Monday, May 25, 2009

Motivasi Haji - Manfaat Bersama


Pagi tadi, semasa sarapan di kantin sekolah, terdengar sosek-sosek beberapa orang rakan guru bercerita tentang VCD Motivasi Haji Prof Kamil. Ada seorang rakan yang memegang VCD tu, dan aku ternampak ada tandatangan di cover VCD. Aku buat tak kisah aje... dalam hati berkata-kata, alhamdulillah, mereka juga telah 'berjumpa' dengan sebutir lagi 'permata ilmu'. Beberapa minggu lepas, aku ada berikan VCD tu kepada beberapa orang rakan guru dan staf di sekolah. Aku membuat andaian, agaknya ada yang meminjamkan kepada mereka.

Sambil-sambil makan tu, tiba-tiba ada seorang rakan guru menyebut namaku dan bertanya dari mana aku dapat VCD tu, dan di mana boleh mereka beli...? Jadi, aku jelaskanlah lebih kurang kepada mereka. Cuma aku beritahu pesanan istimewa tu dah habis, tawaran sehingga pertengahan Mei saja... Aku suruh mereka cari di kedai buku di sekitar Kuantan ni seperti di Hamid Bros, Pustaka Ansar dan Popular. Aku beritahu mereka bahawa penceramah tersebut pernah datang ke surau Taman Guru bulan Disember lepas. (sebenarnya aku sendiri pun terlepas peluang itu kerana tidak ada di Kuantan masa tu...)

Sebelum balik tadi, PK HEM berjumpa denganku atas urusan program RIMUP. Beliau menceritakan kepadaku aktiviti LADAP pada hari Sabtu lepas. Lalu keluarlah cerita pasal VCD tu... Sebenarnya, Puan PK HEM telah memberi cadangan untuk menayangkan VCD Motivasi Haji di Bilik Tayangan (yang saya hadiahkan kepadanya beberapa minggu lepas) bagi mengisi slot sebelum makan tengah hari pada hari itu.

Akhirnya terjawab teka-teki sewaktu di kantin pagi tadi... Alhamdulillah, saya rasa sungguh berbesar hati dan bersyukur sangat kerana 'sumbangan' yang sedikit itu dapat dikongsi dan dimanfaat bersama rakan-rakan. Sesungguhnya VCD itu memberi motivasi kepada kami semua. Terima kasih Prof !

No comments: