CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, November 25, 2011

kunjungan yang istimewa....


Seperti biasalah bila tiba akhir bulan November setiap tahun maka kawasan Pantai Timur akan mengalami suasana monsun...musim tengkujuh..

Hujan yang berterusan - tok serek-serek....kekadang apabila hujan berlarutan tanpa henti, terjadilah banjir...minggu ini dah beberapa hari hujan berterusan...sekejap renyai-renyai... sekejap lebat...kain yang dibasuh pun tak kering. Terasa sejuk hingga ke tulang sum-sum.

Tak banyak aktiviti yang boleh dilakukan...cuma yang pasti aktiviti makan nampak lebih rancak...

Nasib baiklah semalam cuaca agak baik sedikit. Hari ini cuaca lagi baik, matahari memancar riang, kain-kain di jemuran kering dan aktiviti menjadi kembali rancak berbanding beberapa hari lepas.

Apa yang hendak dipaparkan di sini ialah, semalam saya menerima kunjungan istimewa; kunjungan yang sudah acap kali tertangguh. Kunjungan daripada tetamu yang istimewa, iaitu Chek Yah, Maksu Nik Hindun, dan Paksu Buniyamin.... Kami berasa sungguh gembira walaupun mereka sempat bermalam satu malam sahaja memandangkan cuaca yang tidak menentu ini memungkinkan berlakunya bah... mereka terpaksa pulang awal ke KB. Walaupun sekejab, sempatlah juga Maksu Hindun 'memborong' scarf di Pearl Haya....

Yang istimewanya, kunjungan Su Hindun dan Paksu Min kali ini menemukan mereka dengan seorang sahabat lama Paksu Min yang juga mempunyai hubungan kekeluargaan dengan kami. Mereka bertemu semula setelah terpisah lebih 25 tahun yang lalu....

Pagi tadi, saya terpaksa meninggalkan Su Hindun, Chek Yah dan Paksu Min yang sedang bersarapan kerana terpaksa ke sekolah untuk bertugas. Semoga Su Hindun, Chek dan Paksu Min tidak serik untuk berkunjung lagi ke teratak kami.....



Wednesday, November 23, 2011

Ashita Hareru Kana-Instrumental

Ashita Hareru Kana-Instrumental

Bunga Kebangsaan...



Dalam sesi taklimat dan tayangan video penanda aras aspek 3K sekolah pagi semalam, kami ditayangkan dengan 15 jenis taman yang telah dibina di sekolah berkenaan. Dalam banyak-banyak taman itu, saya tertarik dengan Taman Bunga Raya....

Bunga raya, sebenar
nya dikenali juga sebagai bunga sepatu dan kembang sepatu (Hibiscus rosasinensis). Bunga raya ialah sejenis tumbuhan berbunga sepanjang tahun dalam genus Hibiscus yang sering ditanam sebagai pokok hiasan.

Bunga raya ialah bunga kebangsaan Malaysia. Selepas mencapai kemerdekaan, Kementerian Pertanian telah diarah untuk mencadangkan bunga yang sesuai untuk dipilih sebagai bunga kebangsaan. Pada akhir pada tahun 1958, Kementerian Pertanian telah mencadangkan tujuh jenis bunga untuk dipilih sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu, iaitu Bunga Kenanga, Bunga Raya, Bunga Melur, Bunga Teratai, Bunga Mawar, Bunga Cempaka dan Bunga Tanjung. Selepas perbincangan pada 28 Julai 1960, Bunga Raya telah diisytiharkan sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu. Apabila Tanah Melayu bergabung dengan Singapura, Sabah dan Sarawak untuk menubuhkan Malaysia, Bunga Raya terus diguna sebagai Bunga Kebangsaan.

Bunga ini ditanam secara meluas sebagai hiasan di seluruh kawasan tropika dan separa tropika. Bunganya besar, merah, keras, tetapi tidak berbau. Pelbagai kultivar, varieti, dan hibrid telah dihasilkan, dengan warna bunga pelbagai dari putih kepada kuning dan kuning bata dan merah jambu lembut, dengan kelopak set tunggal dan berganda.

Masa kecil-kecil dulu, banyak juga Mama tanam pokok bunga raya di halaman rumah. Pelbagai warna dan ada yang kelopaknya berjurai-jurai (betul ke istilah ni). Tapi masa tu kita orang tak kisah sangat, tak tahu nak menghargainya.

Di SMKTP juga ada dita
nam dengan bunga raya, cuma tidaklah menjadi satu taman khas.

Beberapa pokok b
unga raya ditanam di Taman Mini Sejarah dan di Taman Moral terletak di belakang dewan sekolah. Penanaman bunga raya ini dilakukan semasa menyambut ulangtahun Kemerdekaan negara beberapa tahun lepas. Tak pasti sama ada masih dalam keadaan yang baik ataupun tidak.

Nampaknya, selepas ini kenalah buat sesuatu untuk memperbanyak tanaman pokok bunga raya ini di
SMKTP....



Tuesday, November 22, 2011

hujan oh hujan....

Kelmarin, semalam hingga ke hari ini hujan berterusan, sekejab lebat, sekejab renyai-renyai. Merupakan satu medley ala marathon.

Pagi tadi aku bangun awal seperti biasa bersiap-siap untuk
ke sekolah. Sejuknya menggetarkan dagu. Bayu pagi yang menghembus nipis menikam hingga ke tulang som-som. Beburung tidak bersiul pagi ini.

Sayup-sayup kedengaran azan Subuh dari masjid dan surau berdekatan diselang-seli dengan bunyi deraian air hujan....Biji-biji manik hujan menitis entah berapa billion trillion jumlahnya. Segala lopak dipenuhi air.



Hujan masih menitis terjun ke bumi.
Gaya nak rentinya belum pasti.

Ia akan turun lagi dan lagi...

Musim hujan banyak meninggalka
n kenangan....

Musim hujan @ bah
semua urusan menjadi sukar
dan lambat.

Syukur, kita masih lagi diberi peluang
melihat titisan hujan
dan men
dengar titisan hujan
jatuh ke bumi......



Monday, November 21, 2011

PITIS RM100

Mengikut Kamus Dewan, pitis bermaksud mata wang pada zaman dahulu, duit, wang. Dalam dialek Kelantan, disebut pitih. Maksudnya sama juga - duit atau pitis.


Sehari dua ini ramai orang bercakap tentang pitih yang kerajaan bagi kepada murid-murid sekolah tu. Pitih RM100 yang diberi kepada murid melalui ibu bapa. Ibu bapa/ penjaga kena hadir sendiri untuk mendapatkan pitih itu. Jika tidak datang, sekolah tidak boleh ambil atau simpan pitih itu. Kena kembalikan semula ke kantung pihak yang memberi, iaitu kerajaan....

Saya ada juga mendapat khabar, ada murid yang menerima pitih RM100 melalui ibu bapanya dan disumbangkan semula kepada pihak sekolah. Mungkin individu tersebut berasa mereka tidak layak menerima bantuan tersebut dan dalam masa yang sama ingin membantu sekolah. Ada
, tetapi mungkin tidak ramai. Rasanya di sekolah saya, tak ada yang begitu. Tak apalah, itu hak mereka.

Suasana di sekolah seluruh negara menjadi meriah tiba-tiba dengan kehadiran ibu bapa / penjaga ke sekolah untuk menuntut pitih RM100 tu. Ada ibu bapa yang datang ke sekolah buat kali pertama semasa mendaftarkan anak mereka masuk ke sekolah untuk Drj. 1 atau Ting. 1, baru kini pula mereka melewati pintu pagar sekolah dan masuk ke kawasan sekolah.... bertemu guru... Semuanya gara-gara pitih RM100...!

Sebenarnya, bukan semua ibu bapa begitu. Ada segelintir ibu bapa yang sangat prihatin dengan perkembangan akademik anak-anak mereka dan tidak lokek untuk memberi sumbangan dari segi material serta buah fikiran untuk membantu sekolah. Walau bagaimanapun, saya berani mengatakan bahawa lebih daripada 60% ibu bapa tidak pernah masuk ke kawasan sekolah bertemu dengan guru anak-anak mereka selepas hari pertama menghantar anaknya mendaftar diri di sekolah berkenaan. Ini berlaku atas pelbagai
alasan....Mereka sahajalah yang tahu sebabnya.

Semoga selepas menerima pitih RM100 ini, sekurang-kurangnya sehingg
a anak mereka tamat belajar di sekolah tersebut, mereka akan terus datang jika ada program yang dianjurkan oleh pihak sekolah. Semoga mereka akan dapat mencari pintu pagar sekolah jika ada jemputan untuk hadir ke Mesyuarat Agung PIBG, program gotong-royong perdana di sekolah, Hari Pelaporan Akademik Murid dan pelbagai aktiviti lagi yang membutuhkan kehadiran mereka...!

Harap-harap pitih RM100 yang diterima itu akan digunakan sebaik-baiknya untuk persiapan persekolahan anak-anak sesi 2012 nanti. Beli uniform sekolah, beli buku dll. Kalau nak dikira, tak cukup sebenar
nya dengan pitih RM100 tu, tetapi sekurang-kurangnya ini dapat meringankan beban ibu bapa membuat persiapan awal tahun, apatah lagi kalau ada 3 atau 4 atau lebih anak yang masih bersekolah....!

Janganlah pula apabila sekolah dibuka pada awal 2012 nanti, masih ada murid yang memakai baju sekolah lusuh, baju yang dipakainya sejak 2 tahun lepas; masih dengan kasut yang sudah haus tapaknya; masih dengan beg sekolah yang hampir putus talinya...! Untuk ibu-ibu dan bapa-bapa, gunakanlah pitih RM100 itu dengan sewajarnya. Kita seharusnya bersyukur dengan pemberian tersebut.

Mungkin ini merupakan pemberian bantuan persekolahan yang pertama dan terakhir untuk semua murid tanpa mengambil kira pendapatan ibu bapa.... kalau saya silap, minta maaf ajelah. Kalau tahun depan dan tahun-tahun berikutnya masih ada bantuan sebegini, lagi baik. Alhamdulillah.

Sungguh, seumur hidup saya... saya yang akan menjangkau umur setengah abad tahun depan, tidak pernah dengar murid-murid diberi pitih RM100 pada akhir tahun, yang kononnya untuk persiapan persekolahan pada tahun berikutnya.... Apa-apa pun, langkah ini sekurang-kurangnya dapat mengurangkan beban ibu-ibu dan bapa-bapa dengan keadaan harga barangan keperluan yang makin meningkat setiap masa....

Yang seronoknya, secara tidak langsung kami juga menjadi antara penyumbang penting pitih RM100 dalam menjayakan misi kebajikan ini kerana kami merupakan pelanggan LHDN yang penting dan tidak pernah lari daripada membayar cukai pendapatan....!




Sunday, November 20, 2011

Singkong dan nostalgia ubi kayu....


Kalau di Seberang Selat Melaka jenis makanan ini dikenali sebagai singkong, sama ada singkong rebus ataupun singkong goreng, tetapi di sini kita panggil ubi kayu... ubi kayu rebus atau ubi kayu goreng....


Sebut pasal singkong ni, teringat saya sebuah lagu dari seberang yang pernah popular suatu ketika dahulu..Lagu Singkong dan Keju, ciptaan Arie Wibowo...


" Kau bilang cinta padaku... aku bilang pikir dulu...

selera kita terlalu jauh berbeda....

parfummu dari Paris... sepatumu dari Itali....

Kau bilang demi gengsi...semua serba luar negeri....

Manakah mungkin.... mengikuti caramu yang penuh huru-hara...

Aku suka jaipong...kau suka disco

Aku suka singkong....kau suka keju

Aku dambakan seorang gadis yang sederhana...

Aku ini hanya anak singkong....hanya anak singkong..."


Masa tu, saya sendiri pun tak faham maksud singkong.... ! Rupa-rupanya singkong ini ialah ubi kayu...

Semasa wisata kami ke Bandung baru-baru ini, di mana-mana sahaja kami dapat lihat singkong ini dijual oleh penjaja gorengan dengan kereta sorong. Yang uniknya, singkong @ ubi kayu goreng ini ditabur dengan parutan keju dan sebuk cili di atasnya.... Pada mulanya saya tidak berani mencuba, tapi setelah merasa satu, memang sedap...lemak masin.... cuma tak tahan rasa pedas serbuk cili....

Dulu, apabila tiba musim hujan, Atok akan ke tebing sungai untuk ambil ubi kayu. Ubi kayu ni kalau baru dicabut masih fresh dan tak masuk angin lagi. Biasanya kami akan tolong koyakkan kulitnya, basuh dan rebus sampai empok. Sambil-sambil tu Atok pula akan dapatkan nyior dan suruh Mama atau Nenek kukur (parut). Nyior yg diparut/ kukur ini akan digaul dng sedikit garam. Ubi kayu rebus tadi akan dicicah dng kelapa parut sebelum dimasukkan ke mulut...hmm best...!

Masa kanak-kanak dulu Nenek guna dapur kayu untuk memasak...kadang-kadang kami akan menyibuk di dapur. Kalau masih ada bara atas dapur kayu selepas Nenek memasak, kami akan masukkan ubi kayu ini ke dalam bara api itu. Kena berjaga-jaga, takut ubi kayu hangus, tak jadi ubi kayu bakar lagi, sebaliknya jadi arang ubi kayu...! Bila dah yakin telah masak, ubi itu dikeluarkan dari bara api dan dibuang kulitnya sebelum dimakan.

Kadang-kadang kami buat bengkang ubi kayu. Masa kecil-kecil dulu kami hanya memerhati Mama atau Nenek buat. Semasa darjah 6 kami 3 beradik dah pandai buat sendiri. Musim hujan akhir tahun, cuti sekolah. Kami akan fikir macam-macam aktiviti untuk dibuat. Ubi memang banyak pada musim ini kerana semua ubi perlu dicabut, takut ditenggelami air bah. Ubi kayu itu kami hantar ke kedai runcit berdekatan rumah Mama untuk dimesin (kalau tak, kami parut aje). Ubi kayu yang dah dimesin/ parut itu dicampur dengan kelapa muda yang telah diparut dan dicampur gula + garam secukup rasa. Lepas tu, diletakkan atas tudung periuk sebelum dibakar sehingga masak. Masa ni kami bakar guna sabut, belum ada oven; lagi jauh sekali ketuhar gelombang micro...! Seronok sangat... Bila dah masak, bentuknya yang bulat leper itu akan kami potong dan dihidangkan bersama kopi 'o' panas.

Ubi kayu ini juga boleh dibuat lepat ubi kayu. Yang ni Mama atau Nenek yang buatkan. Kami, masa tu tak pernah mencuba. (Kalau lepat pisang biasa juga buat sebab pernah buat di sekolah semasa belajar Home Science). Rasa lepat ubi ni mesti manis + lemak, barulah sedap... kena masukkan manisan @ gula melaka + kelapa muda, lepas tu bungkus dengan daun pisang dan kukus.

Selain itu, Nenek juga biasa buat tapai ubi kayu. Ubi kayu ni perlu direbus terlebih dahulu sehingga empuk. Ubi kayu rebus ini perlu disejukkan terlebih dahulu, ditabur dengan ragi sebelum disusun dalam periuk untuk diperam. Biasanya selepas 24 jam diperam, ubi kayu tadi akan bertukar menjadi tapai. Tapai yang nenek buat terkenal di sekitar kampung, dan kadang-kala, Nenek jual tapai ni di pasar Wakaf Che Yeh. Kata Nenek, bolehlah seringgit dua buat belanja dapur... nak toreh getah tak boleh kerana batang pokok getah basah. Musim tengkujuh katakan...!

Selain itu, ada lagi makanan favourite berasaskan ubi kayu pada musim-musim hujan begini, iaitu "putu halba". Gerai menjual putu halba tumbuh seperti cendawan lepas hujan di tepi-tepi jalan utama di negeri kelahiranku pada musim tengkujuh. Putu halba dibuat daripada ubi kayu + manisan + kelapa. Dikukus.

Kisah ubi kayu mengembalikan nostalgia semasa kanak2 dan awal remaja. Kini, walaupun sekali-sekala balik ke kampung semasa musim tengkujuh, tak sempat untuk makan ubi kayu rebus atau bengkang ubi kayu. Lepat ubi kayu dan tapai ubi kayu biasa juga makan kerana ada dijual di pasar, bolehlah dibeli.

Anak-anak zaman sekarang yg biasa dihidangkan dengan makanan segera tidak gemar makan makanan berasaskan ubi, apatahlah lagi ubi kayu.

Ubi kayu atau singkong makanan nenek-moyang masyarakat serumpun bangsa sejak zaman berzaman. Ubi kayu memberi sumber tenaga semasa zaman sukar. Alangkah pentingnya ubi kayu suatu ketika dahulu....


Saturday, November 19, 2011

Cuti sekolah & sahabat....

Hari ini 19 NOVEMBER 2011, bermulalah cuti persekolahan untuk sesi 2011.

Semua tugasan akhir tahun sudah diselesaikan selewat-lewatnya semalam. Meja yang menjadi tempat 'berkubang' kami selama hampir 11 bulan setiap tahun juga perlu dikemas. Bahan-bahan yang hendak dibuang, kami masukkan ke dalam bakul yang disediakan oleh PUAN YEOW SIEW ENG untuk dikitar semula.

Kotak-kotak yang berisi bahan tugasan murid atau buku-buku, dll yang disimpan di bawah meja sepanjang 11 bulan ini perlu diletakkan di tempat yang lebih tinggi, takut kemungkinan berlaku banjir. Inilah rutin setiap hujung tahun sebelum cuti walaupun sebenarnya SMKTP tidak pernah ditenggelami air ketika banjir, kecuali semasa banjir besar yang melanda negeri Pahang pada tahun 2001.

Dalam sibuk-sibuk mengemas meja masing-masing, 'pot luck' tidak dilupakan. Pelbagai juadah terhidang di meja. Saya tak sempat @ tak dapat merasa semuanya kerana kekenyangan.... alhamdulillah...

Hujung minggu ini kami berdua hanya bersantai di rumah. Rehat minda dan menyelesaikan beberapa urusan yang tertangguh sebelum ini. Anakanda Mohd Fahmi dan Aina balik menjenguk keluarga di Banggol Peradong, KT....


Cuti sekolah bukan bermakna cuti segala-galanya. Masih ada tugasan yang perlu dilaksanakan oleh sebahagian besar warga pendidik di seluruh negara...

Di SMKTP, ada taklimat dan tayangan video berkaitan dengan peningkatan keceriaan sekolah yang akan disampaikan oleh Pengetua SMKTPEn. Loh Sai Heng, pada 22 Nov nanti. Mr. Loh yang merupakan bekas Pengetua di SMK Ketari menjadikan sekolah tersebut sebagai penanda aras dalam aspek keceriaan. Harap-harap ramai rakan guru akan hadir tepat pukul 8.30 pagi hari Selasa ini....

Selain itu, g
uru-guru juga perlu melaksanakan tugasan semasa cuti / semasa peperiksaan SPM sebagaimana yang dijadualkan. Guru jadual waktu akan sibuk menyempurnakan tugasan siang dan malam untuk memastikan jadual dapat diedarkan sebelum sesi persekolahan bermula....

Pada 3 @ 4 Dis nanti seperti yang diarahkan oleh KPM, pendaftaran murid baru akan dijalankan di semua sekolah di seluruh negara. SMKTP memilih 3 Dis.... Bagi yang terlibat dengan kerja-kerja penandaan kertas peperiksaan SPM / STPM, amanah dan tanggungjawab akan bermula seminggu dari sekarang sehinggalah akhir Disember. Ada juga warga pendidik yang terpaksa menghadiri seminar atau mesyuarat, dll di dalam / di luar daerah semasa cuti berkaitan dengan bidang tugas guru...

Sebenarnya, banyak lagi tugas yang perlu dilakukan oleh warga pendidik semasa cuti bagi memastikan sesi persekolahan pada awal tahun 2012 berjalan lancar dan proses P & P dapat dimulakan seawal hari pertama persekolahan....

Jadi, siapa kata cuti sekolah, cuti segala-galanya buat warga pendidik....?

"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA...." dan "Saya yang menurut perintah...."

Berakhirnya sesi persekolahan setiap tahun pasti ada yang akan bertukar atau berpindah sekolah pada sesi yang akan datang, sama ada yang memohon pertukaran ataupun yang ditukarkan.

Di SMKTP, beberapa orang sahabat yang memohon untuk berpindah sekolah atas pelbagai alasan telah mengetahui keputusannya seminggu yang lalu. Hanya dua permohonan yang berjaya, iaitu seorang pertukaran dalam daerah dan seorang lagi pertukaran ke luar negeri Pahang.
- Puan Rosni Bt. Che Hak berpindah ke SMK Bukit Rangin, Kuantan
- Puan Lee Lai Kuen berpindah ke KL

Yang hilang akan berganti walaupun tidak akan sama dengan yang telah pergi. Pastinya, yang lama tetap di hati; yang baru sama-samalah kita rai.... Sehingga semalam (18 Nov 2011) pihak sekolah sudah menerima dua surat pertukaran guru yang akan berpindah masuk ke SMKTP. kedua-duanya pertukaran dalam daerah Kuantan.

Untuk sahabat yang akan bertukar, selepas ini kita pasti akan saling merindu... Sesungguhnya, kerinduan menjadi sebahagian daripada kehidupan bersahabat.

Buat renungan semua sahabat,

Sebenarnya, apa-apa yang kita lalui demi SAHABAT, kadang-kadang menyeronokkan, kadang-kadang melelahkan, dan kadang-kadang menjengkelkan… tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. Persahabatan sering berdepan dengan dugaan @ ujian, tetapi persahabatan sejati pasti dapat mengatasi setiap dugaan yang mendatang, bahkan menjadikannya bertambah mekar dan keharumannya mewangi di sepanjang perjalanan hidup kita...

Persahabatan tidak terjalin secara sendirinya. Persahabatan memerlukan proses yang panjang, ibarat besi menajamkan besi, demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya. Persahabatan diwarnai dengan pelbagai pengalaman suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak...namun, semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian.

Sahabat semua, biar badai menerajang, biar gempa menghadang...pastikan persahabatan antara kita tetap kukuh di hati... dan tidak bisa dikalahkan hanya dengan keegoan diri....

Untuk Rosni dan Lai Kuen.... semoga kalian lebih cemerlang di tempat baru....jangan lupakan kami di Tanah Putih....




Friday, November 18, 2011

LELUHUR KITA SAMA

Hampir dua musim yang lalu
baru kutahu
rupa-rupanya, kami daripada leluhur yang satu...

Bermusim-musim lamanya

di bawah satu bumbung
sama-sama berkhidmat dan berbakti
mencari rezeki
berganding bahu jayakan misi
saling bertukar ceritera diri
suka dan duka
silih berganti...

Walaupun sering berkongsi pengalaman
mendidik
anak bangsa
tapi, tidak pernah terbuka bicara
asal usul keluarga...


Awal musim
2010
hatinya
t
erdetik untuk bertanya
menagih kepastian merungkai persoalan

yang sekian lama terbuku dan terpendam...

Ah... tidak pernah terlintas di hati kami
bicara sulung kisah keluarga

menjawab teka-teki

rupa-rupanya...
moyangku dan moya
ngnya
dua saudara seibu sebapa


Sesungguhnya, kami penerus warisan

4 generasi terdahulu
moyang - atuk - bonda - aku dan dia ...
ikatan keluarga jelas dan nyata

jika moyang kami bersaudara
dan atuk kami pula sepupu
tentulah bonda kami dua pupu


...jadi, kami.... ?


Leluhur kami sama...
walaupun pernah terpisah
lama
walaupun kehidupan lalu menjarakkan kami tanpa diduga

namun,
kami ditakdirkan
berada di daerah yang sama

dalam satu bangunan yang sama
kami, daripada leluhur yang sama....


SIAPAKAH GERANGANNYA...?

Kini, dia ingin beralih angin
mencari tapak baru buat menguji kekuatan diri
katanya, berbelas-belas musim di sini
sudah cukup mematangkan peribadi
sudah puas dia mencurah bakti....

Biarpun hanya sempat seketika bersama
pertemuan kami di SMKTP amat bermakna

mengikat erat ikatan leluhur yang diwarisi.

Esok, biarlah kita terus menganyam rindu
biarpun kita hilang dari pandangan mata
namun, ingatan biarlah tetap melekat di kalbu.

Buat PUAN ROSNI CHE HAK, selamat bertugas di tempat baru. Semoga dapat menimba pengalaman yang lebih bermakna di sana dan terus cemerlang dalam kerjaya....


Inilah perjalanan hidup yang telah direncanakan Ilahi tanpa kita sedar...sesungguhnya DIA lah yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui...


Wednesday, November 16, 2011

Mengintai Mek Bunga di Kuala Gandah


3 November lepas, hari Khamis beberapa hari sebelum cuti Hari Raya Aidil Adha kami telah mengadakan lawatan mendekati alam sebagai salah satu aktiviti selepas PMR bersama-sama 100 orang murid Tingkatan 3. Rombongan 3 buah bas bersama-sama 10 orang guru pengiring terdiri daripada 4 orang kaunselor, GPK Hem, serta 5 orang guru Tingkatan 3... saya, Yin Yoke Chan, Rosni, Ruslina dan Rosmiza.

Destinasi kami adalah ke Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah, Lancang. Tempat ini terletak di kawasan perkampungan Orang Asli suku Che Wong dan Temian. Kami bertolak seawal pukul 7.45 pagi dan sampai di Kuala Gandah 2 jam kemudian. Ada beberapa kumpulan murid prasekolah yang juga baru tiba. Tepat pukul 10.30 pagi kami berkumpul di tapak khas yang lapang untuk diperkenalkan kepada beberapa ekor gajah.

Satu sesi taklimat ringkas disampaikan oleh Encik Rasli berkaitan dengan Pusat Konservasi ini. 5 ekor gajah ditampilkan dan diperkenalkan kepada kami, iaitu Timur, 37 tahun dari Johor; Mawar, 11 tahun juga dari Johor; Pyan, 37 tahun dari Myanmar; Kala dan Akot berusaia 16 tahun. Kemudian kami diberi peluang memberi makanan kepada gajah sambil bergambar dengan gajah-gajah berkenaan. Ini diikuti dengan aktiviti menunggang gajah.

Menurut Encik Rasli, setiap aktiviti yang dijalankan, misalnya memberi makanan kepada gajah mempunyai tujuan tertentu, iaitu untuk mempamerkan rasa sayang dan prihatin kita terhadap gajah-gajah 'yatim piatu' ini yang telah terpisah daripada induknya. Gajah sangat sensitif terhadap persekitaran.

Semasa sesi berkenalan dengan gajah denak ini, saya ternanti-nanti dan mengintai-intai kemunculan Mek Bunga, tetapi malangnya Mek Bunga direhatkan pada masa itu. Sebelum bertolak ke Kuala Gandah lagi, saya sudah berkira-kira untuk bertemu Mek Bunga. Ingin melihat bersua dan mengusap badannya. Kulit gajah yang agak kasar tetapi amat sensitif.... Sebelum bertolak ke Lancang pada pagi tersebut, Puan Suriani sempat 'berkirim salam' untuk Mek Bunga.

Mek Bunga dan se
ekor lagi gajah betina yang diberi nama Lokimala, berusia 70 tahun lebih merupakan dua ekor gajah denak atau gajah pemujuk yang paling tua. Mereka digunakan untuk 'menggoda' dan memujuk gajah yang diselamatkan untuk bertenang dan naik ke lori sebelum dibawa ke Pusat Konservasi Gajah ini. Sudah banyak jasa dan sumbangan Mek Bunga dalam usaha 'memujuk' gajah-gajah liar untuk dijinakkan.

Mungkin ada pengunjung di sini pernah terbaca dalam akhbar tentang kisah atau cerita dua ekor gajah denak ini membantu pihak PERHILITAN dalam operasi pemindahan gajah gajah liar yang telah kehilangan habitatnya. Yang terbaru, pada bulan Jun lepas, Utusan Malaysia melaporkan bahawa Jabatan PERHILITAN telah menangkap seekor gajah betina liar yang dilaporkan memusnahkan tanaman penduduk di beberapa buah kampung di Mukim Baka dan Cherang Hangus, Machang Kelantan.

Gajah betina yang dianggarkan berusia 25 tahun dan seberat 1.5 tan itu telah dipindahkan ke Pusat Konservasi Gajah Ke
bangsaan, Kuala Gandah untuk dijinakkan. Operasi itu mengambil masa selama satu jam hasil bantuan gajah denak Mek Bunga dan Kala serta sepasukan anggota PERHILITAN negeri dengan kerjasama Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan.

Tahukah anda, kos setiap kali proses tangkapan gajah liar yang dilakukan oleh Jabatan PERHILITAN dengan bantuan Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan ini menelan belanja lebih kurang RM35 ribu...!

Sebenarnya, Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah yang lokasinya berdekatan dengan Hutan Simpanan Hidupan Liar Krau telah ditubuhkan oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) pada tahun 1989. Pusat ini merupakan ibu pejabat Pasukan Pemindahan Semula Gajah yang telah wujud sejak tahun 1974.

Unit Gajah merupakan satu pasukan yang unik di Malaysia di mana peranan utama unit ini adalah untuk menempatkan semula gajah-gajah liar yang habitatnya telah diambil alih oleh kawasan pertanian.
Gajah liar ini akan ditempatkan semula ke kawasan-kawasan perlindungan seperti di Taman Negara.

Sejak lebih 30 tahun yang lalu, pasukan yang dahulunya terdiri daripada 25 ora
ng ahli telah berjaya memindahkan lebih daripada 450 ekor gajah liar di mana proses pemindahan ini bertujuan untuk meminimumkan risiko kepupusan yang berterusan.

Selain berfun
gsi sebagai ibu pejabat untuk unit gajah, pusat ini juga merupakan tempat perlindungan bagi beberapa ekor gajah denak dan liar. Pusat Pemuliharaan Gajah Kebangsaan Kuala Gandah juga mempunyai matlamat untuk meningkatkan kesedaran di kalangan orang ramai tentang ancaman dan tekanan yang dihadapi oleh gajah di Malaysia.

Selain itu, pusat pemuliharaan ini menggalakkan kajian dan penyelidikan berkaitan teknik pemindahan semula dan konservasi gajah.

Pusat ini juga giat memberi kesedaran kepada orang ramai tentang kepentingan memelihara dan memulihara alam sekitar. Para pelawat digalakkan untuk menonton dokumentari tentang proses pemindahan semula gajah liar yang dilakukan pada 1996 dengan kerjasama krew Nationa
l Geographic.

Pusat ini mempunyai beberapa ekor gajah tempatan yang dibawa masuk daripada Thailand dan Myanmar. Gajah-gajah ini dilatih dan digunakan untuk memindahkan gajah-gajah liar dari kawasan-kawasan yang bermasalah di seluruh Semenanjung Malaysia. Pusat ini juga memelihara anak-anak gajah yang ditinggalkan oleh ibunya untuk memastikan anak-anak gajah yang ditinggalkan oleh ibunya terus hidup.

Gajah Asia kini dikategorikan sebagai spesies yang kian terancam dengan anggaran yang kurang daripada 1,200 ekor gajah liar di Semenanjung Malaysia.

Melindungi gajah Asia liar atau Elephus Maximus secara langsungnya membantu melindungi ribuan jenis sp
esies lain yang terdapat dalam lingkungan habitat gajah tersebut. Gajah membuka denai-denai dan menumbangkan pohon-pohon yang menjadi sumber makanan semula jadi yang sangat diperlukan untuk haiwan yang lebih kecil umpama jentolak semula jadi, serta menyebarkan biji-bijian di dalam najisnya.

Walau bagaimanapun disebabkan oleh kekurangan habitat, gajah kini
terpaksa mencari makanan di kawasan pinggir hutan yang telah bertukar rupa menjadi kawasan perladangan dan penempatan manusia. Pencerobohan ini menyebabkan kerugian pihak terbabit.

Pusat Perlindungan Gajah Kuala Gandah ini memberikan pelawat peluang untuk mempelajari dengan lebih lanjut mengenai haiwan mamalia yang besar ini serta pengalaman menunggang gajah di persekitaran hutan dengan bantuan seorang mahout atau pemandu gajah. Hampir 50 orang murid SMKTP diberi peluang menunggang gajah. Saya sendiri tidak melepaskan peluang untuk menunggang "Mawar" bersama anak didik dari kelas 3K8, Ayu Wulandari dengan bantuan mahout atau pemandu gajah. Agaknya, inilah percubaan yang pertama dan terakhir untuk saya....

Selain itu, pelawat yang berani dan menginginkan pengalaman yang berlainan pula berpeluang menunggang gajah ke sungai dan memandikannya...! Tidak ada di tempat lain di mana anda boleh mendekati haiwan mamalia yang besar ini seperti ini... Disebabkan jadual untuk gajah mandi adalah pada pukul 2.30 petang, jadi kami tidak sempatlah mencubanya kerana terpaksa beredar ke auditorium untuk tayangan video "Simfoni Alam" sebelum singgah di Deer Land dalam perjalanan keluar dari Kuala Gandah ini...

Sebaik sahaja kami tiba di Taman Rusa, hujan mulai turun dan aktiviti terhenti seketika. Ketika ini petugas di Taman Rusa memberi peluang kepada murid SMKTP bergambar dan 'bermesra' dengan dua ekor ular yang agak besar juga. Setelah hujan teduh, murid-murid mula mendekati rusa dan memberi rusa-rusa itu makanan....

Kami bertolak balik ke Kuantan lebih kurang pada pukul 2.30 petang dan tiba di sekolah menghampiri pukul 5.00 setelah berhenti makan di R & R Temerloh untuk seketika....

Lawatan mendekati alam ini amat menyeronokkan dan diharap dapat memberi sedikit kesedaran kepada generasi muda peri pentingnya menyelamat dan memelihara hidupan liar di negara kita....


Monday, November 14, 2011

BANDREK

Anda tahu Bandrek?

Semasa wisata kami ke Gunung Tangkuban Prahu hujung bulan lepas, kami sempat singgah di sebuah gerai menjual minuman yang terdapat di situ. Cikgu Ishak mempelawa kami untuk minum teh halia. Kami bayangkan teh tanpa susu dicampur dengan halia.

Rupa-rupanya telahan kami silap. Apabila dihidangkan, yang dikatakan 'teh halia' itu dikenali sebagai 'bandrek' yang rasanya seperti minum jamu selepas bersalin tetapi agak manis....! Tak tertelan rasanya kerana manis dan pedas berempah.... Memang sukar untuk kami habiskan segelas besar "teh halia" panas yang sedikitpun tak ada rasa teh itu. Walau bagaimanapun, isteri En. Wan boleh habiskannya dan terus membeli bandrek serbuk dengan harga 20000 rupiah (kalau tak silap) untuk 6 kotak kecil bandrek. Cikgu Ishak pula minum bandrek yang dicampur dengan susu....!

Sebenarnya, bandrék ialah minuman tradisional orang Sunda dari Jawa Barat, Indonesia. Minuman ini biasanya dihidangkan pada cuaca dingin, seperti ketika hujan ataupun pada malam hari. Bahan asas bandrék yang paling penting ialah halia dan gula merah. Sesetengah daerah tertentu menambahkan rempah-rempah tersendiri untuk memperkuat kesan hangat yang diberikan bandrék. Susu juga dapat ditambahkan tergantung selera penyajian. Ramai orang Indonesia percaya bahawa bandrék dapat menyembuhkan penyakit ringan. Minuman ini juga berkhasiat menghilangkan masuk angin.

Bandrek ini rasanya manis, hangat dan sedikit "spicy" atau pedas. Tak terbayangkan ada minuman yang rasanya pedas, kan? Minuman ini terbuat dari gula merah, gula putih, halia, dan dicampur dengan beberapa jenis rempah.

Menurut penjual di gerai itu, di Indonesia pada zaman dahulu, khususnya di Jawa Barat, bandrek ini sering dijual di kedai-kedai bandrek, dan menjadi minuman wajib untuk orang tua di daerah Sunda sebelum turun ke ladang atau sawah.

Kini, seiring perkembangan zaman, Bandrek digemari oleh generasi tua mahupun muda. Bahkan sekarang ini, bandrek dihasilkan dalam bentuk instant / segera. Ada yang berbentuk seperti syrup atau cair dan ada juga yang berbentuk serbuk instant.

Setelah digoogle, dapatlah saya sertakan di sini resipi asas bandrek. Manalah tahu ada yang ingin mencubanya....

Bahan-bahan

Cara menyediakannya :

  1. Semua bahan disatukan
  2. Rebus air hingga mendidih serta mengeluarkan aroma bandrek
  3. Angkat lalu saring dengan saringan halus
  4. Sajikan dalam keadaan hangat

Sesiapa yang berhasrat ke Bandung, bolehlah mencuba bandrek ini dan dapat tahu rasanya yang sebenar....!


Friday, November 11, 2011

Calon SPM : Sudahkah anda bersedia...?

Musim demam peperiksaan kembali lagi. Setelah UPSR dan PMR berlalu, kini datang pula SPM dan STPM. Pelbagai program telah dirancang dan dilaksanakan oleh pihak sekolah untuk membantu murid memantapkan persiapan mereka bagi menghadapi peperiksaan tersebut.

Calon SPM : sudahkah anda bersedia...?

Tinggal hanya 2 hari lagi bagi semua murid Tingkatan 5 untuk menduduki Peperiksaan SPM. Diharapkan semua calon SPM sudah bersedia dari segi mental dan fizikal. Kebanyakan daripada mereka sudah mula membuat persiapan awal sama ada belajar secara bersendirian ataupun dalam kumpulan, selain mendapat nasihat guru serta mengikuti bengkel dan seminar.

Di SMKTP, dewan dan bilik peperiksaan sudah disediakan sejak h
ari Khamis lepas sebaik sahaja selesai Majlis Restu Ilmu di dewan terbuka SMKTP.

Mereka yang terlibat dengan pengawasan peperiksaan juga telah menghadiri mesyuarat dengan Ketua Pengawas di pusat-pusat peperiksaan yang telah ditetapkan pagi tadi. Semua pihak sudah bersedia...

Bagaimana pula dengan 370 orang calon SPM di SMKTP, sudahkah anda semua bersedia....? Harapan kami warga pendidik agar semua calon SPM 2011 sudah siap siaga untuk menghadapi "perjuangan di medan ilmu" ini yang akan bermula pada hari Isnin 14 NOVEMBER 2011.
Dalam membicarakan isu peperiksaan, saya terpanggil untuk berkongsi maklumat berkait dengan peperiksaan. Sama-samalah kita fikir dan renungkan....

KERANGKA UJIAN PERLU DIBENTUK SELARAS DENGAN KEPERLUAN SISTEM PENDIDIKAN MODEN

Oleh : Dr Zaini Ujang

SELAIN menentukan pencapaian seseorang pelajar, peperiksaan perlu dirangka supaya menjadi sebahagian kaedah menggalakkan pembelajaran, penyuburan budaya ilmu dan pemantapan budaya inovasi. Banyak kajian merumuskan bahawa peperiksaan untuk tujuan penanda aras pencapaian semata-mata tidak dapat mendorong minda dan minat pelajar untuk bersifat kreatif dan inovatif.

Sehubungan itu, Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) menganjurkan bengkel pengurusan skenario selama dua hari bermula 3 Ogos lalu untuk mendapatkan pandangan pakar dan pihak berkepentingan. Ini selari dengan inisiatif Kerajaan Malaysia untuk mengkaji semula kaedah pelaksanaan sistem penilaian pendidikan, terutama pada peringkat sekolah.

Memang dimaklumi bahawa peperiksaan masih diperlukan. Namun peperiksaan tidak lagi boleh dilaksanakan secara konvensional dan berorientasi kertas soalan semata-mata. Dalam konteks pendidikan, banyak kaedah penilaian pencapaian pelajar boleh digunakan seperti pengujian secara anjal termasuk penilaian berasaskan aktiviti di sekolah dengan penekanan lebih terhadap aspek praktikal.

Peperiksaan juga perlu dirangka agar menjadi pendorong supaya pelajar sentiasa
ingin belajar dan meningkatkan kefahaman ilmu secara berterusan, tidak hanya terikat kepada musim peperiksaan untuk menjawab kertas soalan. Di samping boleh memahami sesuatu kandungan dalam sesuatu disiplin ilmu, peperiksaan juga perlu dirangka bagi meningkatkan integriti. Bukankah salah satu etika dalam peperiksaan ialah menjawab secara jelas berasaskan kefahaman, tidak meniru apatah lagi menipu.

Jika difahami dengan setepatnya dan dirangka sebaiknya, peperiksaan dapat menyuburkan minda kreatif dan inovatif. Menerusi kaedah penilaian berterusan sepanjang tahun sebagai contoh, maka seluruh aktiviti pelajar dalam dan luar bilik darjah boleh diolah supaya proses pembelajaran dapat dijalankan secara lebih bersahaja, holistik dan menyer
onokkan. Kita perlu adil terhadap semua pelajar kerana setiap individu mempunyai keupayaan dan keistimewaan tersendiri.

Kadang kala bakat besar dalam sesuatu bidang hanya menyerlah jika bakat itu disuburkan menerusi aktiviti pembelajaran berterusan, bukan di atas kertas peperiksaan yang perlu dijawab dalam tempuh dua atau tiga jam. Itulah rasionalnya maka seluruh aktiviti pembelajaran perlu dirangka supaya penilaian dapat dilaksanakan secara lebih holistik, adil dan seimbang.


Di sinilah perlunya kita memahami sifat dan tabii manusia dalam konteks penilaian proses pembelajaran. Selain perlu disesuaikan dengan pelbagai tuntutan zaman seperti permintaan pasaran kerja, kemahiran baru dan trend semasa dari segi penggunaan teknologi, kita juga perlu kembali kepada hakikat keinsanan manusia adalah sebaik-baik kejadian oleh Allah Yang Maha Pencipta
Oleh itu, fakulti keinsanan meliputi fizikal, intelektual, emosi, spiritual dan bermasyarakat perlu digabungkan secara sepadu dalam semua aspek kehidupan, apatah lagi proses pembelajaran untuk menyerlahkan komponen sebaik-baik kejadian itu. Tidak tepat jika proses pembelajaran, termasuk penilaian dalam pendidikan formal hanya tertumpu kepada aspek intelektual.

Besar kemungkinan hasilnya ialah manusia tidak seimbang yang mengabaikan tuntutan beretika, berintegriti dan beramal salih. Islam mengajar kita bahawa keistimewaan dan kemuliaan insan sebagai khalifah di bumi hanya boleh direalisasikan dengan ilmu pengetahuan.
Oleh itu, sejak Nabi Adam di alam syurga, baginda diajarkan nama ciptaan Allah. Dengan ilmu itulah Nabi Adam mengajar malaikat. Kemudian Allah mengarahkan malaikat sujud kepada Nabi Adam tanda kemuliaan insan dengan ilmu dan takwa. Al-Quran merakamkan peristiwa ini secara naratif (Al-Baqarah: 30-35).

Dengan ilmu maka bercambahlah hikmah, iaitu tahap lebih tinggi daripada sekadar mengetahui. Dari sudut bahasa, hikmah mempunyai sembilan pengertian iaitu keadilan, menahan marah, kenabian, lawan kepada kejahilan, kebenaran, meletakkan sesuatu pada tempatnya, perkataan yang betul, mencegah kerosakan dan mengetahui sebaik-baik perkara dengan sebaik-baik ilmu. Sebagai contoh, pengertian hikmah mengenai mengetahui sebaik-baik perkara dijelaskan dalam doa Nabi Ibrahim: “Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku hikmah dan masukkanlah aku ke dalam golongan orang yang salih” (As-Syuara’: 83).

Dalam konteks semasa, kreativiti dan inovasi boleh disuburkan menerusi konsep dan aplikasi hikmah. Dalam bidang perundangan misalnya, kreativiti dan inovasi diserlahkan dalam bentuk perumusan fatwa baru. Dalam bidang sains fundamental pula, kreativiti dan inovasi membabitkan paradigma, teori, formula dan klon baru. Sementara dalam bidang sains gunaan, kejuruteraan dan perubatan pula, kreativiti dan inovasi membabitkan kaedah, prosedur, sistem, produk dan jenama baru.
Menerusi kefahaman jelas mengenai tabii keinsanan maka mudahlah kita merangka sistem penilaian bagi proses pendidikan pada pelbagai peringkat. Pada prinsipnya, ilmu dalam pelbagai perlu digarap sebaiknya, kemudian dinilai secara berterusan, holistik dan adil bagi memungkinkan seluruh dimensi pembelajaran dan fakulti keinsanan disuburkan sebaiknya sehingga terhasil hikmah dan bercambah budaya inovasi.

Demikian pertalian antara peperiksaan, proses pembelajaran, ilmu dan hikmah dalam konteks budaya inovasi. Secara konstruktif, budaya inovasi merujuk kepada kesediaan berubah, mencuba perkara baru dan cara baru dalam seluruh aspek kehidupan untuk kemakmuran, kedamaian, kesenangan, kesejahteraan dan kelestarian menerusi penyelesaian kreatif. Hasilnya ialah masyarakat yang kukuh dengan nilai ilmu dan hikmah yang memungkinkan bukan saja terbina sistem ekonomi berasaskan inovasi, malah negara maju dan tamadun besar.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

KEPADA SEMUA CALON SPM 2011, KHUSUSNYA DI SMK TANAH PUTIH,


SELAMAT MENEMPUH PEPERIKSAAN SPM YANG AKAN BERMULA PADA 14 NOVEMBER 2011....

DOA KAMI WARGA PENDIDIK SMKTP SEMOGA KALIAN AKAN MEMPEROLEH KEJAYAAN YANG CEMERLANG DALAM SPM DAN DALAM KEHIDUPAN SETERUSNYA SELEPAS INI.

PENGEMBARAAN KALIAN DALAM MENCARI KEJAYAAN DAN KEBAHAGIAAN YANG HAKIKI MASIH JAUH....

SELAMAT MAJU JAYA...!