CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, May 19, 2012

Bertemu sahabat lama di Bumi Kenyalang...

Hari kedua di Bumi Kenyalang....

Dalam perjalanan pulang dari Top Spot Food Court, saya telah menerima mesej melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada seorang sahabat lama.  Seorang sahabat yang pernah sama-sama menghabiskan usia remaja di Lembah Pantai awal 1980-an.    Ketika SMS itu dihantar, beliau sudah berada di kawasan penginapan kami.  Ketika itu saya masih di pusat bandar Kuching, dalam perjalanan balik ke inap desa di Herritage Garden.  Kami singgah seketika di sebuah kedai runcit di Satok kerana Abe Him hendak membeli lada hitam.... untuk masak mi sup, katanya.

Kami sampai di tempat penginapan melewati pukul 8 malam.  Beberapa minit kemudian sahabat kami, Sabariah Putit dan suaminya Wan Akil tiba untuk membawa kami ke rumahnya yang tidak jauh dari situ.... 
di kediaman  Sabariah dan Wan Akil... 13 MEI 2012

Tidak pernah terlintas dalam fikiran saya bahawa suatu hari kami dapat bertemu muka dengan Sabariah setelah hampir 30 tahun terpisah.  Bertemu di bumi kelahirannya sendiri, iaitu di Kuching Sarawak.  Kebetulannya pula, Wan Akil merupakan rakan suami saya ketika di Fakulti Sains, UM hampir 3 dekad yang lalu....Kami dibawa ke rumah agamnya di Jalan Merdeka Off Jalan Astana, Petra Jaya. 
bersama Sabariah Dis 1982... hampir 3 dekad yang lalu



Pertemuan ini sarat dengan kisah keluarga, disulami dengan imbauan nostalgia tatkala menjadi warga Lembah Pantai suatu ketika dahulu.   Sambil menikmati juadah istimewa yang disediakan, kami tidak putus-putus melahirkan rasa syukur kerana pada usia melewati setengah abad ini kami masih diberi kesempatan bertemu muka berkongsi cerita.... 

Terima kasih Sab dan Akil kerana dalam kesibukan memenuhi tuntutan tugas, kalian masih sempat  meluangkan masa untuk menjemput dan menghantar kami.... Semoga persahabatan yang sudah sekian lama bertunas kembali mekar dan mewangi di sepanjang jalan pulang.  

Semoga kita akan bertemu lagi pada masa akan datang.... 


0 comments: