CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, April 17, 2010

JALAN MENUJU KEJAYAAN

"Tiada jalan pintas untuk menggapai kejayaan..."

Inilah ungkapan yang sering saya ingatkan kepada anak-anak didikku… sebahagian besar daripada mereka sudah mencipta kejayaan gemilangan untuk diri dan keluarga. Harap-harap mereka gemilang dunia dan akhirat.

Dalam dunia yang serba serbi ‘segera’ sekarang ini, ramai juga di antara kita yang ingin mencapai kejayaan segera dengan jalan yang mudah tanpa melalui proses-proses yang melelahkan. Kejayaan segera tidak begitu meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri.

Kejayaan yang dicapai sebenarnya bukanlah suatu kebetulan. Hidup kita juga bukanlah suatu permainan silap mata ala-ala David Copperfield, malah masa depan yang cemerlang adalah milik mereka yang mempersiapkan diri untuknya. Kita harus melakukan sesuatu untuk menggapai kejayaan tersebut.

Untuk menggapai kejayaan, kita harus menjalani proses tingkat demi tingkat, umpama mendaki anak tangga. Namun begitu, ramai di antara kita yang tidak sabar menjalani proses tersebut. Kejayaan menuntut banyak pengorbanan. Kadang-kadang kita terpaksa menghabiskan wang ringgit, masa dan tenaga. Kita harus bersedia untuk itu. Kita harus bersedia untuk mengeluarkan keringat malah kita juga harus bersedia untuk menggugurkan airmata.

Jika kita bersedia untuk melakukan sesuatu yang orang lain tidak ingin lakukan, tentu kita akan memperolehi apa yang tidak diperolehi oleh orang lain. Orang-orang yang berjaya bukanlah orang yang luar biasa, mereka hanyalah orang-orang yang mahu melakukan sesuatu (sementara orang lain menolaknya) dan mendapat kejayaan yang luar biasa.

0 comments: