CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, November 7, 2010

Perigi & Air Zam-Zam




Perigi Zam-zam - mata airnya tidak pernah kering walaupun berjuta manusia minumnya setiap hari terutama pada musim haji. Bahkan sekarang dengan teknologi canggih, orang-orang di Masjid Nabawi boleh minum air zam-zam setiap saat!


Di dalam masjid, terdapat banyak tangki atau tong berisi air zam-zam sama ada yang sejuk atau 'not cold' yang siap untuk diminum. Di luar masjid pun, air zam-zam sangat mudah diperoleh melalui paip-paip yang disediakan oleh Kerajaan Arab Saudi.

Teringat semasa mengerjakan umrah dahulu, saya lebih suka minum air zam-zam 'not cold'. Rasanya lebih asli....Setiap kali ke masjid, aku akan membawa botol air mineral kecil untuk diisi dengan air zam-zam. Kadang-kadang bawa 2 botol kosong untuk membawa balik air zam-zam ke hotel. Sepanjang masa, kami minum air zam-zam.

Di muzium Makkah, kami dapat melihat replika perigi zam-zam. Perigi zam-zam yang asalnya berada di lantai atas dataran Kaabah sangat mengganggu kelancaran jemaah yang ingin bertawaf, kini sudah dibongkar dan dibina di bawah tanah.

Sesungguhnya, air zam-zam mempunyai banyak khasiatnya dan kelebihannya...

Abadi. Tidak kering hingga ke hari kiamat, kerana ia menjadi bukti keagungan dan kebesaran Allah s.w.t.





0 comments: