CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, December 5, 2010

Erti Kebahagiaan


Kadang-kadang kita tidak tahu apa yang kita cari dalam hidup. Walaupun mungkin usia sudah menjangkau setengah abad, tapi jiwa masih dalam pencarian. Apakah yang kita cari...?

Sukar untuk kita menilai erti kebahagiaan buat diri seseorang. Mungkin ada yang mengukur kebahagiaan dari segi material, dan ada juga yang melihatnya daripada aspek lain. Kadang-kala kita perlu reda, menerima sesuatu seadanya tanpa meminta lebih barulah rasa bahagia itu datang. Yang penting, hati mesti sentiasa dekat dengan Tuhan, barulah jiwa kita akan tenang dan tenteram. Kita juga akan rasa lebih berlapang dada dalam menerima sesuatu keadaan; tidak akan mengharapkan sesuatu yang menjangkaui kemampuan diri.

Jangan juga cuba mengukur kebahagiaan anda dengan kebahagiaan orang lain! Setiap orang ada sebab berbeza-beza yang membuatkan mereka bahagia. Oleh itu jangan sekali-kali menganggap anda akan bahagia jika jadi seperti mereka. Mungkin andainya benar terjadi, anda seperti mereka, tidak mustahil anda tetap tidak bahagia!

Kita akan sentiasa berasa bahagia jika kita... *** tidak menyimpan dendam *** tidak hidup dengan masa lalu *** sentiasa bersyukur

Semoga kita semua berbahagia dengan cara kita....

0 comments: