CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, August 21, 2010

Amalan berzikir terapi jiwa paling mujarab

Ibadat yang sangat dianjurkan Islam kepada umatnya dalam kehidupan seharian ialah berzikir kepada Allah s.w.t. Jika ditinjau secara halus, zikir adalah amalan paling mudah dan tidak membebankan kita untuk dilaksanakannya berbanding ibadat solat, zakat serta puasa. Amalan berzikir hanya menuntut ingatan penuh tulus kepada Allah. Berzikir tidak menuntut kerahan tenaga atau sumbangan kewangan, sebaliknya hanya menuntut supaya digerakkan lidah, hati dan akal mengingati Allah pada bila-bila masa tanpa mengira tempat...

Zikir memberi kesan yang besar kepada minda kita. Apabila seseorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Apabila disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif. Kumpulan saraf yang aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.

Junjungan Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud:

“Apakah kamu mahu aku ceritakan kepadamu berkenaan amal perbuatanmu yang terbaik dan yang paling bersih dalam pandangan Allah S.W.T., serta orang yang tertinggi darjatnya di antara kamu, yang lebih baik dari bersedekah emas dan perak serta lebih baik dari memerangi musuh-musuh kamu semua dan memotong leher mereka, dan mereka juga memotong lehermu?” Kemudian para sahabat bertanya, “Apakah itu wahai Rasul?” Beliau menjawab: “Zikir kepada Allah S.W.T.” (Hadith Riwayat al-Baihaqi).

Rasulullah s.a.w. telah bersabda lagi yang bermaksud:

“Kiamat tidak akan berlaku selagi masih ada orang yang menyebut perkataan “Allah, Allah.” (Hadith Riwayat Imam Muslim).


Sesungguhnya, amalan berzikir menjadikan jiwa & fikiran kita tenang...

Dengan zikirlah juga Abe sembuh daripada penyakit misteri yang dialaminya suatu ketika dahulu...

1 comments:

hani@debumelukut said...

salam Ros.
Suka baca komen dari ros tapi akak tak dapat letak kat ruang komen sbb akak hanya guna nama pena di blog ni.
please just adress me as Kak Hani/debumelukut.
tq kerana rajin ke blog kak hani.hope to get to know u better.join me at facebook k.