CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, April 30, 2009

May Day


Esok, 1 MEI - cuti umum sempena Hari Pekerja. Kami merancang untuk balik KB. Ada beberapa perkara yang perlu diuruskan. Yang paling penting untuk berjumpa dengan Papa & Mama serta Mek Kiah.

Hari Pekerja atau Hari Buruh adalah satu nama untuk pelbagai cuti tahunan yang diraikan pada 1 Mei (atau dalam permulaan bulan Mei). Hari ini juga disebut sebagai Hari Pekerja Antarabangsa, yang diraikan bagi memperingati kejayaan pergerakan buruh melalui mogok umum dan Mogok Haymarket pada tahun 1886 yang menuntut lapan-jam waktu bekerja di Amerika Syarikat.

Foto : Mogok Haymarket 1886 di Chicago, Illinois.

HARI KARNIVAL PENDIDIKAN

Semalam, 29 APRIL sekolah telah mengadakan Hari Karnival Pendidikan bagi tahun 2009. Antara aktivitinya ialah jualan, kokuria dan pameran pendidikan. Membeli sambil menderma. Program ini bertujuan untuk mengisi dana sekolah. Di samping itu, murid didedahkan dengan info berkait dengan pelajaran melalui aktiviti kokuria mengikut mata pelajaran. Terhad untuk murid SMK Tanah Putih sahaja.

Macam-macam jenis makanan dijual. Permintaan lagu juga agak menggalakkan.

Dulu, aktiviti seumpama ni, kita panggil Pasar Ria. Kalau nak dibandingkan, masa zaman kita sekolah dulu rasanya lagi meriah...

Hari ni belum hilang lagi rasa penat !

Wednesday, April 29, 2009

LHDN selesai sudah...



Jumpa lagi

Awal pagi ni, saya telah selesai menunaikan tanggungjawab sebagai pembayar cukai..he..he..he.

Selepas ke JHDN hari Isnin lepas untuk reset ID no, dan dapat kata laluan yang baru, 'line' menjadi amat sibuk. LHDN menyarankan agar login antara pukul 1.00 pagi hingga 7.00 pagi. Memang, sebelum pukul 12.00 tengah malam, tak boleh masuk langsung. Hanging...

Alhamdulillah, pukul 4.00 pagi tadi, saya dapat juga melunaskan tanggungjawab itu.

Lepas ni, nak kena buat bayaran baki cukai yang dikenakan...

Monday, April 27, 2009

BANK PITIS


Bank Pitis merupakan sebuah bangunan batu tertua yang terletak di luar pintu masuk ke Istana Balai Besar, Kota Bharu, Kelantan. Bangunan ini telah dibina pada zaman pemerintahan Sultan Muhammaad III (Long Kundur bin Sultan Ahmad 1889- 1890). Tujuan utama bangunan ini adalah untuk menyimpan pitis-pitis (pitis dalam dialek Kelantan bermaksud wang) perbelanjaan negeri Kelantan pada masa itu.

Bangunan ini berbentuk empat segi sama dengan berukuran 12 kaki lebar dan tingginya 12 kaki. Daun pintunya diperbuat daripada kayu cengal dan dipasang dengan tiga penyelak (kunci) yang diperbuat daripada besi.

Pemerintah Kelantan, Sultan Muhammad IV pada tahun 1903 telah menghantar "pohon duit" kepada Raja Siam. Pada masa itu, Kelantan masih merupakan negeri di bawah perlindungan Siam. "Pohon Duit" ini juga dikenali sebagai Pohon Pitis. Berdasarkan dialek Kelantan, "pohon" merujuk kepada "pokok" manakala "Pitis" atau "Pitih" pula merujuk kepada wang. Berdasarkan sejarah, Kelantan menggunakan Pitih sebagai matawang sehingga tahun 1920.

"Pohon Pitis" Kelantan dibuat daripada logam timah yang mengandungi 13 syiling menggunakan teknologi acuan yang diperkenalkan oleh pedagang dari China. Pada bahagian muka syiling tertulis “Thuriba Fi Zul-Hijjah Sanat 1321” bermakna bulan Zul–hijjah 1903 dan dibelakangnya pula tertulis perkataan “Belanjaan Kerajaan Kelantan” untuk mengesahkan bahawa ia adalah mata wang rasmi kerajaan Kelantan.

Sekiranya anda berhasrat ke Bazar Buluh Kubu atau Pasar Siti Khadijah, Kota Bharu dan meletakkan kenderaan di tempat letak kereta di hadapan Istana Balai Besar, anda akan dapat melihat Bank Pitis ini terlebih dahulu.

Negeriku, negeri warisan budaya zaman-berzaman...

Foto : Bank Pitis

PITIS


Mengikut Kamus Dewan, pitis bermaksud mata wang pada zaman dahulu, duit, wang. Dalam dialek Kelantan, disebut pitih. Maksudnya sama juga - duit atau pitis.

Pitis-pitis pula ialah sejenis tumbuh-tumbuhan (pokok memanjat). Pokok pitis. Pokok Pitis juga dikenali sebagai pokok duit-duit, merupakan sejenis pokok epifit yang menjalar. Ia menjalar pada batang pokok bagi mendapatkan cahaya matahari. Daunnya yang tebal dan berlilin digunakan bagi menyimpan air.

Masa kecil-kecil dulu, kalau main pondok-pondok, kami gunakan daun pitis-pitis ni sebagai 'pitih', selain daripada kulit etak!

Pokok pitis turut merujuk kepada duit lama negeri Kelantan dan Terengganu. Acuan membuat pitis (siling) berbentuk pokok.


Foto : Pokok pitis

Bank Pitis menyusul nanti ...

Tentang Kehidupan ...

Hidup adalah suatu pengembaraan yang panjang.

Setiap tindakan yang diambil hari ini menentukan nasib masa hadapan. Pepatah Melayu ada menyebut "menyesal dahulu pendapatan, menyesal kemudian tidak berguna". Kata-kata ini sememangnya memberi maksud yang begitu bermakna untuk dihayati kerana ia bukan sahaja melambangkan kehidupan yang dilalui, tetapi ia turut merangkumi segala tindak-tanduk yang akan diambil oleh seseorang untuk menyelesaikan masalah...

Dalam kehidupan seharian, kita tidak mungkin dapat mengubah permulaan yang sudah kita buat, tetapi kita boleh menentukan bagaimanakah bentuk penghujung kehidupan yang ingin kita jalani kelak. Sama ada kita memilih untuk bersusah payah dahulu dan bersenang-senang kemudian ataupun sebaliknya.

Tepuk dada tanya hati !

Sunday, April 26, 2009

Adoi ! LHDN...


Sekejab tadi nak buat e-filling. Cari dalam fail tak jumpa pula password untuk login. Yang hubby punya, adalah pula. Pada hal saya yang simpan semuanya. Tapi cuba juga. Tiba-tiba ID kena gantung, kerana kata laluan yang digunakan tak sah. So, esok kena pergi ke LHDN yang terdekat untuk 'release' ID dan dapatkan semula kata laluan. Nak buat macam mana, terpaksalah pergi juga. Ingatkan hari ni dah boleh selesaikan urusan yang tertangguh ini. Sabar ajelah.

BANK KERAPU ?


Tahukah anda bahawa Bank Kerapu merupakan sebuah bangunan bersejarah di negeri Cik Siti Wan Kembang.

Bangunan ini terletak di sebelah hilir Padang Merdeka, Kota Bharu, Kelantan. Pada tahun 1912, bangunan ini siap dibina dan mula digunakan sebagai bank oleh "The Mercatile Bank of India Ltd". Bangunan ini merupakan bank pertama yang dibuka di Kelantan.

Tahukah anda, bangunan ini juga merupakan sebuah binaan bangunan batu yang pertama di Kelantan.

Masyarakat tempatan Kelantan lebih mengenali bangunan ini sebagai bangunan Bank Kerapu kerana sebahagian daripada permukaan bangunaan ini disimen dengan menggunakan batu-bata kecil yang menyebabkan permukaannya tidak rata dan menggerutu. Dalam dialek Kelantan keadaan tidak licin itu disebut 'kerapu'. Daripada itu bank tersebut telah dikenali sebagai Bank Kerapu hinggalah sekarang ini.

Bank Kerapu dibina di atas sebidang tanah yang dimiliki oleh Nik Yusoff bin Nik Abd. Majid yang bergelar Dato' Sri Paduka Raja. Beliau lebih dikenali dengan Pak Nik Soh Pak Nik Ad atau disebut juga Sri Paduka Nik Yusoff atau Nik Sri Paduka. Beliau adalah seorang Pembesar Kelantan yang terkenal sejak zaman pernerintahan Sultan Ahmad (1886-1889) dan zaman Sultan Muhammad 111 (1889-1890). Beliau telah dilantik menjadi Menteri Besar Kelantan dari tahun 1894 hingga 1900.

Tanah tapak bangunan itu telah dibeli oleh syarikat bank "The Mercantile Bank of India Limited" untuk dibina sebuah bangunan bank cawangannya di Kelantan. Bangunan bank itu dibina dan siap serta digunakan pada tahun 1912. Pengurusnya yang pertama ialah Encik Muir iaitu seorang Inggeris.

Semasa Perang Dunia Kedua, pasukan polis rahsia Jepun telah menggunakan bangunan ini sebagai ibu pejabat mereka. Bangunan ini juga dijadikan penjara, tempat siasatan, tempat penderaaan dan lain-lain aktiviti keganasan mereka. Apabila Jepun menyerah kalah dan Inggeris kembali memerintah negeri ini, bangunan ini digunakan semula sebagai bank.

Pada tahun 1977, nama bank tersebut bertukar kepada "The Hong Kong & Shanghai Banking Corporation", dan pada 1981 bangunan ini dijadikan pula sebagai Balai Seni Lukis dan Kraftangan Kelantan. Mulai tahun 1992, bangunan ini digunakan sebagai Memorial Perang Dunia Ke II di Kelantan

Bermula pada tahun 1992, bangunan ini digunakan sebagai Memorial Peringatan Perang Dunia Kedua sebagai mengenang peristiwa pendaratan tentera Jepun di Tanah Melayu yang bermula di Pantai Sabak, Pengkalan Chepa Kelantan pada 8 Disember 1941.

Memorial ini memiliki dan mempamerkan lebih daripada 1,000 bahan pameran yang berkaitan dengan peperangan yang terdiri daripada gambar-gambar, artikel dan artifak. Pameran lain termasuk foto Sultan Ismail Petra sebagai Kolonel Kehormat Rejimen Artileri DiRaja Malaysia, sejarah hubungan Kelantan-Thai sebelum kemerdekaan Tanah Melayu, dan kehidupan rakyat British di Kelantan sebelum dan selepas perang.

Basikal yang pernah digunakan oleh tentera Jepun semasa memasuki bandar Kota Bharu juga dipamerkan di sini.

Mengenali sejarah, memperkasa akar budaya bangsa...

BRONTOK






Pagi Ahad yang mendamaikan. Kami tak ke mana-mana hari ni, hanya habiskan masa di rumah. Buat apa-apa yang patut. Minggu depan, kami akan balik KB pula untuk uruskan beberapa perkara...

Pada pagi yang santai ini, saya membuka Brontok setelah sekian lama tersusun dalam rak buku.... 'Brontok : Virus yang merosakkan sebuah pentadbiran' - sebuah buku motivasi tulisan Norbi Husin belum lagi terusik walaupun ada dalam simpanan sejak Disember 2008. (Buku-buku yang terkemudian sebahagiannya sudah habis dibaca...)

Dua buah buku Puan Norbi, yang pernah saya baca dalam masa 2 tahun ini ialah 'Asam Pedas Gula Melaka' dan 'Gurukah Aku Atau ...'. Buku 'Asam Pedas ...' menceritakan pengalaman pengarang semasa memegang jawatan pengetua sekolah. Saya telah menghadiahkan buku ini kepada Julia, rakan baik semasa sama-sama bertugas di Jengka dulu. (Selain itu, saya juga telah hadiahkan buku THMSI dan TDMHE kepada beliau). Tujuannya hanya satu, iaitu untuk berkongsi ilmu yang banyak memberi kebaikan.

Dalam buku 'Gurukah Aku...' pula, pengarang merakamkan pengalamannya semasa menjadi pelajar kemudiannya menjadi guru. Kedua-dua buku ini banyak memberi manfaat kepada saya sebagai seorang guru.

Pagi ni sambil bersantai, saya telah membaca beberapa tajuk dalam buku Brotok. Brontok merakamkan pengalaman pengarang semasa bertugas sebagai Ketua Sektor Pengurusan di Jabatan Pelajaran Negeri Melaka. (Pengarang berasal dari Melaka.)

Brontok ditulis dalam bentuk cerita pendek atau episod yang dipetik daripada sesuatu peristiwa yang dilihat. Semua cerita dan episod yang ditulis, disusun mengikut kronologi dan ada kaitan antara satu sama lain. Cerita-cerita yang boleh menyuntik semangat pembaca dan boleh dijadikan ikhtibar.

Memetik kata-kata beliau : "Satu perjalanan yang jauh dan lama seharusnya menempuh pelbagai dugaan dan untuk sampai ke garisan penamat, kita haruslah kuat dan tabah menghadapinya."

Membaca Memperkaya Minda...

Saturday, April 25, 2009

Kota Jelasin - Kota kampungku

Kota Jelasin. Sebuah kota yang melakar sejarah penting di Negeri Cik Siti Wan Kembang. 'KOTA' yang menjadi sebutan sampai bila-bila... Kampung Kota. Kampung tempat aku dilahirkan hampir 47 tahun yang lalu. Sebuah kampung yang indah lagi permai.

Kampung Kota yang letaknya dalam daerah Kota Bharu, sebenarnya mendapat namanya daripada Kota Jelasin - Kota yang telah dibina oleh Raja Abdullah, suami dan sepupu kepada Puteri Saadong.

Alkisahnya, apabila meningkat remaja, Puteri Saadong menjadi seorang Puteri yang sangat cantik paras rupa dan tingkah lakunya. Puteri Saadong juga dikenali sebagai "Puteri Vijaya Mala". Kecantikan Puteri Saadong ini termasyhur ke seluruh negeri sehingga sampai ke pengetahuan Maharaja Siam iaitu Raja Prasat Thong yang memerintah di Ayudhia. Baginda telah menghantar utusan ke Jembal untuk meminang Puteri Saadong. Setelah Raja Loyar berbincang dengan Cik Siti Wan Kembang, maka pinangan Raja Siam itu telah ditolak. Setelah rombongan Siam itu kembali, baginda Raja Loyar dan Cik Siti Wan Kembang berserta pembesar-pembesar telah bermesyuarat untuk mengahwinkan Puteri Saadong dengan sepupunya Raja Abdullah iaitu anakanda Raja Bahar.

Setelah istiadat perkahwinan itu selesai, Raja Abdullah telah membina sebuah kota di hilir Negeri Kelantan dan dinamakan "Kota Jelasin". Setelah beberapa lama bersemayam di Kota Jelasin, mereka terpaksa berpindah pula ke Kota Mahligai (di Kampung Mahligai, Melor sekarang) apabila mereka diganggu oleh tentera Maharaja Siam yang ingin memiliki Puteri Saadong yang cantik itu.

Kampung Kota tempat tumpah darahku ini mendapat namanya daripada Kota Jelasin. Tapak Kota Jelasin sebenarnya terletak di Wakaf Che Yeh sekarang iaitu di tapak stesen RTM Kota Bharu (Radio Malaysia Kelantan) dan SK Kota, SK Seri Kota & SMK Kota.

Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula KOTA warisan nenek moyangku...

LADAP (2) @ HARI KELUARGA




Hari ini guru-guru SMKTP menghadiri LADAP siri ke-2 untuk tahun 2009 yang berlangsung di Pantai Balok, Kuantan. LADAP kali ini fokus kepada 'Team Building', melalui Hari Keluarga.

Pada keseluruhannya, bolehlah...

Antara slot yang menyeronokkan dan memberi banyak manfaat ialah senamrobik dan sesi Ceramah Pemakanan Sihat yang disampaikan oleh Dr. Azman dari HTAA. Lepas tu tengok anak-anak kecil menyertai acara Sukaneka.

Seronok lihat anak-anak kecil berdiri di tepi pentas menunggu nama diumumkan sebagai pemenang bagi setiap acara yang dipertandingkan. Dunia kanak-kanak, walaupun berpanas, mereka tak kisah. Asalkan dapat hadiah, kecil pun tak apa....

Teringat Hari Keluarga semasa Abe, Emi & Nadia kecil-kecil dulu. Mereka sangat teruja bila ada Hari Keluarga...main acara cari gula-gula dalam tepung, pecah belon, bawa bola ping-pong... dan yang pasti main kolam sampai merah mata.

Bila mereka kian meningkat dewasa, semuanya tu menjadi nostalgia.

Foto : Family Day Affin Bank di A' Famosa Water World Resort, Melaka (1996), di Bayu Beach Resort PD (1994) & Family Day SMK Taman Maluri, KL di Mimaland, Gombak (1993)

Wednesday, April 22, 2009

Cakna Ilmu sempena Hari Buku Sedunia

23 April dianggap satu tarikh simbolik kepada dunia penulisan dan dunia kesusasteraaan. Pada tarikh yang sama juga pada tahun 1616, Cernvantes, Shakespeares dan Inca Garcilaso De La Vega meninggal dunia. Pada tarikh ini jugalah telah lahir dan matinya penulis-pelulis besar yang lain termasuklah Maurice Druonj, K. Laxness, Vlamir Nabokov, Josep Pla dan Manuel Mejia Vallejo. Atas sebab-sebab itulah, UNESCO mengisytiharkan 23 APRIL sebagai HARI BUKU SEDUNIA mulai tahun 1995.

Dalam konteks Islam, kita mungkin meletakkan wahyu pertama yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. di Gua Hira' itu (dalam 40 tahun selepas kelahiran baginda) sebagai tarikh yang meletakkan manusia dan ilmu pada tempatnya. Tidak ada agama lain, baik agama wahyu atau agama budaya yang memberikan satu penekanan dan penghormatan yang besar kepada ilmu dan kitab.

Namun demikian, adalah sesuatu yang malang bagi umat Islam apabila ajarannya yang mengangkat darjat ilmu ini tidak benar-benar dihayati dan dibudayakan oleh umat Islam. Kita tidak perlukan seperti hari Saint George untuk menghargai pembacaan buku atau menunjukkan hormat kita kepada ilmu, tetapi dalam konteks dunia Islam kini, adalah wajar untuk kita mula hasilkan sesuatu yang baru ke arah menggalakkan masyarakat Islam terutama golongan muda untuk membaca dan menghargai ilmu.

Di Malaysia, tarikh ini tidak dianggap sepenting tarikh-tarikh lain yang diraikan dengan penuh meriah di seluruh negara seperti sambutan Hari Valentine, Sambutan Tahun Baharu dan lain-lain. Bagi kebanyakan anak muda negara ini, mereka akan membuat persiapan tertentu bagi menyambut ketibaan hari valentine dan sambutan tahun baharu. Lazimnya, tarikh ini akan disambut dengan pesta tari menari dan sambutan penuh meriah termasuk persembahan artis-artis ternama tanah air. Budaya sebegini telah sebati dalam diri anak-anak muda kita. Mungkin bagi mereka tiada ertinya sambutan Hari Buku Sedunia yang tidak disajikan dengan pesta sambutan dan perayaan seperti sambutan hari-hari lain.

Di negara kita, hari keagungan ilmu yang seharusnya didukung dengan gelombang sambutan meriah di seluruh dunia seakan-akan suram dan sepi tanpa sebarang sambutan. Masyarakat tidak langsung maklum betapa keramatnya tarikh ini. Lebih menyedihkan apabila masyarakat tidak langsung menghargai keajaiban dan keagungan ini.

Tamadun Islam yang mencapai mercu kegemilangan ketika zaman pemerintahan Rasulullah s.a.w. dan Khilafah sangat mementingkan soal ilmu, malah menuntut ilmu itu satu kewajipan bagi setiap muslim di sisi agama Islam. Kedudukan ilmu yang cukup tinggi darjatnya ini terjamin melalui wahyu yang pertama diterima oleh Rasulullah s.a.w. daripada Allah s.w.t. dalam surah Al-Alaq. Ayat pertama itu menyeru Rasulullah dan umat manusia dengan seruan ‘bacalah…!’.

Rasulullah juga bersabda bahawa manusia yang tidak berpengetahuan (Alim) dan tidak berusaha untuk mendapatkan ilmu adalah seperti binatang parasit yang hanya hidup dengan menghisap darah binatang lain. Oleh sebab itu, kekuatann dan kegemilangan tamadun Islam diasaskan dengan kegemilangan tradisi intelektualnya.

Malah kota Islam Baghdad umpananya pernah dinobatkan sebagai “The Craddle of Civilization” atau paksi peradaban kerana telah menghasilkan karya-karya ilmu yang agung tulisan al-Ghazali, Ibn Khaldun dan nama-nama besar yang lain.

Tamadun yunani juga dianggap sebagai tamadun yang cukup gemilang terbentuk kerana tradisi keilmuannya yang cukup tinggi. Hasil keilmuan Yunani terutama yang berpusat di Athens telah memberi pengaruh yang besar ke atas Rom dan bangsa lain sehingga ke hari ini. Bidang-bidang ilmu seperti logik, matematik. Falsafah dan sains yang dibentuk sewaktu ketamadunan Yunani banyak mempengaruhi tamadun-tamadun lain termasuklah ketamadunan Islam sendiri. Pengaruh pemikiran dan karya-karya tokoh-tokoh yunani seperti Plato, Aristotle dan Socrates turut ditekuni dan memperaruhi pemikiran tokoh besar Islam seperti ibn Sina, al-Farabi dan Ibn Rushd.

Usaha ke arah memartabatkan ilmu haruslah dijalankan dengan bersungguh-sungguh oleh semua pihak. Amat rugi sekiranya kita tidak cakna tentang keanggunan dan keajaiban ilmu dengan tidak melakukan apa-apa untuk menambahkan ilmu. Kita boleh membiarkan tarikh 23 April sebagai Hari Buku Sedunia berlalu dengan begitu sahaja, tetapi jangan kita izinkan kekontangan dan kegersangan ilmu menyelubungi masyarakat kita.

Seharusnya kita jadikan tarikh ini sebagai batu loncatan untuk kita pelajari lebih banyak ilmu dan membaca lebih banyak buku atau sekurang-kurangnya mula sedar tentang keagungan ilmu dan buku.

Bersama-samalah kita menyambut Hari Buku Sedunia pada tahun ini sebagai langkah pertama ke arah mengiktiraf kepentingan ilmu untuk masa depan diri dan bangsa yang lebih gemilang...

HARI BUKU SEDUNIA

Hari Buku Sedunia dan Hari Hakcipta (World Book and Copyright Day / International Day of the Book / World Book Days) disambut pada 23 APRIL setiap tahun di seluruh dunia.

Sambutan yang dianjurkan oleh UNESCO ini bertujuan untuk menggalakkan masyarakat dunia terutamanya golongan muda untuk membudayakan pembacaan dan menyanjungi mereka yang dihormati kerana sumbangan besar mereka kepada masyarakat dunia.

Hari Buku Sedunia ini mula disambut untuk pertama kalinya pada tahun 1995. Pada tahun ini UNESCO telah memilih Bogota, Columbia sebagai tuan rumah atau pusat buku sedunia (World Book Capital).

Di peringkat sekolah, KPPM telah mengarahkan semua sekolah di seluruh negara untuk merancang dan mengadakan aktiviti sempena Hari Buku Sedunia ini. Di SMK Tanah Putih, beberapa program telah dirancang oleh Pusat Sumber Sekolah, antaranya ialah 'Seketika Bersama PSS', Resensi Buku, dan Pertandingan Melukis Poster. Sambutan kemuncaknya ialah pada hari Jumaat ini.

Monday, April 20, 2009

EJAAN BARU

Tahun 1972, untuk pertama kalinya saya dan rakan-rakan seangkatan bersekolah di sebelah petang.  Ini merupakan tahun pertama dan terakhir kami di sesi petang sepanjang 6 tahun di SRJK (I) Kota.  

Mulai darjah 4 saya ke sekolah berjalan kaki. Pukul 11.30 saya dah mula bertolak dari rumah. 30 minit perjalanan, sampailah ke sekolah. Kawan-kawan sekampung ramai yang sekolah pagi. Mereka bersekolah di Sekolah Kebangsaan Kota, satu sesi - pagi sahaja. Jadi, saya akan jalan kaki sorang-sorang sehinggalah separuh perjalanan, barulah ada kawan-kawan yang menyertainya, biasanya Zanita dan Wan Hasmah. Begitu jugalah semasa balik dari sekolah. 

Noni yang baru darjah 2, juga sekolah petang, tapi dia naik beca ke sekolah sebab ‘masih kecil' lagi.  Saya yang sudah darjah 4 ketika itu, terpaksa berjalan kaki kerana Pok Mat beca roda tiga tidak terima budak sekolah yang sudah besar....

1972 - perkara penting yang akan saya atau kami ingat sampai bila-bila ialah perubahan Sistem Ejaan bahasa Melayu.


 
Sistem Ejaan Baru telah dirasmikan pada 16 Ogos 1972. Ini bermakna sudah hampir 37 tahun ejaan baru dilaksana dan digunakan. Sistem Ejaan Rumi yang dilaksanakan pada tahun 1972 itu adalah hasil kesepakatan Majlis Bahasa Indonesia-Malaysia, bagi pihak kerajaan Malaysia dan pemerintah Indonesia. Badan yang ditugaskan menyelaraskan ejaan tersebut ialah Jawatankuasa Tetap Bahasa Malaysia yang dilantik oleh Menteri Pelajaran, dan Jawatankuasa ini diletakkan di bawah Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ini bermakna semasa kami di Std 4, merupakan era peralihan dalam mempelajari sistem ejaan - dari sistem lama kepada sistem baru. Rasanya, tidaklah mengambil masa yang lama untuk menguasainya.


Perubahan dan penyusunan semula ini telah dapat membantu pengguna Bahasa Melayu mengeja atau menulis kata-kata dengan ejaan yang betul dan tepat. Apa yang jelas ialah pelaksaanaan sistem ejaan baru itu telah banyak membantu mempertingkatkan lagi martabat bahasa Melayu itu sendiri.

Satu perkara yang menarik dalam sistem ejaan baru bahasa Melayu ini ialah perubahan dari Sistem Ejaan Rumi Za’aba, atau ejaan lama kepada bentuk ejaan baru (1972). Walaupun begitu perubahan sistem ejaan ini tidaklah banyak atau jauh berbeza, kecuali beberapa perubahan dan penyelarasan yang telah dibuat.

Salah satu perubahannya ialah huruf gabungan yang digunakan dalam sistem ejaan Rumi Za’ba, iaitu ch, dh, dz, sh, dan th telah diubah menjadi "c, d, z, sy, dan s".

Contoh: chinchin = cincin / dharab = darab / dzalim = zalim / sharat = syarat / mithal = misal / ranchangan = rancangan
contoh lain : ayer = air



Selain itu, angka 2 untuk kata ganda, tanda (- ) untuk kata sendi telah digugurkan.  Tanda (-) kekal untuk kata ganda.

Tapi yang peliknya, murid-murid sekarang suka sangat guna angka 2 untuk kata ganda ...


"Bahasa Jiwa Bangsa", jumpa lagi .



VCD Motivasi Haji




Sudah dijangka, pagi ini aku akan menerima kiriman pos dari Segamat. Habis kelas tengah hari tadi Cik Fuziellah datang ke mejaku dan menghulurkan satu bungkusan kepada aku. Tengok pada sampul, dah boleh agak dah... Bungkusan berisi VCD Motivasi Haji yang aku pesan melalui e-mail daripada Prof. Muhd Kamil Ibrahim beberapa hari lepas. Dapat harga istimewa dan siap ada tandatangan lagi....

Aku terus bagi satu copy kepada Zie. Dulu aku dah bagi 2 buah buku tulisan Prof Kamil (THMSI & TDMHE) kepada dia. Rezeki Zie... Semoga dapat memberi manfaat kepadanya.

Sebelum ni aku telah baca THMSI & TDMHE berkali-kali, tanpa rasa jemu, dan setiap kali membaca terasa sayu, dan diri terasa serba kekurangan dan sangat kerdil.... Sebelum ini aku juga tidak akan melepaskan peluang menonton Astro Oasis Ikhtibar Dari Tanah Suci - kisah yang sama walaupun diulang tayang (sejak mula musim baru, siri 1 sudah tak diulang lagi...) .


Balik sekolah, rehat sekejab, aku terus 'buka' VCD ni. Walaupun aku dah tahu 'sinopsis dan plotnya' adalah sama, namun kesan visual VCD ini meninggalkan impak yang berganda hebatnya. Sebak, terharu, hiba bercampur baur. Air mata mengalir tanpa sedar.

Itulah manifestasi kebesaran Ilahi kepada hambanya yang sentiasa berserah dan merintih memohon agar diberi keistimewaan. Walaupun aku belum berkesempatan mendengar ceramah motivasi Prof Kamil secara live, sekurang-kurangnya VCD ini dapat mengisi ruang-ruang kosong yang masih tersisa dalam diri....


Syukur alhamdulillah. Allah telah memberi ilham kepada Prof untuk berdakwah dengan caranya yang tersendiri. Terima kasih Prof.


Foto : Cover VCD Motivasi Haji

Sunday, April 19, 2009

15 hari 13 malam


Pada awalnya tarikh bertolak dari KLIA ialah pada 30 Mei dan tiba di KLIA pada 12 Jun. Ini bermakna aku terpaksa mengambil CRK satu hari pada 29 Mei. Baru sekejab tadi, ustaz sms memaklumkan bahawa rombongan kami akan berangkat pada 31 Mei dan tiba di KLIA pada 14 Jun. Ini bermakna tempoh 'perjalanan' kami ialah selama 15 hari 13 malam.

Aku rasa bersyukur sangat. Allah Maha Berkuasa menyusun semua ini. DIA mendengar permintaan hamba-NYA yang lemah ini agar perjalanan kami dipermudahkan.

31 Mei jatuh pada hari Ahad. Ini bermakna aku tak perlu ambil cuti pada hari Jumaat. Abe juga boleh bersama-sama mengiringi keberangkatan kami tanpa perlu minta pelepasan daripada pihak kolej.

Abe, Kali ni Mak dan Ayah pergi bersama Emi dan Adik, walaupun rancangan awal adalah untuk membawa Abe terlebih dahulu. Semua ini ketentuan Ilahi. Kita hanya merancang, DIAlah yang menentukannya... Insyaallah, bila ada rezeki dan kebetulan Abe cuti, kita akan pergi bertiga pula. Mak, Ayah & Abe. Doakan agar Allah s.w.t memberi kelapangan kepada kita semua. Jangan lupa berdoa...

Foto : Abe, Emi & Adik

SEKOLAH ANEKA


1967 – 1968. Masa tu aku belum lagi bersekolah. Baru umur 5 atau 6 tahun. 2 orang sepupu perempuan – Kak Yah dan Kak Sah, sudah masuk sekolah menengah. Kak Yah 10 tahun lebih tua daripadaku, manakala Kak Sah pula, 8 tahun lebih tua daripadaku. Walaupun jarak umur agak jauh, hubungan kami sangat rapat kerana tak ada sepupu perempuan lain lagi yang tinggal berdekatan. Aku, Kak Ros dan Noni seperti 'adik kandung' kepada Kak Yah dan Kak Sah. Lagipun 2 adik Kak Yah dan Kak Sah adalah lelaki (Abe Yie & Abe Die). Haniah masih baby lagi masa tu (Kini, Dr. Haniah - Pengarah Hospital Besut)

Aku selalu dengar Kak Yah dan Kak Sah sebut sekolah aneka. Aku tertanya-tanya apa itu sekolah aneka. Rasa teruja untuk ke sekolah aneka, walaupun tak tahu apa sebenarnya sekolah aneka ni. Terlintas difikiranku - mungkin ni sekolah untuk 'kanak-kanak besar'...Kalau dijelaskan pun, apalah sangat yang mampu difahami oleh kanak-kanak seusia aku pada masa tu...

Apabila aku masuk darjah satu pada tahun 1969, yang aku faham atau nampak sekolah aneka ni, bangunannya 2 tingkat, ada tangga tinggi. Besar. Hebat. Murid-murid perempuannya pakai baju sekolah (pinafore) warna biru muda. Pelajar lelaki pula pakai seluar pendek warna putih. Tak pakai beg sekolah, tetapi kepit fail sahaja bila ke sekolah. Bermulalah dunia fantasiku : "...suatu hari bila aku dah masuk sekolah aneka, tak perlu lagi bawa beg warna coklat ni (... berbentuk 4 segi - macam beg baju - ada kunci) seronoknya..."

Masa tu, sekolah aneka yang dekat dengan aku ialah Sekolah Menengah Kota, bersebelahan dengan SRJK (I) Kota, tempat aku belajar (sekolah aku - bangunan batu satu tingkat sahaja). Kak Sah bersekolah di 'sekolah aneka' SM Kota kerana dia belajar dalam aliran Inggeris, manakala Kak Yah yang mengikuti aliran Melayu bersekolah di SM Mulung.

Aku tak pasti bila...istilah sekolah aneka ni hilang begitu sahaja daripada ingatanku beberapa tahun selepas itu....

Bila aku dah belajar di peringkat yang lebih tinggi, hasil daripada pembacaan luas, barulah aku tahu bahawa sekolah aneka rupanya satu Sistem Aneka Jurusan di sekolah menengah rendah (SMR) sebagaimana yang terdapat dalam Penyata Rahman Talib.

Berikut sedikit info tentang SISTEM SEKOLAH ANEKA JURUSAN :

Sistem ini mula diperkenalkan pada 1 Januari 1965.

Menerusi sistem ini, murid-murid di SMR akan mengikuti pelajaran Aneka Jurusan, iaitu pelajaran am dan pelajaran persediaan pekerjaan dengan tujuan menolong diri mereka untuk mengetahui apakah bakat dan kecenderungan, dan jenis pelajaran (aliran akademik atau lain-lain) yang baik sekali untuk kebolehan masing-masing.

Pelajaran am termasuklah mata pelajaran wajib dan mata pelajaran asas seperti Bahasa Kebangsaan, bahasa Inggeris, Ilmu Hisab dan Sains Am. Pelajaran Persediaan Pekerjaan pula termasuklah mata pelajaran Sains Pertanian, Sains Rumahtangga, Ilmu Perusahaan, Ilmu Perniagaan Am, dan lain-lain lagi.

Menurut sistem ini, pada akhir tahun ke-9, murid-murid itu akan mengambil peperiksaan SRP / LCE. Berdasarkan keputusan peperiksaan itu, mereka akan dipilih untuk masuk sama ada pelajaran Menengah Atas Aneka Jurusan dalam aliran akademik, teknik, pertanian, perdagangan atau pertukangan dan sekolah-sekolah pekerjaan, yang sesuai.

Apabila mereka tamat pelajaran menengah itu, kebanyakan murid itu tentulah telah menerima latihan cukup untuk mencari kehidupan mereka dan tentu berumur 17 atau 18 tahun, iaitu umur yang sesuai untuk mencari pekerjaan sama ada dalam perdagangan, perusahaan atau pertanian, atau bekerja sendiri, mengikut kesukaan masing-masing.

Sementara mereka yang berbakat untuk belajar dalam aliran akademik pula akan meneruskan pelajaran mereka ke maktab-maktab dan lain-lain yayasan.

Secara ringkasnya, sistem aneka jurusan ni bertujuan :

a) memberi pelajaran asas dan am selama 9 tahun kepada setiap murid hingga berumur 15 tahun lebih.

b) Mengadakan peluang belajar yang sama bagi setiap orang murid supaya mereka boleh menerima pelajaran dan latihan yang sesuai dengan bakat dan kebolehannya; dan

c) Menjamin cukup tenaga orang ramai.

Elok juga kalau sistem ni dilaksanakan untuk murid-muridku di Kelas 3K2 dan 3K4....

Maju Bangsa Maju Negara... jumpa lagi.

Foto : Kenangan di rumah Dr. Haniah

Tok Guru Quran

Bermula dengan - alif - ba - ta - sehingga khatam, kami bertiga (Aku, Kak Ros dan Noni) mengaji Quran dengan beberapa orang Tok Guru.

Sebelum masuk sekolah rendah sehingga darjah 2, kami mengaji Quran dengan Tok Che’ (moyang lelaki sebelah Mama). Daripada apa yang diceritakan oleh Pok Weil, Tok Che' terkenal sebagai Tok Guru mengaji yang garang. Tetapi, seingat aku, tak pernah pula kami kena rotan. Mungkin, peringkat cicit ni, keadaan agak lain sikit.

Setelah Tok Che’ kembali ke rahmatullah pada tahun 1970, kami mengaji pula dengan Che’ Yusof ( Atok sebelah Mama). Kemudian sambung mengaji dengan isteri Tok Wan Dollah (lupa pula namanya…) sehingga habis muqadam atau ‘surah kecil’. Malam-malam, bertemankan lampu suluh, kami bertiga akan berjalan kaki ke rumah Tok Wan Dollah yang selang beberapa buah rumah daripada rumah kami.

Bila dah naik ‘surah besar’ atau Quran, kami adik-beradik mengaji di Madrasah Tok Nik Wil. Kami mula mengaji di situ mulai tahun 1972. Disebabkan saya bersekolah sebelah petang, jadi saya mengaji Quran pada sebelah pagi. Saya pergi berjalan kaki dengan Noni. Kak Ros masa tu sekolah pagi, jadi dia mengaji sebelah petang. Waktu cuti sekolah, kami akan pergi sama-sama pada sebelah petang.

Setiap kali habis Quran, Mama akan buat pulut kuning. Kami akan bawa pulut tu ke madrasah untuk diberi kepada Tok Guru dan sebahagiannya dibahagi-bahagikan kepada rakan-rakan sepengajian. Rakan-rakan yang lain pun akan berbuat perkara yang sama mengikut kemampuan masing-masing.

Sebelum melangkah ke Form 2, saya khatam Quran sebanyak 3 kali (sambil tunggu Kak Ros dan Noni khatam). Kata Mama, jika dah masuk Form 3, sibuk pula dengan kelas untuk menghadapi pep. LCE, tak ada masa nak pergi ngaji di madrasah. Walaupun 3 kali khatam, tetapi masa tu saya belum betul-betul mahir aspek tajwidnya.

Berbeza dengan sekarang, ada kaedah tertentu untuk mempelajari hukum-hukum tajwid. Kini, kanak-kanak telah diberi pendedahan tentang tajwid seawal sekolah tadika atau setidak-tidaknya semasa di sekolah rendah lagi. Beruntungnya mereka...

Cerita pasal anak-anak yang lebih awal belajar tajwid ni, teringat saya semasa anak-anak di sekolah rendah sekitar tahun 1993 - 1994. Abe dan Emi selalu bertanya tentang hukum-hukum tajwid untuk meningkatkan pemahaman. Mak dan Ayah pula tak berapa mahir. Jadi, untuk memberi penjelasan kepada mereka, hubby telah beli buku tajwid dan letak dalam kereta. Setiap hari dalam perjalanan pulang dari pejabat di Shah Alam ke Ampang, masa kereta ‘berehat’ dalam kesesakan jalan raya, dia akan mentelaah hukum-hukum tajwid itu. Nanti malam, mudah nak terangkan kepada anak-anak apabila mereka bertanya. Sejak itu, kami pun mulalah belajar sedikit demi sedikit...

Terasa diri terlalu kerdil apabila mengingatkan banyak lagi yang perlu digali untuk mengenal dan memahami 'permata' yang amat bernilai ini....

Friday, April 17, 2009

Felda Cempaka @ Jengka 2



Felda Jengka diberi nama berdasarkan bunga. Daripada 25 Felda Jengka, 21 buah penempatannya menggunakan nama bunga, iaitu : Anggerik (J1), Cempaka (J2), Dahlia (J3), Kemboja (J4), Kekwa (J5), Keembong (J6), Kenanga (J7), Kesidang (J8), Kesumba (J9), Mawar (J10), Melati (J11), Melor (J12), Puteri Malu (J13), Raya (J14), Semarak (J15), Sena (J16), Seri Pagi (J17), Seroja (J18), Siantan (J19), Tanjung (J20), dan Teratai (J21).

Felda Cempaka sangat dekat di hati. Selama 4 tahun mencurah bakti di penempatan Felda Cempaka, banyak meninggalkan kenangan. SMK (LKTP) Jengka 2 memberi banyak pengalaman baru yang belum pernah dilalui sebelum ini.

Pertama kali menjejak kaki di sekolah ini, seolah-olah suatu kejutan. Untuk pertama kalinya selepas 15 tahun berkhidmat, saya ditempatkan mengajar pada sebelah petang. Mengajar murid Ting. 1 dan 2. Seronok juga. Untuk seketika saya tidak dibebani dengan tugas peperiksaan awam, tapi saya perlu cari pendekatan baru untuk menangani 'budak-budak kecil' ni.

Untuk sebulan pertama, agak susah juga menyesuaikan diri. Perangai murid-murid T1 masih lagi seperti murid-murid sekolah rendah... suka mengadu-domba dan duduk mengeliling guru bila Cikgu sedang memeriksa kerja mereka. Kena sentiasa tahan nafas. Mula-mula tu rasa rimas juga, tetapi lama kelamaan, seronok pula... dunia mereka.

Satu lagi, saat yang paling tidak dapat dilupakan ialah masuk ke kelas selepas rehat, terutama pada pertengahan minggu. Baju yang mereka pakai sudah beberapa hari tak bertukar. Masa rehat, mereka berkejar-kejaran, berlari dan sebagainya. Peluh yang membasahi baju mereka mengeluarkan aroma yang menusuk hidung. Biasanya, semasa murid-murid keluar rehat, saya sudah ada di dalam kelas mereka. Sebelum mereka masuk, saya telah standby dengan perfume/ cologne dalam botol kecil dan diletakkan pada hidung untuk menepis aroma yang tajam itu. Selepas beberapa bulan, perkara ni dah jadi lali, tak kisah lagi dah...

Menjelang hujung bulan, mereka akan tanya, "Cikgu tak pergi bandar ke?" Saya rasa pelik juga dengan soalan tu. Rupa-rupanya, bila hujung bulan, setelah dapat gaji, mereka akan dibawa oleh ibu bapa mereka ke bandar Jengka (15 minit perjalanan dengan kereta), paling tidak mereka akan pergi ke Pasar Malam pada hari Sabtu. Atau ke Pasar raya Mat Sapak, satu-satunya pasar raya di BP Jengka pada masa itu yang menjual pelbagai keperluan (sekarang pasar raya tu sudah tak ada lagi).

Oh, alangkah naifnya mereka.

Dulu, SMKJ2 merupakan antara sekolah yang terkenal di daerah Jengka. Ia merupakan sekolah menengah pertama di Jengka. Sebuah sekolah yang lengkap dengan pelbagai prasarana dan mempunyai asrama bagi menempatkan murid-murid yang datang dari Felda Jengka yang lain. Banyak sejarah telah dicipta yang menjadi kebangggaan penduduk Felda Cempaka.

Semoga J2 terus berkembang wangi, seharum bunga cempaka.

Jumpa lagi...

Oh Jengka


Bandar Pusat Jengka @ Bandar Jengka dan kini dikenali sebagai Bandar Tun Razak adalah sebuah bandar utama di Pahang. Bandar Pusat Jengka menjadi pusat kepada Segitiga Jengka atau dikenali sebagai FELDA Jengka. Segitiga Jengka ialah sebuah gugusan terbesar FELDA di Malaysia, satu daripada projek kerajaan Malaysia ke atas penduduk Malaysia.

Jengka dibuka secara rasmi pada 1967. Nama Jengka diambil daripada nama sebatang sungai iaitu Sungai Jengka. Sungai ini pula mendapat nama daripada satu kisah seorang wanita bernama Yang Jangka yang mati lemas di sungai ini.

Dalam tempoh tiga dekad (1967-1997), Jengka ditadbir oleh Lembaga Kemajuan Wilayah Jengka (LKWJ). Setelah LKWJ dibubarkan pada 1997, Pentadbiran Jengka telah diserahkan kepada Majlis Daerah Maran (MDM) dan Warisan Jengka hingga ke hari ini.

Jengka ditubuhkan melalaui satu projek iaitu Segitiga Jengka oleh Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (FELDA). Nama Segitiga Jengka digunakan dengan mengambilkira lokasi Jengka yang terletak di antara tiga daerah iaitu Temerloh, Maran dan Jerantut.

Semasa menduduki LCE, Segi Tiga Jengka ni hanya'ditemui' dalam buku teks Geografi. Masa belajar di Universiti, (1982-1985)bas ekspres akan lalu ikut KT - Kuantan - Temerloh - KL. Masa tu belum ada laluan KB - Gua Musang. Bila sampai di persimpangan Kg Awah atau Simpang Jengka, dalam hati berkata, di sini rupanya Jengka... jauhnya....

Foto : Tun Razak yang digelar 'Bapa Pembangunan' melawat kawasan penempatan FELDA pada awal penubuhannya.

Thursday, April 16, 2009

bunga raya

























Bunga raya, juga dikenali sebagai bunga sepatu dan kembang sepatu(Hibiscus rosasinensis) ialah sejenis tumbuhan berbunga sepanjang tahun dalam genus Hibiscus yang sering ditanam sebagai pokok hiasan.

Bunga raya ialah bunga kebangsaan Malaysia. Selepas mencapai kemerdekaan, Kementerian Pertanian telah diarah untuk mencadangkan bunga yang sesuai untuk dipilih sebagai bunga kebangsaan. Pada akhir pada tahun 1958, Kementerian Pertanian telah mencadangkan tujuh jenis bunga untuk dipilih sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu, iaitu Bunga Kenanga, Bunga Raya, Bunga Melur, Bunga Teratai, Bunga Mawar, Bunga Cempaka dan Bunga Tanjung. Selepas perbincangan pada 28 Julai 1960, Bunga Raya telah diisytiharkan sebagai Bunga Kebangsaan Persekutuan Tanah Melayu. Apabila Tanah Melayu bergabung dengan Singapura, Sabah dan Sarawak untuk menubuhkan Malaysia, Bunga Raya terus diguna sebagai Bunga Kebangsaan.

Bunga ini ditanam secara meluas sebagai hiasan di seluruh kawasan tropika dan separa tropika. Bunganya besar, merah, keras, tetapi tidak berbau. Pelbagai kultivar, varieti, dan hibrid telah dihasilkan, dengan warna bunga pelbagai dari putih kepada kuning dan kuning bata dan merah jambu lembut, dengan kelopak set tunggal dan berganda.

Masa kecil-kecil dulu, banyak juga Mama tanam pokok bunga raya di halaman rumah. Pelbagai warna dan ada yang kelopaknya berjurai-jurai (betul ke istilah ni). Tapi masa tu kita orang tak kisah sangat, tak tahu nak menghargainya.

Hari Sabtu lepas, semasa Projek Gotong-Royong Perdana yang diadakan di SMKTP, ahli Persatuan Sejarah telah menanam 2 pohon pokok bunga raya di Taman Mini Sejarah. Tak tahu pula spesis yang macam mana. Tak kisahlah.

Tuesday, April 14, 2009

Desa Jaya Jengka



1 Februari 2000. Hubby melapor diri di pejabat baru di Bandar Pusat Jengka (Kini dikenali sebagai Bandar Tun Razak...). Hari tu merupakan hari cuti umum di W.Persekutuan, jadi dapatlah kami sama-sama ke Jengka. Kami pergi bersama anak-anak dan adik ipar. Dia yang drive. Rasa jauh sangat... tertunggu-tunggu bilalah nak sampai. Nampak kehijauan pokok kelapa sawit dan pokok getah yang ditanam di kawasan yang berbukit serta beralun.

Untuk sementara hubby menginap di Mercu View Resort. Rumah yang disediakan oleh majikan belum lagi dikosongkan. Rumah yang akan kami diami nanti letaknya di no. 54, Jalan Kesedar, Taman Desa Jaya, BP Jengka. Rumah berkembar satu tingkat dengan 3 bilik.

Kami tak bawa banyak barang kerana keperluan asas sudah disediakan. Kebanyakannya ditinggalkan di rumah kami di Ampang.

Hampir satu bulan setengah aku dan anak-anak akan ke Jengka dengan Metrobus. Lepas balik dari sekolah pada hari Jumaat, aku bersama 3 orang anak akan terus ke Stesen bas Jalan Pekeliling untuk menaiki bas ke Jengka. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam kerana pada masa tu lebuh raya MTD belum ada lagi. Pagi Ahad, kami akan balik ke KL bersama hubby. Sebelum subuh hari Isnin, hubby akan drive semula ke Jengka. Keadaan ini berterusan sehinggalah aku mendapat surat pertukaran pada pertengahan Mac 2000.

Foto : 1) Hari-hari terakhir Adik bersekolah di SK Ampang; Abe & Emi di SMK Datuk Ahmad Razali, Ampang. 2) Papa di depan rumah di Desa Jaya, Jengka

Friday, April 3, 2009

Ustazah

Subjek agama Islam diajar oleh ustazah yang sama dari Std One hingga Std Six. Ustazah Zainun, orang Kampung Laut, kawan Mama semasa mereka sama-sama belajar di Sek. Naim Lilbanat, KB pada tahun-tahun 1950-an.

Masa tu belajar agama guna tulisan Jawi, tapi bila naik Form 1 (1975), guna rumi hinggalah Form 5. Lama-lama kemahiran menulis jawi semakin merosot. Rasa rugi sangat, tapi nak buat macam mana, dasar kementerian pelajaran masa tu...(Beberapa tahun kemudian, barulah tulisan jawi dikembalikan) Aspek yang diajar sama seperti sekarang, iaitu Tauhid, Feqah dan Sejarah Islam.

Mula-mula belajar baca Alif - Ba - Ta, kemudian belajar menulis jawi. Ulang setiap huruf dalam satu muka surat. Huruf di barisan atas buku latihan, Ustazah yang tulis dulu. Kemudian, kami ulang, penuh satu muka surat. Kalau tulis dengan kemas dan bersih, dapat bintang. Ada satu bintang, ada dua bintang. Yang paling baik dapat tiga bintang. Bila dapat bintang, rasa seronok sangat.

Selalunya Ust. Zainun akan bercerita tentang kisah-kisah Rasullullah s.a.w. Cerita yang disampaikan dengan bersahaja tapi sungguh berkesan. Kami akan duduk bersila mengelilingi ustazah yang duduk di atas kerusi. Nama-nama seperti Aminah, Halimatusaadiah, Maisarah, Siti Khadijah telah tertanam dalam minda kami sejak kanak-kanak lagi.

Kami juga diajar doa-doa dalam sembahyang. Kami perlu menghafal doa-doa tersebut. Setiap murid disuruh baca dengan kuat dalam kelas secara bergilir-gilir. Kalau tak hafal, alamatnya kena dendalah. Jadi, sekejab sahaja kami dapat hafal walaupun doa itu panjang.

Saya masih ingat lagi, masa darjah 4, buat amali sembahyang jemaah. Sembahyang Asar. Masa tu sekolah belum ada surau. Kami menyusun meja rapat-rapat dan sembahyang beramai-ramai di atas meja tu. (Dulu meja kayu sangat kukuh, bukan seperti hari ni, meja diperbuat daripada kayu yang dimampatkan dan guna skru, mudah goyang / rosak. Yang terkini, meja pelajar dibuat daripada plastik)

Dulu tidak banyak kelas TADIKA. Kalau adapun, bukannya berasaskan pendidikan agama Islam. Kami tiga beradik yang atas ni tak masuk TADIKA pun. Di rumah, kami hanya diajar mengaji Quran. Amalan lain, kami ikut aje apa yang dilakukan oleh mereka yang lebih dewasa. Jadi, kami mendapat pendidikan agama secara formal setelah mula bersekolah.

Terima kasih Ustazah, kerana membekalkan ilmu agama yang menjadi asas kukuh untuk saya memulakan perjalanan yang panjang ini....

Tambah Usia Lagi





Selamat Hari Lahir.

Ucapan ikhlas daripada seorang kakak kepada adik pertamanya : NORBANILAWATEY JUSOH.

Bertambah satu tahun usia.

Saudara-mara, Kawan-kawannya di kampung & masa bersekolah rendah guna panggilan Noni. Kini, nama tu dah jarang digunakan.

Adik-adik yang lain panggil Kak Nor. Dalam kalangan anak-anak buah pula lebih mesra dengan Cik Nor. Aku dan Kak Ros panggil dia dengan nama singkat 'Ni' sahaja. Dia berbahasa 'Nor' dengan kaum keluarga terdekat.

Masa zaman kanak-kanak kami sangat rapat kerana beza umur 2 tahun sahaja. Kami berdualah yang sering mengikut nenek bertandang / bermalam ke rumah saudara-mara. Masa dia darjah 1, akulah yang selalu ikat rambutnya yang panjang dan tebal itu sebelum pergi ke sekolah. Mama sibuk menyiapkan sarapan pagi.

Aku juga pernah ajar Noni tunggang basikal, walaupun aku sendiri belum pandai.... Kami berdua juga sering ikut Che Abe pergi menangguk ikan/ udang di tali air.

Zaman kanak-kanak banyak masa dihabiskan bersama.

Ni, Semoga awak lebih tabah menghadapi ujian hidup dan sentiasa muhasabah diri; dimurahkan rezeki dan diberkati Allah s.w.t. Bersyukurlah dengan apa yang telah dikurniakan...

Daripada KAK LA sekeluarga.

Foto : 1) Noni atas riba Papa (1965), 2) Noni (1981), 3) Noni (1996) 4) Noni & Family (2008)

Thursday, April 2, 2009

PERIKATAN



Tadi bincang tajuk Kerjasama Antara Kaum Ke arah Kemerdekaan dengan murid-murid.

Salah satu langkahnya ialah penubuhan PARTI PERIKATAN. Langkah-langkah lain ialah Sistem Ahli; dan kelonggaran syarat kewarganegaraan.

Parti Perikatan merupakan gabungan UMNO - MCA - MIC. Guna logo Kapal Layar - warna biru laut. Saya masih ingat lagi ada gambar logo Parti Perikatan di dinding rumah kami. Papa yang tampalkan. Agaknya nilah cara generasi terdahulu menunjukkan semangat patriotik menjelang PRU tahun 1969.

Lihat foto. Ada logo di dinding, tapi tak berapa jelas...

Wednesday, April 1, 2009

Art & Craft 1

Antara subject yang diminati semasa di sekolah rendah ialah Art & Craft.

Masa tu kami banyak guna crayon. Ada yang jenis lembut dan ada jenis yang agak keras. Yang jenis lembut lebih mudah digunakan dan warnanya lebih terang.



Untuk seni cetakan, kami guna water colour, dalam bentuk powder/ debu. Ambil beberapa jenis warna asas dan masukkan ke dalam palette yang besar. Guna brush yang besar juga. Campur dengan air. Semua ni disediakan dalam setiap classrom.

Water colour dalam tiub kecil tu mula digunakan setelah masuk sekolah menengah. Sekali-sekala bila pergi ke rumah Mak Abe, curi-curi guna water colour Kak Yah atau Kak Sah (mereka ni dah di sekolah menengah pada masa tu). Habislah dipicit bekas colour tu. Kadang-kadang letak warna merah pada kuku jari, buat inai...

Antara jenis seni yang diajar oleh Cikgu Habsah (Class Teacher One Blue) ialah seni cetakan @ mengecap corak menggunakan pelepah batang pisang yang dipotong, atau guna ubi kentang yang 'diukir' corak tertentu. Macam-macam corak yang dihasilkan. Sudah tentu Mamalah yang sediakan semua ni pada sebelah petang/ malam untuk dibawa ke sekolah keesokan paginya. 



 


Ada juga kawan-kawan yang tak bawa, terutama lelaki, mulalah melilau ke sana ke mari untuk minta simpati. Yang paling seronok apabila hasil kerja kita dipamerkan di papan kenyataan kelas. Rasa macam tak percaya... tapi bangga...





Jumpa lagi dengan kerja craft yang lain pula...