CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, July 4, 2010

hidup & harapan....

Setiap insan pasti mempunyai kronologi hidup mereka yang bermula daripada kisah pertemuan, perkenalan, percintaan (jika ada), berumah tangga, beranak-pinak, perselisihan faham antara pasangan dan berbaik semula, ataupun kemungkinan berpatah arang.

Itu adalah gambaran terhadap liku-liku hidup berkeluarga. Ada pasang dan surutnya.

Satu perkara lagi yang menjadi ragam hidup berumahtangga ialah anak-anak kita, tidak kira lelaki ataupun perempuan. Jika anak lelaki ada perlakuannya, anak perempuan pula dengan tingkahnya yang berlainan. Perilaku anak-anak itu pula akan cukup menguji kesabaran dan kebijaksanaan kita sebagai ibu bapa, terutama ketika anak-anak berada di peringkat usia remaja.

Semua makhluk pasti melalui proses hayat dan manusia merupakan bentuk makhluk yang melalui proses hayat yang paling kompleks. Hidup berkeluarga merupakan salah satu proses bagi manusia dan ia menjadi satu sel hayat bagi seseorang insan. Jika sel hayat itu baik, maka akan baiklah mutu kehidupan insan itu. Sebaliknya, jika institusi keluarga itu rosak, cacat dan penuh dengan onar, alamatnya buruklah akibat ragam rumah tangga itu.

Ingatlah, mutu kehidupan keluarga itu perlu berpandukan syariat Islam dan bukan selainnya, kerana agama Islam telah menyusun susur galur kehidupan yang ideal untuk setiap insan.

Minggu ini anak-anak sudah kembali ke kolej masing-masing. Abe akan memulakan kelas esok. Adik yang baru mendaftarkan diri semalam untuk pengajian di peringkat ijazahnya juga akan memulakan kelas esok. Emi juga akan memulakan pengajian tahun keempatnya esok. Tak pasti 'posting' di HTAA atau di hospital Temerloh... Semoga Abe, Emi & Adik dapat menamatkan pengajian dengan jayanya dalam masa 2 tahun ini.


1 comments:

baitul alim said...

Nilai-nilai islam sangatlah penting dalam menjalin suatu keluarga agar menjadi keluarga yang sakinah.salam kenal....kunjung balik ya