Friday, October 15, 2010

Perkuburan Baqi'






Perkataan baqi' (al-baqi') pada mulanya bererti 'tanah' yang tidak berbatu atau tanah yang gembur dan mudah digali. Kemudian, perkataan ini menjadi sebuah nama perkuburan kaum muslimin yang ada di kota Rasulullah s.a.w. Madinah Munawwarah.

Kawasan perkuburan Baqi' terletak di sebelah timur dari Masjid Nabawi. Kini, selepas Masjid Nabawi diperluas, kedudukannya bersebelahan (dataran) dengan masjid tersebut. Ia menjadi perkuburan awam, khususnya jemaah haji atau umrah yang meninggal dunia di Madinah.

Kedudukan Perkuburan Baqi' menjadi agung dan mulia kerana kebanyakan hadis Rasulullah s.a.w. ada menjelaskan tentang itu. Antaranya ...

"Siapa yang meninggal dunia di Madinah, akulah yang akan menjadi saksi dan penolong baginya pada hari kiamat." (Riwayat al-Tabrani)

"Engkau lihatkah perkuburan yakni Baqi' ini? Dari sini Allah akan membangkitkan sebanyak 70,000 orang wajah mereka bercahaya seperti bulan purnama, lalu mereka dimasukkan ke dalam syurga tanpa hisab." (Sabda Rasulullah kepada Ummu Qaish, riwayat Tabrani, Ibnu Hibban dan Tayalusi)

No comments: