CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, November 6, 2010

Daar Maulid Nabi


Maulid Nabi, iaitu rumah tempat kelahiran Rasulullah yang terletak di Kampung Suqul Lail, Makkah yang jaraknya hanya 150 meter dari Masjidil Haram, arah depan pintu Babussalam. Di situlah Rasulullah dilahirkan pada hari Isnin, 12 Rabiul awal 571M Tahun Gajah.

Diriwayatkan bahawa dahulu di tempat itu para pembesar kota Makkah mengadakan berbagai-bagai acara untuk memperingati hari lahir Rasulullah s.a.w. antara lain dengan mengunjungi tempat kelahiran tersebut. Di tempat itu pernah dibina sebuah masjid untuk sembahyang. Pada masa pemerintahan Khalifah Malik al-Muzaffar pada tahun 666H, di tempat itu dibina bangunan yang lebih megah dan besar.

Sekarang di sana berdiri sebuah gedung perpustakaan tetapi tidak banyak jemaah haji yang berkunjung ke sini, mungkin kerana tempat tersebut tidak menjadi objek sejarah rasmi. Namun begitu, ada beberapa bangsa yang tidak akan melepaskan kesempatan naik haji tanpa singgah di tempat ini dan selalu tertutup untuk umum. Bangsa Turki umpamanya, banyak di antara mereka menangis sambil mengelus pintu atau dinding bangunan tersebut. Ada yang hanya berdoa dan ada juga yang melakukan sembahyang sunat.

0 comments: