CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, December 1, 2013

ALHAMDULILLAH....syukur kita masih bersama....

Buat suami,
insan yang penuh dengan cinta dan sayang,
ingin kutitipkan ucapan...

"SELAMAT MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN YANG KE-53..."


Kupanjatkan rasa penuh kesyukuran pada Allah s.w.t. kerana memberikan masa untuk aku mengenali erti kasih sayang dari insan dan Tuhan, menghayati pengorbanan luar biasa yang mencetus keinsafan dan memberikan aku waktu untuk mengecap cinta sedingin salju.  


Lebih bermakna lagi kerana 2013 diraikan bersama ahli baru dalam keluarga, cucunda FARHAH HANNAN BT. MOHD FAHMI yang kini sudah berusia satu tahun setengah dan sudah boleh berjalan laju dengan pelbagai aksi yang menghiburkan.   Kita memasuki satu lagi fasa baru dalam melayari hidup bersama....



Buat suami tercinta, kutujukan doa khusus buatmu. Tika sujud yang panjang, aku memohon agar kehidupanmu sentiasa dalam rahmat Tuhan. Semoga Allah panjangkan umurmu, diberikan kesihatan yang baik dan rezeki yang penuh keberkatan....

Kudoakan, biarlah hanya yang terbaik berlaku dalam kehidupan, dunia dan akhirat bersama kita gapai penuh kesyukuran. Harapan dan impianku, agar aku mampu membuatmu sentiasa tersenyum dan tertawa saat kita bersama meniti usia. Moga Allah berikan aku kekuatan untuk membekalkan tenang dihatimu walaupun ketika hidup kita dihempas gelombang.

Terima kasih Tuhan kerana Kau jadikan dia untukku....
Terima kasih sayang kerana hadirmu begitu membahagiakan....

Thursday, November 21, 2013

Sebuah Piala Seekor Kambing (2012)

bersemadi di Eyub Sultan

kekasih.islam: Ahmad Ammar Ahmad Azam Pelajar Malaysia Dimuliakan Di Turki

GPTD: Ahmad Ammar Dalam Kenangan (1993 - 2013)

Wednesday, November 20, 2013

Musim bah dan kisah ubi kayu ...



Musim bah @ musim tengkujuh dan ubi kayu memang sangat sinonim.  Kini, musim hujan @ tengkujuh kembali bertamu.


Dulu-dulu....

.... kalau tiba musim hujan begini, Che' Yusof @ Atok akan ke tebing sungai untuk cabut @ ambil ubi kayu. Ubi kayu ni kalau baru dicabut masih fresh dan tak masuk angin lagi. 


Ubi yang dibawa balik oleh Che' biasanya masih ada tanah yang melekat pada ubi itu.  Biasanya kami akan basuh terlebih dahulu sebelum kami buangkan / koyakkan kulitnya, basuh sekali lagi dan rebus sampai empok. 


Sambil-sambil tu Che' pula akan dapatkan buah nyior yang memang sedia ada di belakang rumahnya dan suruh Mama atau Mok Lijah kukur (parut). Nyior yg diparut/ dikukur ini akan digaul dengan sedikit garam. Ubi kayu rebus tadi akan dicicah dengan kelapa parut sebelum dimasukkan ke mulut...hmm best...!

inilah rupa wajah dapur kayu yang digunakan oleh Mak Lijah dulu....


Masa kanak-kanak dulu, Mok Lijah guna dapur kayu untuk memasak...kadang-kadang kami akan menyibuk di dapur. Kalau masih ada bara di atas para dapur kayu selepas Mok Lijah memasak, kami akan masukkan ubi kayu ini ke dalam bara api itu.  Kena berjaga-jaga, takut ubi kayu hangus, tak jadi ubi kayu bakar lagi, sebaliknya jadi arang ubi kayu...! Apabila sudah yakin telah masak, ubi itu dikeluarkan dari bara api dan dibuang kulitnya sebelum dimakan.


Musim hujan akhir tahun, cuti sekolah. Kami akan fikir macam-macam aktiviti untuk dibuat. Ubi memang banyak pada musim ini kerana semua ubi perlu dicabut, takut ditenggelami air bah.  Kadang-kadang kami buat bengkang ubi kayu.  Masa kecil-kecil dulu kami hanya memerhati Mama atau Mok Lijah buat.  Semasa darjah 6 kami 3 beradik dah pandai buat sendiri. 

Ubi kayu yang telah dibuang kulitnya itu biasanya kami bawa ke kedai runcit berdekatan rumah Mama untuk dimesin (kalau tak, kami parut aje). Ubi kayu yang sudah dimesin/ diparut itu dicampur dengan kelapa muda yang telah diparut dan dicampur gula + garam secukup rasa. Lepas tu, diletakkan di atas tudung periuk sebelum dibakar sehingga masak. Masa itu kami bakar guna sabut, belum ada oven; jauh sekali ketuhar gelombang micro...! Seronok sangat... Apabila sudah masak, bentuknya yang bulat leper itu akan kami potong dan dihidangkan bersama kopi 'o' panas.


Ubi kayu ini juga boleh dibuat lepat ubi kayu. Yang ni Mama atau Mok Lijah yang buatkan. Kami, masa tu tak pernah mencuba.  Rasa lepat ubi ni mesti manis + lemak, barulah sedap... kena masukkan manisan @ gula melaka + kelapa muda, lepas tu bungkus dengan daun pisang dan kukus.

 Mok akan bungkus dalam daun pisang jika ada orang yang nak beli...

Selain itu, Mok Lijah juga biasa buat tapai ubi kayu. Ubi kayu ni perlu direbus terlebih dahulu sehingga empuk. Ubi kayu rebus ini perlu disejukkan terlebih dahulu, ditabur dengan ragi sebelum disusun di dalam periuk untuk diperam. Biasanya selepas 24 jam diperam, ubi kayu tadi akan bertukar menjadi tapai ubi kayu. Tapai yang nenek buat terkenal di sekitar kampung dan kadang-kala, Nenek jual tapai ini di pasar Wakaf Che Yeh. Kata Mok Lijah, bolehlah seringgit dua buat belanja dapur... nak toreh getah tak boleh kerana batang pokok getah basah. Musim tengkujuh katakan...!


Selain itu, ada lagi makanan favourite berasaskan ubi kayu pada musim-musim hujan begini, iaitu "putu halba". Gerai menjual putu halba tumbuh seperti cendawan lepas hujan di tepi-tepi jalan utama di negeri kelahiranku pada musim tengkujuh. Putu halba dibuat daripada ubi kayu + manisan + kelapa. Dikukus.

Kisah ubi kayu mengembalikan nostalgia semasa zaman kanak-kanak dan awal remaja bersama Che' dan Mok Lijah. Kini, walaupun sekali-sekala balik ke kampung semasa musim tengkujuh, tak sempat pun untuk makan ubi kayu rebus atau bengkang ubi kayu. Lepat ubi kayu dan tapai ubi kayu biasa juga saya makan kerana ada dijual di pasar, bolehlah dibeli.

Anak-anak zaman sekarang yg biasa dihidangkan dengan makanan segera tidak gemar makan makanan berasaskan ubi, apatahlah lagi ubi kayu.

Ubi kayu makanan nenek-moyang sejak zaman berzaman. Ubi kayu memberi sumber tenaga semasa zaman sukar. Alangkah pentingnya ubi kayu suatu ketika dahulu....



Friday, November 15, 2013

Hidup Merupakan Sebuah Perjalanan ....


Cuti sekolah akhir tahun tiba lagi.... terasa cepatnya masa berlalu.  Ini bermakna tidak lama lagi kita akan meninggalkan 2013.  Tahun demi tahun berlalu, menandakan hayat kita juga semakin singkat.  Perjalanan kita kian hampir tiba ke destinasi abadi.

Sesekali dalam suasana yang hening begini, minda diterjah persoalan tentang 'hidup' yang telah lebih 5 dekad dilalui.  Sesungguhnya, hidup memerlukan pengorbanan.   Pengorbanan memerlukan perjuangan.  Perjuangan memerlukan ketabahan. Keyakinan pula menentukan kejayaan.  Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan...


Mengenangkan diri sendiri... untuk meneruskan kelangsungan hidup dan mengejar 'kebahagiaan', kita cenderung memaksa diri dengan bekerja keras setiap hari mencari wang, kuasa dan keyakinan. Kita cenderung mengabaikan kesihatan kita, kehidupan rohani kita, waktu bersama keluarga, dan kesempatan mengagumi keindahan di sekeliling kita dan hal-hal yang ingin kita lakukan.

Kadang-kadang, kita cenderung tidak memikirkan dengan serius hidup kita sesudah mati walaupun semua orang percaya kehidupan sesudah mati.


Suatu hari ketika kita menoleh ke belakang, kita akan melihat betapa kita tidak memerlukan wang, kuasa dan keyakinan diri sebanyak itu dan kita tidak mampu mengundurkan waktu atas semua hal yang tidak sempat kita lakukan.

Maka, mulai saat ini luangkanlah masa untuk memikirkan sejenak hal yang akan terjadi jika kita 'pergi jauh' meninggalkan alam fana ini kelak.

Atau apa yang akan kita lakukan saat ini seandainya kita tahu bahawa kita akan meninggal dalam waktu seminggu lagi? Sebulan lagi? Setahun lagi? 10 tahun lagi? Atau 40 tahun lagi?

Bukankah suatu hal yang menyenangkan sekaligus menyeramkan seandainya kita tahu bila kita akan meninggalkan dunia yang fana ini dan pulang ke alam baqa.?


Soalnya kita tidak tahu, kita semua tidak ada yang tahu... biarlah kita meneruskan perjalanan ini untuk menuju destinasi abadi di atas landasan yang betul.

Monday, October 21, 2013

Nostalgia Gelang Hitam dari Makkah....



Sekarang bermula musim jemaah haji kembali ke tanah air. Selamat berangkat pulang diucapkan kepada kumpulan pertama, 450 Jemaah Haji, KT1 akan bertolak dari Jeddah pada 21 Oktober 2013...

Tanah Suci yang dirindui....

Mengenang musim jemaah kembali daripada menunaikan haji, teringat kenangan semasa zaman kanak-kanak, lebih 4 dekad yang lalu. Gelang hitam bergelung buah tangan dari Makkah.

Saya belum bersekolah lagi ketika itu, agaknya baru berusia 6 tahun. Masa kecil-kecil dulu, kalau pakai gelang hitam plastik/ damar?- bergelung, rasa bangga sekali. Ada juga gelang hitam daripada akar bahar. 
gelang akar bahar


Terasa bangga kerana itu merupakan buah tangan dari Makkah, biasanya pemberian daripada ahli keluarga terdekat yang baru balik dari menunaikan ibadah haji. Saya juga mendapat sepasang gelang hitam bergelung daripada TokBe. Rasanya kini, sudah tidak ada lagi gelang hitam bergelung seperti itu. Yang ada sekarang, reka bentuknya pelbagai dan agak moden

1982...kenangan ketika Che & Mok Lijah balik dari Tanah Suci

Kalau masa TokBe (Kakak sulung Nenek Lijah) pergi Makkah lebih 40 tahun dahulu, kami menghantarnya di Stesen Kereta api Tumpat, tetapi semasa balik kami tunggu TokBe di Stesen Kereta api Kuala Krai. Agak jauh dari bandar Kota Bharu. Nak tunggu di Tumpat atau Wakaf Baru rasa terlalu lambat. Tak sabar nak jumpa. Apatah lagi apabila mendapat berita TokBe terpisah dengan Wak Aji (suami Tok Be) ketika di Tanah Suci Makkah. Saya bersama nenek Lijah, Papa, Mama dan kakak (Kak Ros) serta adik (Noni) juga turut serta ke stesen kereta api Kuala Krai. Mok Abe, Pok Muda Leh, sanak saudara di Kg Surau Kota dan di Kg Pasir Kota juga ikut serta. Kami ramai-ramai menunggu Tok Be di Stesen Kereta Api Kuala Krai.

Dari Kuala Krai, saya ikut nenek balik ke rumah TokBe di Kg. Pasir Kota, dekat Pintu Geng. Jarak rumah TokBe dengan rumah kami di Kg Kota, Jalan Salor lebih kurang 3 km sahaja. Papa, Mama, kakak dan adik tak ikut sekali, mereka terus balik ke rumah. Saya sejak kecil lagi selalu 'mengekor' nenek jika bertandang ke rumah sanak saudara sebelah nenek Lijah. Kak Ros agak 'perumah', tak boleh bermalam rumah orang, Noni pula masa tu, masih kecil, baru berumur 4 tahun. Jadi, saya seorang sajalah yang ikut nenek bermalam di rumah TokBe.

Keesokan paginya, ketika sedang bersarapan, TokBe senyap-senyap menyarungkan gelang hitam itu ke pergelangan tangan saya. kenangan itu masih hijau dalam ingatan saya sampai sekarang. Terasa seronok sangat. Naluri seorang kanak-kanak... Agaknya pada masa itu, hanya saya seorang cucu saudara yang ada bersamanya. Yang lain, rasanya sudah balik ke rumah masing-masing kerana rumah mereka berdekatan sahaja.

Lama saya pakai gelang hitam dari Makkah itu.....

TokBe ketika hayatnya...suatu hari di hari raya....

Kenangan yang masih kekal dalam ingatan.





Sunday, October 20, 2013

CINTA AKHIRAT

 
Pesanan yang sungguh bermakna... 
 
"Kepada yang bernama isteri, kalian bergelar SOLEHAH,

Jika cintamu kepada suami berpada-pada,

Agar jika terpisahnya kalian, tidak 'membunuh' kewarasan minda,

Mencedera teruk perasaan dan emosi,

Hingga menjejaskan ibadah dan taqwamu dan cinta suami,

Kerana perpisahan itu pasti, walau sementara mungkin,

Salah seorang daripada kalian mungkin lebih dahulu menemui Ilahi, lalu terpisah...

Hatta jika kalian menemui Ilahi bersama, rohmu akan bergerak berasingan...terpisah,

Jika ditakdirkan kalian ke syurga...

Tidak diketahui berapa lamanya tempoh sebelum pertemuan di syurga itu, terpisah,

Kerana masing-masing pasti ada urusan perlu diselesaikan,

Bagaimanakah pula jika salah seorang masih belum di Syurga..? 

Nauzubillah...

Oleh itu, wahai isteri...cintailah suamimu selepas Allah & RasulNya,

Pastinya Allah denganmu tiada terpisah, 

Dengan itu, perpisahan dengan suami mampu ditanggung, 

Rindu mampu ditangani, 

Ujian dan cabaran cinta, emosi & perasaan, merapatkanmu kepada Allah

Bukan menjauhkan...lalu jadilah kalian ISTERI SOLEHAH.

Yang cintai suami dan dicintai, dari jenis CINTA AKHIRAT bukan cinta DUNIA. 

Ingatan sama juga untuk suami, juga terhadap anak-anakmu."
 
...via fb Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman 
20 OKTOBER 2013
 
 

Saturday, October 19, 2013

Malam Cinta Rasul - Dataran Merdeka (Yahanana..)

Monday, October 14, 2013

Sehari Selepas Wukuf....


Esok, 10 Zulhijjah 1434H bersamaan 15 OKTOBER 2013, sehari selepas jemaah haji melakukan wukuf di tanah suci Makkah, seluruh umat Islam akan meraikan Hari Raya Aidil Adha.   
 
suasana wukuf di Padang Arafah

Tahun ini genap dua tahun mengikut perkiraan tahun Hijrah kakanda iparku kembali ke rahmatullah.  Kak Mah @ Che Long panggilan manja anak-anakku kembali menemui penciptaNya pada 11 Zulhijjah 1432H.

kenangan mengusik jiwa...gambar terakhir Che Long sebelum diserang angin ahmar

Tahun ini juga merupakan tahun pertama kami menyambut hari raya Qurban tanpa Mek.  Mek telah kembali ke rahmatullah lebih 5 bulan yang lalu.  Syukur alhamdulillah kerana Mek sempat bertemu dan meriba cucu sulung kami, cicit Mek yang ke-6 FARHAH HANNAN.  Kenangan ini akan kami ingat sampai bila-bila.

Mek meriba cicitnya yang ke-6, FARHAH HANNAN BT. MOHD FAHMI

Aidil Adha juga dikenali sebagai Hari Raya Haji atau Hari Raya Qurban. Ini bermakna peluang berkorban datang lagi. Sekali lagi kita berpeluang untuk beramal di samping membantu mereka yang memerlukan.

Amalan yang bukan sahaja disukai malah dicintai oleh Allah s.w.t. seperti mana yang disebutkan dalam hadis di bawah :


"Tidak ada suatu amalan yang paling dicintai oleh Allah daripada Bani Adam ketika hari raya Eidul Adha selain menyembelih haiwan korban. Sesungguhnya haiwan itu akan datang pada hari kiamat (sebagai saksi) dengan tanduk, bulu dan kukunya... dan sesungguhnya darah haiwan korban telah terletak di suatu tempat di sisi Allah sebelum mengalir di tanah, kerana itu bahagiakan dirimu dengannya..." (Riwayat Tarmizi, Ibn Majah dan Hakimi)

Pengorbanan hanya dilakukan oleh orang-orang yang terpilih oleh Allah s.w.t. Semoga dengan ibadah korban ini akan lahirlah keinsafan dalam diri kita untuk turut berkorban ke jalan Allah.

Pada kesempatan ini, ingin kutitipkan ucapan selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua pengunjung blog ini.... dan ucapan selamat kembali ke tanah air kepada sanak saudara serta sahabat handai yang telah selesai mengerjakan ibadah haji....kembali dengan mendapat haji yang mabrur.



Monday, September 30, 2013

SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN PMR 2013



KEPADA SEMUA CALON PMR, KHUSUSNYA DI SMK TANAH PUTIH,


SELAMAT MENEMPUH PEPERIKSAAN PMR YANG AKAN BERMULA LUSA, 2 - 9 OKT 2013.... 


esok, kelas 'AWESOME 35' yang terakhir

murid 3K1 di bilik peperiksaan yang akan digunakan semasa PMR 2013 nanti

KEPADA ANAK SAUDARAKU SHAWALTU NAJWA BT SAHAZALI YANG AKAN MENDUDUKI PEPERIKSAAN PMR DI DEWAN SMK AMINUDIN BAKI KL, DIDOAKAN AGAR BEE DAPAT MENGULANGI KECEMERLANGAN SEBAGAIMANA YANG PERNAH DILAKARKAN SEBELUM INI.  INSYAALLAH.

 

SEMOGA KALIAN AKAN MEMPEROLEH KEJAYAAN YANG CEMERLANG DALAM PMR DAN DALAM KEHIDUPAN SETERUSNYA SELEPAS INI.

PENGEMBARAAN KALIAN DALAM MENCARI KEJAYAAN DAN KEBAHAGIAAN YANG HAKIKI MASIH JAUH....

SELAMAT MAJU JAYA...!



Saturday, September 28, 2013

"Yeay....dapat juga jumpa Hannan"



Akhirnya rinduku pun terlerai.

Sungguh, benar sekali.  Dia mendengar suara hatiku.  Dia Maha Mengetahui dan Maha Penyayang.  Tadi lebih kurang pukul 4.00 petang ketika mataku hampir terlelap, telefon antikku berbunyi minta dijawab.


Abah Hannan rupanya.  Jarang-jarang terima panggilan daripada Abah Hannan.  Yang biasa membuat panggilan atau menghantar SMS bertanyakan khabarku ialah Mummy Hannan.

"Mak, Emi ada di Legend Cherating sekarang.  Datanglah.  Ayah ada di rumah ke?"

"Ayah kerja.  Tak tahulah dapat pergi atau tidak.  Esok Mak ada majlis blarok keluarga Echah di Kg. Sri Damai, Kuantan."

"Tak apalah kalau begitu.   Esok Emi singgah di Kuantan sebelum balik ke KT"

"Baiklah, rasanya sempat.  Mak mungkin sampai rumah dalam pukul 2 petang."




Hatiku melonjak kegembiraan dan ingin sangat bertemu mereka.  Dalam masa yang sama aku terfikir, sempatkah kami bertemu esok?  Pukul berapa majlis blarok akan selesai?  Takkan mereka datang ke Kuantan dulu kemudiannya bertolak balik ke KT?  Pukul berapa mereka akan sampai di rumah kelak?  Pagi Ahad Abah Hannan berkerja.  Tidak penatkah dia?  Pelbagai persoalan menerjah mindaku.

Lalu aku terus menelefon Encik Kasihku.  Aku memberitahunya tentang perbualan yang berlaku dengan Abah Hannan.  Sebenarnya ada maksud tersirat.  Syukur, Encik Kasihku memahaminya dan bersetuju untuk menjengah mereka pada malam nanti.  Tapi beberapa minit selepas itu, melalui telefon Encik Kasihku mengajak aku pergi petang itu juga selepas dia balik dari pejabat.  Tidak terkata gembira sungguh hatiku.  Yeay, dapat juga jumpa mereka, tidak perlu menunggu lama.  Semuanya adalah dalam perancangan-Nya.

5.30 petang lebih kurang kami bertolak ke Cherating.  Kami redah hujan yang agak lebat dan dalam masa kurang daripada 40 minit kami tiba di pekarangan LBR.   Bilik 222 kami jengah.  Terpandang sahaja wajah mereka, rinduku terurai gugur satu persatu. Alhamdulillah.


Sempatlah kami 'bermain-main' dengan Hannan dan bertanya khabar anak menantu.  Usai solat Maghrib, kami beredar mencari ruang untuk makan malam.  Kami singgah di Restoran Pak Su, tidak jauh dari LBR.  



Pengunjung belum lagi ramai kerana waktu itu masih awal.  Beberapa ketika selepas itu, tempat duduk di restoran tersebut hampir penuh dengan pengunjung yang entah dari mana mereka datang.  Barangkali pengunjung itu adalah sebahagian daripada mereka yang menghabiskan cuti hujung minggu dengan bersantai sambil menikmati keindahan pantai Laut China Selatan.



Usai makan malam, Hannan pun nampaknya sudah mula nak tunjuk ragam.  Tangannya asyik menggeyeh mata tanda mengantuk walaupun jam baru menunjukkan 9.20 malam.  Agaknya penat kerana sepetang berada di pantai dan di kolam bermain air.  Kami beredar dari Restoran Pak Su dan terus pulang ke IM8 setelah singgah sekejab di LBR.   

Pukul 10.00 malam kami sudah selamat sampai di rumah IM8.   Sempat lagi Encik Kasihku menonton Pasukan Tok Gajah menyumbat gol yang ke-2 & ke-3 mengalahkan PKNS. 

Selamat malam Hannan.  Selamat malam semua.  Nanti kita jumpa lagi.  Tidurlah dengan lena cucuku.

Allahuakbar.  Alhamdulillah. Rindu yang kukendong semalam sudah terurai sebahagiannya....Dia Maha Mengetahui.




Thursday, September 26, 2013

RINDU BERTAMU LAGI....



SESEKALI tika gerimis turun

bertukar lebat menjadi hujan

membasahi bumi yang sudah lama gersang

rindu itu pun singgah bertandang

pada sore yang kian kelam....


SEBENARNYA,

baru 2 minggu berlalu

berkumpul bermesra bersama cucu dan anak menantu


Hannan....

tapi hatiku terasa seperti sudah lama benar tak bertemu

rindu yang bertamu

buat hatiku rasa sebu....

anak menantu & cucu....

SESUNGGUHNYA,

lebih sepurnama tidak kutemui mereka

tidak sempat kujengah walaupun untuk seketika

untuk menatap wajah Ayahanda Bonda tercinta

hanya kenangan sewaktu bersama bermain di mata.


 Papa dan Mama.... kukendong rindu yang sarat

BEGITULAH catatan yang tersurat...

pabila tiba masanya

tidak akan terlewat atau tercepat walaupun sesaat

sudah hampir lima purnama rupanya

Mek kembali ke alam abadi menemui Pencipta

meninggalkan anak menantu cucu cicit dan saudara mara

ah, rindu di hatiku tidak tertahan rasanya

mengendong kenangan hampir 28 tahun bersama.

 di airport Subang menunggu saat Mek berlepas ke Tanah Suci lebih 20 tahun yang lalu...

ALHAMDULILLAH, syukur kepada-Mu Ilahi

dalam ruang kosong yang sunyi ini

masih ada yang sudi menemani

encik kasihku yang sentiasa setia di sisi

berdua meniti hari di teratak nan sepi

menyusun memori yang telah lama terpateri

buat pengubat rindu yang tak pernah bertepi.
 
setia bersama di sepanjang jalan pulang....

SESUNGGUHNYA,

tidak pernah kulupa untuk berdoa

mohon limpahan kasih sayang dan dilindungan-Nya

setiap hari, tanpa mengira saat atau ketika....
 


SEMEMANGNYA

akan terus kutadah tangan memohon doa

tanda syukur yang tidak terkira

atas nikmat-Mu buat kami semua

cucu anak menantu dan seluruh ahli keluarga.


BIARLAH  rindu yang bertamu ini

terus menghiasi malam sunyi kami

sehingga tiba saatnya nanti

kita pasti bertemu kembali....









Monday, September 23, 2013

CALON PMR 2013... sudahkan anda bersedia....?


Musim demam peperiksaan semakin 'merebak'. UPSR baru sahaja berlalu. Tidak lama lagi, PMR dan diikuti dengan peperiksaan SPM dan STPM. Pelbagai program telah dirancang dan dilaksanakan oleh pihak sekolah untuk membantu murid memantapkan persiapan mereka bagi menghadapi peperiksaan. AWESOME '35, KELAS INTENSIF, KELAS TAMBAHAN, PRAPMR, PECUTAN AKHIR PMR, COUNTDOWN PMR....

Anak-anak didiku... sudahkah anda bersedia...?

Minggu ini merupakan minggu terakhir kami bersama murid PMR.  PROGRAM JADUAL ANJAL PMR  sudah berakhir dan bermula kelas intensif dan COUNTDOWN PMR di SMKTP. 


Daripada pemerhatian kami, walaupun ramai murid yang menggunakan peluang ini sebaik-baiknya untuk memantapkan kemahiran mereka bagi menghadapi PMR nanti, tetapi terdapat juga segelintir murid yang masih tidak endah dengan PMR yang akan bermula dalam masa beberapa hari sahaja lagi.... 




Kami para guru telah usahakan yang terbaik untuk mereka. Apa-apa pun, kami berharap agar program ini dapat memberi manfaat kepada lebih 360 murid Tingkatan 3 di SMKTP bagi menghadapi PMR pada 2 - 9 OKTOBER ini.

Majlis Solat Hajat (19.9.13)

Pada malam Jumaat lepas (19 September 2013), telah diadakan solat hajat bagi murid Islam. Berdoalah sentiasa agar diberi ketenangan dan kelapangan fikiran semasa menjawab soalan nanti. Majlis Restu Ilmu pula akan diadakan pada Isnin ini (30 SEPTEMBER 2013), juga bertempat di Dewan SMKTP.

KELAS TAMBAHAN - Sabtu (21.9.13)



SELAMAT MENGHADAPI PMR 2013....

Thursday, September 19, 2013

Majlis Solat Hajat PMR & SPM 2013...


Saya baru sahaja balik dari program Solat Hajat dan Bacaan Yaasin yang diadakan di Dewan Terbuka sekolah, anjuran Panitia Pendidikan Islam. Hadirin mula berkumpul seawal 6.30 petang.

Selepas azan Maghrib berkumandang, para hadirin terus mendirikan solat Maghrib dan diikuti oleh Solat Hajat





Seterusnya, bacaan surah Yaasin dilakukan beramai-ramai sebelum tazkirah disampaikan sementara menunggu solat Isyak. Sebelum  solat Isyak, Tuan Pengetua, ENCIK CHAN KOK WAI telah mengambil kesempatan untuk memberi kata semangat kepada murid-murid yang bakal menduduki peperiksaan PMR pada 2 OKTOBER 2013 ini dan SPM tidak lama lagi. Sebelum bersurai, para hadirin dijemput menjamu selera....


Kehadiran ibu bapa, murid dan guru-guru tadi bolehlah dikatakan sangat menggalakkan. Terima kasih kepada mereka yang telah hadir. Sesungguhnya program tahunan ini bertujuan untuk mendedahkan kepada murid tentang kepentingan sikap mengharap dan bertawakkal kepada Allah s.w.t setelah segala usaha dilakukan selama ini. Aktiviti ini juga boleh dijadikan sebagai medan untuk menanam dan membina budaya hidup dan kecintaan Islam dalam diri murid-murid.


Kesempatan mengumpulkan murid-murid serta ibu bapa mereka memberi peluang kepada penceramah dalam sesi tazkirah untuk memberi tips dan perkara-perkara yang patut diberi perhatian serta dipraktikkan oleh ibu bapa dan anak-anak menjelang peperiksaan PMR dan SPM 2013 nanti.

Semoga kejayaan akan mengiringi anak-anak didik kita hendaknya. Insya Allah.

Wednesday, September 18, 2013

19 SEPTEMBER.... Kita raikan bersama....


 Esok, 19 SEPTEMBER... saya berkongsi 
tarikh ulang tahun kelahiran 
dengan seorang sahabat lama...
 sahabat sejak zaman sekolah rendah lagi.... 
 

2012....

Buat sahabatku, SARIMAH BT. OMAR....

Std 6 Blue 1974...

Dulu,
sejak di bangku sekolah rendah
sehingga dijengah usia remaja
kita tidak pernah lupa akan tarikh keramat ini.

Dulu,
kita sering bertukar-tukar kad ucapan
diiringi doa dan harapan
demi kesejahteraan
dan keabadian
jalinan persahabatan.

Dulu,
setiap kali tiba musim libur
dalam kelelahan mengejar cita
kita tidak pernah lupa
bertemu dan bercerita
berkongsi kisah remaja
indah dan mengasyikkan.

Tiba-tiba
tanpa sedar
kita terpisah
...tanpa berita
...tanpa kata
lantaran cita-cita
kita bawa haluan diri
demi mengukuh peribadi
bersama keluarga
bersama tuntutan masa
tidak pernah lagi bersua muka
bertahun-tahun lamanya.

Sahabat,
kenangan sering singgah
walaupun kita terpisah jauh
ingatan tetap utuh
minda terus diterjah
walaupun sukar ditelah....

Sahabat,
setiap kali menjelang 19 September
hati meronta
lantaran jejakmu yang hilang
sukar dikesan
kad pengganti diri
tersimpan rapi
kemas dalam lipatan
tanpa dikirim...

hanya di angin lalu
ucapan kutitipkan
"SELAMAT HARI LAHIR....."
Setelah terpisah sekian lama
tiba jua saat dan ketika
dengan kehendakNYA
kita dipertemukan semula
seperti baru semalam kita bersapa...

Sungguh indah pertemuan itu
sekian lama kenangan yang tersimpan
kembali segar dalam ingatan
titian persahabatan
kembali bertaut erat
melerai rindu yang sarat.





2010....
Sahabat,
inginku panjatkan syukur ke hadrat Ilahi
pertemuan semula pada usia begini
pasti mengendong seribu makna
walaupun banyak sudah yang berbeza
walaupun kita semakin dihambat usia
namun, taman persahabatan kita
tetap semerbak harumnya
sewangi kesturi.

Kini,
walaupun tiada kad pengganti diri
namun, ingatan tetap bertakhta di hati
di ruang ini ingin kutitipkan
ucapan keramat,

"SELAMAT HARI ULANG TAHUN KELAHIRAN"

untukmu sahabat
untuk kita berdua
sama-sama menempuh suka duka

sama-sama berkongsi kenangan....

19 SEPTEMBER 1962






Tarikh ulang tahun kelahiran pada 19 SEPTEMBER juga dikongsi dengan rakan setugas... NOR EKELIDA BT. ZAKARIA.  Tarikh sama, tetapi tahun berbeza.....

bersama Ekelida dan rakan-rakan yg lain : Che Pah, Zie, Chah, Imah dan Jah.... 2010

Buat Eke, semoga terus cemerlang dalam kerjaya, bahagia bersama keluarga, diberkati Ilahi sentiasa dan terus tabah menghadapi perjalanan hidup yang penuh liku ini....