CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, May 21, 2010

TOR NUSUT


"Main Acilut (Sembunyi-sembunyi) Akhirnya Bawa Padah..."

Ini merupakan tajuk berita dalam akhbar harian perdana yang disiarkan pada Khamis, 25 Mac 2010. Kejadian malang yang dilaporkan oleh MUGUNTAN VANAR ini berlaku di Sabah.

Ia bermula dengan main sorok-sorok atau sembunyi-sembunyi oleh sekumpulan kanak-kanak di Penampang, Sabah tetapi malangnya berakhir dengan kematian.
Benhar, 7, telah ditemui di belakang but sebuah kereta yang sedang dibaiki di sebuah bengkel 36 jam kemudian... hasil siasatan mendapati, kanak-kanak tersebut bermain dengan sekumpulan kanak-kanak yang lain bersembunyi di belakang but kereta berkenaan yang telah pun tersadai di bengkel itu sejak tiga bulan lalu. Dipercayai, kanak-kanak itu terperangkap selepas dia terkunci dari dalam dan gagal melepaskan diri....
Berita ini mengingatkan saya pada zaman kanak-kanak dahulu. Aci sorok @ sembunyi-sembunyi ini kami panggil "Main Nusut" atau Tor Nusut mengikut dialek Kelantan. Menurut Kamus Dewan, 'tor' membawa maksud sejenis permainan kanak-kanak.

Di beberapa tempat, permainan ini dinamakan juga sebagai main sorok-sorok. Permainan nusut seakan-akan permainan kang kong @ petong tin @ pekong tin.

Tor nusut menguji kecekapan seseorang untuk mengagak tempat orang lain bersembunyi. Kanak-kanak lelaki dan perempuan dalam lingkungan umur 7 hingga 12 tahun amat menggemari permainan ini. Jumlah pemain sekurang-kurangnya 3 orang. Lebih ramai yang bermain, lebih mendatangkan keseronokan dan bertambah meriah lagi bagi mereka.

Sebagai permainan luar rumah, Tor Nusut memerlukan kawasan yang luas. Oleh itu, kawasan persekitaran rumah akan dijadikan gelanggang atau kawasan yang banyak pokok supaya mudah pemain bersembunyi. Tor nusut juga boleh dimainkan di dalam rumah. Tiada sebarang alat diperlukan untuk permainan ini.

Para pemain menetapkan terlebih dahulu tempat atau benda yang boleh 'mematikan' permainan pencari. Biasanya, sebatang pokok atau tiang akan dijadikan ibu atau rumah, iaitu induk untuk pemain yang akan mencari rakan mereka yang menyorok. Sebelum permainan dijalankan, kesemua pemain akan mencari seorang yang dinamakan pencari. Undian secara "lai lai li tam plong" atau "o zom" dijalankan kepada semua pemain.

Setelah pencari ditentukan, dia akan menutup mukanya (dengan kedua-dua belah tangan) di rumah @ induk, sambil pemain lain menyembunyikan diri masing-masing. Kiraan akan dibuat 1 hingga 10 @ 20 @ kurang bilangannya secara kuat (tidak ditentukan). Kemudian, pencari akan bertanya :
"Aci dah ke?"
Sekiranya pemain lain menjawab "kuluk" (sudah sedia), pencari akan mula mencari para pemain yang bersembunyi di sekitar kawasan yang telah ditetapkan. Jika terdapat pemain yang menyorok di luar kawasan yang telah ditetapkan, dia dikira 'jadi 'dan akan mengambil peranan sebagai pencari pula.

Apabila pencari telah menjumpai seseorang pemain, hendaklah disebut dengan kuat namanya. Pemain tersebut hendaklah keluar dari tempat persembunyiannya. Pencari akan terus mencari pemain lain sehingga semua pemain dapat dicari.

Pemain boleh "mematikan" permainan pencari dengan mencuit tempat atau benda (rumah @ induk) yang telah ditetapkan pada awal permainan tanpa dapat dilihat oleh pencari sambil meneriak "Chok!". Apabila ini berlaku, semua pemain akan keluar dari tempat persembunyian masing-masing dan pencari akan menjadi pencari semula. Sekiranya semua pemain dapat dicari dan tidak ada seorang pemain pun yang "mematikan" permainan pencari, pemain yang pertama dijumpai akan menjadi pencari pula pada pusingan seterusnya.

Begitulah caranya permainan diteruskan seberapa banyak pusingan sehingga tamat. Pemain yang paling banyak kali menjadi pencari dikira kalah.
Masa zaman kanak-kanak, kami 3 beradik, (Aku, Noni dan Kak Roslena) selalu main nusut di dalam rumah, sama ada di rumah Nenek Lijah, rumah Mok Abe (satu-satunya kakak Mama) bersama 2 orang saudara sepupu ( Abg Die & Kak Chik Ani - Dr. Haniah, kini Pengarah Hospital Besut) ataupun di rumah kami sendiri. Ada beberapa tempat strategik yang kerap kami gunakan untuk bersembunyi. Kadang-kadang sampai sudah tak dapat jumpa semua pemain, dan akhirnya terpaksa diberhentikan permainan. takut nanti ada yang menangis....Indahnya zaman kanak-kanak kita dulu...
Itu dulu, kini semuanya sudah berubah.

Kecanggihan teknologi hari ini telah menimbulkan fenomena baru, iaitu kegilaan terhadap "computer game" dalam kalangan generasi muda, lebih-lebih lagi kanak-kanak. Fenomena ini menyebabkan permainan tradisi nenek moyang kita ini semakin tersisih dan hilang daripada kamus hidup anak-anak kita.
"Mak, Adik sempat dan pernah main sorok-sorok dengan Abe dan Emi dalam rumah kita di Ampang masa kecil-kecil dulu. Bukan nusut, tapi 'hide & seek'...."
Main aci sorok, sembunyi-sembunyi atau nusut... suatu ketika dahulu dapat mengeratkan ikatan persaudaraan dan kekeluargaan. Fikir-fikirkan lah...

"...siapa ye yg sedang 'nusut' di balik pintu tu...? Ni mesti takut 'nak pukul' gambar ...!"

entri selepas ini, permainan petong tin @ kang kong...

0 comments: