CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, August 28, 2009

Nostalgia Ramadhan di Pekan


Mei 1986. Aku melaporkan diri di SMK Ahmad, bandar Diraja Pekan beberapa hari sebelum Ramadhan menjelang. Ini merupakan penempatanku yang pertama sebagai PPPS.

Walaupun semasa masih menuntut aku pernah berjauhan dengan keluarga di bulan Ramadhan, namun kali ni berbeza sekali.... Di Pekan, dalam keadaan sarat mengandung anak pertama, aku hanya ditemani oleh Makcik Esah. Makcik Esah yang berasal dari sebuah kampung jauh nun di pedalaman Jeli, mempunyai hubungan rapat dengan keluarga mertua. Pada waktu itu, hanya Makcik Esah yang boleh menemani aku di Pekan kerana ibu mertua - Mek Kiah terpaksa menunggu (arwah) ayah mertua di hospital Tanah Merah. Mama pula diperlukan di rumah kerana adik-adik masih kecil. Hubby waktu itu, memang bekerja di KB.

Berpuasa berdua dengan Makcik Esah tidak menjadi masalah kepadaku. Makcik Esah sangat mengambil berat tentang keperluanku... Waktu bersahur, aku dikejutkan oleh Makcik Esah dan kami sama-sama menjamu selera (walaupun sebenarnya taklah berselera sangat...!). Waktu sahur, Makcik akan bertanya apa juadah yang aku nak makan masa berbuka nanti. Selalunya, aku akan minta tolong jiran sebelah rumah (dah lupa nama...juga orang KB) membeli bahan basah untuk dimasak oleh Makcik. Pernah suatu hari Makcik pergi mencari pucuk kayu untuk dijadikan kerabu, hingga sampai ke gelanggang Polo.

Pada hujung minggu, Makcik akan mengajak aku ke Pekan Sehari. Kami berjalan kaki ke sana, Jaraknya 1km lebih jg dari rumah sewa kami. Walaupun dalam keadaan sarat mengandung, tak terasa sangat penatnya sebab waktu tu aku masih muda belia... Sempatlah 2 kali berjalan kaki ke Pekan Sehari...! Aku akan belikan Makcik apa-apa yang dia berkenan untuk dibawa balik menjelang Aidilfitri kelak.

Beberapa hari sebelum menjelang Syawal, Abg Aziz (arwah) yang menetap di KL, singgah di Pekan untuk membawa aku dan Makcik balik ke kampung. Sekolah akan dibuka semula pada hari Isnin minggu berikutnya. Sarat kereta Subaru Abg Aziz. Aku membawa balik semua keperluan 'baby' kerana aku dijangka akan bersalin dalam tempoh yang terdekat. Aku memaklumkan kepada Pengetua, walaupun aku belum bersalin sehingga sekolah dibuka, aku tetap tidak akan kembali ke Pekan selepas Aidilfitri nanti....

Alhamdulillah, dalam umat Islam masih meraikan kemeriahan Aidilfitri, aku selamat melahirkan putera sulungku pada hari Ahad, 22 Jun 1986, sehari sebelum sekolah dibuka! Maka akupun terus bercuti panjang....

(Nota : Hari ke-10 cuti bersalin, aku mendapat surat dari KPM permohonanku bertukar sekolah ke Kelantan telah diluluskan. Aku telah melaporkan diri di SMK Puteri, KB pada 1 Ogos 1986).





Tuesday, August 25, 2009

Kisah Pisang

Pisang (nama botani: Musa spp.) merupakan sejenis tumbuhan yang tergolong dalam famili Musaceae.

Pisang mempunyai buah yang sedap dan lazat serta mudah ditanam. Di Malaysia, kultivar seperti pisang mas, berangan, cavendish dan rastali ditanam untuk dimakan segar. Kultivar seperti pisang nangka, raja, lang, relong, tanduk, nipah dan pisang awak pula sesuai untuk dimasak atau diproses sebagai makanan ringan. Pisang yang pada mulanya merupakan sejenis tumbuhan liar di Asia Tenggara, kini telah dikomersialkan.

Semasa balik kg baru2 ni, Papa bekalkan pisang kelat keling @ pisang rastali yang belum 'masak' benar untuk dibawa balik ke Kuantan. Mama kata, perlu diperam dulu. Esoknya, pisang tu dah boleh dimakan. Buah pisang kelat keling ni besar-besar. Papa ambil dari pokok pisang di depan rumah Kak Ros. Di rumah Mama pun bukannya ada orang yang nak makan...

Sebelum tu, Papa bagitahu, pokok pisang di tanah tapak rumah di Kg. Parit Cina, Salor telah masak ranum. Pisang (jelai) berangan. Buahnya Papa kata elok sangat. Papa bawa balik ke rumah dan dapat pula dihidangkan kepada tetamu semasa majlis cukur jambul baby Kakak Melisa baru-baru ni.

Hubby pula setiap kali bulan puasa, tak sah kalau tak ada pengat atau sira pisang. Jadi kalau dia ke Pasar Ramadhan, itulah juadah yang dicari dulu.

Rezeki... berbudi kepada tanah, dapat juga makan hasilnya...

Monday, August 24, 2009

Ahli Baru Keluarga Nik Zakiah


Pada malam Jumaat, 20 Ogos lepas, Mek Kiah telah menerima menantu baru dan bertambahlah ahli dalam keluarga kami. Semuanya berlangsung tanpa dirancang. Allah s.w.t sahajalah yang berkuasa menentukannya.

Kebetulan kami boleh balik awal kerana sekolah ditutup awal... kalau tidak, selepas sekolah hari Jumaat barulah kami boleh balik ke kampung.

Hubby, salah seorang saudara lelaki dalam keluarga, bertanggungjawab untuk mewalikan pernikahan Su Aynun dengan Che Rahim b. Che Omar. Akhirnya, terbuka juga hati Su Aynun untuk membina mahligai baru setelah lebih 15 tahun menggalas tanggungjawab sebagai ibu tunggal. Kami berasa sangat terharu dan gembira, sekurang-kurangnya ada orang yang boleh menjaga Su dan juga Mek jika sakit demam. Anak-anak lelaki Mek berada jauh diperantauan atas sebab tugas.

Sebenarnya, tanggungjawab menjaga Mek terletak atas bahu 3 orang puteranya, tetapi Su Aynun yang tinggal bersama Mek telah banyak berkorban untuk menjaga Mek di kampung ... Selain itu, Su juga berkorban untuk membesarkan anak saudara yang menjadi yatim piatu setelah kehilangan ummi (birasku) semasa berusia 4 bulan, dan 4 tahun selepas itu, abahnya (abang iparku) pula pergi menyahut panggilan Ilahi....Kini, NADHIRAH sudah bersekolah dalam darjah tiga!

Kami sentiasa memberi sokongan kepada Su untuk memulakan hidup baharu.

Selamat Pengantin Baru, Su. Semoga kekal bahagia sehingga akhir hayat...

Tuesday, August 18, 2009

Permata Hati Tok Pa & Tok Ma




























23 tahun yang lalu, Mama & Papa menerima cucu yang pertama. Seorang putera.

Kehadiran cucu lelaki pertama ini menceriakan keluarga besar kami. Apa taknya, anak-anak Mama & Papa yang seramai 8 orang semuanya puteri. Setahun selepas itu, hadir 2 orang cucu lagi, seorang putera dan seorang puteri. Selang 2 tahun kemudiannya, hadir seorang lagi cucu Mama & Papa, memeriahkan lagi keluarga kami. Cucu yang keempat ini ialah seorang puteri.

4 orang cucu dengan pelbagai ragam dan peel menghidupkan suasana di rumah Mama & Papa, terutama menjelangnya lebaran. Keempat-empat mereka ini dimanjai oleh makcik-makciknya yang hampir sebaya itu, sehingga sekarang.... termasuklah Along Tasha, Bi, Eka, Aiman... ! Yang lain-lain tu masih kecil lagi...

Semua cucu Mama & Papa yang hadir selepas itu cukup mewarnai hidup keluarga kami... Cucu Mama & Papa yang paling bongsu belum pun sampai sebulan usianya.

Permata hati Tok Pa & Tok Ma :

1) MOHD FARIS B. NAIN (Jun 1986)

2) MOHD FAHMI B. NAIN (Jun 1987)

3) AINA ZAIREYNNA BT. MD ZAINUDDIN (Dis 1987)

4) SITI NADIAH BT. NAIN (Julai 1989)

5) NATASHA ALIA BT. SAHAZALI (Sept 1995)

6) AIN HAFEEZA FITREYNNA BT. MD ZAINUDDIN (Jan 1997)

7) SHAWALTUL NAJWA BT. SAHAZALI (1998)

8) NURUL HANIS SHAFIQAH BT. SAHAZALI (2001)

9) AIMAN SYAKIR B. MOHD AZEMI (Disember 2004)

10) TUAN MOHD AFIQ HAIKAL B. TUAN SANI (April 2006)

11) NURUL SYAMIMI FARIHA BT. JAILANI (Jun 2006)

12) TUAN BALQIS AISYA BT. TUAN SANI (Februari 2009)

13) NURUL HUSNINA SUFFIA BT. JAILANI (Julai 2009)

* Ya, Wan, Along - tolong betulkan maklumat di atas...

Sunday, August 16, 2009

Hujung Minggu yang Padat


Selama lebih sebulan, hujung minggu kami padat dan agak memenatkan...


Bermula pada 8 Julai 2009 - Hari Anugerah Kecemerlangan Akademik & Hari Pelaporan di sekolah. Lepas tu terus ke Jengka, jumpa adik dan bermalam di Mercu View Resort.

Petang Rabu (22/ 7- 26/7/2009) ke KL kerana Abe dimasukkan ke PUSRAWI. Habiskan hujung minggu bersama Abe di KL. Minggu berikutnya, 1/8/2009 ke KL lagi kerana Abe masih di PUSRAWI dan dia dibenarkan keluar pd 2/8/2009, terus bawa Abe balik ke Kuantan .

Sabtu berikutnya, 8/8/2009 bawa Abe sekali lagi ke PUSRAWI untuk rawatan susulan. Terus balik pada hari yg sama. Kebetulan Emi balik ke Kuantan kerana pd hari Jumaat dia ada lecture di HTAA. Adik pula bersama MPP UiTM Pahang ada program Khidmat Masyarakat di surau Indera Mahkota 5, Kuantan. Jadi, kami ambil keputusan utk tidak bermalam di KL, terus balik ke Kuantan utk bersama Emi & jumpa Adik . Keesokan harinya, pergi jumpa adik di surau IM5.

Adik ajak ke PC Fair, katanya nak beli notebook cool pad. Pada mula kami agak keberatan utk pergi memandangkan situasi H1N1 di Kuantan akhir-akhir ini agak membimbangkan! Tetapi demi memenuhi permintaannya, kami pergi jg dengan agak berhati-hati....

Sampai di PC Fair Mega Mall, bukan Notebook cool pad saja yang dia nak, tapi beberapa benda lain lagi. Bila tel tanya Abe apa yang dia nak, dia kata nak notebook cool pad jg. Emi pula bila ditanya, nak notebook cool pad dan pen drive (dia kata 4GB pn tak apa...!). Saya sendiri pula ambil kesempatan utk beli external (sebenarnya dah lama nak beli, ttp tertangguh...) Nak simpan fail kerja2 sekolah sebagai back-up ! Jadi hari tu, daripada nak beli 1 notebook cool pad, dah jadi 3 + pen drive + ear phone + mouse + external 250GB. Fening...fening....!!!!

Apabila bawa balik ke rumah, rupa-rupa ada miscomunication - Emi kata dia ada beritahu via phone bahawa Abe nak external baru. Yang dia ada sekarang hanya 80GB, jadi dia nak yang lebih besar. Tak perasan pula bila masa Emi beritahu ketika menelefon dia. Jadi, terpaksalah bagi yg baru tu kpd Abe, dan yang 'antik' tu tu saya ambil. (sebenarnya pd asalnya, Adik yg punya, bila dia dibeli yang baru, yg itu diberi kpd Abe...)

Hujung minggu ini 15/8/2009, sekali lagi kami ke KL bawa Abe utk follow -up di PUSRAWI. Kami bertolak awal pagi selepas singgah di sekolah sekejab. Sabtu baru ni merupakan hari persekolahan ganti untuk cuti Deepavali. Selepas selesai semua urusan, kami terus balik, dptlah rehat di rumah sepuas-puasnya hari ini! Next appointment dengan doktor ialah pada 12 Sept 2009, seminggu sebelum raya. Harap-harap masa tu Abe dah pulih 100%. Bolehlah dia jadi driver utk auntie & cousin dia yg nak balik beraya di kg...he..he..

Minggu depan, hari Jumaat 21/8/2009 hari akhir persekolahan pertengahan semester kedua. Lepas sekolah hajat hati nak balik KB, jengok kedua-dua orang tuaku termasuk ibu mertuaku. Dah lama tertangguh kerana terpaksa berulang-alik ke KL. Minggu depan juga bermula bulan Ramadhan. Jadi sempatlah berpuasa dengan Papa, Mama & Mek Kiah sehari dua. Tak boleh balik lama walaupun cuti sekolah 1 minggu sebab hubby kena reserve cuti utk hari raya. Lagipun, minggu depan Emi tidak akan ke Hospital Temerloh, dia akan menjalani praktikal di HTAA utk satu minggu. Kenalah bersama dia, bolehlah kami bersahur & berbuka bersama...!

Hujung bulan bersambung cuti hujung minggu + Hari Kebangsaan, mungkin Adik balik ke Kuantan. Mungkin dia balik dengan kawan baik dia Che Wan Fatin. Jadi, dapatlah bersahur & berbuka bersama Adik 2 @ 3 hari tanpa perlu ke Jengka & bermalam di Mercu View !

Foto : Papa, Mama & Mek Kiah

Monday, August 10, 2009

Lega... dah siap edit...

Setelah lebih kurang seminggu, baru sekejab tadi aku dapat siapkan mengedit soalan latih tubi Sejarah Ting. 3. Setelah edit, terhasillah sebanyak 112 muka surat untuk 709 soalan. Kalau tak edit, pasti 3 kali ganda bertambah helaian kertas...! Lega rasanya. Cuti nanti bolehlah hantar untuk dicetak.

Soalan-soalan ini akan diberi kepada murid-murid selepas Trial nanti. Walaupun aku ajar 2 kelas (3K12 & 3K4), namun aku sediakan juga soalan ni - kalau ada kelas-kelas lain yang nak guna sama.

Thursday, August 6, 2009

Main Kutu


Kutu...kutu...kutu... Bukan kutu di kepala tetapi kutu yang menjadi amalan sebahagian besar daripada kita. Main kutu ini bukanlah suatu yang baru dalam hidup kita, sebaliknya sudah Justify Fullmenjadi amalan sejak lama dahulu.

Sebenarnya, beberapa orang sarjana antropologi telahpun membicarakan tentang "kutu" ini dalam buku mereka. Antaranya ialah M.G Swift di Jelebu, Negeri Sembilan, dan Mokhzani di Perlis.

Istilah "kutu" ini berasal dari istilah Tamil iaitu "kutthu" (Mokhzani, 1973:363). 'Kutu' terbahagi kepada 2 jenis, iaitu kutu wang dan kutu barang-barang. Secara asasnya, kutu dimainkan oleh sekumpulan individu yang akan meletakkan sejumlah wang tertentu (secara mingguan/ bulanan), dan wang yang dikumpulkan akan diberikan kepada individu dalam kumpulan tersebut mengikut giliran.

Amalan bermain kutu ini sudah banyak berubah dan mengalami anjakan paradigma yang begitu menonjol. Jika dahulu ia menjadi amalan wanita-wanita di desa, kini wanita di bandar adalah yang paling banyak terlibat. Jumlah wang yang terlibat juga bukan sedikit nilainya, hingga ada yang mencecah sehingga ribuan ringgit.

Melalui kutu wang, ahli-ahlinya dapat menabungkan wang mereka dalam satu kumpulan yang agak besar. Kutu dianggap sebagai suatu cara untuk menyimpan atau membeli sesuatu barangan dengan cara yang mudah. Misalnya, dengan menyimpan RM100, hatta RM10.00 sekalipun bukanlah mudah. Tetapi dengan bermain kutu mahu atau tidak kita perlu menjelaskan jumlah wang yang ditetapkan, dan yang seronoknya dalam masa yang ditetapkan kita akan dapat sejumlah wang seperti mana yang kita inginkan.

Selain itu, main kutu tanpa disedari dapat membina jati diri seseorang dengan menjadikan mereka yang terlibat dalam permainan ini lebih berdisiplin, jujur, amanah, bertanggungjawab dan bekerjasama.

Di SMKTP, main kutu merupakan 'acara' yang ditunggu-tunggu pada setiap awal tahun. Ramai yang ingin menjadi pesertanya. Kalau lambat, nampaknya kena tubuh pasukan baru. Ibu kutu yang paling sibuk di SMKTP ialah Cik Fuziellah - menjadi 'ibu' untuk 40 orang 'anak' ...! Satu unit bernilai RM200.00. Aku juga tidak ketinggalan untuk mengambil bahagian pada setiap musim. Di sini bukan sahaja golongan wanita, malah beberapa orang guru lelaki juga mengambil bahagian dalam permainan ini...

Harap-harap tahun depan Zie akan terus jadi 'ibu kutu' yang produktif....

Foto : 'Ibu Kutu' bersama sebahagian daripada 'anak-anak'nya...

Wednesday, August 5, 2009

Buah Perah


Lama tak terdengar sebutan 'buah perah'.

Pagi tadi di kantin, Hjh F dan Mr A bercakap-cakap pasal buah perah. Rupa-rupanya Mr. A bawa selepas balik bercuti hujung minggu di kampungnya di Kuala Berang yang permai itu... Rupa-rupanya ramai juga peminat buah perah ni... atau yang tahu kewujudannya dan pernah merasai 'keunikan' serta 'keenakan' buah yang sudah hampir dilupakan oleh generasi muda hari ini.

Dulu, masa kecil-kecil selalu juga makan buah perah. Apabila Mak Aji atau Mak Yam yang mudik ke Ulu Kelantan untuk melihat kebun getahnya di sana, mereka akan bawa balik buah perah sebagai 'buah tangan' di samping hasil hutan yang lain seperti petai .... Kebunnya terletak di Kg. Lubuk Bongor, dalam daerah Dabong, Ulu Kelantan. Tahun-tahun 70-an memang susah untuk ke sana. Mereka akan mudik menggunakan pengangkutan air.

Sebenarnya, kita tak boleh makan banyak buah ni dalam satu masa. Jika makan banyak, boleh membuatkan kepala kita rasa berpusing-pusing. Ada orang kata, seelok-eloknya jangan lebih daripada 12 biji sekali makan. Patutlah Mr. A masukkan hanya 12 biji buah perah dalam bungkusan plastik tadi...

Buah perah yang dikategorikan sebagai buah nadir ni sebenarnya hanya terdapat di kawasan pedalaman. Bagi memastikan agar buah nadir ini tidak dilupakan oleh generasi hari ini, POS Malaysia Bhd. telah memilih buah perah (selain buah cermai, setol, dll) untuk dijadikan setem (kategori buah-buahan nadir) yang bernilai 30 sen.

Bila? Tak ingat dah.....

Monday, August 3, 2009

Dari KB ke Pantai Valley

Mengimbau kenangan pada tahun 1982...buat tatapan adik-adik dan anak-anakku yang hadir dalam keadaan yang serba selesa...


Walaupun sudah lama berlalu, kenangan ini tetap segar dalam ingatan.

Hampir 30 tahun yang lalu, perhubungan KB - KL terasa jauh sekali. Apatah lagi bagi kami yang hidup serba sederhana ini. Masa tu belum ada lebuh raya seperti hari ini. Untuk ke KL, kita perlu melalui Terengganu dan Pahang ikut jalan lama. Jalan Gua Musang - KL hanya boleh dihubungi mulai tahun 1987, itupun tidaklah seelok hari ini. Perjalanan KB - KL mengambil masa yang lama. Selain menggunakan bas ekspress, kita juga boleh menggunakan perkhidmatan KTM. Boleh naik di stesen Wakaf Baru ataupun di stesen Pasir Mas.

Sebagai seorang remaja yang mempunyai cita-cita untuk ke menara gading, aku teruja sekali untuk sama-sama menghuni kampus biru di Lembah Pantai. Aku menerima surat tawaran selepas tamat minggu orientasi di Batu Rakit. Aku hanya sempat berada di sana selama seminggu....

Aku ke KL bersama Papa. Perjalanan kami bermula pada awal pagi dari KB dengan menaiki kereta sewa menuju ke Kuantan. Kami singgah dan bermalam di rumah Ayah Chik (adik Papa) & Mama Chik di Taman Pauline, Kuantan (dekat Semambu). Masa tu, Ayah Chik bekerja di JPJ Kuantan. Inilah kali pertama aku menjejakkan kaki di bumi Pahang, khususnya Kuantan. Kami dibawa ke Pantai Teluk Chempedak. Alang-alang sudah berada di Kuantan, Ayah Chik ambil kesempatan bawa kami ke rumah salah seorang waris - Left Kolonel Nik Mohd Zaki - di kem Bt. 10. Aku tidak berapa kenal, tetapi Papa mempunyai hubungan yang rapat semasa mereka sama-sama berada di kampung!

Setelah 2 malam di Kuantan, pada pagi Sabtu yang permai, kami pun bertolak ke KL dengan Ayah Chik sekeluarga. Masa tu anak-anak Ayah Chik masih kecil. Adik Wan pun rasanya belum setahun lagi umurnya. (Kini, dengar jauh-jauh dah menjadi Raja Sehari pada 1 Ogos lepas...- Selamat Pengantin Baru Adik Wan) Di KL kami menumpang di rumah saudara Mama Chik di flat Jalan San Peng, KL. Sempatlah kami ke rumah Pakcik Abu (Atuk sepupu sebelah Papa) di Bandar Tun Razak (dulu dikenali sebagai Kg. Congo).

Keesokannya, pagi-pagi lagi kami bertiga (aku, Papa & Ayah Chik) bertolak ke Lembah Pantai untuk urusan pendaftaran masuk bagi penuntut baru. Semua urusan selesai menjelang tengah hari. Papa meninggalkan aku di asrama dengan hati yang berat. Inilah kali pertama Papa akan berpisah dengan anak perempuannya, jauh di rantau orang - tiada sanak saudara yang rapat. Nampak kesayuan di mata Papa. (Pada masa ni kalau nak berhubung hanyalah melalui surat). Selepas bersalaman dengan Papa & Ayah Chik, merekapun terus berlalu untuk balik ke Kuantan. Aku naik ke bilik setelah kereta Ayah Chik hilang dari pandangan mataku.

Tinggallah aku di Kolej Kedua (kini dikenali sebagai Kolej Tuanku Bahiyah), UM untuk meneruskan cita-citaku ...

Jasa Ayah Chik dan Mama Chik akan tetap dikenang sehingga akhir hayat. Hanya Allah s.w.t sahaja yang dapat membalasnya. Terima kasih.

Foto : Di Taman Pauline, Kuantan bersama Adik Wan (1982)

Sunday, August 2, 2009

Pilih Salah Satu...

Hari ini Abe dibenarkan keluar dari PUSRAWI setelah 12 hari dirawat. Menurut doktor, environment di hospital serta bilik yang berhawa dingin memungkinkan batuk Abe lambat sembuh, jadi dia dibenarkan berehat di rumah untuk 1 minggu. Dia mula batuk sekali-sekala setelah penafasannya tidak lagi disambung dengan bantuan oxygen. Dia dikehendaki berjumpa semula dengan doktor pada 8 Ogos 2009 (Sabtu). Harap-harap dalam masa seminggu ni, dia akan kembali sembuh.

Kebetulannya, pada 8 Ogos 2009 ada program LADAP di sekolah. Nampaknya kenalah mengadap pengetua sekali lagi... harap-harap beliau faham dengan masalah yang saya hadapi. Terpaksalah saya korbankan LADAP. Sebelum ni, saya terpaksa korbankan LADAP demi Kelas Tambahan Murid Ting. 3.

Sekali lagi, saya terpaksa memilih untuk tidak menyertai LADAP...Kita hanya merancang, DIA-lah yang menentukan segala-galanya.

Saturday, August 1, 2009

Saringan H1N1

Pagi tadi ketika ke PUSRAWI, semua pelawat yang masuk perlu melalui proses saringan untuk mengesan virus H1N1, tak terkecuali kami sekeluarga. Difahamkan, langkah saringan untuk semua pelawat hospital ini mula dilakukan sejak hari Isnin lepas (20 Julai 2009).

Menurut kakitangan hospital, orang ramai yang mengalami selsema dan batuk telah datang untuk membuat pemeriksaan kesihatan. Bahagian kecemasan hospital ini dah jadi macam 'pasar borong' - ramai sangat yang datang untuk membuat pemeriksaan bagi mengesan virus Influenza A (H1N1) dalam tempoh seminggu ini. Setakat ini hanya seorang yang +ve H1N1, iaitu semalam. Pihak PUSRAWI telah merujuk kes itu ke HKL kerana HKL mempunyai pusat isolasi khas untuk merawat mereka yang didapati +ve H1N1.

Pagi tadi Abe juga melalui pemeriksaan H1N1 kerana ada batuk-batuk dan mengah sekali-sekala. Alhamdulillah, keputusannya -ve. Dalam sehari dua lagi mungkin Abe dapat keluar dari PUSRAWI. Hari ini sudah masuk hari ke-11 Abe di PUSRAWI.