CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, March 19, 2011

Terima Kasih atas Nikmat-MU...

Sepanjang jalan pulang ke destinasi abadi, pelbagai nikmat hidup telah kita peroleh...bersyukur kerana kita masih diberi kesempatan untuk menikmati keberkatan Ramadan al-Mubarak...!

Sepotong ayat daripada surah al-Rahman ada menyebutkan,

"Wahai jin dan manusia, nikmat yang bagaimana lagikah yang kamu ingin dustakan?"

Ayat di atas menjelaskan bahawa hidup ini adalah suatu nikmat.

Jika Tuhan tidak menciptakan kita, sudah tentu kita tidak akan wujud sekarang dan tidak mungkin akan berada bersama-sama keluarga kita yang tersayang. Kita juga tidak boleh bergembira, makan minum dan berkeluarga. Kita juga tidak boleh belajar dan menuntut ilmu yang berguna untuk kita, bergaul dengan kawan-kawan serta mengenali orang-orang lain selain daripada mereka yang rapat dengan kita. Kita juga tidak akan berkesempatan untuk mencipta itu dan mencipta ini, bergerak ke sana-sini serta melihat pemandangan yang mengasyikkan yang begitu banyak dalam dunia ini.

Itulah nikmat yang sebenarnya kita peroleh kerana diberi kesempatan untuk hidup oleh Tuhan. Sesungguhnya hidup ini adalah suatu nikmat yang tidak boleh dinafikan...!

Tanpa nikmat-nikmat ini, kita pasti tidak dapat hidup dengan selesa. Oleh itu, kita harus bersyukur dan berterima kasih kepada Tuhan atas segala anugerah-Nya kepada kita. Allah berkata dalam dalam sepotong ayat Quran yang bermaksud,

"Sesungguhnya AKu mengurniakan semua ini kepada manusia. Terpulang kepada mereka sama ada mahu bersyukur atau kufur kepada nikmat-Ku."

Sebagai tanda bersyukur atas kurniaan Allah s.w.t, kita seharusnya meluangkan sedikit waktu untuk sujud beribadat kepada-Nya. Kita juga diwajibkan supaya menyalurkan sedikit harta yang dikurniakan Tuhan kepada kita kepada mereka yang lebih memerlukan, dengan cara membayar zakat dan bersedekah. Buang sikap dengki-mendengki antara satu sama lain, kerana setiap orang sebenarnya sudah ditetapkan rezeki masing-masing. Apa yang perlu dilakukan adalah berusaha mendapatkannya dengan cara yang dihalalkan.

... bagi mereka yang bersyukur, pasti akan diberikan Allah s.w.t ganjaran yang lebih baik, sama ada di dunia ataupun di akhirat...!



0 comments: