Sunday, December 27, 2009

Musim bekwah nikah kahwin





Cuti sekolah merupakan musim orang kenduri kendara @ bekwah (big work...?), khususnya utk meraikan perkahwinan anggota keluarga. Cuti hujung tahun, cuti hari Natal bersambung dengan cuti Tahun Baharu Masehi merancakkan lagi majlis nikah kahwin, walaupun dalam musim tengkujuh.

Pada awal bulan Disember lepas, majlis bertandang anak sepupu, HALILAH HASSAN telah diadakan di Bukit Bay Route, Kuantan. Saya tidak dapat bersama kerana terpaksa menghadiri mesyuarat MPM di Shah Alam. Rombongan seramai 40 orang datang dengan bas yg disewa khas dari KB. Saya telah menempah 'home-stay' di Mahkota Perdana untuk memudahkan rombongan berehat seketika...

Pada 26 Disember pula majlis sambut menantu Abg Mie (BIL) telah diadakan di Felda Purun, Gugusan Bera, Pahang. 2 hari lepas, iaitu pada hari Jumaat, cuti umum sempena Hari Krismas, kami ke rumah Abang Mie di Felda Purun yang mengambil masa lebih kurang 2 jam 45 minit dari Kuantan.

Majlis yang diadakan secara gotong-royong itu meriah sekali. Sudah menjadi suatu tradisi di kawasan Felda, sehari sebelum majlis sebenar tiba, penduduk sekitar sudahpun dijamu dengan juadah sehingga ke sebelah malamnya. 2 ekor lembu sudah tumbang...! Pada malamnya, ada persembahan dikir barat yang didatangkan khas atas kerjasama penduduk, lebih-lebih lagi Abang Mie sebagai Pengurus Felda Purun tentu sekalilah majlis diadakan dengan meriah sekali.

Walaupun dikir barat bermula agak lewat jg pada malam itu... tp persembahan 2 kumpulan yang dijemput khas itu amat menghiburk, terutama sekali Tukang Karut kedua-dua pasukan ... Pengalaman dan kepintaran yang ada pada kedua-dua tukang karut menjadikan susunan bahasanya menarik dan penuh makna.... Keesokan harinya pula para jemputan dihiburkan dengan persembahan 'Tomoi' daripada Persatuan Belia Bera.

Pada 26 Disember, majlis dimulakan dengan Marhaban pada sebelah paginya. Tetamu jemputan mula tiba berduyun-duyun seawal pada pukul 11.30 pagi. Ramai sekali, maklumlah rumah Pengurus Felda Purun... anak-anak buah tentu sekali tidak akan melepaskan peluang untuk hadir kerana ini merupakan kali pertama tuan rumah mengadakan kenduri kahwinkan anak. Maksu Hendon dan keluarga (bertolak dari KL dan bermalam di Temerloh) tiba sejurus sebelum rombongan pengantin sampai.

Rombongan pengantin perempuan tiba sebelum waktu zohor, iaitu dalam pukul 12.30 th. Dalam pukul 2.00 ptg, kami terus minta diri untuk beredar balik ke Kuantan. Pak Teh bertolak balik ke Melaka pd petang itu jg. Yang tinggal, Bonda Nik Zakiah dan Kak Long yang akan bertolak balik ke Tanah Merah, Kelantan keesokan harinya.

Kami mengucapkan SELAMAT PENGANTIN BARU, semoga kekal sehingga ke akhir hayat dan bertemu di syurga firdaus....

Foto : 1) Halilah selepas majlis persandingan; 2) Epi sedang bersanding; 3) bersama kedua-dua mempelai; 4) Hubby dng Abe Him dari Felda Kertau (tukang karut dikir barat yg menghiburkan - kg asal di TM, Kelantan)

Wednesday, December 2, 2009

Nostalgia "The Lost World" @ Subang Parade...




Sebelum cuti sekolah yg lepas, rakan2 guru sibuk bercerita tentang pameran dino yg sedang berlangsung di Bangunan Yayasan Pahang, Kuantan ni. Mereka nak bawa anak2 ke sana... memang patut sekali kanak2 ni didedahkan dengan pengetahuan tentang hidupan masa lampau agar mereka akan lebih menghargai hidupan hari ini.

Teringat suatu ketika dahulu, aku bawa anak-anak yg masih kecil ketika itu ke pameran dino " THE LOST WORLD" di Subang Parade, KL pada tahun 1992...

Melangkah ke dewan pameran yang menempatkan pelbagai spesies dinosaur dengan kesan bunyi suara dan pergerakan mekanikal haiwan raksasa ini, kita pasti terbayang beginilah keadaan dunia pada zaman dinosaur. Mungkin pada zaman ini, tidak ada tempat bagi haiwan yang lemah lebih-lebih lagi manusia yang dianggap kerdil serta tidak memiliki kekuatan fizikal seperti haiwan raksasa ini. Anak-anakku, Abe, Emi & Adik serta anak buahku Zaidah, teruja sekali walaupun jelas nampak mereka dalam ketakutan untuk mendekati replika haiwan tersebut.

Replika haiwan yang ditempah khas ini menyerupai bentuk fizikal dan wajah dinosaur (biarpun mungkin skala saiz yang berbeza) berjaya menghidupkan aura zaman silam. Maklumat atau latar belakang setiap spesies dinosaur yang dipaparkan membolehkan pengunjung mengenali lebih dekat haiwan ganas ini biarpun sehingga hari ini, masih banyak rahsia dinosaur belum dicungkil manusia.

BIARPUN pupus 65 juta tahun lalu, manusia terus diselubungi misteri dinosaur. Sukar dibayangkan bagaimana suatu ketika dulu, iaitu pada zaman Jurassic sekitar 144 hingga 206 juta tahun lalu, haiwan raksasa ini berkeliaran di permukaan bumi sama seperti manusia sekarang.

Bagaimana agaknya keadaan dunia ketika itu? Bagaimana haiwan ganas ini hidup bersama biarpun setiap spesies mempunyai ciri-ciri fizikal, karektor dan skil yang berbeza dalam meneruskan survival koloninya?

FAKTA: Dinosaur

* Fosil dinosaur pertama yang direkodkan dijumpai di England pada 1676. Ia dikenali sebagai kumpulan spesies 'megalosaurus bucklandi' dan nama saintifik itu
diberikan William Buckland hampir 150 tahun selepas ditemui iaitu pada 1824.

* Ada penyelidik percaya fosil dinosaur terawal sudah ditemui ribuan tahun lalu. Masyarakat Greek dan Roman misalnya, dipercayai sudah menjumpai fosil dinosaur pada zaman mereka berdasarkan ciri-ciri makhluk raksasa orge dan griffin dalam cerita mitos budaya mereka.

* Naga yang begitu popular dalam budaya masyarakat Cina juga dipercayai dinosour dan tulang naga yang dikatakan dijumpai di Wucheng, Sichuan, China lebih 2,000 tahun lalu berkemungkinan adalah fosil dinosaur.

Foto : 'The Lost World' @ Subang Parade, KL - 1992

Tuesday, December 1, 2009

Pangkalan sungai menggamit memori...






Pada hari raya Aidiladha lepas, cadangan awal lokasi utk diadakan upacara korban ialah berhampiran tebing sungai Kelantan, lebih kurang 500 meter di belakang rumah Mama. (memandangkan beberapa hari sebelum itu hujan turun tidak henti-henti, tanah di sekitar menjadi lembut. Ini menyukarkan laluan untuk turun ke sungai... jadi terpaksa tukar ke tempat baru yg berhampiran)

Kami ke lokasi tersebut sebelum dimaklumkan pertukaran tempat.

Lokasi asal itu mengingatkan aku pada zaman kanak-kanak dulu. Di sinilah tempat kami (biasanya aku dan Noni) merayau2 dalam kebun
Atok & We Tok Mek, terutama semasa musim buah-buahan dan tentu sekali waktu cuti sekolah.

Ada sebuah bangsal kecil tempat We Tok Mek berehat setelah penat berkebun. We Tok Mek tanam sireh, pokok pisang dan pelbagai jenis ubi. We Tok Mek banyak menghabiskan masa sehariannya di sini. Kalau aku singgah di bangsalnya, We Tok Mek akan bakar ubi kayu untuk kami. Sedapnya ubi kayu bakar... Tunggul @ unggun api memang sentiasa ada, sebab We selalu bakar daun-daun kering yg disapunya dan tentu sekali berfungsi untuk menghalau nyamuk...!


Berdekatan tempat ini, terdapat kebun durian + pokok getah milik
Atok Che Yusof, yang kini diwarisi oleh Pok Muda Leh (adik Mama). Pokok durian isi molek tu masih tegak berdiri walaupun di sekelilingnya sudah tersergam banglo milik anak-anak penduduk asal kg ini yang seangkatan denganku.

Laluan ke tebing @ pangkalan sungai mengingatkan zaman kanak-kanakku yang suka bermain sungai. Airnya yang jenih membolehkan kami mandi-manda walaupun tak tahu berenang. Masih kuingat lagi... kami sangat seronok jika ada motobot lalu. Bila bunyi sayup2 enjin bot tersebut, kami akan standby, walaupun motobot belum kelihatan. Motobot ni membawa para peraih untuk mudik ke hilir yg berniaga di pasar KB. Bila motobot lalu hampir dengan kami yg sedang mandi-manda itu, air akan menjadi berobak-ombak. Kami akan melambai-lambai tangan kepada penumpang dlm motobot itu... mereka juga membalas lambaian kami. Teruja amat menunggu saat-saat air berombak. Seronok rasanya waktu itu. Maklumlah, budak kampung, katakan...!


Dulu, di pangkalan tu, ada sebuah pelantar. Kanak-kanak lelaki yang suka main terjun2 menjadikan pelantar itu sebagai platform. Deburan air serta desiran bunyi daun-daun buluh serta aur di tebing sungai menjadikan suasana tenang dan indah sekali.

Di pangkalan itu jugalah motobot dari sebelah hilir (KB) akan singgah membawa bekalan seperti budu, ikan masin dll. Semua ini dibawa oleh Tok Nik Lijah, kerabat @ warih sebelah We Tok Mek yg tinggal di Pantai Kundur @ Sungai Budur, dekat PCB. Barang-barang tersebut akan diletakkan di rumah We Tok Mek dan penduduk kg akan datang untuk membelinya.


Terdapat juga penduduk kg - contohnya, Mak Aji Limah yg sering mudik ke kebunnya di Dabong, Hulu Kelantan - akan menaiki motobot di pangkalan tersebut. Dulu, untuk ke hulu Kelantan, penduduk kg menggunakan jalan sungai kerana lebih murah dan cepat. Masa balik, Mak Aji akan membawa balik hasil2 hutan yg terdapat di sana seperti buah perah, petai dan lain-lain lagi utk dijual di sini...

Sebenarnya, laluan menuju ke pangkalan sungai itu sudah lama tidak kujengok, apatah lagi menjejakkan kaki utk turun ke sungai. Rasanya, setelah masuk sekolah menengah kami sudah tidak lagi ke sana. Ada lebih kurang 35 tahun berlalu. Sekarang sudah tidak ada orang yg mandi-manda di sungai. Air sungai sudah berubah warna, tidak lagi jernih... dah jadi seperti 'teh susu' warnanya jika musim hujan...!

Keadaan sekarang sudah banyak berubah. Di sepanjang jalan ke pangkalan sungai dari rumah Mama melalui Lorong Pakat, tersergam rumah besar-besar. Dulu kawasan tersebut dipenuhi dengan pokok buah-buahan dan juga pokok getah. Mama selalu bercerita, tetapi tidak berkesempatan ke sana...baru kini, setelah lebih 30 tahun aku lihat geofizikalnya sudah berbeza sekali...

... yg pasti nostalgia zaman kanak2 kembali singgah dalam memoriku tanpa sedar...

Foto : 1) We Tok Mek - 1981 ... 2 & 5) laluan ke pangkalan... .3) ... dusun bertukar menjadi banglo...4) berhampiran lokasi bangsal We Tok Mek suatu ketika dulu ...

Wednesday, November 25, 2009

bah 1988... ubah tarikh buka sekolah ....









Hari ini matahari memancar agak terang, menghangatkan suasana.... kain-kain diampaian sekejab lagi akan kering... terasa seolah-olah bukan pada musim tengkujuh, sebagaimana beberapa hari lepas.... Nak tulis pasal bah pun, rasa dah tak berapa teruja. Walau bagaimanapun, sebagaimana yg dijanjikan, kisah hari ni tentang bah besar tahun 1988...


Tahun 1988 - bah besar sekali lagi melanda Kelantan sehingga peperiksaan SPM yang sudah bermula beberapa hari terpaksa ditunda. Hujan spt biasa, taklah lebat sangat, tetapi angin Laut China Selatan agak kencang bertiup sejak bermula musim tengkujuh.

1988 - aku baru setahun lebih tinggal di
Tmn Uda Murni, Jln Pengkalan Chepa. Tahun tu aku bertugas sebagai Pengawas Peperiksaan SPM di SMK Pengkalan Chepa. Tidak ada tanda-tanda awal akan berlaku bah besar. Air di bawah jambatan Bunut Payong seperti biasa sahaja masa aku melaluinya pada tengah malam sebelum berlaku bah besar itu - balik dari rumah Mama di Kg. Kota.

Keesokan paginya, apabila aku hendak keluar rumah untuk ke Pusat Peperiksaan, air di depan rumahku sudah penuh. Dalam perjalanan ke pusat peperiksaan, aku mesti melalui
Gertak (Jambatan) Baung yang memang selalu tenggelam jika berlaku bah. Rupa-rupanya betul, semua kenderaan ringan tak lepas. Aku terpaksa naik trak tentera utk ke SMK PC. Hujan turun seperti biasa... sekejab lebat, sekejab renyai-renyai.

Di SMKPC, peperiksaan bermula seperti biasa kerana belum ada apa-apa arahan daripada KPM untuk menangguhkannya. Kawasan di negeri lain tak terjejas, oleh sebab itulah keadaan lambat disedari oleh pihak berkenaan. Ramai calon terkandas. Hari itu mata pelajaran Sejarah Kertas 2. Perkembangan banjir semakin serius.
Dalam pukul 10.30 pagi, barulah kami terima siaran agar peperiksaan SPM / STPM ditangguhkan. Calon2 boleh menduduki kertas tersebut setelah pep. SPM disambung semula dlm masa 2 minggu lagi.

Balik ke rumah, sekali lagi, aku terpaksa naik trak tentera. Sampai di rumah, air sudah masuk ke dalam rumah. Yg ada di rumah ialah anakanda Mohd Faris & Mohd Fahmi yg masih kecil dan Kak Mah, pengasuhnya. Seronoklah dua beradik tu main air bah di dalam rumah.... Abang Man, jiran sebelah bantu pindahkan barang2 terutama peti ais & washing machine ke tempat yg lebih tinggi. Perabot kayu spt kerusi, meja, almari, katil berendam dlm air. Encik Kasihku masih di pejabat, di sekitar officenya di bangunan SEDC jg sudah dipenuhi air.   Air bah naik dengan cepat sekali. Petangnya, Encik Kasihku redah juga bah utk pulang ke rumah.

Pada sebelah ptg, kami terpaksa berpindah ke rumah Cik Yah (Mak Saudara) di Jln Bayam. Nak balik ke rumah Mama di Kg Kota tak boleh, kerana tersekat di Jambatan Bunut Payong... tapi sempat lagi bawa anak melihat suasana banjir di sekitar bandar KB.

Ekoran tertangguhnya pep. SPM 1988, satu perubahan drastik berlaku berkaitan tarikh permulaan sesi persekolahan. Sesi persekolahan baru yang biasanya bermula pada awal tahun diawalkan.
Sesi persekolahan 1991 bermula pada 1 Disember 1990...! Perubahan ini dilakukan untuk mengelakkan tarikh peperiksaan SPM/ STPM pada tahun-tahun seterusnya tidak bertembung dengan bah besar yang biasanya berlaku pada bulan Nov - Dis.
 Kita hanya merancang, Allah s.w.t jua yang menentukan... musim tengkujuh @ bah besar terus 'menghambat' calon-calon peperiksaan SPM/ STPM walaupun tarikh peperiksaan telah diawalkan. Keadaan tidak banyak berubah.... Setelah beberapa tahun, akhirnya, sesi persekolahan kembali bermula pada awal Januari sebagaimana asalnya...... sehingga sekarang !

Kini, lebih 20 tahun berlalu. Setiap kejadian yang berlaku memberi pengajaran kepada kita. Dengan persediaan awal daripada semua pihak, walaupun bah besar melanda negeri-negeri Pantai Timur pada setiap tahun, peperiksaan dapat diteruskan seperti biasa .



foto : Emi & Abe bermain bah dlm rumah di Tmn Uda Murni - 1988...

Tuesday, November 24, 2009

Sekali Bah Sekali Pantai Berubah....



Kali ni kisah bah @ banjir pula.

Kini, banjir sedang melanda beberapa negeri di Pantai Timur... keadaan di Terengganu sehingga tengah hari tadi sudah menurun sikit, tetapi di Kelantan masih tidak banyak berubah. Jalan menghubungkan Kuantan - KB sudah tidak dapat dilalui oleh kenderaan ringan.

Di Kuantan, hari ni cuaca agak baik... sempatlah kering kain baju yang dibasuh...! Harap2 dlm sehari dua lagi, keadaan akan pulih... dapatlah kami balik kg untuk menyambut Aidiladha.

Ada bah besar, ada bah kecil. Ada bah disebabkan air hujan yang bertangkung kerana sistem saliran yang tidak baik. Ada bah disebabkan oleh limpahan air sungai yang banyak. Bah air hujan cepat surut. Apabila hujan reda, bah pun akan surut.

Bah air sungai akan berlaku setelah isipadu air sungai Kelantan bertambah akibat hujan lebat berterusan di kawasan Ulu Kelantan. Air sungai berbeza dengan air hujan... lebih sejuk dan warna jg lain. Keadaan akan menjadi lebih gawat apabila angin monsun bertiup kencang menyebabkan aliran air ke muara menjadi sebak. Akibatnya, tempat yg rendah akan ditenggelami air dalam tempoh masa yg lama, contohnya Kg Tingkat dan Kg Penambang yang menghala ke PCB.

Boleh dikatakan saban tahun pasti berlaku bah, tetapi bah besar tidak semestinya berlaku pada setiap tahun.

Musim bah banyak meninggalkan kenangan kepada sesiapa sahaja. Dulu, kalau musim bah, di KB jadi macam pesta... Bagi mereka yang terpaksa berpindah tu, lainlah pula ceritanya - bukan pesta lagi tp dah jadi mimpi negeri ..... !


Dulu masa kecik2, kami selalu mengikuti perkembangan banjir melalui siaran radio... bila air
di Tangga Bradley, Kuala Krai -tempat sukat banjir (kini, Tangga Krai) turun, bermakna kawasan hilir akan siap sedia untuk banjir. Di rumah Mama biasanya paling teruk pun, hanya tenggelam 2 anak tangga. Bila bah, jalan ke KB terputus, iaitu di Jambatan Paloh (Pintu Geng) dan di Bunut Payong. (Sekarang jambatan di Bunut Payong dah tinggi). Dari rumah ke Pasir Mas pula, akan tersekat di beberapa tempat, antaranya di Chabang Tiga Pendek dan di Gertak Lembu, dekat Salor. Masa ni Papa pun kenalah bertugas bergilir-gilir 24 jam di Bilik Gerakan Banjir KB.

Tahun 1967, banjir besar di Kelantan dan beberapa negeri lain di Malaysia... saya ingat2 lupa, Papa bawa jalan2 main air... masa tu belum sekolah lagi. Tahun 1971, bah berlaku selepas sehari sesi persekolahan tahun baru 1971 bermula. Sekolah diisytihar tutup. (Bila baca tentang sejarah KL kemudiannya, barulah tahu rupa2nya pada 1971 KL juga dilanda banjir besar....! ) Tahun 1979, bah besar berlaku akibat hujan lebat di kawasan Ulu Kelantan sehingga meruntuhkan Bukit Puteri di Lubok Bongor, Jeli, meranapkan sebuah klinik desa di situ . Dalam tragedi Bukit Puteri ini ramai jg yg terkorban.

Bah 1979 berlaku di beberapa buah negeri di Pantai Timur sehari selepas semua calon SPM/ MCE menduduki kertas terakhir. Ada kawan2 yang bersekolah di SBP @ MRSM @ SMT terkandas dalam perjalanan pulang ke kampung masing2 sebaik selesai peperiksaan.

Bah 1983, berlaku semasa aku di Universiti... jd tengok gambar ajelah.
...

...bersambung - bah besar 1988 - Pep. SPM terpaksa ditunda....


Sekali bah, pasti pantai akan berubah; berubah akibat hakisan....

Kolam mandi awam di PCB dah bertahun-tahun lamanya 'terkubur'. Kubu Pertahanan Jepun semasa Perang Dunia Ke-2 di Pantai Sabak juga dah jauh tenggelam ke dasar laut....! Dalam Rhu @ Pantai Semerak dah tak boleh dipanggil Dalam Rhu lagi... kerana pokok ru dah tak ada. (Yang ada sekarang, yg baru ditanam semula).

(Foto : 1) Pekan Rantau Panjang yg ditenggelami air baru2 ini
2) Anggerek & Melisa bersama Mama di tangga rumah yg tenggelam dalam banjir tahun 1983...)


Monday, November 23, 2009

Cuti Sekolah ... Guru Cuti....???





Selepas menyelesaikan sedikit kerja rumah pg tadi, terus ke sekolah. Cuaca hari ni pun o.k sikit, tak hujan walaupun nampak mendung. Ada urusan sikit di sekolah....

Beberapa orang guru termasuk barisan pentadbir ada di sekolah dengan tugasan masing-masing.

Mula-mula singgah di pejabat... tengok kalau2 ada surat. Kemudian lalu ikut Bilik Guru - ternampak seekor anak kucing dengan ibunya... rupa2nya ibu kucing tu sedang berkira2 @ mencari2 tempat yang selamat utk 5 ekor anaknya. Ke sana ke mari ibu kucing mencari tempat baru .... hari Jumaat lepas, 5 ekor anak kucing ni dimasukkan ke dalam kotak dan dletakkan di luar bilik guru. Terharu melihat bagaimana kasihnya ibu kepada anak-anaknya.... waima seekor kucing.

Sambil tu, jalan-jalan tengok Kelas Intervensi BM yg dijalankan oleh beberapa orang guru baru & GSTT. Kehadiran murid yang terlibat amat tidak menggalakkan. Daripada 5 kumpulan yang sepatutnya setiap kumpulan terdiri daripada 18 orang... hanya 7 orang murid kesemuanya yang hadir dengan 7 orang guru...! Tak tahu apa sebabnya .... mungkin ada yg terlupa kerana hari ni merupakan hari pertama...

Projek menukarkan longkang baru yg telah dimulakan sejak minggu lepas sedang giat dijalankan antara bangunan Blok B dan C. Ada beberapa perkembangan baru selepas naik cuti nanti, mungkin ruang kosong antara 2 blok bangunan itu (depan koperasi & Kedai Buku) akan dijadikan tempat riadah bg murid2.

Di Bilik Peperiksaan Zie sedang mengemaskini senarai nama murid 2010. Imah sedang mengemaskini 'surat-surat cinta' murid Kelas 4A2.... Guru Majalah jg dengar khabarnya sedang bertungkus-lumus menyiapkan e-majalah SMKTP 2009...!

Siapa kata jadi Cikgu cuti banyak - cuti secuti-cutinya setiap kali tiba musim sekolah tutup.

Cuti Sekolah maksudnya murid tak perlu dtg ke sekolah, tetapi guru-guru tetap datang bertugas jika diperlukan @ diminta @ diarahkan.....

Walau apa pun yang kita buat, kita perlu ikhlas dan buat sesuatu dengan bersungguh-sungguh; barulah ada kepuasannya. Insyaalah, ganjaran yg lebih besar yg kita tidak nampak sekarang akan kita peroleh....

Renung-renungkanlah....


Sunday, November 22, 2009

uje tok serek2...












Seperti biasalah bila tiba akhir bulan November setiap tahun maka kawasan Pantai Timur akan mengalami suasana monsun...musim tengkujuh..


Hujan yang berterusan - tok serek-serek....kekadang bila hujan berlarutan tanpa henti .terjadilah banjir...minggu ini dah beberapa hari hujan berterusan...sekejap renyai-renyai..sekejap lebat...kain yang dibasuh pun tak kering. Terasa sejuk hingga ke tulang sum-sum.

Tak banyak aktiviti yang boleh dilakukan...cuma yang pasti aktiviti makan nampak lebih rancak...

Dalam siaran berita TV petang tadi, beberapa kawasan di Kelantan, Terengganu telah ditenggelami air. Calon-calon SPM & STPM di Rantau Panjang telah dipindahkan ke asrama sekolah bagi menghadapi peperiksaan yang sedang berjalan sekarang...

Pengalaman menghadapi peperiksaan musim hujan @ bah bukan perkara baru bagi negeri-negeri yang biasa dilanda banjir.

Saturday, November 21, 2009

Kisah Ubi Kayu (1)


Musim2 hujan begini teringin nak makan ubi kayu rebus....

Ubi kayu senang tumbuh,senang hidup, senang berisi, senang dimakan. Mudah dimasak pelbagai jenis masakan. Boleh dicampur dengan berbagai-bagai bahan masakan. Ia bukan kayu sebarang kayu. Ia bukan ubi sebarang ubi. Ia adalah ubi kayu.

Ubi kayu biasanya ditanam dengan keratan batang yang dicucuk ke dalam tanah. Ubi kayu senang ditanam dan akan menghasilkan akar pada bahagian batang yang dikambus dalam masa beberapa hari sahaja selepas ditanam. Hujung keratan yang terbenam dalam tanah akan mula menghasilkan banyak akar antara dua hingga empat bulan selepas ditanam dan akar ini pula akan menghasilkan ubi. Ubi kayu biasanya dituai antara sembilan hingga 12 bulan.

Ubi kayu sering menjadi makanan pilihan apabila berlaku masalah mendapatkan sumber makanan biasa, seperti ketika musim tengkujuh atau malapetaka awam, atau semasa peperangan seperti semasa Perang Dunia Kedua, khususnya semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu.

Pada masa biasa, ubi kayu hanya dimakan sekali-sekala atau dijadikan sebagai kuih. Kulit ubi kayu mempunyai asid hydrocyanic (asid hidroklorik dan potasium sianida atau sodium sianida (hydrocyanic). Oleh itu ubi kayu tidak boleh dimakan mentah, tetapi perlu dibuang kulit dan dimasak terlebih dahulu.

Ubi kayu ditanam secara komersial untuk menghasilkan tepung ubi. Tepung ubi kayu juga digunakan dalam industri makanan setelah ia diproses menjadi monosodium glutamat (MSG) terutama di negara Timur Jauh dan Amerika Latin.

....jumpa lagi 'Kisah Ubi Kayu (2)'....

Friday, November 20, 2009

BERTEMU & BERPISAH




Sudah menjadi lumrah hidup... setiap pertemuan pasti ada perpisahan.

Pagi tadi rakan2 guru (tak semua sebab ada yg kena jaga kelas Form 4) berkumpul di bilik guru meraikan majlis perpisahan untuk PUAN ZALINA TAMBI yang akan berpindah ke Putrajaya .... Majlis ringkas ini bertemakan 'MERAH'. Warna yang membawa seribu makna....

Majlis yang turut dihadiri oleh pentadbir sekolah ini dihidangkan dengan juadah nasi dagang, pulut kuning + rendang daging tajaan W.Zuwarisah, serta beberapa jenis kuih. Nasi dagang ditaja oleh PUAN ZALINA sendiri.

Majlis dimulakan dengan bacaan doa selamat yang dipimpin oleh Pengerusi Kelab Staf, Tn Hj. Abdul Razak, diikuti dengan ucapan perpisahan daripada Puan Zalina. Majlis disempurnakan dengan penyampaian cenderamata kenangan daripada Panitia Sejarah dan rakan-rakan sejawat yang lain.

Doa kami semua, semoga PUAN ZALINA akan lebih berjaya di tempat baharu dan berbahagia dengan keluarga tercinta. Janganlah pula lupa kepada kami di sini....

"...BERTEMU DAN BERPISAH ADAT MANUSIA BIASA
HILANG DI MATA DI HATI TIDAK LUPA

BERDOALAH KITA AGAR AMAN DAN SENTOSA
SEMOGA KITA BERJUMPA LAGI DI LAIN MASA..."


Beginilah lumrah hidup... kita datang dan pergi.

Sepanjang jalan pulang, aku juga telah beberapa kali 'beralih angin' dari satu destinasi ke destinasi yang lain. Tidak kupasti berapa lama lagi aku akan berada di SMKTP....

....yang pasti kenangan di tempat kita pernah menabur bakti akan tetap terpahat dalam sanubari....

Thursday, November 19, 2009

hujan Oh hujan...!

Kelmarim, semalam hingga ke hari ini hujan berterusan, sekejab lebat, sekejab renyai-renyai. Merupakan satu medley ala marathon. Pagi tadi aku bangun awal seperti biasa bersiap-siap untuk ke sekolah. Sejuknya menggetarkan dagu. Bayu pagi yang menghembus nipis menikam hingga ke tulang som-som. Beburung tidak bersiul pagi ini. Sayup-sayup kedengaran azan Subuh dari masjid dan surau berdekatan diselang-seli dengan bunyi deraian air hujan... Biji2 manik hujan menitis entah berapa billion trillion jumlahnya. Segala lopak dipenuhi air.

Hujan masih menitis terjun ke bumi. Gara nak rentinya belum pasti. Ia akan turun lagi dan lagi...

Musim hujan banyak meninggalkan kenangan....

Musim hujan @ bah semua urusan menjadi sukar dan lambat.

Syukur, kita masih lagi diberi peluang melihat titisan hujan dan mendengar titisan hujan jatuh ke bumi ......

Wednesday, November 18, 2009

SAHABAT...


sahabat adalah dia yang menghampiri ketika seluruh dunia menjauh. persahabatan itu ibarat tangan dan mata saat tangan terluka, maka mata menangis saat mata menangis maka tangan menghapusnya....

Monday, November 16, 2009

Sahabat Sejati...



Sepanjang perjalanan kehidupan ini, pasti kita bertemu dengan ramai yang sudi ketawa bersama, namun apabila saat kita memerlukan bahu untuk sokongan melalui saat sukar, ketika itu kita akan mulai berasa diri keseorangan. Tiada teman rupanya yang sudi menangis bersama... itulah namanya lumrah kehidupan.

Teman-teman datang silih berganti, namun bukan mudah untuk kita tahu huluran persahabatan sejati. Saat air mata berguguran dan masalah muncul menjenguk, saat itu sesiapa yang ada bersama, itulah sahabat sejati.

Bukan mudah untuk seseorang yang asing sanggup susah dan senang dengan kita; persahabatan dihulur tanpa mengharapkan balasan atau ganjaran. Bukan juga kerana status yang dipegang, kadang-kala itu menyukarkan kita untuk mengenali siapa sahabat dan siapa teman.

Ada... tetapi tidak ramai dan sukar untuk ditelah.

Merenung dan memerhati perjalanan hidup... kadang-kadang ada teman yang suatu ketika amat rapat, tetapi akhirnya renggang, tanpa bicara dan tanpa senyum mesra.

Untuk mendapat sahabat sejati... kita perlu menjadi teman yang sanggup bersama walau dalam susah atau senang....

Thursday, November 12, 2009

Jamuan Oh Jamuan !



Minggu ni boleh dianggap sebagai 'Minggu Jamuan' di SMKTP.

Hari Rabu, 11 Nov - murid Tingkatan 4 dan 5 dibenarkan mengadakan jamuan kelas masing-masing. Pelbagai cerita lucu berlaku pada hari tersebut....

Hari ini, 12 Nov - diadakan Jamuan RIMUP untuk murid Ting. 3. Malam esok, 13 Nov - Jamuan Tahunan Kelab Staf akan diadakan di KODIM, Kuantan. Pada 14 Nov, Sabtu - Jamuan PSS pula akan diadakan di MS Garden, Kuantan.

Jamuan RIMUP bagi murid-murid Tingkatan 3 telah berjaya dilaksanakan pagi tadi bertempat di Dewan SMKTP. Aktiviti ini mengakhiri Progam Selepas PMR yang telah dijalankan selama lebih daripada 3 minggu. Jumlah kehadiran murid pagi tadi dicatat paling ramai selepas peperiksaan PMR berlangsung, iaitu lebih kurang 240 murid. Sesuatu yang sudah dijangka sebab mereka nak makan 'free'.... hari-hari lain mereka tidak berminat untuk hadir ke sekolah kononya tidak ada P & P...!!! Sebenarnya, bukan apa, mereka hadir ramai-ramai ke sekolah hari ini adalah untuk memeriahkan Majlis Jamuan RIMUP yang dianjurkan untuk mereka....!

Semua murid nampak seronok dan gembira berada di meja bulat bersama rakan-rakan yang terdiri daripada pelbagai kaum. Juadah yang enak menambahkan lagi 'warna' majlis pada hari ini. Mungkin bagi sesetengah murid, suasana jamuan seumpama ini merupakan pengalaman pertama buat mereka....

Bercerita tentang jamuan kelas, teringat zaman persekolahan dulu (1979-1981). Dulu, jika jamuan kelas diadakan, kami murid-murid perempuan akan mengagihkan tugas dalam menyediakan makanan. Yang jadi 'mangsa' seterusnya ialah emak di rumah. Emaklah yang akan menyediakan juadah yang telah ditetapkan. Ada pulut kuning, nasi dagang, mee hun goreng, pelbagai kuih-muih dan sebagainya.

Seorang dua murid lelaki yang ada lesen memandu pula akan 'meminjam' kereta ayah mereka untuk mengangkut peralatan dan makanan untuk jamuan daripada rumah murid perempuan yang telah ditetapkan. Masa Form 5, tugas ini dilakukan oleh Tajuddin & Hishamuddin. Masa F6 pula, Zainal Azman & Azmi Nasir yang bertanggungjawab dalam urusan 'pengangkutan'. Catatan perjalanan ini merupakan antara memori yang akan terus segar dalam ingatan sampai bila-bila.

Tidak kira dulu, kini dan selamanya - setiap kali tiba di penghujung sesi persekolahan, pasti murid-murid akan mengadakan jamuan kelas sebagai tanda perpisahan dan penghargaan untuk rakan-rakan dan guru-guru. Perkara yang menjadi suatu kemestian ialah sesi bergambar bersama rakan-rakan dan guru, sama ada secara 'candid' atau 'posing' sakan...! Foto-foto ini akan disimpan untuk dijadikan kenangan setelah masing-masing membawa haluan diri @ merantau ke tempat lain mengejar kejayaan hidup.

Jamuan @ sekolah ... pasti menjadi kenangan....

Wednesday, November 11, 2009

PELABURAN PANJANG

Usia adalah harta yang tidak ternilai. Usia adalah pelaburan yang mahal, sama ada pelaburan itu untuk kehidupan di dunia, mahupun di akhirat.

Ada dalam kalangan kita yang melaburkan usianya untuk dunia. Dia bertungkus-lumus mencari harta, pendapatan, laba, membina kerjaya diri, membina kekayaan dan kemewahan. Pada usia dewasa atau tua, dia puas dengan pelaburannya. Dia dapat menceritakan bagaimana kehidupannya pada usia muda penuh dengan kegigihan. Itulah pelaburan usia. Selepas dia menghembuskan nafas yang terakhir, hartanya menjadi pusaka. Sekiranya anak-anaknya mengurus hartanya dengan baik, maka bermanfaatlah harta itu. Apabila sebaliknya, maka rugilah usahanya selama ini.

Ada pula dalam kalangan kita yang melaburkan usia untuk anak-anak. Segala-galanya ditumpukan supaya anak-anaknya berjaya. Kegigihannya menyara anak-anak akhirnya berhasil dengan kejayaan anak-anaknya. Dia berasa bangga dan seronok menceritakan kegigihannya mendidik anak-anaknya sehingga semuanya berjaya. Namun, selepas dia meninggal, maka anak-anak terus mendoakannya, dapatlah ia melanjutkan usia amalannya, meskipun jasadnya sudah dikandung tanah. Pelaburannya akan menjaminkan ganjaran yang berterusan walaupun selepas kematiannya.

Ada juga orang yang melaburkan usia mencari harta supaya dengan harta itu dapat disedekahkan kepada golongan yang memerlukan. Selama mana harta itu diguna, selagi itu usia amalannya panjang.

Berdoalah. Hidup ini adalah suatu pelaburan yang berisiko tinggi.

Kita tidak tahu apa yang berlaku di sepanjang perjalanan yang panjang ini. Oleh itu kita memerlukan bantuan, pertolongan dan jaminan daripada Yang Sangat Perkasa. Maka, selain daripada berusaha dengan kekuatan yang ada dalam diri kita, pertolongan Allah s.w.t sangat diharapkan melalui doa dan munajat….

Saturday, November 7, 2009

RENUNGAN ....

Kita mungkin menjadi insan yang baik apabila kita diuji dengan kesusahan tetapi ramai yang gagal mengawal dan mengurus minda serta iman apabila diuji dengan kesenangan.

Tetamu Senja

Kita datang ini sebagai tetamu senja

Bila cukup detik kembali kita kepadaNya

Kita datang ini kosong tangan kosong dada

Bila pulang nanti bawa dosa dan pahala

Pada tetamu yang datang dan kenal jalan pulang

Bawalah bakti kepada Tuhan kepada insan

Pada tetamu yang datang dan lupa jalan pulang

Usahlah derhaka kepada Tuhan kepada insan

Bila kita lihat manusia lupa tempat

Atau segera sesat puja darjat puja pangkat

Segera kita insaf kita ini punya kiblat

Segera kita ingat kita punya tekad

Bila kita lihat manusia terbiar larat

Hingga mesti merempak ke laut biru kekuningan darat

Harus kita lekas sedar penuh pada tugas

Harus kita tegas sembah seluruh rasa belas

Kita datang ini

Satu roh satu jasad

Bila pulang nanti

Bawalah bakti pada berkat


... A. samad Said


Friday, October 23, 2009

Rambai Oh Rambai !

Pokok Rambai Hutan tumbuh sehingga 20 meter (65 kaki) tingginya, dengan batang pokok yang mempunyai akar banir. Ciri-ciri fizikalnya yang lain adalah seperti berikut:
• Daun: Berbentuk bujur, dan berlingkar-lingkar pada sekeliling dahan. Permukaan bawahnya lembut dan licin bak baldu.
• Bunga: Bunga jantan dan bunga betina tumbuh berasingan pada pokok yang berlainan.
• Buah: Berbentuk bulat, dan berwarna perang. Buah ini membelah untuk membebaskan biji-biji yang berwarna jingga.

Buah rambai atau buoh ramboi atau Baccaurea motleyana bahasa latin-nya, buah-buah yang berbentuk bulat warna hijau sampai kekuning-kuningan bergelayutan pada tangkai yang panjang, kelihatan seperti langsat yang keluarga duku tapi sama sekali tidak ada hubungan "kerabat", buah terasa manis-asem jika sudah tua atau masak.

Pokok Rambai Hutan ialah satu spesies tumbuhan dalam famili Euphorbiaceae yang berasal dari Asia Tropika, dan Australia. Nama botaninya Baccaurea kunstieri.

Lihat pokok rambai @ Salor ....

Tuesday, October 20, 2009

Tukar papan lantai


Sempena cuti Deepavali lepas aku dan hubby ambil kesempatan balik ke kampung. Emi & Abe tidak ikut sekali. Emi akan menduduki Peperiksaan Akhir Blok 5 pada 19 & 20 Okt. Abe ada perancangan lain - ke KL untuk memeriahkan memeriahkan 'Rumah Terbuka' Cik Nornya di Tmn Bukit Serdang.

Khamis - Kami bertolak selepas berbuka puasa bersama Abe & Emi. Pukul 9 malam barulah kami mula bergerak dari Kuantan dan tiba di rumah Mek Kg Batang Merbau , TM lebih kurang pukul 1.30 pagi.

Hubby telah berjanji, jika ada cuti beberapa hari dia akan tolong Mama tukarkan papan lantai yang telah usang di rumah Mama.

Sabtu, kami bercadang untuk tukar papan usang di rumah Mama dengan papan yg baru. Pagi-pagi lagi kami periksa papan-papan yang patut diganti. Kami ke kedai kayu di Salor dkt lebuhraya yang baru, beli sekali dengan bahan untuk dirikan stor di tanah tapak rumahku di Kg. Parit Cina, Salor. Kami pergi ke kedai itu bersama Papa dan .... barulah dapat harga 'baik'. Sebelum balik ke rumah, kami bawa Papa makan tengah hari di Restoran Hover di KB. (Restoran favourite Papa).

Balik ke rumah, selepas solat Zohor, Papa & hubby terus 'mengerjakan' papan itu... dan selesai sebelum asar.... kini, tak ada lagi papan yang 'berenyut-renyut' apabila dipijak...!

Ada satu tempat lagi ... tunggu masa yang sesuai untuk dikerjakan !

Kami akan sedaya upaya menggembirakan hati Papa & Mama....

Saturday, October 10, 2009

Syawal @ Kuala 3




Aidilfitri yang lepas, kami sekeluarga pergi berhari raya di Kg Kuala Tiga, sebuah kampung dalam mukim Gual Ipoh, Tanah Merah Kelantan. Mek Kiah juga ikut kami ke sama bersama-sama 2 orang anak buah, Ema & Nadhirah.

Pertama kali aku ke Kg Kuala Tiga ialah pada tahun 1987. Tujuannya adalah untuk mengambil pengasuh anakku SITI FATIMAH BT. MOHD AMIN. Lebih 20 tahun yang lalu, jalan untuk masuk ke Kuala 3 masih belum bertar... tanah merah. Kalau hujan atau pada musim tengkujuh, keadaan menjadi lebih sukar... Beberapa tahun selepas itu, barulah jalan ditar.

Semasa Kak Mah mula tinggal bersamaku, usianya masih belasan tahun. Setelah lebih kurang 6 tahun tinggal bersama kami, Kak Mah minta berhenti untuk mencari kehidupan baru. Dia kemudiannya bekerja di JB dan bertemu jodoh di sana. Sekarang Kak Mah tinggal bersama suami dan 4 orang cahaya mata di JB. Aidilfitri yang lalu Kak Mah tak balik beraya di kampung. Dia baru balik pada bulan Julai lepas ketika musim buah sedang menjadi.

Aku bawa ketiga-tiga anakku (Abe, Emi & Adik CT) ke sana untuk mengembalikan kenangan mereka semasa kecil... yang lebih penting lagi agar mereka mengenang jasa keluarga Kak Mah yang mengizinkan Kak Mah menjadi pengasuh mereka suatu waktu dahulu...!

Foto : 1 & 2) - kenangan bersama keluarga K.Mah pd Syawal 1430, 3) - KMah bersama Adik CT & Emi.

Wednesday, October 7, 2009

Kini PMR, dulu SRP @ LCE


Peperiksaan PMR bermula hari ini. Seorang ahli keluarga terdekat menduduki PMR tahun ni. Semoga anak buahku itu akan mendapat kejayaan yg cemerlang....

Sebagai seorang pendidik, aku juga berharap agar anak didikku berjaya dengan cemerlang. Justify FullPelbagai usaha telah dilakukan untuk membantu mereka menguasai mata pelajaran yang diambil.

Teringat semasa aku menduduki peperiksaan L.C.E pada tahun 1977. Rasanya waktu itu, tak ada program khas untuk kami di Form 3. Belajar seperti biasa aje... kalau adapun kelas tambahan pada cuti sekolah. Kadang-kadang mahasiswa daripada universiti tempatan (masa tu UM, UKM & USM) yang sedang bercuti membantu kami anak-anak kampung ni... itupun dalam tempoh yang singkat sahaja. Selebihnya usaha sendiri. Tak ada program potensi cemerlang ke HALUS ke Gemilang ke....dan entah apa lagi jenama program sekarang....

Kalau diikutkan, pada masa tu lagilah besar kesannya sekiranya seseorang calon gagal dalam beberapa mata pelajaran tertentu. Untuk calon LCE misalnya, mereka perlu lulus subjek Mathematics, English & BM barulah dikira lulus dan akan dapat meneruskan pelajaran ke Tingkatan 4. Masa tu, keputusan peperiksaan dalam bentuk agrigat, dikira daripada 6 mata pelajaran terbaik. Keputusan yang paling baik ialah pangkat A dengan 6 agrigat. Kini, semua calon nak kumpulkan seberapa banyak 'A'. Maksimum 8A....!

Dulu, ada juga beberapa orang kawan yang terpaksa mengulang F3 kerana gagal Maths/ English. Mereka terpaksa belajar dalam aliran Melayu kerana selepas 1977 dah tak ada lagi LCE, semuanya SRP.

Satu perkara yang nyata berbeza berbanding hari ini ialah tidak ada 'anasir luar' yang boleh membuatkan kami lalai pada masa itu. Kalau ada majalah hiburan pun hanyalah URTV dan Varia Pop ! TV pun hanya ada siaran RTM aje, ... minda tak tercemar. Pegangan nilai masih kukuh.

Tidak kira bila, apa dan bagaimana bentuk penilaian itu dijalankan, semuanya mahu berjaya dengan cemerlang. Anak-anak 'dikerah' untuk belajar siang dan malam (tuition memanjang), sehingga tidak ada masa senggang untuk diri sendiri, kononnya dengan cara ini kejayaan akan pasti menjadi realiti. Ada kalangan anak didikku yang mengadu serta mengeluh 'kepenatan' ....

Ibu bapa amat berbangga sekiranya anak mereka berada dalam senarai murid yang mendapat keputusan terbaik dalam peperiksaan awam sama ada di peringkat sekolah, mahupun di peringkat negeri, apatah lagi di peringkat kebangsaan.

Tapi kita jangan lupa, kadang-kadang dek terlalu mengejar kecemerlangan akademik @ kejayaan yang tercatat di atas kertas.... sehingga kita menjadi alpa dan terlepas pandang aspek nilai dalam diri anak-anak kita.... Jika ini berlaku, bermakna matlamat untuk melahirkan modal insan yang holistik @ seimbang dari segi JERI akan tersasar.... fikir-fikirkanlah...!

Wednesday, September 30, 2009

Pengasuh anak2ku :Terima kasih semua....




Syukur kepada Ilahi kerana semasa anak-anak masih kecil, aku tidak menghadapi masalah untuk mendapat khidmat pengasuh orang tempatan.

Arwah ayah mertua (Che Pok Mat) yang pernah bergelar Tok Penghulu suatu ketika dahulu mempunyai hubungan yang rapat dengan penduduk di sekitar Gual Ipoh, Tanah Merah. Jadi atas dasar 'membalas budi' dan juga hubungan baik masyarakat setempat dengan arwah Che' Pok Mat, tidaklah menjadi keberatan bagi ibu bapa berkenaan untuk melepaskan anak-anak mereka untuk tinggal bersama kami menjadi pengasuh anak-anakku. Selain itu, kakak ipar sulung (Kak Long) juga memainkan peranan penting dalam usaha mendapatkan pengasuh untukku. Terima kasih semua... akan kukenang sampai bila-bila.

Pengalaman mencari pengasuh juga membawa aku mengenali segenap ceruk kampung. Dari Kg. Kuala Tiga, Kg. Puyu, Kg. Buluh, Kg Tok Che Dol hinggalah ke Kg. Lubuk Bongor, Jeli (tak jauh dari kawasan rekreasi Gunung Stong, Dabong). Kebanyakannya berasal daripada keluarga yang kurang berkemampuan. Niat aku, selain menjadikan mereka pengasuh, dalam masa yang sama untuk membantu mereka....

Seawal anak sulungku berumur 2 bulan, aku sudah mempunyai pembantu rumah khusus untuk menjaga anakku ketika aku keluar bekerja. Mereka ni aku anggap dan layan seperti ahli keluarga sendiri. Kami makan bersama dan aku akan bawa mereka bersama semasa pergi bercuti....

Nama-nama yang perlu kusebutkan di sini yang pernah menjadi pengasuh anak-anakku ialah JARAH BT. MUSA (Kg. Lubuk Bongor, Jeli), SITI FATIMAH MD AMIN (Kg. Kuala Tiga, Tanah Merah), HAPISAH .... - sepupu Siti Fatimah juga dari Kuala Tiga, RAHAYU (Kg. Tunjung, KB) dan RASHIDAH (Kg. Belukar, Mulong, KB).

Masa mereka tinggal bersamaku, usia mereka masih belasan tahun. Tidak ada peraturan tertentu yang aku syaratkan kepada mereka. Bohong, kalau aku kata tak ada masalah langsung. Ada, tetapi aku terima itu sebagai ujian untukku dan aku sering nasihatkan mereka sebagaimana aku menasihati adik-adikku.... Setiap daripada kita tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Mereka juga banyak belajar menguruskan rumah tangga semasa tinggal bersamaku. Ada antara mereka yang aku hantar ke kelas jahitan berdekatan dengan rumahku pada sebelah petang. Manalah tahu ini dapat membantu mereka setelah tidak tinggal bersamaku.

Pesananku kepada mereka, jika hendak berhenti, perlu maklumkan kepadaku sebulan lebih awal, agar dapat aku cari pengganti. Ada yang berhenti kerana kahwin, ada yang ingin cari kerja lain untuk memulakan hidup baru... ada yang berhenti sekejab dan datang semula... Sehingga kini kami masih berhubung, walaupun sekali sekala.

Apabila aku berpindah ke Jengka mengikut suami, anak sulungku sudah berumur 14 tahun dan yang bongsu berusia 11 tahun. Anak yang kedua berada di asrama. Pada masa tu, yang menjadi pembantuku ialah RASHIDAH. Dia minta berhenti kerana katanya 'adik-adik' sudah besar, sudah tak ada kerja untuk dibuat... jadi, dia tidak mengikutku ke Jengka, sebaliknya aku minta DAH tinggal di rumahku di KL - jaga rumah, dan dalam masa yang sama dia bekerja di sebuah kilang di Keramat, KL. Setelah dua tahun dia 'menjaga' rumahku, dia terpaksa pulang ke kampung untuk menjaga ibunya yang sakit. Rashidah merupakan pengasuh anak-anakku yang terakhir....

Terima kasih semua... Jasa dan budi kalian akan kukenang sampai bila-bila....

Tuesday, September 29, 2009

Erti Sebuah Perkahwinan...

September 2009 genap 24 tahun perkahwinan kami. Saya beruntung kerana suami seorang yang penyabar kepada saya dan anak-anak. Dia menyayangi kedua ibu bapa saya sebagaimana dia menyayangi kedua ibu bapanya dan dia menerima semua ahli keluarga saya. Begitu juga di pihak saya, saya juga menyayangi kedua ibu bapa dan keluarganya. Saya menerima mereka seadanya.

Pernikahan bukan sekadar menghalalkan yang haram tetapi ia lebih daripada itu.

"...Melihat perkahwinan sebagai medan untuk MEMBERI, akan menjadikan kita lebih memikirkan soal PERANAN dan bukannya HAK yang tidak berkesudahan..."

Perkahwinan datang bersama tanggungjawab di bahu. Jika dahulu hanya fikir tentang diri sendiri, apabila berkahwin kena fikir sekali tentang pasangan/anak2/keluarga dua2 pihak. Bukan sedikit pengorbanan daripada pihak suami, isteri dan apatah lagi anak-anak. Apabila dah tinggal bersama segala kekurangan diri akan terserlah. Carilah titik persamaan yang akan mengukuhkan lagi ikatan yang ada, bukan masing2 mencari alasan untuk saling menjauhkan diri.

Begitulah kehidupan berumahtangga, saling lengkap melengkapi dan saling memerlukan di antara satu sama lain. Perkahwinan datang bersama dengan tanggungjawab yang mesti digalas di bahu.

Sebaik-baik contoh kehidupan berkeluarga ialah rumahtangga Rasulullah s.a.w. Baginda yang paling berlemah lembut pada keluarganya. Baginda menyayangi kanak-kanak dan tidak segan untuk mencium anak-anak dan cucu-cucu baginda. Sesungguhnya banyak lagi yang kita boleh pelajari dari buku-buku yang baik yang bercerita tentang Sirah Rasulullah s.a.w. untuk kita jadikan pedoman.

Pelbagai cerita yang kita baca dan ada yang kita lihat dengan mata sendiri tentang perkahwinan. Perkahwinan adalah sunnah Rasulullah s.a.w. dan Rasulullah s.a.w. bersabda :

"... bukan dari kalangan umatnya sesiapa yang menentang perkahwinan. ... Jika seseorang itu berkahwin maka telah sempurna sebahagian dari agamanya. Besarnya nilai sesebuah perkahwinan...."

Malangnya apa yang kita lihat hari ini amat menggusarkan. Perkahwinan menjadi seperti permainan. Bila suka, ambil, tak suka, lemparkan ke mana sahaja. Ada yang berkahwin umpama menukar baju, baik lelaki atau perempuan. Bukan sedikit seorang suami yang mengabaikan anak isteri hanya untuk mengejar wanita lain.

Kepada adik-adik yang akan berkahwin, selalu saya ingatkan. Kadang-kadang jadi seperti leteran kepada mereka .... Cantik atau kacak bakal pasangan kita, bukan menjadi keutamaan bila telah sah ikatan perkahwinan. Apa guna pasangan yang cantik atau kacak jika masing-masing tidak menjalankan tanggungjawab? Mungkin sebelum bernikah, adik-adik hanya mendengar umpama angin lalu apa yang saya katakan, tapi selepas bernikah mereka akan mengakui dan berhadapan dengan realiti kehidupan. Tambah lagi, apabila telah ada cahaya mata, tanggung jawab menjadi semakin besar !

"....perkahwinan itu akan menjaga kehormatan dan pandangan....tetapi jika agama tidak dijadikan landasan dalam sesebuah perkahwinan, maka jadilah perkahwinwn itu umpama barang yang tiada nilai..."

Monday, September 28, 2009

Perkahwinan : Satu Tanggungjawab


Cuti raya banyak sangat kenduri kahwin atau majlis pertunangan dilangsungkan dalam kalangan keluargaku. Walau bagaimanapun, aku tidak berkesempatan untuk hadir kerana terpaksa memendekkan cuti hari raya….

Bercerita tentang majlis pertunangan hari ni, sesetengah keluarga beriya-iya sangat membuat persiapan. Banyaknya belanja yang telah dikeluarkan untuk majlis itu. Itu baru bertunang, belum lagi kenduri.

Dalam bab belanja pula, kadang-kadang memeranjatkan juga. Sejumlah wang hantaran yang agak besar nilainya disebut oleh bapa si gadis dan kadang-kadang ia tak sepadan dengan pekerjaan bakal pengantin lelaki. Tapi biasanya kedua2 pihak setuju dengan jumlah itu. Kononnya jaga 'prestij'. Lepas kahwin, mulalah pening kepala… hakikatnya di sinilah bermulanya tanggunggjawab yang sebenarnya….!

Mengimbau kembali majlis ‘merisik @ pertunangan’ kami dulu (sebenarnya tak bertunangpun…), semuanya ringkas. Suami datang bersama ibu, kakak, dan ibu saudara. Papa juga simple orangnya. Suatu yang mungkin amat suami bimbang ialah jika Papa akan minta wang hantaran yang besar jumlahnya. Tapi tidak rupanya.

Papa tidak menyebut pun tentang wang hantaran. (Semua adik-beradik yang lainpun sama, Papa tak sebut juga…). Perbincangan hanya tentang berapa lama dan bila majlis akan berlangsung. Saya juga tak tahu berapa suami akan bagi sebagai wang hantaran.

Semasa majlis ‘berunding’ dijalankan aku berada nun jauh di Lembah Pantai… Semuanya Papa & Mama serta keluarga sebelah suami uruskan, termasuk tarikh perkahwinan kami. Aku tak ambil kisah langsung… akhirnya aku dapat tahu tarikh perkahwinan ditetapkan pada 19-09-1985 – sama dengan tarikh lahirku yang ke-23 tahun!

Aku juga tak ingat berapa dulang aku beri kepada suami dan berapa suami beri kepadaku. (yang pasti tidak kurang daripada 9 dulang). Semua tu tak penting bagi kami. Kami masing2 tidak tahu pun apa barang hantaran yang kami akan dapat. Kami tidak berbincang apa-apa yang kami nak beri sebagai hadiah. Kebiasaannya bagi bakal pengantin, mereka akan keluar bersama untuk mencari barang2 hantaran. Kami tidak begitu. Terpulang kepada kami berdua apa nak diberi sebagai barang hantaran.

Wang hantaran semuanya kuserah kepada Mama & Papa untuk majlis kenduri. Aku akur dengan kesederhanaan hidup keluarga kami pada masa itu. Tambahan pula, pada masa itu tanggungan Papa masih banyak. Adik-adik ada yang masih kecil. Aku sendiripun masih belum habis belajar, sedang buat diploma pendidikan… (Niat asal memang nak kerja dulu, baru kahwin. Tapi apa nak buat… jodoh sampai awal…)

Pada asalnya, aku tidak mahu bersanding, tetapi Kak Long (kakak sulung suami) hendak sangat adik lelakinya ni bersanding memandangkan abang & adik lelakinya yang lain semua bersanding di atas pelamin yang dihias indah. Untuk tidak menghampakan hajat Kak Long, aku bersetuju untuk bersanding tanpa pelamin. Hanya ‘bersanding’ di bilik pengantin…. bergambar kenangan.

Bagi pihak keluargaku, majlis perkahwinanku inilah yang paling simple., walaupun ia merupakan majlis yang pertama bagi Papa & Mama. Aku tidak mahu berlebih2an sehingga berlaku pembaziran, ada yang lebih utama lagi yang perlu didahulukan.... Untuk majlis perkahwinanku, tidak ramai tetamu yang diundang, tetapi rombongan daripada pihak suami memang ramai betul….

Kata Papa & Mama, "kita mesti utamakan tetamu & rombongan pengantin yang hadir, biarlah belanja lebih untuk jamuan; biarlah mereka dijamu dengan hidangan yang istimewa. Kata Mama lagi, biar tetamu yang hadir balik ke rumah dengan hati yang puas dan akan ingat sampai bila-bila….".

Apa yang penting dalam perkahwinan ialah bagaimana suami isteri itu akan melayari bahtera kehidupan berkeluarga. Ia bukan tanggungjawab satu pihak sahaja. Kedua2nya ada peranan masing2. Anak2 adalah buah dari cinta dan kasih sayang sepasang suami isteri yang datang bersama amanah yang terpikul di bahu.

Sedar tak sedar, kini sudah genap 24 tahun kami hidup bersama, meredah pahit manis kehidup an berkeluarga.…

Ya Allah, berkatilah kehidupan kami. Tunjukkan kami jalan yang lurus dan jalan yang KAU redhai. Amin.

Saturday, September 26, 2009

Syawal yang penuh erti....




Setiap kali menjelang hari raya, akan terdetik di hati ."....sempat lagikah aku untuk bersama keluarga pada Aidilfitri yang akan datang...?"

Tahun ini kami sekeluarga menyambut 1 Syawal di rumah Mama di Wakaf Sena setelah beberapa tahun menyambutnya di Batang Merbau. Selepas zohor barulah kami bertolak ke rumah mertua.

Pada pagi 1 Syawal 1430 hanya ada 4 orang adik beradikku bersama Papa & Mama. Anak Papa & Mama yang ke-2 (aku), ke-3 (Noni), ke-6 (Anggerek) & ke-7 (Nadia). 7 orang cucu yang bersama Papa & Mama pada pagi 1 Syawal pula ialah Abe, Emi, Adik CT (anak--anakku), Tasha, Najwa, Ika (anak-anak Noni) dan Fifi (anak K.Roslena). Papa & Mama juga merayakan pagi 1 Syawal tahun ini bersama 2 orang sahaja menantunya - Nain & Sahazali ...

Kak Roslena (kakak sulung) hanya akan tiba pada petang 1 Syawal. Ini merupakan rutinnya pada setiap tahun; Suzlena (adik ke-4) beraya di rumah keluarga suaminya??? ; Melisa (adik ke-5) beraya di Jengka 2 - rumah mertua dan balik ke KB pada raya ke-3; Idayu - adik bongsu pula kena giliran beraya di rumah mertuanya di Kemaman setelah hampir 3 minggu dalam bulan ramadhan berada di KB bersama Mama.

Jadi, pada pagi 1 Syawal tahun ni tak berapa ramai ahli keluarga yang dapat berkumpul bersama. Walau bagaimanapun, pada 3 Syawal kami berkumpul ramai-ramai (kecuali adik bongsu) di rumah Kakak sulung (yg tidak jauh dari rumah Mama) untuk menyemarakkan hari yang bahagia ini. Banglo Kak Roslena kini menjadi tempat kami berkumpul pada setiap hari raya. Pada hari2 lain, banglo ini ditinggalkan sepi tanpa penghuni kerana Kak Roslena masih menetap di Bkt Tiu, Machang. Sekali-sekala pada hujung minggu Kak Roslena akan pulang untuk menjenguk banglonya itu.

Pada 2 Syawal kami sekeluarga ke Kg Kuala Tiga ... (lihat entri akan datang).

Lewat malamnya, aku dan hubby bertolak ke rumah Mama. Anak-anakku yang bertiga tu balik ke rumah Mama sebelum Asar lagi. Sengaja kami bertolak malam untuk mengelakkan kesesakan kenderaan, terutama di atas jambatan Pasir Mas.


Pada petang 4 Syawal, kami bertiga (aku, hubby & anak perempuan) telah bertolak ke KL.

Sebelum meninggalkan rumah Mama, aku bersalam dengan Papa, mencium tangannya, memeluknya dan mencium pipinya. (Biasanya aku hanya memeluk dan mencium pipi Mama. Dengan Papa aku hanya mencium tangannya). Hal yang tak pernah kulakukan sejak aku dewasa. Entah mengapa, aku ingin sekali memeluk dan mencium pipi Papa.... Papa nampak gembira sekali.

Kami beredar dari rumah Mama lebih kurang pukul 4.00 petang. (terasa berat dihati untuk meninggalkan Mama yang kurang sihat sejak petang hari raya ke-3). Jarak dari traffic light Wakaf Che Yeh ke traffic light Bt 4, Jln Kuala Krai yg biasanya mengambil masa lebih kurang 5 minit, jadi hampir 40 minit pada hari kami bertolak ke KL. Jalan sesak mungkin disebabkan ramai yang keluar untuk beraya ke rumah saudara-mara.

Pada 4 Syawal, rupa-rupanya sudah ramai perantau dari Negeri Cik Siti Wan Kembang yang beransur pulang ke rumah masing-masing nun jauh di Kota Metropolitan KL. Kereta banyak di atas jalan raya. Kami mengambil masa selama hampir 2 jam setengah untuk sampai ke Kuala Krai (biasanya hanya 1 jam lebih). Dari Kuala Krai hujan mula turun tetapi tidaklah lebat sangat. Kena berhati-hati kerana jalan licin ! Kami tiba di Sentul Villa melewati pukul 12.30 tengah malam.

5 Syawal, Khamis - hubby menghadiri mesyuarat di Ibu Pejabat ABB di Kuala Lumpur. Aku dan Adik bertapa di Sentul Villa. Nak keluar untuk 'window shopping' rasa malas pula! Sebelah petangnya, kami terus balik ke Kuantan.

5 Syawal juga majlis kenduri kahwin anak sepupu. Anak sulung Kak Sah. Terkilan juga kerana tidak dapat hadirkan diri.

Sehari sebelum Syawal menjelma, aku menyambut hari jadi yang ke-47 tahun... tak lama lagi masuk setengah abad...! Pada tarikh yang sama kami juga menyambut ulang tahun perkahwinan yang ke-24. Syukur kepada Ilahi kerana memberi kami kesejahteraan dan kebahagiaan sehingga kini...

Sesungguhnya, Syawal meninggalkan 1001 kenangan ....