CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 28, 2012

Katak puru



Hari ini saya masih dalam 'mood' bercuti'.  Cuti seminggu sempena perayaan Tahun Baru Cina.  

Beberapa hari lepas ketika balik KB, sempatlah kami 'merayau-rayau' di Pasar Besar Siti Khadijah.  Ketika melalui gerai tempat menjual sayur dan buah-buahan tempatan  (serta beberapa jenis buah nadir), pandangan saya 'tersinggah' pada selonggok buah nadir ini.  Buah katak puru.  

Buah katak puru mengembalikan nostalgia ketika masih bergelar budak-budak sekolah rendah... Dulu, di kampung banyak katak puru... katak yang berbunyi ketika hujan dan buah katak puru yang boleh dimakan... 
 

Katak puru ; buah katak puru @ nam nam

Katak Puru (bahasa Inggeris: toad) atau juga dikenali sebagai kodok merujuk kepada beberapa spesies amfibia, terutamanya "katak puru benar" dalam famili Bufonidae. Bagaimanapun, beberapa spesies daripada famili amfibia yang lain biasa juga digelarkan "katak puru", termasuknya famili Bombinatoridae, Discoglossidae, Pelobatidae, Rhinophrynidae, Scaphiopodidae, dan sebilangan spesies daripada famili Microhylidae. Ini disebabkan ciri-ciri yang biasa digunakan untuk membezakan katak puru daripada katak yang biasa (bahasa Inggeris: frog) tidak sama dengan ciri-ciri yang digunakan untuk pengelasan saintifik.

Hampir semua katak puru dalam famili Bufonidae mempunyai dua biji bonggol di kedua-dua belah pada belakang kepala yang dipanggil kelenjar parotid. Kelenjar-kelenjar ini mengandungi racun, yang mengalir keluar jika katak puru menghadapi tekanan. Beberapa jenis katak puru, seperti kodok Bufo marinus (bahasa Inggeris: Cane Toad), adalah lebih toksik berbanding yang lain. Sebilangan "kodok psikoaktif", umpamanya kodok Bufo alvaris (bahasa Inggeris: Colorado River Toad), telah digunakan sebagai drug rekreasi melalui menyalai rembesan kulitnya atau merebus kodok untuk dimakan, disebabkan kesan-kesan bufotoxinnya.

Katak puru merupakan sejenis haiwan amfibia yang berdarah sejuk dan bertelur. Telur katak puru akan menetas sebagai berudu, sebelum berubah menjadi katak puru dewasa. Kulit katak puru lebih kering berbanding katak dan pada kebiasaannya berbonggol-bonggol (lihat gambar). Katak puru memakan serangga kecil, dan cacing. Apa beza katak puru dengan katak kembung......?

Selain haiwan, katak puru juga merupakan nama bagi sejenis buah nadir, terutama dalam kalangan masyarakat di Pantai Timur (Kelantan & Terengganu). Di negeri-negeri lain ia dikenali sebagai buah nam nam. Nama saintifiknya ialah Cynometra Cauliflora... Dikenali sebagai buah katak puru mungkin kerana bentuk fizikal buah ni yang menggerutu sama seperti katak puru...agaknya lah. (lihat foto)



Saya rasa ada orang yang tak pernah tengok atau rasa buah katak puru @ Nam-nam ni ..... dan ada juga yang kurang suka atas pelbagai sebab ....

Pokok ni mengingatkan saya kisah masa kecil dulu. Buahnya lebat bergayut di batang pokok macam buah belimbing buluh. Rasanya masam manis. Bila masak, warna kuning kecoklatan. Bentuknya macam kuih karipap. Kalau yang muda, rasanya masam-masam kelat tapi rapuh. Buah ni lebih sedap jika dimakan dengan 'colek' (kicap + gula + garam + belacan + cili padi)

Ada nilai sentimental buah ni..waktu kanak-kanak dulu, ada 3 tempat yang selalu jadi tumpuan untuk kami dapatkan buah ni, di rumah Tok Su Munah (bersebelahan pagar rumah Atok - Che Daud), di rumah Mama berhampiran telaga, dan di belakang rumah Mak Abe. Kami selalu pergi tengok kalau-kalau ada buah yang masak. Kalau ada kami akan petik. Kalau tak dimakan dengan 'colek', kami gigit macam tu aje...

Sekarang ini, kalau rajin menjajah di Pasar Wakaf Che Yeh atau di Pasar Siti Khadijah , pasti akan nampak 'kelibat' buah katak puru ini...

Alangkah besarnya ciptaan Ilahi...

Monday, January 23, 2012

Tali air : kenangan yang semakin menjauh....

Sudah dua hari saya pulang.   Pulang untuk melepaskan kerinduan kepada keluarga tercinta.  Pulang setelah lebih dua purnama tidak menjejak kaki di kampung kelahiran.

Sesekali pulang ke kampung halaman, ingatan singgah pada kenangan zaman kanak-kanak apabila melihat tali air terbentang di tengah-tengah sawah padi ketika melalui lebuh raya KB - Pasir, melalui persimpangan Jalan Bt. 4, Jelutong - Tunjung, Kampung Kota hingga ke persimpangan lampu isyarat untuk ke Mulong, Pasir Mas atau ke Tendong.  Walaupun pemandangannya landskap geografinya sudah berubah berbanding lebih 30 tahun yang lalu, namun kenangan itu tetap singgah di minda.   

"Tali Air" - kata yang tidak memberi apa-apa makna kepada seorang kanak-kanak yang baru berusia 6 - 7 tahun lebih 4 dekad yang lalu... kanak-kanak itu hanya tahu menyebut, tetapi tidak pasti maksud sebenarnya tali air.

Di Kg Kota, salah satu aktiviti ekonomi masyarakatnya ialah menanam padi. Sekali setahun. Bermula dengan kerja-kerja menenggala (membajak tanah dengan tenggala), menabur benih, mencabut semai (anak padi) dan mencedung atau menanam semula anak padi di tapak semaian. Sementara menunggu padi masak, penduduk kampung yang terlibat akan melakukan aktiviti lain seperti menoreh getah, menanam sayur, bertukang rumah dll. Setelah padi masak bertukar warna menjadi kuning keemasan, bermulalah proses mengetam atau memukul @ membanting padi.... Penanaman padi bergantung kepada bekalan air, jadi "tali air" telah membawa perubahan kepada masyarakat petani di seluruh negara, termasuklah petani di Kg Kota. Penanaman padi 2 kali setahun bermula dengan adanya tali air.

Dulu, di seberang jalan depan rumah kami terbentang luas sawah padi yang menghijau. Berpetak-petak dengan keluasan yang berbeza-beza. Pernah suatu ketika, pada pertengahan tahun 1960-an kerajaan berura-ura untuk membina sebuah sekolah menengah di situ, tetapi tidak dipersetujui oleh penduduk setempat. Sawah inilah punca ekonomi sebahagian besar penduduk Kg Kota pada waktu itu. Pembinaan sekolah mengorbankan kawasan sawah padi yang luas. Ini bermakna mereka akan kehilangan mata pencarian. 


Awal tahun 1969... penduduk kampung, lebih-lebih lagi kanak-kanak begitu teruja melihat beberapa buah jentera berat, terutama sekali jentolak dan jengkaut masuk ke kampung kami meredah sawah padi yang sedang 'berehat' kerana musim menuai baru berakhir. Di seberang jalan, di belakang rumah Tok Wan Yusof Tauke Kain, dengan jarak serelung bendang padi, kerja-kerja menggali tanah dijalankan tanpa henti. Di luar musim menanam, tapak sawah di belakang rumah Tauke Kain ini tidak digunakan. Tanah rang ini akan bertukar menjadi gelanggang untuk kami bermain bola wa atau bola kaki tiga pada waktu petang sehingga musim menanam padi kembali semula pada tahun berikutnya.

Jentera-jentera berat ini terus gagah menukar lanskap bumi. Daripada seela menjadi serantai dan seterusnya berantai-rantai, berangkai-rangkai.... Hari bertukar minggu, minggu bertukar bulan... Sambil bermain, kami asyik melihat dari jauh kerja-kerja pengorekan @ penggalian tanah.... Kadang-kadang, pada hari-hari mereka tidak bekerja, naluri ingin tahu telah membawa kami untuk menjenguk lubang panjang yang siap digali... tidak terfikir oleh minda kanak-kanak seusia 6 @ 7 tahun, apakah sebenarnya yang hendak dihasilkan....? Tanah di sebelah kiri dan kanan korekan itu diratakan menjadi laluan bertebing @ jalan tak berturap. Kami sering kali berkejar-kejaran di atas laluan itu.

Pernah pada suatu petang, kami masuk ke dalam terowong yang menghubungkan antara dua tali air. Panjang terowong ini lebih kurang 20 meter. Sesuatu yang baharu bagi kami. Sebagai kanak-kanak, sebenarnya kami masih belum mengerti fungsi atau tujuan terowong itu ada di situ....

Setelah beberapa bulan berlalu... sedar-sedar, korekan tanah yang panjang berantai-rantai panjangnya, dengan kedalamannya lebih daripada 10 kaki itu telah dipenuhi air. Tidak pernah terlintas di minda kami untuk ambil tahu, bagaimana talian korekan tanah itu dipenuhi air. Pada kami, itu berlaku secara semula jadi. Kanak-kanak, apalah sangat yang boleh mereka fikirkan. (Beberapa tahun selepas itu, setelah belajar Geografi semasa di sekolah menengah, baharulah terjawab semua persoalan zaman kanak-kanak dahulu...)

Akhirnya, oh, begini rupanya yang dikatakan "TALI AIR ". Panjang seperti tali, kemudian dipenuhi air....! Tali air yang dibina di bawah Rancangan Pengairan KEMUBU ini merupakan salah satu projek Rancangan Pembangunan Ekonomi negara yang bertujuan untuk meningkatkan pendapatan golongan petani di luar bandar melalui DEB, iaitu penanaman padi dua kali setahun...!

Aku masih ingat, aku juga sering menghabiskan masa bersama Noni mengikut bapa saudara (Arwah Che Abe) menangguk udang @ anak-anak ikan di tali air. Kadang-kadang aku dan Noni curi-curi mandi (walaupun tidak tahu berenang) di tali air. Langsung tidak terfikir akan bahaya bermain di tali air.... memang tidak tahu takut...!

Dalam tempoh 12 tahun pertama selepas pembinaannya, tali air ini 'terpelihara' dengan baik. Dari rumah Mama kami boleh lihat ibu bapa membawa anak-anak bersiar-siar di atas tali air pada waktu petang sementara menunggu senja, terutama sekali pada musim menuai padi.

Yang paling aku suka ialah meniti di atas titi kayu atau titi yang dibuat daripada 2 batang pokok kelapa yang merentangi tali air..... Kenangan hampir 30 tahun yang lalu... selepas melanjutkan pelajaran ke luar daerah, aku sudah tidak berkesempatan lagi berjalan-jalan di atas tali air ini, apatah lagi setelah berkeluarga dan sekali-sekala pulang ke kampung ...!

Kini, persekitaran tali air tidak seindah 30 tahun yang lalu. Airnya keruh dan banyak rumput dan rumpai air tumbuh sehingga menjadikan alirannya tersekat! Di sesetengah tempat, tali air kini dijadikan tempat membela ikan dalam jaring. Sawah bendang yang memisahkan jalan raya dengan tali air sudah dipenuhi rumah-rumah kediaman. Jadi, dari rumah Mama kami sudah tidak dapat melihat tali air yang dahulunya menjadi tumpuan kami bersama adik-adik bersiar-siar sebelum menjelang senja.

Kini, tiada lagi kelihatan penduduk kampung berjalan-jalan petang di tali air sambil melihat kanak-kanak bermain wau... semuanya sudah berubah.  Kenangan ini tetap indah di hati dan sering menggamit kerinduan akan zaman kanak-kanak....

Tali air... tersimpan banyak memori di sepanjang jalan pulang... tali air yang memberi rezeki.... tali air yang merentap nyawa ...





Saturday, January 21, 2012

main kutu....


Kutu...kutu...kutu... Bukan kutu di kepala tetapi kutu yang menjadi amalan sebahagian besar daripada kita. Main kutu ini bukanlah suatu yang baru dalam hidup masyarakat kita, sebaliknya sudah menjadi amalan sejak lama dahulu.

Sebenarnya, beberapa orang sarjana antropologi telahpun membicarakan tentang "kutu" ini dalam buku mereka. Antaranya ialah M.G Swift di Jelebu, Negeri Sembilan, dan Mokhzani di Perlis.

Istilah "kutu" ini berasal dari istilah Tamil iaitu "kutthu" (Mokhzani, 1973:363). 'Kutu' terbahagi kepada 2 jenis, iaitu kutu wang dan kutu barang-barang. Secara asasnya, kutu dimainkan oleh sekumpulan individu yang akan meletakkan sejumlah wang tertentu (secara mingguan/ bulanan), dan wang yang dikumpulkan akan diberikan kepada individu dalam kumpulan tersebut mengikut giliran.

Amalan bermain kutu ini sudah banyak berubah dan mengalami anjakan paradigma yang begitu menonjol. Jika dahulu ia menjadi amalan wanita-wanita di desa, kini wanita di bandar adalah yang paling banyak terlibat. Jumlah wang yang terlibat juga bukan sedikit nilainya, hingga ada yang mencecah sehingga ribuan ringgit.

Melalui kutu wang, ahli-ahlinya dapat menabungkan wang mereka dalam satu kumpulan yang agak besar. Kutu dianggap sebagai suatu cara untuk menyimpan atau membeli sesuatu barangan dengan cara yang mudah. Misalnya, dengan menyimpan RM100, hatta RM10.00 sekalipun bukanlah mudah. Tetapi dengan bermain kutu mahu atau tidak kita perlu menjelaskan jumlah wang yang ditetapkan, dan yang seronoknya dalam masa yang ditetapkan kita akan dapat sejumlah wang seperti mana yang kita inginkan.

Selain itu, main kutu tanpa disedari dapat membina jati diri seseorang dengan menjadikan mereka yang terlibat dalam permainan ini lebih berdisiplin, jujur, amanah, bertanggungjawab dan bekerjasama.

Ibu kutu bersama-sama 'anak-anak' kutunya (2011)... 
Di SMKTP, main kutu merupakan 'acara' yang ditunggu-tunggu pada setiap awal tahun. Ramai yang ingin menjadi pesertanya. Kalau lambat, nampaknya kena tubuh pasukan baru. Ibu kutu yang paling sibuk di SMKTP ialah Cik Fuziellah - menjadi 'ibu' untuk 40 orang 'anak' ...! Satu unit bernilai RM200.00. Aku juga tidak ketinggalan untuk mengambil bahagian pada setiap musim. Di sini bukan sahaja golongan wanita, malah beberapa orang guru lelaki juga mengambil bahagian dalam permainan ini.... 

Seorang  ibu kutu ialah Puan Marina... ini kutu kecil-kecilan...





Wednesday, January 18, 2012

Nostagia CNY di kampung....

Setiap tahun menjelang Tahun Baru Cina, pasti kenangan semasa zaman persekolahan dulu menjengah minda tanpa sedar.

Sebenarnya, tidak jauh dari rumah saya di Kg Kota, terdapat beberapa petempatan masyarakat Cina yang lebih dikenali sebagai Cina kampung atau Cina Peranakan. Penempatan ini letaknya di Kg Teluk Kandis dan di Kg Pendek. Ada antara anak-anak mereka yang sebaya dengan kami dan menjadi rakan baik semasa bersekolah, antaranya ialah WEE SAW LAN dan KANG GEK NEE, 2 orang sahabat yang nama mereka masih dalam ingatan. Beberapa orang rakan lelaki yang sama-sama bersekolah sehingga di SIC, saya sudah lupa nama mereka.... termasuklah rakan sekelas semasa di Ting.5 yang juga menetap di Kg. Pendek @ Kg. Teluk Kandis.

Saw Lan yang kini bermastauti
n di Singapura, berasal dari Kg Pendek, Jalan Salor, KB. Menurutnya, neneknya tinggal di Pasir Mas. Saw Lan merupakan kawan baik kakak saya dan senior setahun semasa di SRJK (I) Kota, SMK Kota dan di SIC. Kami sama-sama ‘graduate’ pada tahun 1985 di UM.

Gek Nee pula yang dikenali sebagai ‘Ani’ di kampungnya merupakan rakan sekelas saya semasa di sekolah menengah rendah. Sudah lebih 30 tahun lamanya kami terpisah. Selepas LCE saya meneruskan persekolahan di SIC dan Gek Nee kekal di SMK Kota. Kami terus terputus hubungan setelah tamat Tingkatan 5.  Baru beberapa bulan lepas kami 'bertemu' di alam maya via fb....

Gek Nee tinggal di Kg Teluk Kandis. Saya dan beberapa orang kawan selalu berbasikal untuk ke rumah Gek Nee, melalui lorong berbatu kecil (kini sudah bertar) menghala ke tebing Sungai Kelantan. Lorong ini hanya muat sebuah kereta dan tidak boleh berselisih. Dari jalan utama, iaitu Jalan Salor, lebih kurang 400 meter ke dalam, kita akan sampai di sebuah perkampungan masyarakat Cina, yang kami kenali sebagai Cina kampung…

Salah seorang penghuni keturunan Cina di sini, yang kami kenali dengan nama Melayunya 'Mek Ngo', mempunyai hubungan yang agak rapat dengan keluarga saya. Mek Ngo merupakan seorang peraih di Pasar Besar Kota Bharu. Mek Ngo sudah agak berumur pada masa saya masih bersekolah. Setiap hari dia akan berulang-alik ke KB dengan teksi/ beca roda tiga. Masih jelas tergambar dalam ingatan senyuman Mek Ngo yang manis, setiap kali teksi @ beca roda tiga yang ditumpangi Mek Ngo lalu di depan rumah kami. Biasanya teksi tersebut sarat dengan barangan yang akan dijual di pasar Kota Bharu nanti.

Apabila tiba Hari Raya Cina, saya bersama beberapa orang kawan sekelas akan berbasikal ramai-ramai ke rumah Gek Nee. Kami mengambil masa selama lebih kurang 20 - 30 minit untuk sampai ke destinasi. Sekarang, jika menaiki kenderaan bermotor, dalam masa kurang daripada 10 minit sampailah kita ke Teluk Kandis. Lebih 30 tahun dulu, jalan raya tidaklah sesibuk sekarang. Di rumahnya, kami dihidangkan dengan pelbagai jenis makanan kering, buah limau mandarin dan air oren atau sarsi atau lemonade atau ice cream soda di dalam botol (botol warna hitam seperti botol kicap). [Dulu, di rumah kami sendiri pun, hidangan air dalam botol seumpama ini, juga menjadi kemestian semasa hari raya]. Kami akan diberi ‘ang pau’ sebelum beredar pulang.

Sebenarnya, kaum Cina di Kelantan terbahagi kepada dua golongan, iaitu Cina Peranakan dan Cina Bandar. Orang Melayu memanggil golongan Cina Peranakan sebagai Cina kampung, Cina Kelantan atau Orang Cina kita. Bagi golongan Cina yang tinggal di bandar, mereka dipanggil Cina benua atau Cina Bandar.

Bagi saya, Mek Ngo, ‘Mek Yah’ dan ‘Ani’ mewakili masyarakat Cina kampung yang mengamalkan budaya Melayu. Dulu, mereka bercakap dialek Kelantan sesama sendiri, bercucuk tanam, berbual di anjung rumah, memakai kain pelikat bagi lelaki, dan memakai kain batik bagi kaum wanita. Ada juga yang berkelubung kepala jika keluar rumah. Cina Peranakan ini juga makan budu dan ulam-ulaman. Mereka juga menggunakan nama Melayu, seperti Che Husin, Che Hassan, Mek Su dan nama-nama lain yang mencerminkan proses asimilasi telah merubah dan membentuk budaya tersendiri dalam kalangan masyarakat tempatan.

Jangan terkejut, Saw Lan pandai memasak nasi kerabu Kelantan ala Siam, walaupun sudah lebih 20 tahun bermastautin di Singapura…!

Walau bagaimanapun, mereka tetap mengamalkan budaya mereka sendiri ketika berada di dalam rumah. Mereka masih lagi mengekalkan budaya Cina seperti sembahyang, adat perkahwinan dan juga upacara pengkebumian.

Dulu, bila berkunjung ke perkampungan masyarakat Cina kampung di Kg Teluk Kandis atau di Kg Pendek, (banyak lagi tempat lain di Kelantan sebenarnya) kita akan dapat melihat senibina rumah asal Cina yang amat unik dan menarik. Rekabentuk, jenis kayu, malah ukiran yang dipahatkan adalah seni Melayu, cuma tulisan kaligrafi Cina yang mempunyai ciri ke”Cina”an menghiasi ruang tamu dan anjung. Namun begitu, kini, kesenian dan kehalusan senibina rasanya sudah tidak ada lagi kerana kebanyakan rumah sudah dibina semula dengan reka bentuk moden.

terkenang semasa dulu....

Foto : Saw Lan semasa majlis Hari Raya Aidilfitri di rumah kami September 2011.....

Saturday, January 14, 2012

Dari Dapur Chef In....



Pagi tadi, ta
pi tidaklah pagi sangat... dah hampir pukul 10.00 pagi hubby ke pasar basah di atas bukit IM2. Dia kata nak cari ikan segar, nak masak singgang. Lama dah tak makan ikan singgang, katanya.

Tapi apabila sampai di rumah, katanya tak ada ikan yang 'segar' kerana sudah agak lewat.... Dia beli ikan cencaru, ayam, sedikit daging, (katanya untuk digoreng dengan mihun malam nanti) dan ketam. Nak gulai lemak cili padi padi, katanya.

Selepas selesai membasuh ikan, ayam dan menyimpan ketam serta daging ke dalam peti ais, kami mengambil sarapan walaupun sudah melewati pukul 11.00 pagi. Sarapan dengan air kopi panas dan roti fiber gardenia bakar yang disapu dengan sedikit marjerin + kaya. Sambil-sambil tu sempatlah ber'fb' dan membuka emel....

Pukul 1.00 tengah hari, kami masuk ke dapur. Tugas saya hanya menyediakan bahan-bahan untuk menggulai ketam lemak cili padi. Bahan-bahan seperti bawang merah, bawang putih, lengkuas dan kunyit ditumbuk menggunakan lesung batu. Selebihnya hubby yang selesaikan.

Ikan cencaru yang agak besar dilumur garam kunyit dan digoreng biasa. Daging pula digoreng kicap campur dengan ubi kentang goreng yang dibelah bersegi lima atau empat.


Inilah juadah makan tengah hari dan malam untuk kami bertiga hari ini. Alhamdulillah, syukur kepada Ilahi atas rezeki yang diberi....


Sunday, January 8, 2012

Refleksi Diri : BRONTOK....

Pagi Ahad yang mendamaikan. Kami tidak ke mana-mana hari ni, hanya habiskan masa di rumah. Buat apa-apa yang patut. Minggu depan, minggu kedua persekolahan pasti banyak perkara yang perlu diuruskan....

Pada pagi yang santai ini, saya membuka semula Brontok setelah sekian lama tersusun di rak buku....
'Brontok : Virus yang merosakkan sebuah pentadbiran' - sebuah buku motivasi tulisan Norbi Husin. Banyak kisah yang boleh dijadikan teladan dalam menjalani tugas harian.

Dua buah buku Puan Norbi, yang pernah saya baca dalam beberapa tahun ke belakangan ini ialah '
Asam Pedas Gula Melaka' dan 'Gurukah Aku Atau ...'. Buku 'Asam Pedas....' menceritakan pengalaman pengarang semasa memegang jawatan pengetua sekolah. Dalam buku 'Gurukah Aku...' pula, pengarang merakamkan pengalamannya semasa menjadi pelajar kemudiannya menjadi guru. Kedua-dua buku ini banyak memberi manfaat kepada saya sebagai seorang guru. Pagi ini sebagai terapi minda, saya telah membaca beberapa tajuk dalam buku Brontok ini sekali lagi.

Brontok merakamkan
pengalaman pengarang semasa bertugas sebagai Ketua Sektor Pengurusan di Jabatan Pelajaran Negeri Melaka. (Pengarang berasal dari Melaka.) Brontok ditulis dalam bentuk cerita pendek atau episod yang dipetik daripada sesuatu peristiwa yang dilihat. Semua cerita dan episod yang ditulis, disusun mengikut kronologi dan ada kaitan antara satu sama lain. Cerita-cerita yang yang dipaparkan boleh menyuntik semangat pembaca dan boleh dijadikan ikhtibar.

Memetik kata-kata beliau :
"Satu perjalanan yang jauh dan lama seharusnya menempuh pelbagai dugaan dan untuk sampai ke garisan penamat, kita haruslah kuat dan tabah menghadapinya."

Membaca Memperkaya Minda...



Wednesday, January 4, 2012

Selamat Kembali Ke Sekolah : Ikhlas dalam kerja.......



4 JANUARI 2012.... SELAMAT PAGI SMK TANAH PUTIH....

Ingatan kepada diri...


Semua perkara akan menjadi susah sekiranya kita tidak melakukannya dengan ikhlas. Sekiranya kita melakukan sesuatu perkara dengan ikhlas, setiap perkara yang dianggap sukar oleh orang lain, tetap mudah bagi kita.

Sekiranya kita ikhlas melakukan sesuatu perkara, kita pasti akan melakukannya dengan bersungguh-sungguh dan penuh bersemangat. Oleh itu dahulukan keikhlasan dalam melakukan sesuatu perkara.

Tahun ini merupakan tahun ke 26 saya dalam perkhidmatan awam dan masuk tahun ke-7 di SMKTP. Semoga SMKTP akan terus meninggalkan kenangan indah dalam perjalanan kerjaya saya....

Kelas yang saya masuk pada hari pertama sesi 2012 ini ialah 3K3 dan 3K4. Daripada 'pandangan pertama' saya pagi tadi, mereka nampak ok....Harap-harap ini berterusan sehingga akhir tahun.



(sumber ilustrasi : daripada buku "Gurukah Aku Atau...." Pn. Norbi Husin)



Tuesday, January 3, 2012

Selamat Ulang Tahun Kelahiran....Jan's

Text Colour

Tahun baru, bulan baru, usia juga baru.

Januari meraikan ulang tahun kelahiran empat orang ahli keluarga terdekat.

Pembuka tirai tahun ini ialah adinda MUTIA ANGGEREK, puteri ke-6 HJ JUSOH DAUD & HJH CHE HALIMAH CHE YUSOFF yang akan menyambut ulang tahun kelahiran hari ini, Rabu, 3 JANUARI 2012....


Buat Adinda Anggerek,

Masih segar dala
m ingatan, saat adinda Anggerek hadir dalam keluarga kita 29 tahun yang lalu. Ketika itu Kak La masih menuntut di Lembah Pantai dan sedang bergelut untuk menghadapi peperiksaan akhir Tahun Pertama sesi 1982/1983. Cepatnya masa berlalu meninggalkan kita. Semoga adinda Anggerek terus cemerlang dalam kerjaya dan sentiasa ceria menempuh perjalanan hidup yang penuh dengan ujian ini....

Adinda Anggerek, ingatlah, janganlah kita sentiasa mengharapkan terbitnya 'pelangi' di siang hari kerana kadang-kadang awan mendung akan muncul tanpa diundang. Tapi percayalah, awan mendung yang menurunkan hujan rahmat akan berlalu juga apabila tiba masanya dan akan munculah pelangi yang indah. Fenomena ini akan menjadikan panorama hidup kita lebih indah dan berwarna warni....

23 Januari 1997 pula merupakan hari ulang tahun kelahiran buat anakanda saudara, AIN FEETREYNNA. puteri kepada ROSLENA JUSOH & MD ZAINUDDIN.

Istimewa untuk Fify yang kian menginjak usia remaja, Cik La sekeluarga mengucapkan selamat menyambut hari lahir yang ke-15. Semoga janji Fify yang diungkapkan sempena Tahun Baru 2012 beberapa hari lepas dikotakan. Doa daripada kami semua agar Fify dapat mengulangi kecemerlangan dalam PMR 2012 nanti....


Buat SHAWALTUL NAJWA, puteri kedua NORBANILAWATEY JUSOH & SAHAZALI AD yang bakal menyambut ulang tahun kelahiran yang ke-14 pada 30 Januari nanti, Cik La sekeluarga mengucapkan SELAMAT HARI LAHIR, B. Cik La doakan agar Bee yang semakin ayu dalam meniti usia remaja ini terus menjadi anak yang solehah, yang sentiasa patuh kepada perintah Allah dan hormat akan orang tua. Semoga Bee juga akan melakar kejayaan dalam pelajaran.

Ucapan hari lahir juga ditujukan kepada adik sepupu DR HANIAH YUSOFF yang lebih dikenali dengan Kak Chek Ani, nama manjanya dalam kalangan keluarga kami. Kak Chek Ani akan menyambut ulang tahun kelahirannya pada 21hb JANUARI 2012...

SELAMAT HARI JADI untuk kalian berempat, semoga sejahtera sentiasa, dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki.