CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, November 24, 2009

Sekali Bah Sekali Pantai Berubah....



Kali ni kisah bah @ banjir pula.

Kini, banjir sedang melanda beberapa negeri di Pantai Timur... keadaan di Terengganu sehingga tengah hari tadi sudah menurun sikit, tetapi di Kelantan masih tidak banyak berubah. Jalan menghubungkan Kuantan - KB sudah tidak dapat dilalui oleh kenderaan ringan.

Di Kuantan, hari ni cuaca agak baik... sempatlah kering kain baju yang dibasuh...! Harap2 dlm sehari dua lagi, keadaan akan pulih... dapatlah kami balik kg untuk menyambut Aidiladha.

Ada bah besar, ada bah kecil. Ada bah disebabkan air hujan yang bertangkung kerana sistem saliran yang tidak baik. Ada bah disebabkan oleh limpahan air sungai yang banyak. Bah air hujan cepat surut. Apabila hujan reda, bah pun akan surut.

Bah air sungai akan berlaku setelah isipadu air sungai Kelantan bertambah akibat hujan lebat berterusan di kawasan Ulu Kelantan. Air sungai berbeza dengan air hujan... lebih sejuk dan warna jg lain. Keadaan akan menjadi lebih gawat apabila angin monsun bertiup kencang menyebabkan aliran air ke muara menjadi sebak. Akibatnya, tempat yg rendah akan ditenggelami air dalam tempoh masa yg lama, contohnya Kg Tingkat dan Kg Penambang yang menghala ke PCB.

Boleh dikatakan saban tahun pasti berlaku bah, tetapi bah besar tidak semestinya berlaku pada setiap tahun.

Musim bah banyak meninggalkan kenangan kepada sesiapa sahaja. Dulu, kalau musim bah, di KB jadi macam pesta... Bagi mereka yang terpaksa berpindah tu, lainlah pula ceritanya - bukan pesta lagi tp dah jadi mimpi negeri ..... !


Dulu masa kecik2, kami selalu mengikuti perkembangan banjir melalui siaran radio... bila air
di Tangga Bradley, Kuala Krai -tempat sukat banjir (kini, Tangga Krai) turun, bermakna kawasan hilir akan siap sedia untuk banjir. Di rumah Mama biasanya paling teruk pun, hanya tenggelam 2 anak tangga. Bila bah, jalan ke KB terputus, iaitu di Jambatan Paloh (Pintu Geng) dan di Bunut Payong. (Sekarang jambatan di Bunut Payong dah tinggi). Dari rumah ke Pasir Mas pula, akan tersekat di beberapa tempat, antaranya di Chabang Tiga Pendek dan di Gertak Lembu, dekat Salor. Masa ni Papa pun kenalah bertugas bergilir-gilir 24 jam di Bilik Gerakan Banjir KB.

Tahun 1967, banjir besar di Kelantan dan beberapa negeri lain di Malaysia... saya ingat2 lupa, Papa bawa jalan2 main air... masa tu belum sekolah lagi. Tahun 1971, bah berlaku selepas sehari sesi persekolahan tahun baru 1971 bermula. Sekolah diisytihar tutup. (Bila baca tentang sejarah KL kemudiannya, barulah tahu rupa2nya pada 1971 KL juga dilanda banjir besar....! ) Tahun 1979, bah besar berlaku akibat hujan lebat di kawasan Ulu Kelantan sehingga meruntuhkan Bukit Puteri di Lubok Bongor, Jeli, meranapkan sebuah klinik desa di situ . Dalam tragedi Bukit Puteri ini ramai jg yg terkorban.

Bah 1979 berlaku di beberapa buah negeri di Pantai Timur sehari selepas semua calon SPM/ MCE menduduki kertas terakhir. Ada kawan2 yang bersekolah di SBP @ MRSM @ SMT terkandas dalam perjalanan pulang ke kampung masing2 sebaik selesai peperiksaan.

Bah 1983, berlaku semasa aku di Universiti... jd tengok gambar ajelah.
...

...bersambung - bah besar 1988 - Pep. SPM terpaksa ditunda....


Sekali bah, pasti pantai akan berubah; berubah akibat hakisan....

Kolam mandi awam di PCB dah bertahun-tahun lamanya 'terkubur'. Kubu Pertahanan Jepun semasa Perang Dunia Ke-2 di Pantai Sabak juga dah jauh tenggelam ke dasar laut....! Dalam Rhu @ Pantai Semerak dah tak boleh dipanggil Dalam Rhu lagi... kerana pokok ru dah tak ada. (Yang ada sekarang, yg baru ditanam semula).

(Foto : 1) Pekan Rantau Panjang yg ditenggelami air baru2 ini
2) Anggerek & Melisa bersama Mama di tangga rumah yg tenggelam dalam banjir tahun 1983...)


0 comments: