Thursday, September 13, 2018

Cerita Mikhail [1] : Tatkala Umi & Abi tiada di sisi

Buat pertama kalinya dalam hidup sejak bergelar ibu hinggalah kini mempunyai 3 cucu.... ada 'baby car seat' dlm keretaku.  

12/9/18 - Abi Mikhail terpaksa 'berehat' di KMC untuk mendapatkan rawatan susulan kerana batuk sejak sebelum Aidiladha akibat tersedut 'jerebu' di Port Dickson beberapa hari sebelum umat Islam menyambut hari raya korban baru-baru ini.   Umi Mikhail di JB dan TokAyah Mikhail pula di KB.  

Setelah puteri bongsu yg kini sudah berusia 29 tahun, baru sekarang aku tidur berdua bersama-sama kanak-kanak kecil, cucuanda si cilik MUHAMMAD FALIQ MIKHAIL B. MOHD FARIS yang akan genap 1 tahun 6 bulan, esok 15/9/18.   

13/9/18 - Khamis - Aku bersiap-siap seawal 5 pagi.  Segala keperluan sudah dimasukkan ke dalam kereta sebelum tidur, utk elakkan kelewatan pada esok pagi.

Usai solat subuh aku terus menyiapkan Mikhail, tukar pampers, bagi minum susu dan bawa ke kereta.  Tepat pukul 6.10 pagi kami sudah berada dalam WQP.  Selang lebih kurang 6 minit, kami sudah sampai di hadapan rumah 'Mama' Mikhail di IM1.  Lebih kurang 6.20 pagi aku bertolak ke tempat kerja dan alhamdulillah aku tiba seperti biasa di pekarangan SMJKTP, iaitu sebelum 6.35 pagi.    

Satu pengalaman baharu buatku.    


Zaman anak-anakku kecil dulu, aku tidak pernah melalui pengalaman ini kerana ada pembantu rumah yang dianggap sebagai keluarga sendiri yang akan mengurus dan menjaga 3 orang anakku yang masih kecil tatkala aku keluar ke tempat kerja.  

3 beradik itu MOHD FARIS @ Abi Mikhail, MOHD FAHMI dan SITI NADIAH yang jarak usia mereka antara 1-2 tahun sahaja.   

Syukur kepada Ilahi kerana pada usiaku menjangkau lebih 5 dekad setengah ini, aku sempat melalui pengalaman ini yang tidak pernah aku alami pada zaman mudaku dahulu.








No comments: