CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, July 22, 2011

Hidup umpama kapal...

Sebagai manusia kita mempunyai jalan dan arah hidup yang tersendiri dan berbeza. Ada yang lurus sedikit, ada yang bersimpang siur,ada yang tenggelam timbul, pendek kata memang tak sama dan tak serupa.

Sebenarnya, perjalanan hidup kita ibarat sebuah kapal yang belayar di lautan yang amat luas. Tak tahu apa yang akan berlaku di tengah-tengah laut nanti, ada jerung ke, ombak besar atau tsunami, kita sememangnya tak boleh nak jangka. Apabila sesuatu berlaku di tengah-tengah laut, kapal tersebut sudah pasti tidak boleh berpatah balik, kerana memang sukar juga untuk berpatah balik, sama susahnya juga seperti meneruskan perjalanan. Jadi apa jua yang berlaku, ombak besar atau apa-apa saja, kapal tersebut terpaksa mengharunginya.

Begitu juga dengan hidup kita sebagai manusia. Kita sudah lama meninggalkan pelabuhan kehidupan dan sekarang kita sedang menghampiri destinasi,dan kita sendiri pun tak boleh jangka bilakah destinasi kita akan sampai. Yalah..kita memang tak boleh nak agak..bilakah usia kita akan berakhir dan di manakah pengakhirannya….

Perjalanan hidup kita memang tidak boleh dijangka, tetapi kita masih boleh merancang sesuatu yang kita ingin lakukan, dan apa-apa yang ingin kita elakkan. Tetapi tidak semestinya sesuatu yang kita rancang benar-benar terjadi.

Jadi, sebagai manusia kita hendaklah sentiasa bersedia dengan sebarang kemungkinan yang akan kita hadapi. Teruskan kehidupan anda dengan penuh ketabahan dan kesabaran dan yang paling penting berusaha tanpa putus asa, kerana setiap ujian dan dugaan yang ALLAH berikan pasti ada hikmahnya....


0 comments: