CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, May 15, 2009

HARI SABTU DI BPJENGKA

Hari Sabtu merupakan 'hari besar' kepada segolongan masyarakat Jengka, terutama masyarakat peneroka. Pasar Malam di Bandar Pusat Jengka pada hari Sabtu menjadi tumpuan ramai penduduk Jengka. Penuntut UiTM Jengka juga akan 'turun' ramai-ramai ke pasar malam itu untuk bertukar selera setelah seminggu dihidangkan dengan menu yang hampir sama di asrama. Bas UiTM / van penumpang persendirian akan berulang-alik memunggah mereka seawal pukul 4 petang.

Hari Sabtu di BPJengka menjadi lebih meriah semasa Ekspo Perdagangan diadakan. Banyak gerai jualan disediakan untuk menjual pelbagai jenis barangan keperluan khususnya bagi masyarakat peneroka di Jengka. Biasanya ekspo ini berlangsung untuk beberapa minggu, kadang-kadang mencecah lebih daripada sebulan. Dalam setahun, adalah beberapa kali diadakan. Maklumlah, di Jengka tidak ada East Coast Mall atau Parkson atau Pasar raya Giant atau Carefour....!

BP Jengka juga kerap menjadi tuan rumah bagi beberapa pertandingan yang menjadi minat masyarakat setempat. Saya masih ingat semasa pertandingan Tomoi Siam dan Perlawanan Sepak Takraw peringkat negeri, suasana BP Jengka menjadi sungguh meriah. Ramai pengunjung dari luar daerah memenuhi BPJengka.

BPJengka juga menjadi sibuk semasa musim pendaftaran penutut baru di UiTM. Mulai tahun ni, bertambah satu lagi pusat pengajian tinggi dengan pembukaan Pusat Matrikulasi yang baru bersebelahan dengan kampus UiTM (dulunya SM Teknik Jengka, yang beroperasi untuk beberapa tahun sahaja : 2004-2008).

Suasana sebegini sebenarnya memberi peluang perniagaan yang memberangsangkan kepada penduduk setempat, terutama pengusaha kedai makan (gerai & restoran) yang banyak terdapat di BPJengka.

Satu masalah yang timbul apabila ramai orang luar berkunjung ke BPJengka ialah kekurangan tempat penginapan. Yang ada hanyalah Mercu View Resort, Rumah Tamu UiTM dan beberapa unit Rumah Rehat yang diubahsuai daripada rumah kedai. Kadang-kadang pengunjung terpaksa menginap di Jerantut ataupun di Tekam Resort yang letaknya lebih daripada 20km dari BPJengka.

Petang ni, sepatutnya saya ke Jengka, bermalam di sana, tengah hari esok balik semua ke Kuantan. Tujuannya adalah untuk mengambil Adik yang akan sampai di kampus UiTM pada awal pagi esok. Adik bersama penuntut 'dean list' mengikuti kursus di Langkawi, mulai hari Ahad lepas. Mereka dijangka sampai di UiTM pada pukul 3 pagi esok.

Pada mulanya suami bercadang agar kami terus sahaja ke Jengka, tak perlu buat tempahan bilik! Sambil berseloroh, saya katakan lebih baik telefon dulu, manalah tahu ada program PM baru singgah di Jengka, pasti bilik penuh. Dia seperti yakin sangat tak ramai orang luar di BPJengka sekarang sebab UiTM sudah mula bercuti....

Jangkaannya meleset, bila telefon Mercu View, rupa-rupanya bilik sudah 'f'ully booked' sejak hari Selasa lagi.... nasib baik, kalau tak kenalah tumpang di masjid. Katanya ada 'Konsert....' di sana.

Semuanya berlaku pada hujung minggu. Jadi, kalau nak bermalam di Jengka terutama pada hari Sabtu, perlu buat tempahan awal. Inilah senario yang berlaku di BPJengka

Jadi, terpaksalah ubah program. Kami terpaksa bertolak ke Jengka setelah bas UiTM yang membawa rombongan tu sampai di KL, tak kiralah pukul berapa. Tempoh perjalanan antara KL - Jengka dan Kuantan - Jengka, lebih kurang sama.

Sementara menunggu tu, bolehlah kami membuat 'ulangkaji' doa-doa untuk umrah nanti.

Semuanya DIA-lah yang menentukannya.

0 comments: