CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, June 5, 2014

BERTAMU DAN BERTEMU DI CHENDERING....


Rindu seorang Adik kepada Abangnya, dan begitulah sebaliknya... Abang sentiasa menyembunyikan kerinduan terhadap Adiknya.  Sesekali apabila bercerita tentang adiknya, pasti suara tersekat di kerongkong dan matanya berkaca-kaca walaupun bibir tersenyum....


Papa dan Ayah Chik, putera kepada MEMBUNGA BT. ISMAIL... seibu berlainan ayah.  Sungguhpun begitu, hubungan mereka sangat akrab kerana dilahirkan di tempat yang sama; walaupun sekali-sekala ada badai yang melanda...  Itu dulu... lama dulu.  Semuanya sudah menjadi kenangan dan tinggal sejarah.  Air, walau dicencang bagaimana sekalipun tidak akan putus.  Carik-carik bulu ayam, akhirnya bercantum juga.

Sedikit ujian yang melanda mereka mengeratkan hubungan dan menebalkan kerinduan....

Rindu pada usia begini menjadikan hati mudah rapuh.

Itulah Ayahanda JUSOH B. DAUD dan Ayahcik ZAKARIA B. MAT JUNUH.

Kesempatan bercuti di kampung yang agak lama baru-baru ini memungkinkan kami membawa Papa ke Taman Desa MPKT Chendering untuk bertemu adindanya sehari selepas majlis kenduri kahwin anak sulung Kakanda Roslena.  Pada pagi 1 JUN 2014 (Ahad) yang permai, kami berkonvoi 3 buah kereta menuju ke destinasi dengan penuh riang.


Menjelang matahari tegak di atas kepala, kami tiba di rumah Ayahchik.  Kami disambut dengan penuh mesra....


Akhirnya, rindu yang sarat yang sudah lama dikendong, akhirnya terburai jua bersama-sama linangan air bening membasahi pipi Papa dan Ayahchik. 


Alhamdulillah, syukur kepada Ilahi kerana memberi kesempatan kepada dua beradik ini bertemu.... 
 
Seperti biasa, Papa dan Ayahcik akan bercerita tentang adik-beradiknya yang lain yang masih ada dan menetap di negara jiran, Thailand.... Berbari tentang leluhur yang sudah berdekad-dekad meninggalkan kami semua, Che Wer Pok Weil.... Datuk Papa dan Ayahcik sebelah ibu. Semua ini pasti mengundang nostalgia akan kisah lampau yang telah jauh ditinggalkan.


Pada kunjungan ini juga buat pertama kalinya kami membawa Hannan dan Falisha bersama Mami dan Abahnya ke sini....termasuk Kakak Melisa Kamelia sekeluarga.


mereka adalah dua pupu


Terima kasih Ayahcik, Mamacik, Zula dan Rina yang menerima kunjungan kami dengan mesra dan menyediakan juadah istimewa buat kami.




Kita pun tidak pasti, adakah mereka masih punya kesempatan untuk duduk bersembang panjang berbari pelbagai kisah seperti itu lagi....


Hanya DIA Yang Maha Berkuasa Menentukan....





2 comments:

Zula Zack said...

As salam. Thx for the write up Kak La. Really superb.

hanila said...

Terima kasih, La. KLa gembira dan rasa bersyukur kerana dapat bawa Papa jumpa Ayah....kdg2 rasa bimbang takut mereka tak sempat bertemu....