CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, January 13, 2014

Memperingati 12 Rabiulawal Tahun Gajah...


Alhamdulillah, sudah lebih seminggu kita berada di bulan Rabiul Awal, satu bulan yang sangat signifikan dan bersejarah kepada kita… Esok, 12 Rabiulawal 1435 bersamaan 14 JANUARI 2014 merupakan hari cuti umum di seluruh negara sempena sambutan Maulidur Rasul.  

Sesungguhnya, pada 12 Rabiulawal Tahun Gajah telah berlaku peristiwa Aminah binti Wahab memputerakan junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW… yang telah mengubah seluruh peradaban manusia.

Peristiwa ini disambut dan dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Di Malaysia, kita juga meraikan detik-detik bersejarah dan bermakna ini dengan cara kita sendiri dan dimewartakan sebagai cuti umum pada hari tersebut. Kita juga mengisi bulan ini dengan pelbagai aktiviti keagamaan.

Sebenarnya, acara sambutan Maulidur Rasul ini tidak boleh dianggap sebagai satu upacara ibadat khusus, tetapi tujuan kita mengadakannya tidaklah dapat dinafikan mempunyai pengertian yang besar dan penting, kerana dalam upacara memperingati Maulidur Rasul ini kita dapat mengimbas kembali sejarah hidup dan perjuangan Rasulullah s.a.w yang penuh dengan contoh dan teladan sebagaimana yang digambarkan oleh al-Quran dalam surah al-Ahzab ayat 21 yang bermaksud:

"Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada Rasulullah itu contoh ikutan yang baik iaitu mereka yang mengharapkan keredhaan Allah dan balasan baik di hari akhirat kelak serta sering menyebut dan mengingati Allah dengan sebanyak-banyaknya."

Sempena Maulidur Rasul yang bakal tiba esok, saya ingin berkongsi pengetahuan daripada satu artikel yang pernah saya baca,(tetapi lupa sumber asalnya) - artikel yang bertajuk "Rahsia Keistimewaan Di Sebalik Kelahiran Rasulullah SAW" diolah semula untuk santapan jiwa kita semua.

Semoga maklumat yang dikongsikan ini membuatkan kita lebih CINTA dan SAYANG akan RASULULLAH SAW dan berasa lebih hampir kepada Baginda. Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada penyumbang asal artikel ini...

Seperti yang kita semua ketahui, Rasulullah SAW dilahirkan sebelum subuh hari Isnin 12 Rabiulawal tahun Gajah. Setiap perkara atau peristiwa yang dijadikan Allah SWT itu pasti ada hikmahnya. Rasulullah SAW telah terlalu banyak berkorban dan berjuang dalam menegakkan agama Islam yang kita anuti sekarang. Oleh itu, kita harus banyak bersyukur dengan hasil perjuangn Baginda SAW, kerana sehingga hari ini kita masih mampu hidup dalam keadaan aman dan makmur.

PERTAMA :
Rasulullah SAW dilahirkan pada hari ISNIN. Makna Isnin ni bukan hanya kebetulan. Allah SWT tidak akan menjadikan sesuatu itu sesuka hati, bahkan sebesar habuk pun mesti ada yang tersirat. Pada masa Nabi Muhammad SAW dilahirkan, DUA sahaja yang betul-betul kenal akan Tuhan, iaitu Tuhan dan Nabi Muhammad SAW. Allah SWT kenal diri sendiri, selain itu, hanya Rasulullah SAW sahaja yang kenal akan Tuhannya, sebab itulah Rasulullah dilahirkan pada hari Isnin. Oleh sebab itu, sesiapa yang ingin memeluk agama Islam, DUA ini wajib disebut, kalau tidak, maka tak sahlah Islamnya. Ini simboliknya, ini isyarat daripada Allah SWT.


KEDUA :
Rasulullah s.a.w dilahirkan pada Rabiul Awal. Maksud rabi ialah awal musim bunga. Ini perkataan tersirat. Robi itu bunga, akhlak yang agung itu umpama bunga.

KETIGA :
Mengapa 12 Rabiulawal? Angka 12 ini kalau rujuk kepada malam, pukul 12 malam ini ialah kemuncak kegelapan. Maksudnya, waktu Rasulullah SAW dilahirkan, dunia 'gelap' dengan kezaliman dan kesusahan, dengan kerosakan dengan maksiat. Segala perkara negatif berada di tahap puncak

KEEMPAT :
Jika pukul 12 itu dirujuk kepada siang, itupun simbolik juga. Kedatangan Rasulullah SAW membawa cahaya, ertinya membawa rahmat daripada Allah SWT untuk segala alam, bukan sahaja manusia, tetapi juga termasuk binatang, kayu kayan dan alam seluruhnya. Oleh sebab itu, ajaran Rasulullah SAW menyeru manusia agar tidak menyiksa atau mencacatkan bukan sahaja terhadap binatang, bahkan juga terhadap benda-benda yang tak bernyawa. Sebagai contoh, kayu-kayan kalau kita tetak, kita potong, kita akan ditanya oleh Allah SWT kemudian nanti. Seketul batu yang kita ambil akan ditanya oleh Allah SWT tujuan kita mengambil batu tersebut. Itulah yang dikatakan bahawa Rasulullah SAW membawa cahaya sehingga benda-benda yang tidak bernyawa juga mendapat pembelaan dan manusia tidak boleh berbuat sesuka hati.

KELIMA :
Seterusnya, kalimah 12 kalau dirujuk pada bulan, kemuncak bulan. Lepas bulan 12, akan jadi bulan 1...menurun balik. Jadi, simboliknya di sini ialah, Allah SWT lahirkan Rasulullah SAW sebagai kemuncak Rasul. Kalau Rasul-rasul terdahulu, mereka datang hanya untuk satu kelompok dan satu zaman, namun kedatangan Rasulullah untuk semua etnik di bawahnya.

KEENAM :
Kalau 12 merujuk kepada bintang, ada bintang 12... bintang 12 ini merupakan bintang paling cerah berbanding bintang yang beribu banyaknya. Ertinya, kelahiran Rasulullah SAW membawa syariat yang lengkap, membawa petunjuk yang lengkap, membawa rahmat yang lengkap dari dunia sampai ke akhirat. Ajaran Baginda paling sempurna dibandingkan ajaran-ajaran rasul sebelumnya.

KETUJUH :
Kemudian, Rasulullah SAW dilahirkan pada TAHUN GAJAH. Allah menjadikan peristiwa GAJAH ini sebagai satu tarikan atau untuk perhatian. Di sebalik GAJAh itu ada cerita yang orang tidak faham....

Sebelum Rasulullah SAW lahir, datang tentera bergajah dari Yaman yang diketuai oleh Abrahah. Tujuannya adalah untuk meruntuhkan Kaabah, kerana mereka sakit hati umat manusia berkiblat ke Kaabah. Abrahah membawa tentera bergajah. Orang Arab jarang-jarang melihat gajah, maka peristiwa ini menjadikan masyarakat Arab gempar.

Banyak orang tidak perasan bahawa Allah ingin tunjukkan sesuatu... niat Abrahah ingin runtuhkan Kaabah, di samping itu segala kambing di Mekah akan dirampas, termasuk kambing Abu Talib dan Abd Mutalib. Apabila kambingnya diambil, maka keluarlah Abd Mutalib berjumpa dengan Abrahah, meminta agar dikembalikan semua kambingnya itu kerana menurut Abd Mutalib, itu merupakan hartanya. Abd Mutalib menyatakan lagi bahawa Kaabah itu bukan miliknya, tetapi kepunyaan Allah SWT.

Daripada kata-kata Abd. Mutalib itu, terbukalah rahsia, iaitu keluarga Rasulullah masih berpegang kuat dengan agama Nabi Ibrahim. Jadi, di sebalik cerita gajah ini, Allah SWT ingin beritahu dunia betapa bersihnya keturunan Rasulullah SAW, datuk nenek Rasulullah SAW, mereka beragama dengan agama Nabi Ibrahim.

Itulah antara simbolik yang terjadi pada kelahiran Rasulullah SAW di sebalik 12 Rabiulawal, sebelum subuh tahun Gajah.

Sempena Maulidur Rasul yang akan tiba esok, marilah kita sama-sama memperbanyak SELAWAT kepada Nabi Muhammad SAW. Semoga bacaan SELAWAT atas NABI yang kita baca itu akan diterima oleh ALLAH SWT sebagai amalan soleh. Amin.


“Sesungguhnya Allah dan para malaikat berselawat ke atas Nabi s.a.w. Wahai orang-orang yang beriman hendaklah kamu berselawat ke atas Nabi dan mengucapkan salam kepadanya sebenar2 salam.”(Al-Ahzab: 56)

Rasulullah s.a.w bersabda: “Hinanya manusia yang mana disebut namaku disisinya tetapi dia tidak berselawat kepadaku.”(Hr Muslim)

SELAMAT MENYAMBUT MAULIDUR RASUL…. 

Foto : Maulod Nabi - tempat kelahiran Rasulullah s.a.w. yang terletak di Kg Suqul Lail, Makkah yang jaraknya hanya 150 meter dari Masjidil Haram, arah depan pintu Babussalam....yang kini didirikan gedung perpustakaan....

0 comments: