leluhur yang masih tinggal...


Tok Teh Embung... satu-satunya nenek saudara kami yang masih ada. Tok Teh merupakan kakak sulung kepada 6 orang adik beradik. Tok Teh kakak kepada nenek kami, arwah Mok Mek Ngo @ Nenek Membunga, bonda Papa. Adik beradik Tok Teh yang lain semuanya sudah kembali menyahut panggilan Ilahi.

Berkesempatan berhujung minggu di kg, Mama telah mengajak kami menziarahi Tok Teh. Minggu lepas kata Mama, Tok Teh tidak sihat. Tidak sakit apa-apa, cuma dalam usia Tok Teh yang sudah melewati 95 tahun itu kadang-kadang ada ketikanya dijenguk letih dan lesu. Kata Mama, semua anak cucu Tok Teh yang jauh dan dekat balik berkumpul ramai-ramai menjenguk Tok Teh kerana khuatir akan kesihatan Tok Teh yang kelihatan sangat uzur ketika itu.

Petang semalam, bersama-sama Mama dan Papa kami ke rumah Tok Teh yang hanya beberapa km daripada rumah Mama. Tok Teh nampak gembira sekali dengan kedatangan kami. Kelihatan Tok Teh sudah agak sihat, sihat cara-cara orang yang sudah dimamah usia. Sudah ada selera untuk makan. Tok Teh kata, dia makan semua jenis makanan yang sebelum ini tidak pernah dimakannya. Tok Teh sebenarnya tidak makan makanan yang berasaskan telur. Semua jenis masakan yang dimasukkan telur, Tok Teh tidak pernah jamah. Tetapi, menurut Makcik Nah, anak sulung Tok Teh, sejak dia kembali sihat (selepas tidak berapa sihat beberapa hari yang lepas...) Tok Teh minta nak makan pelbagai jenis kuih yang berasaskan telur, seperti akok, bengkang dll. Sedap, kata Tok Teh.

Begitulah kebesaran Ilahi... DIA lah berkuasa menentukan segala-galanya. Dibukanya selera Tok Teh dalam usianya yang begini untuk merasa nikmat makanan yang tidak pernah disentuhnya sebelum ini.

Kami meninggalkan Anjung Warisan Tok Teh dengan doa agar kami diberi peluang untuk bertemu lagi pada kesempatan yang lain. Kita tidak pasti siapakah yang akan 'pergi' dahulu....

Kita hanyalah tetamu yang menunggu giliran untuk kembali....